Bloedprikken voor gezondheidscheck
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Bloedprikken voor gezondheidscheck
Doen jullie dat wel eens?
Ik heb een B12 tekort en krijg daarvoor elke 6 weken een injectie, maar heb al een paar keer gemerkt dat het dan na een hele tijd toch weer wat te laag is. Dus ik laat elk jaar gewoon even ter controle bloed prikken en dan vraag ik om mijn B12, ijzer en kalium te testen. Ik ben nu weer steeds een beetje moe en niet helemaal zo fit als ik moet zijn, dus binnenkort weer even een retourtje bloedprikbureau. Ik heb vorige week nog een spuit gehad, dus het kan pas over 5 weken, aangezien mijn B12 gehalte de komende weken sowieso nog hoger is.
Ik heb een B12 tekort en krijg daarvoor elke 6 weken een injectie, maar heb al een paar keer gemerkt dat het dan na een hele tijd toch weer wat te laag is. Dus ik laat elk jaar gewoon even ter controle bloed prikken en dan vraag ik om mijn B12, ijzer en kalium te testen. Ik ben nu weer steeds een beetje moe en niet helemaal zo fit als ik moet zijn, dus binnenkort weer even een retourtje bloedprikbureau. Ik heb vorige week nog een spuit gehad, dus het kan pas over 5 weken, aangezien mijn B12 gehalte de komende weken sowieso nog hoger is.
Gast- Gast
Re: Bloedprikken voor gezondheidscheck
Nee, ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Hoe kwam je er trouwens achter dat je een tekort had aan B12? Op ijzer testen (HBgehalte toch?) Ken ik wel, maar wat doet Kalium voor je?
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Balen van dat b12 tekort. Gelukkig is het een kleine moeite om even te prikken.
Ik laat me alleen na kijken als ik klachten heb. En nu omdat ik bloed wil doneren.
Ik laat me alleen na kijken als ik klachten heb. En nu omdat ik bloed wil doneren.
Gast- Gast
B12 tekort kwamen ze achter omdat ik behoorlijk veel darmproblemen had en bij een internist terechtkwam toen ik al 3 wken niet naar het toilet was geweest (ik weet niet beter dan dat ik 1x per 1 a 2 weken kan, maar na 3 weken werd ik er toch ziek van) dus toen heb ik heel veel onderzoeken gehad en daar kwam dus dat B12 tekort uit.
IJzertekort heb ik vroeger veel gehad, dus ik herken de symptomen en laat dat dan meteen checken. Als ik dan toch bloed laat prikken, dan kan ik dat meteen mee nemen. Kaliumtekort zorgt oa ook voor vermoeidheid en een kaliumtekort kun je ook krijgen door een slechte stoelgang (maar voornamelijk door diarree, maar omdat ik regelmatig laxeermiddelen moet gebruiken kan dit ook een kaliumtekort veroorzaken).
IJzertekort heb ik vroeger veel gehad, dus ik herken de symptomen en laat dat dan meteen checken. Als ik dan toch bloed laat prikken, dan kan ik dat meteen mee nemen. Kaliumtekort zorgt oa ook voor vermoeidheid en een kaliumtekort kun je ook krijgen door een slechte stoelgang (maar voornamelijk door diarree, maar omdat ik regelmatig laxeermiddelen moet gebruiken kan dit ook een kaliumtekort veroorzaken).
Gast- Gast
Jeetje, zo weinig naar het toilet.. Krijg je daar ook een bolle buik en vol gevoel van?
Gast- Gast
Ja, vandaag is het weer heel erg. Ben ook alweer een hele tijd niet geweest geloof ik. Vrees dat ik toch maar even wat moet innemen een dezer dagen. Maar ik heb het eigenlijk al mijn hele leven, dus ik vraag me ook wel eens af hoe ik me zou voelen als ik 2x per week ofzo zou kunnen, dat lijkt me een opluchtingDolcis_ schreef:Jeetje, zo weinig naar het toilet.. Krijg je daar ook een bolle buik en vol gevoel van?
Mijn huid wordt er ook slecht van, ook een nadeel. Binnenkort wil ik van die darmspoelingen gaan laten doen. Lijkt me vreselijk genant, maar het schijnt wel veel oude zooi weg te halen en dan kun je met een probioticum weer proberen je darm gezond te krijgen. Wie weet werkt het wel.
Gast- Gast
Oh, ik snap het. Ik dacht dat het iets nieuws en hips was waarvan ik weer niet op de hoogte was ;-) ik snap dat je het nodig hebt ivm je darmprobleem. Kun je trouwens je ijzer niet hoog houden door voedsel en sporten? Of is het zo laag dat je dan 24/7 spinazievretend op een loopband moet staan? :-)
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Hihi nee zoveel sport ik nou ook weer niet hoor ;-). Maar mijn ijzer is meestal wel hoog genoeg de afgelopen jaren. Ik eet heel veel groenten en in de wintermaanden neem ik ook wel regelmatig supplementen. Ik vind het belangrijk om af en toe te laten checken of het nog allemaal goed is, voor ik weer echt te laag zit en er problemen mee krijg. Ik was nl echt ziek toen mijn B12 heel erg laag was en zo ver wil ik het niet meer laten komen.
Gast- Gast
Supertalentje schreef:? Of is het zo laag dat je dan 24/7 spinazievretend op een loopband moet staan? :-)
Haha,
Ontopic: nee ik heb het nog nooit gedaan maar denk dat het geen kwaad kan. Is wel goed denk ik.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Wat toevallig, ik heb vandaag ook weer een bloedprikformulier ´besteld´ bij de huisarts. Mijn B12 is ook om de zoveel tijd te laag. En ben er soms echt goed ziek van. Alleen wil mijn huisarts eerst nog een paar keer ´bewijs´ hebben dat het elke keer omlaag gaat, voordat ik ook om de zoveel tijd standaard een injectie krijg. Nu krijg ik het elke keer pas weer als het echt al te laag is. Zo frustrerend. Nu een half jaar geleden voor het laatst geprikt en daarna een injectie gehad omdat het weer te laag was. Nu moet ik dus weer laten prikken na een halfjaar, morgen ga ik dat weer laten doen. Aangezien ik me steeds rotter voel de laatste tijd, gok ik zo dat het weer te laag zal zijn Als het weer te laag is dan sta ik erop dat ik regelmatig een injectie krijg, want dan is het toch echt wel duidelijk dat het steeds. Ik slik ook supplementen waar oa B12 in zit in voldoende dosis, dus het is niet dat ik te weinig binnenkrijg.
Wat voor klachten heb jij door B12 tekort Bobbie? Ik ben vooral ontzettend moe, lamlendig, duizelig, mijn concentratievermogen is minimaal, heb tintelingen in handen en voeten, heb heel vaak hoofdpijn en zo heb ik nog wel meer dingen
Wat voor klachten heb jij door B12 tekort Bobbie? Ik ben vooral ontzettend moe, lamlendig, duizelig, mijn concentratievermogen is minimaal, heb tintelingen in handen en voeten, heb heel vaak hoofdpijn en zo heb ik nog wel meer dingen
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik moet dat eigenlijk ook doen. Maar ik slik nu eerst dagelijks twee Centrum Cardio en een extra vitamine B pil (met B12 er in dus ook) en kijk eerst of dat helpt. Vraag me wel af hoe lang duurt voordat je zo'n effect merkt. En als het écht een tekort is, dan helpen zulke supplementen niet weet ik via t forum, maar zou t het bloedonderzoek wel beïnvloeden als ik dat nu slik en daarna laat prikken?
Edit: PR, al die dingen heb ik ook
Edit: PR, al die dingen heb ik ook
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Supertalentje schreef:Nee, ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Hoe kwam je er trouwens achter dat je een tekort had aan B12? Op ijzer testen (HBgehalte toch?) Ken ik wel, maar wat doet Kalium voor je?
Een te hoog of te laag kalium kan (ernstige) hartritmestoornissen veroorzaken.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Bloedprikken baby
» Nuchter bloedprikken, wel medicijnen innemen?
» Wat voor huis hebben jullie voor wat voor prijs?
» voor de mama's: hadden jullie een voorkeur voor geslacht?
» Vriend gevoelens voor crush 'van voor mijn tijd'
» Nuchter bloedprikken, wel medicijnen innemen?
» Wat voor huis hebben jullie voor wat voor prijs?
» voor de mama's: hadden jullie een voorkeur voor geslacht?
» Vriend gevoelens voor crush 'van voor mijn tijd'
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: