Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoeveel spugen is normaal?

+4
joyce0606
Annie24
meisjesmama
Steep
8 plaatsers

Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 2:32

Hoeveel melk teruggeven/spugen is normaal?

L. drinkt nu 6x 100 cc (soms 7 als ze s'nachts komt), en 9 van de 10 keer drinkt ze de fles helemaal leeg zonder morren. Daarna laat ik haar even liggen, en dan boeren, ze boert meteen en veelal komt er dan ook al wat melk terug.

Maar als ik haar daarna neerleg, of het nu in de box is of in haar ledikant, ze spuugt altijd nog melk terug, ik merk ook aan haar dat ze krampjes/maagzuur heeft, want na zo'n aanval komt er vaak wat (of dat nu een poepluier of spugen is, er komt heel vaak wat).

Ze krijgt Infacol tegen darmkrampjes. Ook zit ik aan de Friso 1 standaard, ze heeft vanaf dag 1 niks anders gehad.

Ik ben mezelf een beetje aan het afvragen wat ik nu moet doen. In principe houdt ze veel meer binnen dan dat ze eruit gooit (ik denk 3/4 van de fles), en ze plast heel goed, poept erg goed en lijkt ze er zelf weinig last van te hebben van het spugen. Natuurlijk heeft ze wel heel even last af en toe maar ze huilt voornamelijk met krampjes, en niet met het teruggeven van melk.

Zijn er meer kindjes die dit doen? Is dit 'normaal' voor een baby van 2,5 week, of niet? Moet ik andere voeding gaan overleggen met de consultatiebureau-deskundige? Zelfstandig haar melk in gaan dikken met Johannesbroodpitmeel (al las ik op de doos dat je dan eerst andere voeding moet hebben geprobeerd, dat dit niet kan op standaard voeding?)?

Wie o wie helpt mij uit de brand?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Steep zo 11 dec 2011 - 2:41

Als jij het veel vind gewoon overleggen! Ik zou niet zelfstandig beginnen met johannesbroodpitmeel. Maar wat wel is dat ze ook vaak gewoon een mondje terug geven en dat ziet er dät kan eruit zien als veel. Je zegt dat ze goede plas en poepluiers heeft, dan zou ik me niet zoveel zorgen maken. Maar advies vragen kan altijd!
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  meisjesmama zo 11 dec 2011 - 2:44

Ruikt ze ook zuur uit haar mondje als ze gespuugd heeft.
Ik zelf zou met haar naar de dokter gaan en de klachten voorleggen. Wat ik bij de jongste had gedaan was een filmpje met mijn telefoon (maar kan misschien ook met fototoestel) maken wat ze doet. Hoe ze reageert als je haar neerlegd en wat ze dan spuugt.
Dit met de klachten had ik neergelegd bij de dokter.
Hier was het bij de jongste reflux en de oudste had verborgen reflux.
Van de johannesbroodpitmeel kregen onze meiden vreselijke buikpijn en moeilijke stoelgang.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 2:51

Wij kregen in het begin het advies om eens te wegen wat ze spugen. De spuugdoek bijv na het drinken, eerst een schone wegen en daarna een ondergespuugde, dan het verschil in grammen is ongeveer het aantal cc. En toen bleek het veel minder te zijn als ik dacht.
Gooi maar eens 10 of 15cc over een spuugdoek, en het lijkt gelijk veel meer.

Wij zijn gewoon zelf met Nutriton begonnen, maar ze waren toen al wel ouder. En gewoon door de standaart voeding/ borstvoeding hoor, niet iets speciaals.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 2:52

Ik word zó heen en weer geslingerd steeds qua gevoel.
Het ruikt vaak zuur, dat het al in haar maagje is geweest, maar ook vaak is het gewoon 'melk'.

We hebben het bedje al een stuk omhoog gezet, en ook in de maxicosi spuugt ze niet, omdat ze dan wat rechterop zit. Het enige is, dat ze als ze slaapt met haar hoofd een beetje schuin/scheef valt, en dan twijfel ik weer of dat niet slecht is voor haar nek.

Wat ook niet helpt is dat ik op een kinderdagverblijf werk en dus al heel wat verschillende baby's de fles heb gegeven, dus ik ga nu steeds nadenken en vergelijken.

Ik denk dat ik het nog maar even wat aankijk, en als ze er zelf echt last van gaat krijgen, trek ik aan de bel. Vooralsnog zijn het echt de krampjes die het hem doen, zó zielig!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Annie24 zo 11 dec 2011 - 2:53

Meestal lijkt het idd meer dan dat het is. Anders kan je idd misschien een filmpje maken, zoals meisjesmama al zegt, en daarmee naar de huisarts gaan. Dat hebben wij ook gedaan toen.

Y. deed aan projectiel spugen: met hele golven kwam het eruit. Als hij in zijn bedje lag bleef zijn bedje zo goed als schoon, want hij spuugde het zo over zijn matras heen door de spijlen op de grond. Hetzelfde op de commode. Zo over de commode heen tegen de muur Rolling Eyes We zijn toen met Nutriton begonnen, maar dat hielp niet.

We liepen al bij de kinderats door Y. zijn opname bij de huilpoli en daar moesten we regelmatig op controle. Toen hebben we het aangegeven en kregen we Zantac, een medicijn wat gegeven wordt bij Reflux. Sinds dat we dat gaven spuugde Y. bijna helemaal niet meer.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 2:54

ProudMama schreef:Wij kregen in het begin het advies om eens te wegen wat ze spugen. De spuugdoek bijv na het drinken, eerst een schone wegen en daarna een ondergespuugde, dan het verschil in grammen is ongeveer het aantal cc. En toen bleek het veel minder te zijn als ik dacht.
Gooi maar eens 10 of 15cc over een spuugdoek, en het lijkt gelijk veel meer.

Wij zijn gewoon zelf met Nutriton begonnen, maar ze waren toen al wel ouder. En gewoon door de standaart voeding/ borstvoeding hoor, niet iets speciaals.

Ja dat is het misschien ook wel, het lijkt meer dan het is.
Ze heeft zulke ontzettende goede plas- en poepluiers dat ik me eigenlijk geen zorgen hoef te maken, denk ik. Het is zielig, die krampjes, en vervelend voor ons, die was, maar so be it.

Mag ook eigenlijk helemaal niet klagen denk ik, want ze slaapt ontzettend goed, s'nachts vaak al zo'n 6 uur achter elkaar.

Ik word er wel onzeker van hoor, het moederschap, zo erg had ik het eigenlijk niet verwacht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 2:56

Annie24 schreef:Meestal lijkt het idd meer dan dat het is. Anders kan je idd misschien een filmpje maken, zoals meisjesmama al zegt, en daarmee naar de huisarts gaan. Dat hebben wij ook gedaan toen.

Y. deed aan projectiel spugen: met hele golven kwam het eruit. Als hij in zijn bedje lag bleef zijn bedje zo goed als schoon, want hij spuugde het zo over zijn matras heen door de spijlen op de grond. Hetzelfde op de commode. Zo over de commode heen tegen de muur Rolling Eyes We zijn toen met Nutriton begonnen, maar dat hielp niet.

We liepen al bij de kinderats door Y. zijn opname bij de huilpoli en daar moesten we regelmatig op controle. Toen hebben we het aangegeven en kregen we Zantac, een medicijn wat gegeven wordt bij Reflux. Sinds dat we dat gaven spuugde Y. bijna helemaal niet meer.

Dat is wel héél heftig, dat projectiel spugen.
Heel soms komt het er idd met een golf uit, maar vaak komt het omhoog in haar mond en loopt het zo naar de zijkant haar mond uit, op de lakens en in haar oren laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  meisjesmama zo 11 dec 2011 - 2:56

Maar een kindje met reflux (mocht het dat zijn) heeft ook altijd goede plas en poepluiers. Maar hier maakte we mee wat Annie24 ook neerzetten de jongste deed echt meer aan projectiel spugen en dat waren grote hoeveelheden.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Annie24 zo 11 dec 2011 - 2:58

Waar je trouwens wel erg in moet hebben is dat als het idd zuur ruikt/reflux is dat nu niet persé pijn moet doen. Het gaat pas pijn doen bij die kleintjes als het maagzuur regelmatig langs de slokdarm gaat. Is ook niet goed voor de slokdarm, dus als het aan blijft houden zou ik zeker even contact opnemen met de huisarts, ondanks dat ze zelf misschien nog niet aangeeft dat ze pijn heeft.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 2:59

Heel herkenbaar hoor meis, ik ben ook wel wat gewend met kinderen. Tot ik ze zelf had, ik werd opeens zo onzeker hug

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 3:00

Ja, zó erg is het nog niet.
Maar als een kindje zelf reflux heeft, wat merk je er dan van?
Ik merk dat het omhoog komt idd, ze gaat trappelen met haar beentjes en beweegt haar hoofd heel snel heen en weer met haar mond open, en dan sijpelt het er dus zo uit ..

Ze slaapt ook heel goed, en huilt nauwelijks.

Elke keer als ik denk, morgen ga ik de huisarts bellen, dan hebben we weer een goede fles/goede dag.

Ga straks na de volgende fles maar even spuugdoeken wegen, ben wel benieuwd. Hou het sowieso in de gaten.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  joyce0606 zo 11 dec 2011 - 3:03

Hiwr hetzelfde, alleen heeft K verborgen reflux. Alhoewel hij ook spuugd na elke voeding, vaak zo rond de 2 mondjes. Mijn arts vertelde mij dat zolang ze goed groeien en goede poep en plasluierd hebben het oke is.

Ik ben over gegaan op volledig kolven en met dr. Brown fles grven. Maar jij geeft al de fles.

De volgende stap is nutriton. Maar dit kan nadelig effect hebben op de stoelgang.

De arts kan wel iets voorschrijven. Maar het is wel een medicijn, dus beter alleen als de kleine er echt last van heeft ( veel huilen, niet goed groeien etc).

K heeft ook veel last van het zuur, maar meer dan even van slag zijn, zuur ruiken, een spuugje is het niet.
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Linda zo 11 dec 2011 - 3:04

Ik vond het in het begin ook heel lastig hoor, mijn dochter spuugde ook veel. En overal zeiden ze: het is normaal dat babies spugen.
Maar toch voelde het voor mij niet goed. Een mondje teruggeven is inderdaad wel normaal. Maar mijn dochter spuugde echt véél meer. Op een gegeven moment echt hele golven.
Bij ons bleek het uiteindelijk KMA te zijn, maar daar zaten natuurlijk ook andere klachten bij. Bij twijfel gewoon ff de HA bellen morgen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Star007 zo 11 dec 2011 - 3:06

D. Geeft ook altijd wat over na de fles en soms zelfs 3 uur later nog wat. Ik kan haar na de fles eigenli jk ook niet plat in de box of bed leggen, zonder dat ze dan overgeeft. Wij leggen haar nu vaak even in de maxi cosi of in haar schommelstoel. Dit werkt op zich wel goed, al is er nog geen enkele voeding zonder overgeven.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 3:08

Groeien doet ze fantastisch!
Dat ben ik helemaal vergeten te vermelden, ze is in 4 dagen tijd 300 gram gegroeid oa.
Ik ga woensdag gewoon even naar het weeguurtje, dan kan ik wellicht ook gelijk iemand aan zijn staart trekken!

Na 3 maanden moet het een stuk minder zijn, toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gast zo 11 dec 2011 - 3:10

Star007 schreef:D. Geeft ook altijd wat over na de fles en soms zelfs 3 uur later nog wat. Ik kan haar na de fles eigenli jk ook niet plat in de box of bed leggen, zonder dat ze dan overgeeft. Wij leggen haar nu vaak even in de maxi cosi of in haar schommelstoel. Dit werkt op zich wel goed, al is er nog geen enkele voeding zonder overgeven.

Klinkt stom, maar ik ben zó blij dat je dit zegt.
Een soort bevestiging dat de situatie toch niet echt abnormaal is ofzo.
Ik merk ook wel dat het helpt idd als ik haar wat langer overeind hou.
Vaak heeft ze ook gelijk de hik na de fles (wij gebruiken overigens Difrax) dus dan hou ik haar nog even extra overeind bij me.

De huisarts is overigens donderdag op kraamvisite geweest en daar heb ik het al aangegeven dat ze vaak wat teruggeeft, ze heeft het zelfs ook gezien, maar ze zei er niks over dat het niet normaal was, dus dan neem ik het maar even voor lief.

Wel fijn dat jullie er zijn voor vergelijkingsmateriaal!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Bruintje Beer ma 12 dec 2011 - 9:21

Hmm nu ga ik ook twijvelen. D. spuugt ook veel na de voeding en vooral toen die nog klein was echt veel eigenlijk. 2 uur later vaak ook nog wat.

Slapen kindjes met verborgen reflux/reflux ook slecht of heel weinig overdag? S' nachts geen klagen gelukkig.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Happydobby ma 12 dec 2011 - 21:27

Ik was ervoor bij de HA geweest,

Tips

Na het drinken een half uur rechtop.
Bedje iets omhoog bij het hoofdeind.
Regelmatig wegen. Zolang je meisje groeit en aankomt is het goed.
Evt johannesbroodpitmeel, dit is de eerste keus ipv medicijnen.


Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel spugen is normaal? Empty Re: Hoeveel spugen is normaal?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum