Als je eerder bevalt dan je uitgerekende datum
+7
*Troela*
Kat1980
studiebol
Rouge
Tania
kwak
SarahKey
11 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Als je eerder bevalt dan je uitgerekende datum
Hoe tellen ze dan je zwangerschaps verlof?
Stel, ik ga 6 weken van te voren met verlof.
Ik ben 8 februari uitgerekend.
Ons kindje besluit om op 1 februari te komen.
Dat is een week eerder, word dan gewoon nog geteld vanaf de uitgerekende datum?
Zodat je wel aan de 16 weken komt?
Mijn collega zegt, nee dat doen ze niet, je krijgt 10 weken na de geboorte van je kind.
Maar dan zou ik op 15 weken zitten ipv 16.
OF verschilt dat weer per CAO?
Stel, ik ga 6 weken van te voren met verlof.
Ik ben 8 februari uitgerekend.
Ons kindje besluit om op 1 februari te komen.
Dat is een week eerder, word dan gewoon nog geteld vanaf de uitgerekende datum?
Zodat je wel aan de 16 weken komt?
Mijn collega zegt, nee dat doen ze niet, je krijgt 10 weken na de geboorte van je kind.
Maar dan zou ik op 15 weken zitten ipv 16.
OF verschilt dat weer per CAO?
Re: Als je eerder bevalt dan je uitgerekende datum
je krijgt volgens mij altijd 16 week, dus als je 1 week te vroeg bevalt wordt die ene week achter je verlof geplakt.
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
Je hebt gewoon 16 weken in totaal, ook als je kindje een week eerder komt. Als je kindje later komt krijg je langer verlof zodat je minimaal 10 weken na je bevalling hebt.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Ja dan had ik het wel goed, maar begon te twijfelen omdat mijn collega zei, nee hoor ze tellen vanaf de geboorte.
Dacht al: dat zou lekker zijn als je dan te vroeg bevalt.
Dacht al: dat zou lekker zijn als je dan te vroeg bevalt.
ze tellen vanaf je uitgerekende datum inderdaad. Als je later bevalt heb je in feite langer verlof maar nog steeds de 10 weken na je bevalling (dus niet opeens 9 ofzo)
Rouge- Prater
- Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10
En als je twee weken overloopt heb je twee weken 'extra'? Of heb je dan maar 8 weken verlof nog?
je hebt dan idd 2 weken extra eigenlijk, want die (minimaal) 10 weken na je bevalling blijven staan.
Laatst aangepast door Rouge op di 13 dec 2011 - 9:01; in totaal 1 keer bewerkt
Rouge- Prater
- Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10
Ik beviel 4 weken te vroeg dus had 14 weken na mijn bevalling.
Gast- Gast
Als je bevalt voor dat je verlof is ingegaan tellen ze vanaf de geboortedatum dat had ik namelijk.
Als je kindje gewoon een weekje eerder komt is er niks aan de hand hoor je hebt altijd recht op 16 weken. Als je kind 2 weken te laat komt, krijg je die 2 weken gewoon kado zodat je altijd 10 weken na je bevalling hebt.
Als je kindje gewoon een weekje eerder komt is er niks aan de hand hoor je hebt altijd recht op 16 weken. Als je kind 2 weken te laat komt, krijg je die 2 weken gewoon kado zodat je altijd 10 weken na je bevalling hebt.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10
Gewoon 16 weken verlof! Ik ben ook 1 week eerder dan de uitgerekende datum bevallen en had dus 5 weken vooraf en 11 weken na de bevalling verlof.
Gast- Gast
Je krijgt gewoon totaal 16 weken verlof!
Toen ik bij J 9 weken te vroeg was bevallen, had ik officieel ook maar recht op 16 weken verlof. Belachelijk gewoon in dit geval. Maar goed, uiteindelijk als geluk bij een ongeluk ging het bedrijf waar ik voor werkte failliet en ben ik thuis geweest totdat J 7,5 maand was.
Toen ik bij J 9 weken te vroeg was bevallen, had ik officieel ook maar recht op 16 weken verlof. Belachelijk gewoon in dit geval. Maar goed, uiteindelijk als geluk bij een ongeluk ging het bedrijf waar ik voor werkte failliet en ben ik thuis geweest totdat J 7,5 maand was.
Kat1980- Kletskop
- Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Kat1980 schreef:Je krijgt gewoon totaal 16 weken verlof!
Belachelijk he, volgens mij is de regel al wel aangesteld dat als ze erg lang in het ziekenhuis liggen je ook langer verlof krijgt. Ik ben erna de ziektewet ingegaan, maar dit kon alleen omdat er bij mij ook vanalles speelde.
Je hebt altijd 16 weken, de 2 weken extra als je met 42 weken bevalt gaat toch alleen op als je 6 weken van te voren verlof hebt? Dus bij 4 weken van te voren verlof, heb je 4 weken tot uitgerekende datum + 2 als je tot 42 loopt en dan 10 weken.
Als je met 6 weken van te voren gaat, heb je langer verlof als je overtijd gaat. Beval je eerder ( en het is in je zwangerschapsverlof) heb je gewoon wat langer verlof samen met je kindje, maar het totaal blijft hetzelfde.
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
Je hebt altijd recht op 16 weken is mij verteld, loop je overtijd krijg je 1 of 2 weken "kado" want je hebt altijd minimaal 10 weken na de geboorte. Moet er ook niet aan denken dat ik mijn dochter al een week naar de opvang had moeten brengen, met 8 weken. Het loopt net allemaal een beetje lekker!
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Je hebt gewoon 'geluk' als je eerder bevalt, je kindje is dan ouder als je weer moet gaan werken.
Als je te laat bevalt, tellen ze die dagen er gewoon bij op. Of je nu 4 of 6 weken van tevoren met verlof gaat, beval je later, krijg je die dagen erbij.
Als je te laat bevalt, tellen ze die dagen er gewoon bij op. Of je nu 4 of 6 weken van tevoren met verlof gaat, beval je later, krijg je die dagen erbij.
Gast- Gast
Mama1985 schreef:Kat1980 schreef:Je krijgt gewoon totaal 16 weken verlof!
Belachelijk he, volgens mij is de regel al wel aangesteld dat als ze erg lang in het ziekenhuis liggen je ook langer verlof krijgt. Ik ben erna de ziektewet ingegaan, maar dit kon alleen omdat er bij mij ook vanalles speelde.
Je hebt altijd 16 weken, de 2 weken extra als je met 42 weken bevalt gaat toch alleen op als je 6 weken van te voren verlof hebt? Dus bij 4 weken van te voren verlof, heb je 4 weken tot uitgerekende datum + 2 als je tot 42 loopt en dan 10 weken.
Als je met 6 weken van te voren gaat, heb je langer verlof als je overtijd gaat. Beval je eerder ( en het is in je zwangerschapsverlof) heb je gewoon wat langer verlof samen met je kindje, maar het totaal blijft hetzelfde.
Als je 4 weken van tevoren met verlof gaat en je bevalt twee weken later krijg je ook twee weken langer verlof, dan heb je dus alsnog 12 weken na de bevalling.
Tania- Ratel
Tania schreef:Mama1985 schreef:Kat1980 schreef:Je krijgt gewoon totaal 16 weken verlof!
Als je 4 weken van tevoren met verlof gaat en je bevalt twee weken later krijg je ook twee weken langer verlof, dan heb je dus alsnog 12 weken na de bevalling.
Ik was er echt van overtuigd dat dat niet zo was.. Weer iets nieuws geleerd
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
Dank je wel meiden voor de uitleg. Zo heb ik namelijk ook al die tijd gedacht dus ben blij dat ik gewoon recht heb op 16 weken.
En daarna mag ik twee weken vakantie dus ons kindje zal minimaal 3 maanden zijn als ik weer moet werken.
(Vond 2,5 maand wel heel vroeg om naar het kdv te brengen als je het wennen mee telt) Scheelt maar twee weken, maar goed
En daarna mag ik twee weken vakantie dus ons kindje zal minimaal 3 maanden zijn als ik weer moet werken.
(Vond 2,5 maand wel heel vroeg om naar het kdv te brengen als je het wennen mee telt) Scheelt maar twee weken, maar goed
[quote=]
Als je 4 weken van tevoren met verlof gaat en je bevalt twee weken later krijg je ook twee weken langer verlof, dan heb je dus alsnog 12 weken na de bevalling.[/quote]
Maar dan heb je totaal 16 weken (wat er voor staat). Ga je 6 weken van te voren en je gaat 2 weken overtijd dan heb je totaal 18 weken verlof. Dus 2 weken langer dan "normaal"
Als je 4 weken van tevoren met verlof gaat en je bevalt twee weken later krijg je ook twee weken langer verlof, dan heb je dus alsnog 12 weken na de bevalling.[/quote]
Maar dan heb je totaal 16 weken (wat er voor staat). Ga je 6 weken van te voren en je gaat 2 weken overtijd dan heb je totaal 18 weken verlof. Dus 2 weken langer dan "normaal"
Clapperdie- Kletskop
- Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Hier een gevalletje van overtijd lopen. Ik moest al vroeg met verlof om dat ik een deel in de ziektewet zat. Na je bevalling heb je altijd recht op 10 weken ZS-verlof. In mijn geval pakte dat dus goed uit, als ik pas 4 weken van te voren verlof zou hebben genomen (wat ik in eerste instantie dus van plan was), had ik geen recht gehad op extra weken. Een vriendin van mij beviel met 37 weken en kon extra lang van hun kindje genieten voordat ze weer aan het werk moest. Dus tja... voor beide situaties is wat over te zeggen. Ik vond het fijn, want ik genoot van mijn zwangerschap.
Gast- Gast
Zomersproetjes schreef:Hier een gevalletje van overtijd lopen. Ik moest al vroeg met verlof om dat ik een deel in de ziektewet zat. Na je bevalling heb je altijd recht op 10 weken ZS-verlof. In mijn geval pakte dat dus goed uit, als ik pas 4 weken van te voren verlof zou hebben genomen (wat ik in eerste instantie dus van plan was), had ik geen recht gehad op extra weken. Een vriendin van mij beviel met 37 weken en kon extra lang van hun kindje genieten voordat ze weer aan het werk moest. Dus tja... voor beide situaties is wat over te zeggen. Ik vond het fijn, want ik genoot van mijn zwangerschap.
Wel dus, dan had je alsnog 12 weken na je bevalling gehad.
Tania- Ratel
Clapperdie schreef:[quote=]
Maar dan heb je totaal 16 weken (wat er voor staat). Ga je 6 weken van te voren en je gaat 2 weken overtijd dan heb je totaal 18 weken verlof. Dus 2 weken langer dan "normaal" [/quote]
Maar bij 4 wkn van tevoren met verlof gaan heb je erna toch standaard 12 weken verlof. En beval je later dan de uitgerekende datum heb je ook die dagen extra verlof en kan je uiteindelijk ook op 18weken verlof uitkomen.
Je hebt altijd 16weken verlof ongeacht of je met 4wkn of 6wkn met verlof gaat en evt de dagen die je overtijd loopt 'plakken' ze eraan. Of lees ik het verkeerd!
Flip Fluitketel- Kletskop
- Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Je hebt recht op 16 weken
situatie 1: 6 weken van te voren is 10 weken daarna
situatie 2: 4 weken van te voren is 12 weken daarna
situatie 1: stel dat je nu 2 weken overtijd gaat dus met 8 weken verlof beval je dan heb daarna recht op 10 weken nog want dat is wettelijk vastgelegd. Nu kom je uit op 18 weken verlof
situatie 2: stel dat je nu 2 weken overtijd gaat dus met 6 weken verlof beval je dan heb je daarna recht op 10 weken en dan kom je dus uit op 16 weken.
Je krijgt nu niet nog eens 2 weken extra omdat je 2 weken overtijd bent want je redt het met de 16 weken die er voor staan. Met de 10 weken die je na de geboorte nog hebt.
Zo duidelijker?
situatie 1: stel dat je nu 2 weken overtijd gaat dus met 8 weken verlof beval je dan heb daarna recht op 10 weken nog want dat is wettelijk vastgelegd. Nu kom je uit op 18 weken verlof
situatie 2: stel dat je nu 2 weken overtijd gaat dus met 6 weken verlof beval je dan heb je daarna recht op 10 weken en dan kom je dus uit op 16 weken.
Je krijgt nu niet nog eens 2 weken extra omdat je 2 weken overtijd bent want je redt het met de 16 weken die er voor staan. Met de 10 weken die je na de geboorte nog hebt.
Zo duidelijker?
Clapperdie- Kletskop
- Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Clapperdie schreef:Je hebt recht op 16 weken
Zo duidelijker?
Dat is niet waar in het tweede geval krijg je ook 12 weken daarna. En heb je dus ook 18 weken verlof.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-voor-ouders/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof.html
Tania- Ratel
Tania schreef:Clapperdie schreef:Je hebt recht op 16 weken
Zo duidelijker?
Dat is niet waar in het tweede geval krijg je ook 12 weken daarna. En heb je dus ook 18 weken verlof.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-voor-ouders/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof.html
Ik had inderdaad ook dit stukje opgezocht en dit is wettelijk vastgelegd.
Flip Fluitketel- Kletskop
- Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Nog even een vraagje over na de uitgerekende datum...
» Na de uitgerekende datum bevallen...
» Voor of na de uitgerekende datum bevallen?
» Eerder bevallen ook eerder werken?
» alle uitgerekende data op een rij!
» Na de uitgerekende datum bevallen...
» Voor of na de uitgerekende datum bevallen?
» Eerder bevallen ook eerder werken?
» alle uitgerekende data op een rij!
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: