ADHD: Dextro-Amfetamine en Strattera (atomoxetine)
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
ADHD: Dextro-Amfetamine en Strattera (atomoxetine)
Is er hier iemand die ADHD/ADD heeft en ervaring heeft met Dextro-Amfetamine of Strattera (Atomoxetine) ?
Dit zijn medicijnen die anders werken dan Ritalin / Methylfenidaat en aangezien Methylfenidaat totaal niet werkt bij mij, en ik maandag een telefonische afspraak heb met de psychiater, wil ik graag alvast wat ervaringen horen over deze medicijnen.
Volgens mij is Dextro Amfetamine eerste keus na Methylfenidaat, en er is dus ook een kans dat de psych me aanraad dat te gaan proberen.
Ik kan niet echt ervarings verhalen vinden, en als ik ze al vind dan zijn ze vaak redelijk negatief (verslavend etc).
Ik ben bereid het gewoon te proberen, maar wil graag weten wat ik kan verwachten. Heb het idee dat een psychiater toch altijd wat meer de medicijnen ophemelt dan de werkelijkheid is zeg maar.
En zijn er nog meer mensen die ADHD/ADD hebben die totaal geen baad hebben bij Methylfenidaat? Ik slik nu 4x 10mg, ik zou tot maximaal 80MG mogen gaan, maar heb het idee dat dat niet zoveel gaat werken.. Want dan zou ik nu toch wel al iets moeten merken?
Dit zijn medicijnen die anders werken dan Ritalin / Methylfenidaat en aangezien Methylfenidaat totaal niet werkt bij mij, en ik maandag een telefonische afspraak heb met de psychiater, wil ik graag alvast wat ervaringen horen over deze medicijnen.
Volgens mij is Dextro Amfetamine eerste keus na Methylfenidaat, en er is dus ook een kans dat de psych me aanraad dat te gaan proberen.
Ik kan niet echt ervarings verhalen vinden, en als ik ze al vind dan zijn ze vaak redelijk negatief (verslavend etc).
Ik ben bereid het gewoon te proberen, maar wil graag weten wat ik kan verwachten. Heb het idee dat een psychiater toch altijd wat meer de medicijnen ophemelt dan de werkelijkheid is zeg maar.
En zijn er nog meer mensen die ADHD/ADD hebben die totaal geen baad hebben bij Methylfenidaat? Ik slik nu 4x 10mg, ik zou tot maximaal 80MG mogen gaan, maar heb het idee dat dat niet zoveel gaat werken.. Want dan zou ik nu toch wel al iets moeten merken?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Re: ADHD: Dextro-Amfetamine en Strattera (atomoxetine)
Dextro-Amfetamine is toch wel een beetje hetzelfde als ritalin hoor. Strattera heeft een totaal andere werking. Ik ben er ooit mee begonnen maar heb er niets van gemerkt, zat nog in de opbouwfase maar kreeg er enorme maagklachten van. Mijn maag is een nogal zwakke plek.
Ook dextro-Amfetamine heb ik gehad, maar ik kan me niet meer zo goed herinneren wat die deden, volgens mij had ik daarbij hetzelfde effect als bij ritalin: niets!
Ik slik uiteindelijk niets, maar ik zou mijn peilen richten op Strattera eigenlijk!
Ook dextro-Amfetamine heb ik gehad, maar ik kan me niet meer zo goed herinneren wat die deden, volgens mij had ik daarbij hetzelfde effect als bij ritalin: niets!
Ik slik uiteindelijk niets, maar ik zou mijn peilen richten op Strattera eigenlijk!
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
тыквашка schreef:Dextro-Amfetamine is toch wel een beetje hetzelfde als ritalin hoor. Strattera heeft een totaal andere werking. Ik ben er ooit mee begonnen maar heb er niets van gemerkt, zat nog in de opbouwfase maar kreeg er enorme maagklachten van. Mijn maag is een nogal zwakke plek.
Nee dextro-amfetamine werkt iets anders.
het werkingsmechanisme. Ritalin remt in de synaps (schakelcel voor signalen in de hersenen) de heropname van de neurotransmitters (boodschapperstoffen) dopamine en noradrenaline, terwijl dextro-amfetamine de afgifte van deze stoffen bevordert. Door dit verschil in werkingsmechanisme is het mogelijk dat je niet op het ene, maar wel op het andere middel reageert. Samen zijn deze middelen bij 89% van de kinderen met ADHD effectief. Methylfenidaat alleen is effectief bij zo'n 70% van de kinderen en volwassenen. Dus als methylfenidaat niet of onvoldoende werkt kan dextro-amfetamine geprobeerd worden, omdat een niet onaanzienlijk aantal mensen daar in zo'n geval wél baat bij heeft. Veel mensen reageren goed op beide middelen, zodat je achtereenvolgens beide zou kunnen proberen om het meest optimale middel te kiezen.
Jij hebt verder geen ervaring met Strattera? Volgens mij wordt die niet vergoed.. Dus dat zou voor mijn niet echt een optie zijn vrees ik..
TukTuk- Ratel
Ik slikte ook losse tabletjes, maar doordat ik ze vergat werkte het minder. Neem nu concerta smorgens, en een los tabletje erbij. En dan rond 14.00 weer een los tabletje. Werkt al bijna 5 jaar prima.
Dat van jou ken ik niet.
Dat van jou ken ik niet.
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
AmiAmi schreef:Ik slikte ook losse tabletjes, maar doordat ik ze vergat werkte het minder. Neem nu concerta smorgens, en een los tabletje erbij. En dan rond 14.00 weer een los tabletje. Werkt al bijna 5 jaar prima.
Dat van jou ken ik niet.
Maar het werkte minder zei je? Maar ik merk totaal niks.. Weet dus niet of ik eerst Methylfenidaat retard wil proberen (Dit wordt door een apotheker gemaakt speciaal voor Psyq schijnbaar, omdat Concerta niet vergoed wordt en deze wel), want er komen belangrijke examens aan en als ik nu kan overstappen op 1 van die andere, red ik het net wel net niet met het wennen er aan, meestal heeft het 2 tot 3 weken nodig geloof ik om te gaan werken.
TukTuk- Ratel
Ja ik nam het onregelnatig dus steeds rebounds en snacht kon ik niet slapen.
Dit werkt 24 uur en de 2 losse tabletjes zijn voor net even wat extra tijdens mijn werk.
Bij vgz wordt het ook niet vergoed, maar wel als je met brief van dokter kunt aantonen dat je het echt nodig hebt. En er noet op het recept MN (medische noodzaak) staan. Ben benieuwd of het echt zo is, want ben vorige week hiernaar overgestapt. ONVZ vergoedde het zoiezo wel.
Dit werkt 24 uur en de 2 losse tabletjes zijn voor net even wat extra tijdens mijn werk.
Bij vgz wordt het ook niet vergoed, maar wel als je met brief van dokter kunt aantonen dat je het echt nodig hebt. En er noet op het recept MN (medische noodzaak) staan. Ben benieuwd of het echt zo is, want ben vorige week hiernaar overgestapt. ONVZ vergoedde het zoiezo wel.
Jilke- Prater
AmiAmi schreef:Ja ik nam het onregelnatig dus steeds rebounds en snacht kon ik niet slapen.
Ja ik krijg maar tot 500 euro vergoed, dus daar red je het vaak niet mee
Maar concerta werkt maar 8 tot 12 uur toch? Ik heb overigs ook totaal geen last van rebounds als ik het vergeet inte nemen.. Alleen krijg ik dan honger
TukTuk- Ratel
Klopt, die ik heb werken 12 uur. En over het eten...ik heb altijd honger, zelfs met enorme dosissen ritalin haha. Wilde dat ik eens minder eetlust heb. Kan hele dag door eten, en heb altijd snaaizin. Moet me echt inhouden om er niet aan toe te geven en niet aan te komen.
Jilke- Prater
AngelNyn schreef:тыквашка schreef:Dextro-Amfetamine is toch wel een beetje hetzelfde als ritalin hoor. Strattera heeft een totaal andere werking. Ik ben er ooit mee begonnen maar heb er niets van gemerkt, zat nog in de opbouwfase maar kreeg er enorme maagklachten van. Mijn maag is een nogal zwakke plek.
Nee dextro-amfetamine werkt iets anders.
het werkingsmechanisme. Ritalin remt in de synaps (schakelcel voor signalen in de hersenen) de heropname van de neurotransmitters (boodschapperstoffen) dopamine en noradrenaline, terwijl dextro-amfetamine de afgifte van deze stoffen bevordert. Door dit verschil in werkingsmechanisme is het mogelijk dat je niet op het ene, maar wel op het andere middel reageert. Samen zijn deze middelen bij 89% van de kinderen met ADHD effectief. Methylfenidaat alleen is effectief bij zo'n 70% van de kinderen en volwassenen. Dus als methylfenidaat niet of onvoldoende werkt kan dextro-amfetamine geprobeerd worden, omdat een niet onaanzienlijk aantal mensen daar in zo'n geval wél baat bij heeft. Veel mensen reageren goed op beide middelen, zodat je achtereenvolgens beide zou kunnen proberen om het meest optimale middel te kiezen.
Jij hebt verder geen ervaring met Strattera? Volgens mij wordt die niet vergoed.. Dus dat zou voor mijn niet echt een optie zijn vrees ik..
Ja je hebt gelijk, 't werkt niet helemaal hetzelfde, maar 't past in het zelfde straatje zeg maar terwijl strattera iets totaal anders is. Ik weet eigenlijk of het niet vergoed word, ik meen me vaag te herinneren dat het toen wel vergoed werd, maar het is echt al 7 jaar geleden ofzo! 't was toen nog behoorlijk in de experimentele fase in Nederland, geloof dat het in andere landen wel al verder is. Bij strattera gaat de dosering op gewicht en je bouwt heel langzaam op totdat je op die dosering zit. Het duurt daardoor ook een behoorlijke tijd voordat je er überhaupt iets van zou kunnen merken. En volgens mij bouw je met strattera ook iets van een spiegel op terwijl dat met ritalin niet het geval is...maar dat zeg ik nu uit mijn hoofd en het is al zo lang geleden!
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
ik heb ad(h?)d en bij mij werkte ritalin ook niet, werd er heel spichtig van. ik gebruik nu niks ervoor ondanks veel onrust, hyperactiviteit, hyperfocus en concentratieproblemen. ik wil het liefst zo weinig mogelijk medicijnen gebruiken maar miss overweeg ik volg jaar iets anders ook. ik blijf dus ook meelezen en ben benieuwd naar je evt ervaringen met n ander medicijn.
luenca- Prater
- Aantal berichten : 1134
Punten : 1458
Registratiedatum : 01-01-11
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: