Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Warm eten op kdv?

+13
Darius
aardbeitje
Fearie
CCC
Jilke
Caresses
moepie
Liadan
Ibbeltje
Lejow
Susan
Tania
JD
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Warm eten op kdv?

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 11:53

In een ander topic hebben we het er al een beetje over, maar ik ben wel erg benieuwd naar de mening van andere mama's hier.
Op het kdv waar ik werk wordt de broodmaaltijd vanaf halverwege volgend jaar geschrapt, en vervangen door warm eten.

Alle kindjes krijgen warm eten, er wordt geen uitzondering gemaakt (behalve allergieeen). De kindjes krijgen dus om half12 maaltijden als boerenkool,nasi,vis,vlees etc.

Reden hiervoor is dat de organisatie waarvoor ik werk zich wil onderscheiden van andere kdv's in de buurt, aangezien er wordt verwacht dat het flink gaat teruglopen in de kinderopvang door bezuinigingen.
Een andere reden is dat onderzoek zou hebben aangetoond dat een kind met 1 warme maaltijd per dag niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

Ik sta er nog niet heel erg positief in. Ik vind het warm eten een gezinsmoment, en vind niet dat wij het moeten gaan overnemen. Ik ben ook bang dat ouders hun kinderen nu 's avonds snel een broodje geven, en door naar bed sturen....

Hoe zouden jullie het als mama vinden als ze dit gingen aanbieden op het kdv?
Of zijn er hier misschien al mama's met ervaring met warm eten op het kdv?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Tania vr 9 dec 2011 - 11:58

Ik zou het niks vinden. Nou ging J. maar 1 of 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf dus dan zou ik het geen heel groot probleem vinden. Maar als m'n kindje 4/5 dagen per week warm eten zou krijgen op het kinderdagverblijf zou ik dat wel vervelend vinden. Dat doe ik liever zelf thuis en twee keer warm eten geven zou ik denk ik ook niet doen

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Susan vr 9 dec 2011 - 12:01

Ik vind het een rare reden om het zo te doen. Je kunt je wel willen onderscheiden, maar als ouders helemaal niet hierop zitten te wachten dan schiet je wel je doel voorbij. Probeer je dan te onderscheiden door mensen meer keuzemogelijkheden te geven, en niet door mensen op te leggen dat hun kinderen tussen de middag warm eten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 12:05

Ze hebben ouders een enquete voorgehouden, waarbij de konden kiezen tussen


-ruimere openingstijden. (we zijn nu van 7.30 tot 18.30 open, dat zou dan vanaf 7.00 of tot 19.00 worden)
-open tussen kerst en oud en nieuw.
-warm eten.

Warm eten had bij ons iets van 8%, en de andere 2 opties hadden rond de 40% ....
Maar ja, dat was alleen onze vestiging, en ze hebben de enquete op alle vestigingen gehouden.
Ik snap dat het handig is om nieuwe ouders aan te trekken, die kiezen er dan misschien bewust voor. Maar ik vind het apart dat "bestaande" ouders ook verplicht worden om hun kind hieraan deel te laten nemen.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 12:09

Ik zou het een groot pluspunt vinden. Wij halen D. wel eens laat op van de opvang en dan is het echt een toestand om nog te koken, samen te eten en haar dan nog op tijd in bed te krijgen. Voor mij zou dit een zodanig groot pluspunt zijn, dat het de doorslag zou kunnen geven bij de keuze voor een opvang.

Maar ik vind dan wel weer apart dat het gelijk verplicht wordt voor elk kindje, ik zou dan persoonlijk de keuze geven aan de ouders. Gaan jullie dan ook zelf koken of waar komen die maaltijden dan eigenlijk vandaan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Susan vr 9 dec 2011 - 12:11

Twellie schreef:Ik zou het een groot pluspunt vinden. Wij halen D. wel eens laat op van de opvang en dan is het echt een toestand om nog te koken, samen te eten en haar dan nog op tijd in bed te krijgen. Voor mij zou dit een zodanig groot pluspunt zijn, dat het de doorslag zou kunnen geven bij de keuze voor een opvang.

Maar ik vind dan wel weer apart dat het gelijk verplicht wordt voor elk kindje, ik zou dan persoonlijk de keuze geven aan de ouders. Gaan jullie dan ook zelf koken of waar komen die maaltijden dan eigenlijk vandaan?

Dan kunnen ze beter aan het eind van de dag een warme maaltijd serveren en het dan inderdaad optioneel maken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 12:17

Dubbel.


Laatst aangepast door Twellie op vr 9 dec 2011 - 12:17; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 12:17

Ik zou het dan liever 's middags hebben. Op de opvangdagen is ze 's avonds vaak héél erg druk en kan ze zich moeilijk concentreren op eten, maar gaat de aandacht uit naar haar speelgoedauto, de pop, verhalen van de-hak-op-de-tak en niet naar eten smile. Ik denk dat dat op de opvang dan ook wel zou spelen. 's Middags warm eten zou ik dan echt een uitkomst vinden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 12:33

De maaltijden worden elke dag vers aangeleverd, en moeten alleen nog opgewarmd worden. Ik weet er het fijne ook nog niet vanaf, hoe of wat....

Ik snap wel waarom ze de ouders geen keuze geven. Probeer de helft maar eens brood te geven en de andere helft groente....de pikken ze niet erg van elkaar denk ik.....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 12:35

Ja, en misschien kunnen ze de kinderen ook alvast door het bad halen en in pyjama klaarzetten. Hoeven de ouders ze alleen nog in bed te stoppen en in de ochtend weer op het kdv af te leveren (vast ook in pyjama).
Ik vind het een rare manier van je willen onderscheiden en vind inderdaad dat het warme eten een gezinsmoment is. Twee keer een warme maaltijd op een dag ivm missende voedingsstoffen? Ik heb daar nooit iets over gehoord of gelezen.

Ben benieuwd of het echt nieuwe mensen aantrekt en of het zorgt dat de mensen die er al zijn blijven. Wordt dat eten dan ook vers op het kdv bereid?
En zou het zo per vestiging verschillen, omdat jullie zo weinig procent hebben en dit toch de meest gekozen optie is blijkbaar? Kan me dat niet voorstellen en zou verwachten dat de ruime openingstijdens meer stemmen zou krijgen.

Open tijdens kerst en Oud en Nieuw... Evil or Very Mad

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 12:35

JaneDoe schreef:De maaltijden worden elke dag vers aangeleverd, en moeten alleen nog opgewarmd worden. Ik weet er het fijne ook nog niet vanaf, hoe of wat....

Ik snap wel waarom ze de ouders geen keuze geven. Probeer de helft maar eens brood te geven en de andere helft groente....de pikken ze niet erg van elkaar denk ik.....
Magnetron?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 12:51

@ Smikkelll: Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens dat warm eten een gezinsmoment is. Maar gezien de werktijden van mijn vriend en mij (en ik denk van nog veel meer andere mensen), wordt dit al snel één en al gehaast en gestress in plaats van een familiemoment. Eten op de opvang is niet ideaal, maar haasten en stressen thuis ook niet en het lijkt me toch ook geen reden om een nieuwe baan te zoeken als je een paar keer per week niet samen zou eten, of hoe zie jij dat?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 13:21

Smikkell schreef:Ja, en misschien kunnen ze de kinderen ook alvast door het bad halen en in pyjama klaarzetten. Hoeven de ouders ze alleen nog in bed te stoppen en in de ochtend weer op het kdv af te leveren (vast ook in pyjama).
Ik vind het een rare manier van je willen onderscheiden en vind inderdaad dat het warme eten een gezinsmoment is. Twee keer een warme maaltijd op een dag ivm missende voedingsstoffen? Ik heb daar nooit iets over gehoord of gelezen.

Ben benieuwd of het echt nieuwe mensen aantrekt en of het zorgt dat de mensen die er al zijn blijven. Wordt dat eten dan ook vers op het kdv bereid?
En zou het zo per vestiging verschillen, omdat jullie zo weinig procent hebben en dit toch de meest gekozen optie is blijkbaar? Kan me dat niet voorstellen en zou verwachten dat de ruime openingstijdens meer stemmen zou krijgen.

Open tijdens kerst en Oud en Nieuw... Evil or Very Mad

niet tijdens kerst en oud en nieuw, maar tussen kerst en oud en nieuw Wink Als we open gaan met kerst en oud en nieuw neem ik ontslag haha!
Het eten wordt dagelijks aangeleverd, en bereid door onze huishoudelijk medewerkers. Hoe precies weet ik niet.....

De organisatie waarvoor ik werk hebben ook veel vestigingen in de grote steden, en ik kan me voorstellen dat daar echt van die carrieremensen zitten die het warm eten wel zien zitten....
Ik zou ook eerder denken dat mensen voor ruimere openingstijden zitten.

In de plaats waar ik werk zijn er ook meerdere kdv's die warm eten aanbieden, dus daarin onderscheiden ze zich in ons geval niet. Maar alle kdv's hier gaan wel uiterlijk om half7 dicht, dus ik zou zeggen....ga tot 19.00 open, dat lijkt me wel weer extra aantrekkelijk voor bepaalde mensen. Of om 7.00 open ipv half8....?

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Lejow vr 9 dec 2011 - 19:51

Op het kdv waar ik gewerkt heb kregen de kids 2x in de week warm eten. De ene week ma-do, de andere week di-vr. Daar werd het in ovens voorverwarmd door de huishoudelijk medewerker.
Er zaten bij ons veel kindjes 5 dagen in de week en de meeste vaak ook van open tot sluit...
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Ibbeltje vr 9 dec 2011 - 20:01

Ik ben er ook voor om die warme maaltijd gewoon thuis te doen. Ik denk dat het toch lastig is omdat er bij ons verschillende kinderen geen vlees mogen, allergieen etc. En 2x warm eten heb ik ook nog nooit van gehoord.

Overigens zijn wij wel open tussen kerst en oud en nieuw. Wink

Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Lejow vr 9 dec 2011 - 20:06

In landen als Spanje en Portugal is het heel normaal om 2x warm te eten!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Liadan vr 9 dec 2011 - 20:07

Dat zou ik echt helemaal niks vinden en ik zou er ook echt op tegen zijn als mijn kinderen warm zouden 'moeten' eten op het kdv.
Ik wil sowieso graag zelf de controle hebben over wat ze te eten krijgen. Hoe zit het bijv. met kruiden en zout die toegevoegd worden? Daarbij krijgt mijn zoontje bijvoeding op de rapleymethode en ik zou niet willen dat hij daar een prakje gevoerd krijgt.
Ook is de avond bij ons voor warm eten en ik zou zeker in de avond niet nog een keer warm eten gaan geven als ze het in de middag al gehad hebben.
Vanaf welke leeftijd 'moeten' kinderen mee eten? Door wie wordt het eten klaargemaakt? Welk vlees en vis wordt er gegeven? Wordt er zout toegevoegd?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  moepie vr 9 dec 2011 - 21:27

Bij ons op het kdv waar ik werk wordt er ook over gesproken om dit misschien volgend jaar te gaan doen.
Alle leidsters wisten niet wat ze hoorden en zien het ook helemaal niet zitten. Eigenlijk om dezelfde reden die de TO noemt.
Dat alle kindjes dan hetzelfde eten snap ik wel, gaan kijken wie wat wel mag en wie er een broodje moet of wat anders is nogal een klus.
Al het eten zou bij ons ook vers aangeleverd worden en dan in ovens opgewarmd worden. En daar zit je dan met 14 peuters aan tafel, met twee leidsters. Kindjes van 1,5 kunnen nog niet eens goed zelf eten dus je komt armen te kort lijkt mij.
En ook ik vind het een gezins moment!
Bij ons werd ook verteld dat blijkt dat kinderen heel goed twee warme maaltijden op een dag kunnen eten. Ik vind het maar raar, dat doe je zelf ook niet. Als ik dat zelf zou doen weet ik zeker dat dat niet gezond is voor mij. Het lijkt me ook zo wat voor ouders die zelf dan wel warm eten s'avonds, ook leuk dan ga je dus aardappelen eten en dan geef je je kind een boterham! :shock:

Nee, ik hoop echt dat het bij ons niet ingevoerd wordt! Er wordt nog onderzocht wat ouders ervan vinden.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Caresses vr 9 dec 2011 - 21:31

Op het kdv waar ik werk eten ze om de dag warm (v.a 2 jaar). Ik vind dit goed want veel kinderen die thuis geen warm eten willen, eten hier wel. Misschien komt dat doordat de kinderen elkaar zien eten. Verder is het goed voor hun motorische ontwikkeling.
Qua werk voor de leidsters: ja het is wel meer werk, maar de kindjes kunnen zelf prima eten, af en toe stimuleren en de kindjes die het nog niet echt kunnen met een lepel eten die krijgen het wel naar binnen door stiekem hun handjes te gebruiken smile.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Jilke vr 9 dec 2011 - 22:25

Bij ons is er de mogelijkheid om een warme maaltijd afgenomen te worden. Wij zijn tot half zeven open, en de kids die mee eten zijn meestal wel laat allemaal. Om half vijf eten we dit. De kinderen die niet mee eten krijgen een soepstengel, en de eters zitten er gewoon gezellig tussen. Levert nooit geen problemen op, en ze eten meestal prima.

Wordt hier aangeleverd van een servicecentrum. Krijgen we in grote bakken binnen, verdelen we per portie en vriezen het in. De dag dat het nodig is wordt het ontdooit en opgewarmd in de magnetron.

Overigens zitten er een paar kinderen tussen die thuis heel slecht warm eten, en die daarom juist bij ons mee eten omdat ze dan wel goed eten. Omdat ze minder moe zijn om half vijf (ipv om half zeven thuis dus) of omdat zien eten doen eten is soms.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  CCC vr 9 dec 2011 - 23:01

Ik zou zelf nooit voor een KDV kiezen die dit aanbied, ten eerste omdat ik dat moment met mijn gezin straks wil delen. En daarbij ook, omdat ik bij meerdere kdv's heb gewerkt waarbij er warm eten werd geserveerd, dit was helaas geen vers. Dit waren kant en klare maaltijden die al eerder bereid waren en een week houdbaar waren. Ik hoef je dan dus niet uit te leggen wat voor rotzooi er allemaal inzit om het houdbaar te houden...

Ohja en natuurlijk zijn er wel KDV's die zelf verse maaltijden bereiden, maar hier in de omgeving zijn die KDV's ondertussen te groot en geloof ik daar dus ook niet zo in, en vind het verder ook geen extra kwaliteit...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Fearie vr 9 dec 2011 - 23:08

chococupcake schreef:Ik zou zelf nooit voor een KDV kiezen die dit aanbied, ten eerste omdat ik dat moment met mijn gezin straks wil delen.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Als de KDV dat zou gaan doen waar mijn zoontje heen gaat en hij moet (tegen de tijd dat ie daadwerkelijk vast voedsel kan eten) mee eten, zou dat voor mij een reden zijn om een andere oplossing te zoeken.
Ik vind het samen 's avonds eten echt een momentje van het gezin.


Laatst aangepast door Fearie op za 10 dec 2011 - 1:07; in totaal 1 keer bewerkt

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  aardbeitje za 10 dec 2011 - 0:37

Op het kdv waar ik werk bieden we sinds bijna 2 jaar warm eten aan. Hier kunnen de ouders zelf voor kiezen. Het is alleen voor de kinderen vanaf 1 jaar (verticale groepen). In het begin deden we dit om 16:45. Dit was echter zo druk en chaotisch. Minder pm-ers aanwezig, kinderen die worden opgehaald en dan nog kinderen die je warm eten moet geven. Toen hebben we het verplaatst naar tussen de middag. Dit werkt super. De kinderen die brood eten zitten aan de ene tafel en de warm eters zitten aan de andere tafel. De kinderen snappen dit heel goed. Om 16:45 krijgen zij dan brood en de rest gewoon een soepstengel. Wij maken per week een menu. We hebben 2 vriezers vol met eten, van een speciaal bedrijf. Dat moet dan een uur in de oven. Het loopt best goed bij ons. Al zou ik het niet erg vinden als het er ooit weer afgaat. Met de hele groep hetzelfde eten is toch fijner. Ik zou er zelf ook niet voor kiezen als ik kinderen zou hebben. Ik zou dan liever met het gezin thuis eten. De ouders moeten er ook best wat voor betalen, maar toch maken veel ouders er gebruik van.
aardbeitje
aardbeitje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 140
Punten : 153
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Darius za 10 dec 2011 - 0:58

Zodra het woord 'moet' erin voorkomt, haak ik af.

Ik irriteer me heel eigenlijk ook wat aan scholen die verplicht stellen dat er om 10 uur als tussendoortje 'fruit' moet komen. Ik bepaal zelf als ouder wat mijn kind eet. Ik begrijp ook wel dat fruit gezond is, en allerlei redenen nog meer, maar gewoon het feit dat ik iets 'moet' staat me tegen.

Het komt eigenlijk voort uit een akkefietje op een basisschool waar ik stageliep. De klasseleerkracht was in de pauze aan het mopperen omdat de 'kinderen van tegenwoordig' alleen maar lekkere koeken meenamen, zoals liga met vulling en een yoghurtlaagje. Twee minuten later zat ze zelf een dikke gevulde koek weg te werken....
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 1:48

Op de kdv's waar ik leidinggevende van ben, wordt er elke dag warm gegeten tussen de middag. Dit was eerst wennen voor ouders, maar nu bevalt het iedereen prima.
Aan het einde van de dag eten de kinderen brood op het kdv en daarna thuis nog een toetje. Veel ouders eten dan zelf pas als hun kind op bed ligt en hebben dan veel meer rust voor hun eigen eten en meer tijd voor hun kind wat ze de hele dag niet hebben gezien!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Warm eten op kdv? Empty Re: Warm eten op kdv?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum