Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

fruithapjes en warm eten

+3
LMCurious
mauwmauw
duckie
7 plaatsers

Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty fruithapjes en warm eten

Bericht  duckie di 14 jun 2011 - 7:00

mn dochtertje is morgen al weer 6 maand en ik ben van t weekend bij mn ouders begonnen met eigen gemaakte fruithapjes... stukjes vind ze echt nog niet lekker die tuft ze zo weer uit....
maar nu ben ik nog niet zo heel erg crea dus tips zijn welkom, wat zijn lekkere combi's qua fruit en wat helemaal niet? en mogen kindjes alle soorten fruit al hebben vanaf 6 maand? zo heb ik op t moment watermeloen liggen maar mogen ze dat ook al?

en waar maken jullie je fruit mee fijn (wat is nou een handig apparaat)? maken jullie meerdere porties tegelijk? en vries je dit dan in? kun je alle soorten fruit invriezen? en hoe weet je hoeveel gr bijvoorbeeld 1 portie is? en waar vries je het in in? kun je alleen vers fruit gebruiken of ook fruit uit blik?

en qua warme hap, moet je daar alleen verse groente voor hebben? of kun je ook diepvries of blik/pot groente nemen? en vanaf wanneer mogen ze vlees ed erbij hebben? en wat mogen ze wel en niet?
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  mauwmauw di 14 jun 2011 - 7:09

ik heb de babycook,daar stoom ik eerst alles in en dan kan je het pureren,ik vind hem ideaal,maar wel prijzig.je kan ook een staafmixer kopen en boven een pannetje stomen.

vanaf 6 maanden mogen ze nog niet alles hebben,ik heb een lijstje ergens op de comp staan zal ik zo even voor je zoeken.
ik had eerst een 4 maanden potje bewaard en daar in gedaan en dan weer in bakje,zodat ik de hoeveelheid kreeg van een potje.later kreeg ik een weegschaal en heb voor maanden potje 100 gram en 6 maanden potjes 200gram aangehouden,wat ook in de potjes zit.ik vroor wel alles in.maar dan had ik wel alles gestoomd,ik weet dat appel en banaan er niet meer lekker uit zien nadat het in de vriezer is geweest.

qua groente mogen ze vanaf 6 maanden vlees,zit ook in de potjes maar niet alle soorten.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 7:13

Dat je groente invriest ala, kost een hoop tijd enz, maar fruit kan je sochtends toch gewoon vers maken? smile is zo gedaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  LMCurious di 14 jun 2011 - 7:30

duckie schreef:mn dochtertje is morgen al weer 6 maand en ik ben van t weekend bij mn ouders begonnen met eigen gemaakte fruithapjes... stukjes vind ze echt nog niet lekker die tuft ze zo weer uit....
maar nu ben ik nog niet zo heel erg crea dus tips zijn welkom, wat zijn lekkere combi's qua fruit en wat helemaal niet? ik gaf altijd maar 1 soort. Snap die afwisseling met dubelle smaken ook niet zo goed. Ik eet zelf ook altijd 1 soort en geen mengelmoes van vanalles. Of fruitsalade, maar ook dan maar 1 stuk per keer in mn mond zeg maar. en mogen kindjes alle soorten fruit al hebben vanaf 6 maand? volgens mij alle kiwi en aardbei vanaf 1 jaar pas. De rest mag volgens mij meteen. Maar ik ben wel begonnen met de meest zachte soorten. zo heb ik op t moment watermeloen liggen maar mogen ze dat ook al?

en waar maken jullie je fruit mee fijn (wat is nou een handig apparaat)? fruit deed ik altijd met een fijne vork. groenten ook en de harde groentes zoals spercieboontjes met de staafmixer. Die had ik al, dus vond het neit nodig iets nieuws te kopen. maken jullie meerdere porties tegelijk? en vries je dit dan in? fruit deed ik altijd per keer, en at ik de rest op. Groentes deed ik soms wel invriezen, vooral bloemkool enzo, waarvan je weleens wat over hebt. Maar Joris vond het dan neit meer te eten. Dus ben ik toen vlug mee gestopt. kun je alle soorten fruit invriezen? en hoe weet je hoeveel gr bijvoorbeeld 1 portie is? in het begin kreeg hij een half stuk max. Daarna kreeg hij een heel stuk max. En ik keek gewoon een beetje hoeveel hij at. en waar vries je het in in? [ik had volgens mij bij xenos of marskramer ofzo van die plastic potjes voor max. 250 ml. Die vind ik erg prettig. [/b] kun je alleen vers fruit gebruiken of ook fruit uit blik? je kunt ook wel blikfruit geven, maar dit is natuurlijk wel erg veel bijgezoet. Dus zou ik persoonlijk niet zo snel doen.

en qua warme hap, moet je daar alleen verse groente voor hebben? of kun je ook diepvries of blik/pot groente nemen? ik had altijd vers. Vond ik makkelijk eigenlijk. Alleen bruine bonen deed ik uit pot maken. Ik geloof dat er in de potten meer zout is toegevoegd, maar weet ik eigenlijk niet zeker. Uit de vriezer kan wel geloof ik. en vanaf wanneer mogen ze vlees ed erbij hebben? vlees deed ik vanaf 8 maanden erbij ofzo. En net afhankelijk van hoe het uitkwam. Niet elke dag als wij bijv. gepaneerd vlees hadden. En soms gewoon boterham belegvlees zeg maar in stukjes erdoor. en wat mogen ze wel en niet?
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  kwak di 14 jun 2011 - 7:36

fruit maak ik altijd vers, ik doe 2 stuks fruit.
het ligt aan welk soort fruit het is of ik het prak of een seconde de staafmixer er door heen.
mijn dochtertje eet alles.
meestal doe ik:
appel+tomaat
banaan + appel/peer/kiwi/aardbei/mango
appel +peer/kiwi/aardbei/mango


groente maak ik altijd in porties en dat vries ik in.
ik doe alles vers, behalve bruine bonen maar die spoel ik goed af.
D. is ook gek op macaroni,tomaat,courgette en tataar.
tipje: ik kijk altijd in de winkel op de potjes welke combinaties er zijn en die maak ik na.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 7:55

Ik maak alles vers, voor meerdere porties, geef 1 portie te eten en vries de rest dan in. Vaak pak ik 1 dag per week dat ik 10-15 minuten groenten sta te koken, met de staafmixer fijn maken en dan porties van 100 gram maken. Ook kook ik de aardappelen, porties van 100 gram en daarna gaat het de vriezer in. Fruit net zo. Soms maak ik fruitcombi's (zoals banaan/appel of mango). De banaan prak ik met een vork, is zacht dus gaat makkelijker dan bijv. appel. Ik had laatst doperwtjes van Hak uit een pot (kon geen verse vinden), maar mijn zoontje vond het afschuwelijk vies! Nu heb ik de ingevroren tuinerwtjes van de AH gehaald en daar smult ie van! smile.

Op internet is veel info te vinden over welke groente- en fruitsoorten je het beste als eerste kunt introduceren en met welke je nog even kunt wachten. Ook geven ze (bijv. op het cb) het advies om te starten met 3 dagen dezelfde fruitsoort. Als je geen (allergische) reactie ziet opkomen, dan kun je die soort voortaan geven zonder problemen. Na die 3 dagen kun je een nieuwe soort introduceren. Veel succes!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  loesje di 14 jun 2011 - 17:50

http://www.babyallergie.nl/introductie%20schema.htm
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  Flemy wo 15 jun 2011 - 0:47

Ik heb een babycook, super handig, en die gebruik ik dagelijks. Ik maak het altijd vers klaar, tenzij ik echt veel ergens van heb dan vries ik het in. Eigenlijk eet ze dus gewoon 'met de pot mee', alleen dat van haar maak ik met de babycook. Als we iets eten wat zij ook gewoon mag hebben, dan maak ik alles in de pan klaar en doe het daarna heel even door de babycook-mixer zodat het in stukjes is. Als we iets eten wat ze niet mag, dan kook ik òf iets apart voor haar in de babycook òf ik gebruik wat ingrediënten van onze maaltijd en maak daar iets van met bijvoorbeeld rijst/pasta. Vlees geef ik trouwens nog niet, vis wel.

Fruit eten we zelf ook altijd om dezelfde tijd zo'n beetje, dus voor de jongste maak ik dat tegelijk en mix het dan nog even in stukjes. Ik heb eigenlijk altijd hetzelfde in huis; banaan, peer, appel, mango en kiwi (in dit seizoen ook nog weleens aardbei en meloen). Maar kiwi en aardbei eet de jongste nog niet.

Blikvoer geef ik echt niet, eet ik zelf ook niet. Vaak is dat bijgezoet (fruit) of zit er veel zout in (groente). Diepvries is naar mijn weten altijd goed, van de soorten die ze mogen hebben dan.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  Parisienne wo 15 jun 2011 - 1:24

Ik houd dit schema aan (ook al geef ik geen borstvoeding meer). Vind het een overzichtelijk schema wat betreft het introduceren van vast voedsel.
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

Fruit geef ik de laatste tijd wat meer in stukjes in haar hand. Toen ik daar net mee begon heb ik meestal wel hapjes gemaakt. Ik had kleine bakjes gekocht om in te vriezen. Ik vroor eigenlijk alles qua fruit wel in. Voor de groente hebben wij een stomer aanegschaft. Het stoomt de groenten (hetzelfde principe als de Babycook), waarna je het met een staafmixer kan pureren. Aan deze stomer hebben we nu zelf ook wat, aan de Babycook heb je later eigenlijk niks meer. Het ging prima zo. Nu eet ze vaak met ons mee, anders krijgt ze een potje of maak ik snel iets voor haar apart. Wat betreft de groenten uit blik/pot; daar zit wel toegevoegd zout in e.d., ik zou dit dus niet te vaak geven aan je kindje.

Als je het schema goed doorleest heb je een duidelijk overzicht wat je je kindje al kan geven. Ik heb het schema uitgeprint en thuis liggen, zodat ik altijd even snel kan kijken.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  duckie do 16 jun 2011 - 23:10

heb gister een staafmixer gekocht en vandaag thuis het eerste hapje gemaakt, was nog wel even wennen om hoe fijn het moest maar het ging goed. ze smulde er van Very Happy
kun je hapjes ook in de koelkast bewaren? of is het beter om het in te vriezen?

mag je ook in glazen potjes invriezen?
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  Parisienne do 16 jun 2011 - 23:26

Ik denk dat je een hapje zo'n 24 uur in de koelkast kan bewaren, langer zou ik niet doen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  loesje vr 17 jun 2011 - 1:30

je kunt de inhoud van die potje wel invriezen maar niet het glazen potje want dat springt kapot in de vriezer.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  duckie vr 17 jun 2011 - 1:33

oeps dan zo maar ff uit de vriezer halen want heb nu 1 portie in een olvarit potje gedaan en dat in de diepvries
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  loesje vr 17 jun 2011 - 1:35

bij de hema hebben ze plastike bakjes waar precies 200 gr in past heel handig. in het begin stop je er minder in maar op den duur gebruik je het hele bakje Very Happy
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  duckie vr 17 jun 2011 - 1:38

hmmm wacht eens, bedenk me net dat ik een hele stapel avent via bekers heb,... daar deed ik uiteindelijk toch niets mee omdat me dat met alle bv invriezen te veel ruimte in nam.
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fruithapjes en warm eten Empty Re: fruithapjes en warm eten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum