Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Opvragen medisch dossier

+6
Esperanza
TukTuk
RiLiJu
Raindrop
rapa nui
SuperGrover
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:16

Heeft iemand hier ervaring mee? Volgend jaar wordt mijn dossier vernietigd, dus ik heb nog een aantal maanden om het eventueel op te vragen. Ik weet niet zo goed wat ik ermee wil, maar ik ben bang dat ik spijt krijg als ik het niet opvraag, en het wordt vernietigd. Het kan dus weliswaar geen kwaad, maar of het ook nuttig/zinvol/helpend is om een dossier op te vragen met informatie over zo'n rottijd in je leven...
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 8:20

Mijn vriend heeft dit opgevraagd toen hij van huisarts veranderde, hij heeft het bij de nieuwe huisarts ingeleverd.

Waarom wordt het volgend jaar eigenlijk vernietigd? Gebeurt dat gewoon 1x in de zoveel jaar?
Ik heb daar eigenlijk nog nooit iets van gehoord.

Als je denkt dat je er anders spijt van krijgt zou ik het wel opvragen, je hoeft het natuurlijk niet perse te lezen als het in je bezit is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:21

In verband met privacy wordt je dossier na een bepaald aantal jaar vernietigd. Hoeveel jaar dat is wordt wettelijk bepaald. Voor de meeste dossiers is dat 15 jaar, maar voor sommigen is dat korter of juist langer.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  rapa nui ma 21 nov 2011 - 8:23

Hoe weet je dan dat ze je dossier vernietigen? Heb je daar bericht over gehad? Heb er ook nog nooit iets over gehoord. Gebeurd dat ook bv bv het dossier van de huisarts/
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:25

Ik weet dat het voor mijn dossier verplicht is om na 5 jaar te vernietigen. Volgend jaar is die termijn verstreken, dus ik mag hopen dat ze mijn dossier dan vernietigen. Anders weet ik nog wel iets anders om te vernietigen ( laughcry)
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Raindrop ma 21 nov 2011 - 8:25

Ik heb mijn medisch dossier opgevraagd toen ik ging verhuizen en heb hem toen ingeleverd bij mijn nieuwe huisarts.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:26

Raindrop en Birgit: Hoe hebben jullie dat opvragen gedaan? Was het een gedoe?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:28

Oh ja, nog iets dat meespeelt in mijn overweging: Mijn dossier is naar mijn verwachting geen 10 kantjes. Ze mogen printkosten vragen, en in mijn geval ben ik bang dat dat een klein fortuin gaat kosten.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 8:29

Bij mijn vriend ging het echt alleen om het dossier van de huisarts. Hij heeft gebeld, een afspraak gemaakt om het op te halen en daarna heeft hij het weggebracht. Ging heel makkelijk.

Edit: wat is voor jou een fortuin? € 20 / € 40 / € 70?
€ 20 zou ik er dan denk ik nog wel voor overhebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 8:31

Ik heb het een paar keer gedaan en het verschilt per huisarts. Bij de een moest ik het persoonlijk ophalen, de ander vond het geen probleem om het per post door te sturen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:32

Ik denk dat 20 euro wel het minimum is dat dat gaat kosten, maar ik kan alleen maar ruwe schattingen maken van het aantal pagina's en de kosten die ze in rekening brengen, dus ik durf het niet te zeggen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 8:33

Je kunt altijd nog beslissen als je een schatting van het bedrag hebt gekregen toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:35

Dat is zeker zo. Ik vraag me alleen ook nog af hoe ik dat moet regelen. Het gaat bij mij niet om de huisarts. Schrijven, bellen?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Raindrop ma 21 nov 2011 - 8:35

SuperGrover schreef:Raindrop en Birgit: Hoe hebben jullie dat opvragen gedaan? Was het een gedoe?

Nee volgens mij niet (herinner me er niet zoveel meer van haha).
Maar ik weet wel dat ik die opgehaald heb bij de balie van de praktijk waar je je ook moet melden als je een afspraak hebt.
Ik kreeg hem zo mee en hoefde er ook niks voor te betalen.

Ik kan me niet herinneren of ik gebeld heb van tevoren. Maar ik heb toen als rede gegeven dat ik ging verhuizen.

Ik zou anders gewoon eens naar je huisarts bellen en vragen of je hem zo kan ophalen etc. Of of het wat gaat kosten en zo ja, hoeveel.


Laatst aangepast door Raindrop op ma 21 nov 2011 - 8:36; in totaal 1 keer bewerkt
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  RiLiJu ma 21 nov 2011 - 8:36

SuperGrover schreef:Oh ja, nog iets dat meespeelt in mijn overweging: Mijn dossier is naar mijn verwachting geen 10 kantjes. Ze mogen printkosten vragen, en in mijn geval ben ik bang dat dat een klein fortuin gaat kosten.

Ze mogen 0,23 cent per pagina vragen. Met een maximum van 22,50!
RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 8:37

RiLiJu schreef:
SuperGrover schreef:Oh ja, nog iets dat meespeelt in mijn overweging: Mijn dossier is naar mijn verwachting geen 10 kantjes. Ze mogen printkosten vragen, en in mijn geval ben ik bang dat dat een klein fortuin gaat kosten.

Ze mogen 0,23 cent per pagina vragen. Met een maximum van 22,50!
Oh echt? Dat is eigenlijk vrij goed te betalen. Dank je!

Raindrop: Het gaat bij mij niet om het dossier van de huisarts.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  TukTuk ma 21 nov 2011 - 8:38

SuperGrover schreef:Oh ja, nog iets dat meespeelt in mijn overweging: Mijn dossier is naar mijn verwachting geen 10 kantjes. Ze mogen printkosten vragen, en in mijn geval ben ik bang dat dat een klein fortuin gaat kosten.

Daar zitten wel maximale bedragen aan! Toevallig vandaag opgezocht voor een tandarts dossier, zal vast ook wel zijn voor je dossier bij je huisarts.

Aan het kopiëren van het volledige dossier (exclusief radiologiebeelden) zijn de volgende kosten verbonden (Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wet Bescherming Persoonsgegevens):

- Tot 100 kopieën € 4,50; bij meer dan 100 kopieën € 22,50.

- De kosten voor de verstrekking van een gedeeltelijk afschrift(en) uit het dossier bedragen € 0,23 per pagina, met een minimum van € 1,00 en een maximum van € 4,50.

- De vergoeding voor een afschrift van een moeilijk toegankelijke registratie bedraagt ten hoogste € 22,50. Het gaat hier om ‘moeilijke toegankelijkheid in technische zin’. Een voorbeeld: gegevens die zijn vastgelegd op microfilm kunnen pas worden verstrekt nadat enige bewerking is verricht: opzoeken, vergroten en vervolgens afdrukken.

- Cd-rom met radiologiebeelden kost per verzoek € 10,00. Röntgenfoto’s die vóór oktober 2003 zijn gemaakt, zijn meestal niet digitaal. Deze foto’s kunnen niet worden gekopieerd.
Zij kunnen wel (uitsluitend door uw behandelaar) worden opgevraagd bij de afdeling Radiologie.


Laatst aangepast door AngelNyn op ma 21 nov 2011 - 8:41; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Esperanza ma 21 nov 2011 - 8:40

Ik weet niet precies waar je het wilt opvragen, maar bij de huisarts kun je er gewoon over bellen en dan ophalen of laten opsturen. Ik zou de instantie waar je het van wilt hebben gewoon even bellen om te vragen hoe dat gaat.

En jezelf inderdaad afvragen of je het dossier wilt hebben. Je kunt het natuurlijk altijd opvragen zonder dat je het meteen gaat lezen. Je kunt dan later alsnog het dossier lezen of vernietigen. Maar dan heb je in ieder geval wel zelf de keuze om dat te doen en wordt het niet voor je vernietigd.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Jade ma 21 nov 2011 - 9:00

Ik heb mijn medisch dossier ook opgevraagd. Ik verwachte een heel dossier ivm alle medische onderzoeken etc. die ik heb gehad.

Uiteindelijk kreeg ik 10 pagina's thuis gestuurd. De rest hebben ze dus gewoon niet verzonden.

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Zora ma 21 nov 2011 - 9:33

Ik zou dat zeker opvragen hoor! Wie weet of je het nog nodig hebt. Dat dossier is toch opgebouwd uit dingen die jij hebt gedaan, jij hebt er eigenlijk ook tijd in zitten. Het is een deel van je leven, hoe klein ook.

Als je naar onze instelling zou bellen zou je dat gewoon gratis krijgen. Wel moet je het komen ophalen. Wij versturen niets per post, of het moet hoge uitzondering zijn.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Toet ma 21 nov 2011 - 9:52

-


Laatst aangepast door toetje_ op ma 21 nov 2011 - 10:49; in totaal 1 keer bewerkt
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 9:59

Dat is wel goed nieuws Toetje. IK moet daar ook eens achteraan. Ik heb geen idee wat er nog is van die dossiers.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 10:05

Ik werk bij een instelling voor beschermd wonen (psychiatrie) en als wij dossiers afsluiten dan bewaren we maar een aantal zaken, dus niet het gehele dossier. Misschien is dat ook van toepassing op jouw medisch dossier?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  SuperGrover ma 21 nov 2011 - 10:32

Ik denk dat ik het maar gewoon ga opvragen. Een aangetekende brief, oké. Misschien is niet mijn hele dossier bewaard gebleven, maar het gaat me ook niet zozeer om de gebeurtenissen zelf. [...] Ik wil die gevoelens niet meer. Maar inderdaad, ik hoef het niet te lezen als ik het in mijn bezit heb.

Edit: Even wat weggehaald, ik slaap niet fijn met zulke dingen op een openbaar forum.


Laatst aangepast door SuperGrover op ma 21 nov 2011 - 10:58; in totaal 1 keer bewerkt
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 10:44

Wat moeilijk en dubbel SG.

Wanneer je het opvraagt hoef je het natuurlijk niet ook meteen te lezen. Je hebt dan wel altijd nog de keus. Wanneer je het niet opvraagt, dan vervalt die keus.

Ik herken het overigens wel een beetje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opvragen medisch dossier Empty Re: Opvragen medisch dossier

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum