Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

+2
PaarsBlauw
Live Laugh Love
6 plaatsers

Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Live Laugh Love zo 2 jan 2011 - 23:40

Misschien weet iemand hier waar ik duidelijkheid kan vinden over de verhoging van het collegegeld.
Op geen ene site vind ik een duidelijk antwoord over hoe het nu zit.
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  PaarsBlauw ma 3 jan 2011 - 0:57

Niemand weet nog precies hoe het zit geloof ik :S
Oorspronkelijke idee (zoals geformuleerd in het regeerakkoord) is dat je €3000 extra bovenop je normale collegegeld moet betalen wanneer je langer dan één jaar vertraging hebt (voor je bachelor en master samen). Maar da's inmiddels alweer veranderd naar max. twee jaar vertraging dacht ik.
Gaan jullie naar de demonstratie? Ik wel! Ik vind het geen probleem dat ze dit in willen voeren, eigk heel begrijpelijk, maar dat had ik dan wel vantevoren willen weten want dan had ik heel andere keuzes gemaakt..
PaarsBlauw
PaarsBlauw
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 33
Punten : 35
Registratiedatum : 01-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Live Laugh Love ma 3 jan 2011 - 1:15

Ik hoop dat ze binnenkort duidelijkheid gaan geven. Ben zelf nu een tweede studie aan het doen, waar ik ook langer over ga doen omdat ik erbij werk.. als ik dan een vermogen zou moeten betalen.. Mad
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Gast ma 3 jan 2011 - 2:21

Ik hoorde vandaag dat de uni misschien collegevrije dag heeft de 21e ivm demonstratie... ik ben ook weer lekker op de hoogte!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Sneeuwvlok ma 3 jan 2011 - 2:32

Ik vroeg me ook al af hoe het daar nou mee zat. Hoop echt dat die regel er niet in komt, zoals het er nu naar uit ziet ga ik namelijk wel aardig wat studievertraging oplopen. Ik hoop dat, als ze het dan toch in moeten voeren, ze het alleen laten gelden voor de nieuwe studenten
Sneeuwvlok
Sneeuwvlok
Prater
Prater

Aantal berichten : 591
Punten : 604
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  PaarsBlauw ma 3 jan 2011 - 22:05

Sneeuwvlok schreef:Ik hoop dat, als ze het dan toch in moeten voeren, ze het alleen laten gelden voor de nieuwe studenten
Dat hoop ik ook ja, en zou ik ook heel fair vinden. Je bent immers op bepaalde voorwaarden een studie aangegaan en die voorwaarden veranderen tussentijds ineens :S
PaarsBlauw
PaarsBlauw
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 33
Punten : 35
Registratiedatum : 01-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Arwyn ma 3 jan 2011 - 22:11

Moet je dan niet al instellingsgeld betalen omdat je met je tweede studie bezig bent?
Afgelopen zomer aangenomen wet, dat je maar 1 bachelor mag hebben en voor de tweede instellingsgeld ipv collegegeld moet betalen, ik zou vanaf komend studiejaar 7000,- moeten betalen per jaar!
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Live Laugh Love ma 3 jan 2011 - 22:30

Arwyn schreef:Moet je dan niet al instellingsgeld betalen omdat je met je tweede studie bezig bent?
Afgelopen zomer aangenomen wet, dat je maar 1 bachelor mag hebben en voor de tweede instellingsgeld ipv collegegeld moet betalen, ik zou vanaf komend studiejaar 7000,- moeten betalen per jaar!

Hoe weet je dat? Waar staat dat?
7000 euro, man das een vermogen.. ik heb dat echt niet.
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Phileine ma 3 jan 2011 - 23:13

Ik wil nog steeds heel graag weten hoe het zit met onafgemaakte opleidingen. Ik volg nu een universitaire studie, eerste jaar, maar heb hiervoor al wel wat jaren hbo gedaan. Twee opleidingen, beide niet afgerond. Maar ik neem aan dat ze kijken naar je huidige situatie? Anders zou ik alle jaren 3000 euro extra moeten betalen en dat zou erg lastig worden. Ik ben het overigens ook niet eens met alle maatregelen. Ik snap dat ze ergens op moeten bezuinigen, maar vertraging loop je ook niet altijd voor je lol op en de bedragen die extra betaald moeten worden vind ik schandalig hoog. Net als met het volgen van een tweede bachelor, wat nou als je een verkeerde keuze hebt gemaakt. Dan is het voor de meeste mensen onmogelijk gemaakt om nog een opleiding te volgen zodat ze terecht kunnen komen in een sector die hen wel bevalt.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 0:42

Vilein,dat kunnen ze volgens mij niet maken. Want de voorwaarden waren toen anders en mensen waren daar niet over ingelicht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 0:47

Liva schreef:Vilein,dat kunnen ze volgens mij niet maken. Want de voorwaarden waren toen anders en mensen waren daar niet over ingelicht.

Dat is ook het hele bezwaar dat iedereen heeft. De regeling gaat gelden voor iedereen. Ook de mensen die nu al studievertraging hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 0:52

June schreef:
Liva schreef:Vilein,dat kunnen ze volgens mij niet maken. Want de voorwaarden waren toen anders en mensen waren daar niet over ingelicht.

Dat is ook het hele bezwaar dat iedereen heeft. De regeling gaat gelden voor iedereen. Ook de mensen die nu al studievertraging hebben.

Is dat er al door dan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat zomaar kan. Ik weet wel dat er zware protesten tegen waren. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets er echt door kan komen, dat kan je gewoon niet maken.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Arwyn di 4 jan 2011 - 1:37

Live Laugh Love schreef:
Arwyn schreef:Moet je dan niet al instellingsgeld betalen omdat je met je tweede studie bezig bent?
Afgelopen zomer aangenomen wet, dat je maar 1 bachelor mag hebben en voor de tweede instellingsgeld ipv collegegeld moet betalen, ik zou vanaf komend studiejaar 7000,- moeten betalen per jaar!

Hoe weet je dat? Waar staat dat?
7000 euro, man das een vermogen.. ik heb dat echt niet.

Ik kan hem zo snel niet terug vinden, maar ik heb er afgelopen zomer een mail van mijn universiteit over gekregen. Dit jaar was nog een overgangsregeling, maar vanaf schooljaar 2011-2012 gaat die wet daar ook in.
Het bedrag verschilt trouwens per opleiding. Voor mij zou het 6800,- per jaar zijn, voor geneeskunde bijvoorbeeld 30.000, dat is helemaal niet meer te betalen!!

Liva: Ik dacht dat die wet er al zo goed als door is.. Ze hebben wel de aanpassing gemaakt dat je twee jaar uit mag lopen ipv 1 dacht ik, maar verder is er dacht niet zo veel meer aan te doen.. :S

Vraag me dan toch af hoe meneer Rutte zijn opleiding heeft gehaald, braaf in de voorgeschreven tijd of niet? Anders mag hij dat bedrag wel even met terugwerkende kracht gaan betalen! Wink
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Phileine di 4 jan 2011 - 1:51

June schreef:
Liva schreef:Vilein,dat kunnen ze volgens mij niet maken. Want de voorwaarden waren toen anders en mensen waren daar niet over ingelicht.

Dat is ook het hele bezwaar dat iedereen heeft. De regeling gaat gelden voor iedereen. Ook de mensen die nu al studievertraging hebben.

Dat dacht ik ook Liva, maar ik twijfel. Want hoe zien ze studievertraging en aan wie betaal je dat extra geld dan? Ik krijg geen studiefinanciering meer en mijn ov heb ik stopgezet. Als ik het logisch redeneer, zou ik denken dat het alleen geldt voor mensen die met de opleiding waar ze op dit moment mee bezig zijn een vertraging hebben. Anders heb ik namelijk écht een groot probleem....Want ik moet nog zo'n vier jaar studeren.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:05

Arwyn schreef:
Live Laugh Love schreef:
Arwyn schreef:Moet je dan niet al instellingsgeld betalen omdat je met je tweede studie bezig bent?
Afgelopen zomer aangenomen wet, dat je maar 1 bachelor mag hebben en voor de tweede instellingsgeld ipv collegegeld moet betalen, ik zou vanaf komend studiejaar 7000,- moeten betalen per jaar!

Hoe weet je dat? Waar staat dat?
7000 euro, man das een vermogen.. ik heb dat echt niet.

Ik kan hem zo snel niet terug vinden, maar ik heb er afgelopen zomer een mail van mijn universiteit over gekregen. Dit jaar was nog een overgangsregeling, maar vanaf schooljaar 2011-2012 gaat die wet daar ook in.
Het bedrag verschilt trouwens per opleiding. Voor mij zou het 6800,- per jaar zijn, voor geneeskunde bijvoorbeeld 30.000, dat is helemaal niet meer te betalen!!

Liva: Ik dacht dat die wet er al zo goed als door is.. Ze hebben wel de aanpassing gemaakt dat je twee jaar uit mag lopen ipv 1 dacht ik, maar verder is er dacht niet zo veel meer aan te doen.. :S

Vraag me dan toch af hoe meneer Rutte zijn opleiding heeft gehaald, braaf in de voorgeschreven tijd of niet? Anders mag hij dat bedrag wel even met terugwerkende kracht gaan betalen! Wink

Nee, die heeft 11 jaar gestudeerd.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Arwyn di 4 jan 2011 - 2:11

Liva schreef:
Arwyn schreef:
Live Laugh Love schreef:
Arwyn schreef:Moet je dan niet al instellingsgeld betalen omdat je met je tweede studie bezig bent?
Afgelopen zomer aangenomen wet, dat je maar 1 bachelor mag hebben en voor de tweede instellingsgeld ipv collegegeld moet betalen, ik zou vanaf komend studiejaar 7000,- moeten betalen per jaar!

Hoe weet je dat? Waar staat dat?
7000 euro, man das een vermogen.. ik heb dat echt niet.

Ik kan hem zo snel niet terug vinden, maar ik heb er afgelopen zomer een mail van mijn universiteit over gekregen. Dit jaar was nog een overgangsregeling, maar vanaf schooljaar 2011-2012 gaat die wet daar ook in.
Het bedrag verschilt trouwens per opleiding. Voor mij zou het 6800,- per jaar zijn, voor geneeskunde bijvoorbeeld 30.000, dat is helemaal niet meer te betalen!!

Liva: Ik dacht dat die wet er al zo goed als door is.. Ze hebben wel de aanpassing gemaakt dat je twee jaar uit mag lopen ipv 1 dacht ik, maar verder is er dacht niet zo veel meer aan te doen.. :S

Vraag me dan toch af hoe meneer Rutte zijn opleiding heeft gehaald, braaf in de voorgeschreven tijd of niet? Anders mag hij dat bedrag wel even met terugwerkende kracht gaan betalen! Wink

Nee, die heeft 11 jaar gestudeerd.


Voor de bachelor staat 3, 1 voor je master en een jaartje extra.. Dan mag hij dus wel even 6 keer 1700,- overmaken aan de DUO!
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:14

Jaaa en die boete die er dan overheen komt he. Dus 4+ max 2 jaar uitloop = 6. 5 x 3000 euro graag!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Live Laugh Love wo 5 jan 2011 - 0:03

Gister op mijn universiteit even naar een studieadviseur geweest.. en misschien heeft iemand iets aan het antwoord wat ik kreeg..

Het gaat om opleidingen met dezelfde graad.. dus als jij al HBO bachelor hebt gedaan en nu uni bachelor doet, gaat je collegegeld omhoog. Er is sprake van een overgangsregeling. Sta je nu al ingeschreven, krijg je de 3 jaar die voor de bachelor staat voor het bedrag wat je nu betaalt.
Als je een master gaat doen op de uni en je hebt je HBO/ uni bachelor is dat dus een andere graad en krijg je het 'goedkope' tarief.

Je krijgt voor je bachelor 3 jaar en 1 jaar uitloop (dus vier jaar regulier tarief)
voor je master 1 jaar en 1 jaar uitloop.

Hoop dat het duidelijk is, weet niet of het voor alle uni/ hbo's etc geldt, maar dit is wat ik weet!
X
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Nietjuuh wo 12 jan 2011 - 0:47

Wat een gedoe allemaal zeg met de verhoging van de kosten!
Ik ben nu met een premaster bezig, moest 1 vak inhalen dus doe er langer over. Maar ik start in februari met de master dus ik ben blij dat ik gewoon het 'oude' tarief nog kan gaan betalen. Want 7000 euro kan ik echt niet betalen want ik krijg geen stufi en ov meer namelijk Cry
Nietjuuh
Nietjuuh
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 136
Punten : 252
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Collegegeld verhoging, duidelijkheid? Empty Re: Collegegeld verhoging, duidelijkheid?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum