Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

collegegeld omhoog

+7
xxDila
Serena
Marcellah89
tralala
Phileine
Jeanette
Live Laugh Love
11 plaatsers

Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty collegegeld omhoog

Bericht  Live Laugh Love vr 26 nov 2010 - 21:58

Als dat college geld voor je 2e studie omhoog, dan kan ik het toch noooit meer betalen?? :shock:
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Jeanette vr 26 nov 2010 - 22:04

Jaa overal gaat het bedrag omhoog No
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Live Laugh Love vr 26 nov 2010 - 22:32

Ik vind dat zoo stom.. willen ze dat ik een giga schuld krijg door te gaan lenen. Ik ben nu nog bezig mijn schoogeld van dit jaar af te betalen en dat was 'maar' 1600 euro.. :S
Wanneer wordt de beslissing gemaakt of het idd omhoog gaat?
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gast vr 26 nov 2010 - 22:36

ik heb overwogen om hierna verder te gaan studeren, maar dankzij het enorme bedrag aan collegegeld gaat dus ook mooi niet meer door.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Live Laugh Love vr 26 nov 2010 - 22:38

Kan ik me goed voorstellen. Ik ben nu bezig met mijn tweede studie, maar das voorlopig nog niet klaar.. en ik denk nu ook... hoe de **** ga ik dat voor elkaar krijgen...
Dat betekent geen vakanties meer enzo... Of lenen, maar daar ben ik ook geen voorstander van.
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Phileine vr 26 nov 2010 - 23:47

Het is inderdaad onbetaalbaar geworden om een tweede studie te volgen. Ik vind het jammer, want daardoor wordt het voor gemotiveerde studenten onmogelijk gemaakt om zich verder te ontwikkelen. Ik snap dat er bezuinigd moet worden en het collegegeld had wat mij betreft ook wel iets verhoogd mogen worden, maar zo'n enorme verhoging, dat vind ik echt niet kunnen.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gast za 27 nov 2010 - 2:38

Dromertje schreef:ik heb overwogen om hierna verder te gaan studeren, maar dankzij het enorme bedrag aan collegegeld gaat dus ook mooi niet meer door.
En dan willen ze dat nederland slimmer wordt. Bij ons op school is het nu nog niet verplicht om engels en rekenen voldoende te halen. Maar vanaf 2014 is het verplicht omdat ze de nederlanders slimmer willen hebben.

Dan vraag ik me toch af waarom ze school nog duurder gaan maken. Zo komen jongeren toch ook alleen maar met leningen? Hoe moet het dan met een eigen huis kopen....?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  tralala za 27 nov 2010 - 2:46

Volgens mij is het zo dat het al geldt. Universiteiten mogen zelf de hoogte van het collegegeld bepalen (voor een tweede studie). Alleen hebben sommige universiteiten er dit jaar nog gekozen voor een overgangsregeling, maar volgend jaar wordt dit waarschijnlijk anders en gaat alles omhoog.

Daarnaast ligt er op dit moment een wetsvoorstel bij de eerste kamer en als dat er doorheen komt, moet je een boete betalen voor elk jaar dat je langer dan 4 jaar over je studie doet. Het eerste jaar studievertraging zou dan 1500 euro boete opleveren, het jaar erna 3000 euro. Nou is volgens mij nog niet bekend hoe dit werkt bij een tweede studie, maar als het even tegenzit krijg je dit er ook nog bij...

Ik rond hopelijk dit jaar mijn tweede master af, dus ik zal er zelf niet meer zoveel last van hebben, maar het is wel heel vervelend allemaal.. helemaal als dit direct voor alle studerenden geldt...
tralala
tralala
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 85
Punten : 101
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Jeanette za 27 nov 2010 - 23:53

En die gasten bij de regering maar bakken vol geld verdienen en belachelijke dure auto's rijden. Ze halen op de meest belachelijke manieren geld binnen om de staatsschuld te verminderen..
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gast za 27 nov 2010 - 23:58

De enige manier om nog een 2e studie te doen is via een thuisstudie. Aan de Open
universiteit krijgen ze steeds meer unistudies bijvoorbeeld. Ik denk dat zij de komende jaren heel veel studenten erbij krijgen. Die studievertragingsregel vind ik trouwens nog achterlijker. Hoe halen ze het in hun hoofd...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gast zo 28 nov 2010 - 2:05

Gekje schreef:
Dromertje schreef:ik heb overwogen om hierna verder te gaan studeren, maar dankzij het enorme bedrag aan collegegeld gaat dus ook mooi niet meer door.
En dan willen ze dat nederland slimmer wordt. Bij ons op school is het nu nog niet verplicht om engels en rekenen voldoende te halen. Maar vanaf 2014 is het verplicht omdat ze de nederlanders slimmer willen hebben.

Dan vraag ik me toch af waarom ze school nog duurder gaan maken. Zo komen jongeren toch ook alleen maar met leningen? Hoe moet het dan met een eigen huis kopen....?

inderdaad, kenniseconomie zus, kenniseconomie zo, maar met deze maatregelen werken ze dat nou niet bepaald in de hand. Ik denk dat het voor een eerste studie niet écht uitmaakt, ik denk vooral dat studenten geremd worden om door te gaan studeren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Marcellah89 ma 29 nov 2010 - 2:36

Echt belachelijke regels. Vooral de langstudeer regel. Ik bedoel het kan ieder normaal mens overkomen dat je iets langer over je studie doet toch? Hoeft helemaal niets raars voor te gebeuren. Als ze dat nou invoeren als je langer dan 5 jaar over een hbo doet of 5 jaar over een wo 3jr ba en 1 jr ma...
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Serena ma 29 nov 2010 - 3:45

echt belachelijk en vooral die voor langstuderenden idd! daarbij denk ik ook dat je zo nog meer fraude op hogescholen en uni's kweekt, om maar geen boete te moeten betalen.. dan is je papiertje op een gegeven moment niks meer waard. En Nederland wil zo een kennis economie worden? Dat kunnen ze met deze regel wel vergeten!

Heeft er iemand van jullie geprotesteerd vandaag in Den Haag hiervoor eigelijk? Als ik geen stage had was ik er wel heen gegaan.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  xxDila di 30 nov 2010 - 9:49

Ik vind het ook zwaar belachelijk.Ik weet niet of het over hetzelfde gaat. Maar ik wilde na mijn HBO naar de uni voor psychologie. Doen ze:

1. niet meer aan het schakeljaar. Moet ik dus gewoon de gehele opleiding doorlopen. ( weer 3 jaar HBOniveau). Terwijl ze bij mijn huidige opleiding aankondigden dat als je deze zou afmaken, je binnen twee jaar de stude psychologie kon doen. 1 jaar schakel en 1 jaar master. Dit was voorheen wel zo, maar sinds begin vorig schooljaar niet meer.

2. Betaal ik de eerste drie jaar €6800 per jaar wat neer komt om €680 per maand. En het master jaar zelfs, schrik niet, € 9500 per jaar, wat neer komt om €950 per maand!

Oftewel ik heb geen kans dit te doen tenzij ik met een enorme IBlening van school wil komen ( plusminus 30.000 euro) En dat wil ik niet.
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Oasis di 30 nov 2010 - 10:09

Liva schreef:De enige manier om nog een 2e studie te doen is via een thuisstudie. Aan de Open
universiteit krijgen ze steeds meer unistudies bijvoorbeeld. Ik denk dat zij de komende jaren heel veel studenten erbij krijgen. Die studievertragingsregel vind ik trouwens nog achterlijker. Hoe halen ze het in hun hoofd...

Nadeel van OU vind ik dat er weinig keus is. Tenminste, ik zou graag een tweede studie doen in een taal, en die zie ik er niet tussen staan!

@ xxDila: is het schakeljaar overal afgelast?? Nou dan kan ik het helemaal vergeten een tweede studie te doen. Lekker bezig zijn ze daar in Den Haag!
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  xxDila wo 1 dec 2010 - 5:02

IrmaLaPoes; Ik weet het niet. Ik heb gekeken bij de universiteit in Groningen. Ik weet dat het voor de opleiding Psychologie niet meer kan. Maar weet niet of dit voor alle opleidingen geld. Wel heb ik alle universiteiten van NL gebeld om te kijken hoe het voor mijn opleiding zit. En voor mijn opleiding geldt dat overal het schakeljaar is afgelast.

Dat het collegegeld zo hoog wordt komt hierdoor. Op de site staan dan de tarieven per opleiding. Het bedrag dat daar staat is per jaar let daar goed op!!
Je hebt nu instellingscollegegeld;

Letterlijk van de site:
Instellingscollegegeld
- collegegeldtarieven -

Als je op het moment van inschrijven of gedurende het studiejaar niet (meer) aan alle voorwaarden voor het wettelijk collegegeld voldoet, moet je het instellingscollegegeld betalen. Er zijn twee categorieën: instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld) en instellingscollegegeld II. In welke categorie je valt is afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Instellingscollegegeld I

Je betaalt het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld) als één van de onderstaande situaties op jou van toepassing is.

Situatie 1

Je staat tegelijkertijd ingeschreven voor twee bachelor- of twee masteropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als je de eerste opleiding afrond, mag je de tweede opleiding vervolgen tegen het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld). Je moet dan wel ononderbroken ingeschreven staan voor deze opleiding vanaf het behalen van de bedoelde (eerste) graad en je moet voldoen aan de nationaliteits- en woonplaatsvereiste.

Je komt alleen voor het deeltijd/duaal tarief in aanmerking als je voor het behalen van het getuigschrift voor beide opleidingen ingeschreven stond als deeltijd- of duaalstudent.

Situatie 2

Je hebt een hbo-bachelorgraad behaald en volgt vervolgens aan de Rijksuniversiteit Groningen een schakelprogramma van 60 EC of minder gericht op doorstroming naar een masteropleiding aan de universiteit. Je staat hierbij ingeschreven in de bacheloropleiding en je voldoet aan de nationaliteits- en woonplaatsvereiste. Je betaalt ook het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld) voor de onderstaande twee schakelprogramma's van meer dan 60 EC:

Je staat ingeschreven voor het schakelprogramma HBO-Rechten van de faculteit Rechtsgeleerdheid met een omvang van 78 EC, met het oog op toelating tot de master Nederlands Recht met civiel effect.
Je staat ingeschreven voor het schakelprogramma Accountancy and Controlling van de faculteit Economie en Bedrijfskunde met een omvang van 71 EC, met het oog op toelating tot de masteropleiding Accountancy and Controlling.
Studenten die een doorstroomprogramma van meer dan 60 EC volgen, waarbij ze worden toegelaten tot de postpropedeutische fase en een bachelordiploma krijgen, moeten het instellingscollegegeld II betalen.

Situatie 3

Als je de bachelor- en masteropleiding Tandheelkunde of Geneeskunde hebt afgerond en je bent toegelaten tot een opleidingsplaats tot kaakschirurg door de afdeling Kaakchirurgie van het UMCG, mag je, afhankelijk van de reeds afgeronde opleiding, de bachelor- en masteropleiding Geneeskunde of Tandheelkunde afronden tegen het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld). Je moet dan wel voldoen aan de nationaliteits- en woonplaatsvereiste.

Situatie 4

Je bent door het UAF als vluchteling-student erkend.


Instellingscollegegeld II

Een student (voltijd, deeltijd of duaal) of een extraneus die niet voldoet aan de voorwaarden voor het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld), moet het instellingscollegegeld II betalen. De hoogte van het instellingscollegegeld II wordt bepaald door de gekozen opleiding.

xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Phileine wo 1 dec 2010 - 5:03

Ik vind het trouwens ook jammer dat, zoals ik hier ook lees, mensen hun toekomstplannen zomaar door de neus geboord worden. Ik hoor om mij heen veel: Tja, maakt mij niet uit, die plannen, ik heb er toch geen last van. Dat vind ik best egoistisch. Ik weet niet of deze regeling voor mij gaat gelden, omdat ik wel al zes jaar hbo achter de rug heb, maar nu met een nieuwe opleiding aan de universiteit ben begonnen, maar als geldt het niet voor mij, dan ben ik nog tegen deze regeling. De kosten worden zo absurd hoog dat het voor veel mensen niet meer mogelijk of niet meer de moeite is om (verder) te gaan studeren. Ja, hier kan ik mij wel echt boos over maken.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  TukTuk wo 1 dec 2010 - 5:32

Wat misschien een idee is voor mensen die graag nog een andere studie willen doen, is deze studie in België te gaan volgen. Het collegegeld ligt hier sowieso al een héél stuk lager (564 euro per jaar voor HBO) en heb echt het idee dat het onderwijs hier een stuk beter is!

Verder vind ik de plannen ook echt belachelijk, we gaan er uiteindelijk naar toe in dit land, dat studeren alleen voor de rijken is weggelegd.. Mad
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Lavendel wo 1 dec 2010 - 9:36

ik ben denk ik ook net op tijd, ben dit jaar aan een tweede master begonnen voor het reguliere tarief..

Een boete voor langstudeerders snap ik ergens nog wel. Ik bedoel ze geven je je een jaar extra, en met een jaar extra de tijd moet het wel mogelijk zijn een studie af te ronden anders is het wellicht niet geheel het juiste niveau of de juiste richting voor een persoon (en ik neem aan dat deze regeling niet geldt als je je echt uitschrijft bij een studie mocht er echts iets ernstigs zijn waardoor je tijdelijk niet verder kunt studeren (ziekte oid).

Dat je 10 jaar lang zou mogen studeren voor 1600 per jaar is natuurlijk ook wel erg lang. Maar ik denk wel dat er nog maar weinig mensen zullen kiezen voor een semester studeren in het buitenland/of het doen van bestuurswerk. Dit vergroot natuurlijk wel sterk de kans dat je over de vertragingsgrens van een jaar gaat. Kinderen van rijkere ouders kunnen dit risico eerder lopen, en aangezien dit soort ervaringen wel ontzettend gewaardeerd worden op de arbeidsmarkt zullen zij wel bevoordeeld worden en dat vind ik echt jammer.

Verder denk ik dat studenten vaak veel bewuster een tweede studie en master kiezen dan de eerste. Dit is voor mij en veel vriendinnen iig wel het geval. Ik koos een studie, ging op kamers, lekker feesten en met de studiegenoten is het gezellig etc en voor je het weet zit je in het tweede/derde jaar. Dan besluit je toch eerder om het maar af te maken. Na een paar studiejaren kom je er vanzelf achter of je opleiding wat voor je is en welke richting je meer ligt. Dus dit komt de kennis economie toch ook niet ten goede als iedereen in een vak blijft hangen wat eigenlijk niks is.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gast vr 3 dec 2010 - 6:51

Zo ken ik ook meerdere medestudenten die van plan waren door te studeren aan de uni. Maar laat nu net het eerste jaar bachelor zijn, dus 7000euro! Heel veel mensen zijn hier ook alweer van af gestapt, hoewel school nog wel gaat proberen een regeling te treffen.

Ik vind het schandalig dat zoiets gebeurd. Wel eerst vragen om hogeropgeleiden, maar een vervolgstudie niet verder bekostigen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  xxDila vr 3 dec 2010 - 9:14

ZachtCookie schreef:Zo ken ik ook meerdere medestudenten die van plan waren door te studeren aan de uni. Maar laat nu net het eerste jaar bachelor zijn, dus 7000euro! Heel veel mensen zijn hier ook alweer van af gestapt, hoewel school nog wel gaat proberen een regeling te treffen.

Ik vind het schandalig dat zoiets gebeurd. Wel eerst vragen om hogeropgeleiden, maar een vervolgstudie niet verder bekostigen.

Precies de reden dat ik nu niet ga (en kan) doorleren aan de uni. Ik kan (en misschien ook wel wil) het niet opbrengen. Mijn ouders wilden eerst wel helpen, maar zij hebben natuurlijk ook geen € 700 per maand over. Het is dus gewoon onmogelijk of ik kom er met een lening van € 30,000 vanaf en dat vertik ik!
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gast vr 3 dec 2010 - 10:15

En zo zijn er meerdere met jou Dila. Echt heel vervelend, vooral omdat veel mensen op deze manier op de uni terecht wilden komen. Voor hen valt nu een droom in duigen.. Ik hoop dat mijn school nog wat kan regelen met de uni. Het gaat ook maar om een paar vakken! Waarvan we sommigen deels al hebben gehad. Daardoor is de frustratie nog groter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  RYW za 4 dec 2010 - 7:10

Ik baal er ook enorm van. Ik wilde na deze master nog rechten gaan studeren, maar dat zit er ook niet in...
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 1:44

ik zat -helaas- ook met dat dilemma vorig jaar. Ik heb een verkeerde studiekeuze gemaakt en wil(de) met laten omscholen. Dat ging niet lukken vanwege het idioot hoge instellingscollegegeld. Ik snap het op zich wel, de overheid wil geld besparen door niet zo veel subsidies meer uit te delen. Daardoor is er een wet aangenomen waarin staat de instellingen zelf mogen bepalen hoeveel collegegeld ze vragen voor mensen die een studie op hetzelfde niveau willen volgen. Het minimum wat ze moeten vragen ligt om en nabij de 500 euro, maar er is geen maximum. Het blijkt dus dat het voor een instelling pas vanaf 7000 euro per jaar loont om een student colleges te laten volgen (aldus mijn schoonvader, die op een hbo werkt).

Om die reden heb ik er overigens voor gekozen om niet via een regulier hbo een nieuwe opleiding te volgen. Ik ben nu bezig bij het NCOI. Ook niet goedkoop, maar het scheelt wel zo'n 3000 euro per jaar!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

collegegeld omhoog Empty Re: collegegeld omhoog

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum