Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kritiek op Pink Ribbon

+13
Rovine
Minx
Kamperseboekenwurm
VeryCherry
Paper Crown
Antibes
Pompoen
Error
Siem
TGR
Rush
Tullow
Susan
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Kritiek op Pink Ribbon Empty Kritiek op Pink Ribbon

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 21:51

'Pink Ribbon geeft maar fractie van opgehaalde miljoenen uit aan onderzoek'

Pink Ribbon, de organisatie die geld ophaalt ten behoeve van borstkankeronderzoek, besteedt maar een fractie van de opbrengsten daadwerkelijk hieraan.

De afgelopen jaren werd met de verkoop van de beroemde lintjes, speciale tijdschriften en gala-avonden zo'n 16 miljoen euro opgehaald bij particulieren. Daarvan is tot nu toe 288.000 euro uitgegeven aan borstkankeronderzoek. Dat meldt de NOS.

In 2009 en 2010 werd helemaal geen geld uitgegeven aan onderzoek.

De bedoeling is dat Pink Ribbon 15 procent uitgeeft aan borstkankeronderzoek, maar nu is dat niet meer dan 1,8 procent. Toch is het juist dat onderzoek dat mensen overhaalt om geld te doneren.

Er is veel kritiek op de werkwijze van Pink Ribbon. De organisatie zou te veel bezig zijn met marketing, het aan zich binden van beroemdheden en zich te weinig inzetten voor de bestrijding van de dodelijke ziekte.

Wat vinden jullie hier nu van? Ik schrok er zelf best van. Nu is het wel vaker zo geweest dat geld van een goed doel toch niet helemaal terecht bleek te komen op de plaats van bestemming, maar dat had ik hier niet zo verwacht.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Kritiek op Pink Ribbon Empty Re: Kritiek op Pink Ribbon

Bericht  Susan wo 16 nov 2011 - 21:53

Het ligt er natuurlijk aan wat ze wel doen met de rest van het geld.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Tullow wo 16 nov 2011 - 21:54

Ik vind 1,8% inderdaad wel erg weinig! Helemaal als ze eigenlijk 15% beloofd hebben.
Ik snap natuurlijk dat ze geld kwijt zijn aan marketing, productie e.d., maar daar is toch die overige 85% o.a. voor bedoeld?
Tullow
Tullow
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2518
Punten : 2617
Registratiedatum : 23-12-10

Bericht  Rush wo 16 nov 2011 - 21:54

Megara schreef:

Er is veel kritiek op de werkwijze van Pink Ribbon. De organisatie zou te veel bezig zijn met marketing, het aan zich binden van beroemdheden en zich te weinig inzetten voor de bestrijding van de dodelijke ziekte.
Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden, maar met bovenstaande ben ik het toch wel eens.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 21:55

Susan schreef:Het ligt er natuurlijk aan wat ze wel doen met de rest van het geld.

Dat ben ik zeker met je eens, maar slechts 1,8% aan onderzoek vind ik wel schokkend.

Gast
Gast

Bericht  TGR wo 16 nov 2011 - 21:57

Gewoon kappen met dat glamourfonds.

Gooi al het geld tegen welke vorm van kanker op een hoop en investeer daarin.

Ohja, voor iemand het over strijd tegen en er tegen vechten begint. Tegen kanker kun je niet vechten. Je krijgt het en je gaat dood of je overleeft.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Siem wo 16 nov 2011 - 21:57

Megara schreef:
Susan schreef:Het ligt er natuurlijk aan wat ze wel doen met de rest van het geld.

Dat ben ik zeker met je eens, maar slechts 1,8% aan onderzoek vind ik wel schokkend.

Ze hebben 7 miljoen op een bankrekening voor een nog nader te bepalen doel. Daarnaast nog een miljoen voor reserves. En ze zeggen dat de 7 miljoen naar een doel gaat waarop mensen zich kunnen inschrijven. Alleen nu blijkt dat ze dat al 2 jaar niet hebben gedaan.

Ik vind het echt belachelijk en ben nu nog blijer dat ik gewoon geld geef aan de collectant van de kankerstichting en geen armbandjes ed koop die alleen dit doel steunen

Siem
Prater
Prater

Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11

Bericht  Error wo 16 nov 2011 - 22:00

Ben inderdaad wel benieuwd naar wat er dan met al die overige procenten gebeurt wat eigenlijk voor onderzoek is! Schrik hier ook best wel van..

En ben wel benieuwd naar de reactie van Pink Ribbon hierop..
Error
Error
Prater
Prater

Aantal berichten : 1374
Punten : 1580
Registratiedatum : 02-03-11

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 22:09

Reactie van Pink Ribbon:

Stichting Pink Ribbon herkent zich niet in de kritiek die geuit is in de reportage van Nieuwsuur.

1. Financiering Wetenschappelijk Onderzoek door Pink Ribbon

De suggestie wordt gewekt dat Stichting Pink Ribbon van de 20 miljoen euro die is opgehaald sinds de oprichting in 2003 slechts een bedrag 288.000 euro heeft besteed aan Wetenschappelijk Onderzoek.

Dat is onjuist. 6,7 miljoen hiervan is opgehaald in 2010 en wordt uitgegeven tijdens de lopende financieringsronde in 2011. 1 miljoen houdt Pink Ribbon als continuiteitsreserve. Voor de overige 12 miljoen geldt dat Pink Ribbon daarvan meer dan 3 miljoen (circa 25%) heeft uitgegeven aan Wetenschappelijke Onderzoeken op het gebied van preventie, vroege opsporing en psychosociale zorg van borstkanker.

2. Pink Ribbon heeft slechts een keer een financieringsronde gehad

Ook dit is onjuist. Stichting Pink Ribbon is in 2003 ontstaan als initiatief van borstkankerverening Nederland omdat borstkanker in die tijd nog taboe was. Er werd vooral geld ingezameld om borstkanker bespreekbaar te maken en om de bewustwording rond borstkanker te vergroten.

In die eerste jaren lag de nadruk op financiering van voorlichtingsprojecten.

Later kwam er meer geld beschikbaar en zijn wij ook het geld gaan uitgeven aan wetenschappelijk onderzoek en zijn we ons als een van de eersten in Nederland gaan focussen op psychosociale zorg voor borstkankerpatienten.

In 2008 heeft een financieringsronde plaatsgevonden en 2009 is er een uitnodiging uitgegaan aan onderzoekers om aanvragen in te dienen. Ook dit klopt niet met de suggesties die door Nieuwsuur worden gewekt. De 7 miljoen die wij op de rekening hebben staan wordt uitgegeven in de nu lopende financieringsronde die inmiddels is gesloten.

3. Stichting Pink Ribbon is houder van het CBF keurmerk voor goede doelen en voldoet aan alle voorwaarden die aan goede doelen organisaties in Nederland worden gesteld. Pink Ribbon heeft een uitstekende verstandhouding met KWF Kankerbestrijding en werkt samen op het gebied van communicatie en fondsenbesteding.

Wij zijn ons ervan bewust dat alle roze aandacht voor mensen die zelf borstkanker hebben (gehad) moeilijk kan zijn en doen ons best om een balans te vinden tussen de gevoelens van patienten enerzijds en het bereiken van zoveel mogelijk mensen anderzijds.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 22:10

Ik vind het allemaal maar wat vaag. Vooral strooien met heel veel cijfertjes maar echt duidelijkheid is er niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 22:18

TGR schreef:

Ohja, voor iemand het over strijd tegen en er tegen vechten begint. Tegen kanker kun je niet vechten. Je krijgt het en je gaat dood of je overleeft.
Hier ben ik het zo ontzettend mee eens. Alsof iemand die sterft niet heeft gevochten om hier te blijven.

En van dat geld, dat wist iedereen toch allang.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 22:20

Lorna mercedez schreef:
TGR schreef:

Hier ben ik het zo ontzettend mee eens. Alsof iemand die sterft niet heeft gevochten om hier te blijven.

Ik weet niet, ik denk dat je tegen kanker wel degelijk kunt vechten. Dat heeft te maken met wilskracht en hoe graag je wilt blijven leven. Ik denk dat als je de moed al op gegeven hebt, dat je dan sneller doodgaat dan wanneer je ervoor blijft 'vechten'.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen wo 16 nov 2011 - 22:21

Ik moet zeggen dat ik het niet zo heb op Pink Ribbon, maar dat komt eigenlijk ook gewoon door de hele benadering en omdat ik vind dat het gewoon heel belangrijk onderzoek te doen naar kanker, en niet alleen naar borstkanker.
'Helaas' doen we met koor vaak acties voor Pink Ribbon omdat er in het andere koor (er zijn 3 koren) iemand onlangs aan borstkanker is overleden. Ik doe daar wel aan mee, ik snap hun gevoel dat ze daar iets voor willen doen. Maar ik had liever gehad dat we gewoon iets voor KWF zouden doen! Dit laatste ook omdat mijn moeder darmkanker heeft gehad, dat voelt een beetje scheef, dat ik geld ophaal voor borstkankeronderzoek en alles daar omheen terwijl ik liever geld op zou willen halen voor onderzoek naar kanker in het algemeen.
Als ik dit zo lees dan denk ik: ja, daar gaat een hoop geld in om en een hoop gaat naar de marketing, dat vind ik zonde. Ik ga niet zeggen: zie je wel, want dit wist ik natuurlijk ook niet.

Overigens is een van de reden waarom ik het WNF niet steun dat daar nogal wat 'corruptheid' in de organisatie is voorgekomen en veel geld helemaal niet bij goede doelen terecht kwam. Hoe het nu is weet ik niet, maar ik vertrouw het in ieder geval niet.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Susan wo 16 nov 2011 - 22:23

Ik denk niet dat het te maken heeft met wilskracht, ik denk ook dat je daarmee mensen tekort doet die zijn overleden aan kanker.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen wo 16 nov 2011 - 22:23

Zelda schreef:
Lorna mercedez schreef:
TGR schreef:

Ik weet niet, ik denk dat je tegen kanker wel degelijk kunt vechten. Dat heeft te maken met wilskracht en hoe graag je wilt blijven leven. Ik denk dat als je de moed al op gegeven hebt, dat je dan sneller doodgaat dan wanneer je ervoor blijft 'vechten'.

Jawel, maar 't gevaar is dat je daarmee eigenlijk zegt dat iemand die overlijd niet sterk was of niet gevochten heeft terwijl dat vaak helemaal niet het geval is. Ik denk dat het wel uit maakt of je opgeeft of niet, maar ik denk dat uiteindelijk de kanker toch gewoon doet wat die zelf wil, voor zover kanker een wil heeft natuurlijk. Maar dat je kunt vechten wat je wil, maar als je een zeer kwaadaardige tumor met vele uitzaaiingen hebt je toch wel dood gaat, ook als je sterk bent en vecht.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 22:24

Susan schreef:Ik denk niet dat het te maken heeft met wilskracht, ik denk ook dat je daarmee mensen tekort doet die zijn overleden aan kanker.
Dat ik de mensen tekort doe die zijn overleden aan kanker, door mijn uitspraak? Zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik zeg alleen dat dat wel een factor kan zijn.

Gast
Gast

Bericht  Susan wo 16 nov 2011 - 22:24

Zelda schreef:
Susan schreef:Ik denk niet dat het te maken heeft met wilskracht, ik denk ook dat je daarmee mensen tekort doet die zijn overleden aan kanker.
Dat ik de mensen tekort doe die zijn overleden aan kanker, door mijn uitspraak? Zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik zeg alleen dat dat wel een factor kan zijn.

Jij niet persoonlijk, 'je' in het algemeen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 22:25

тыквашка schreef:
Zelda schreef:
Lorna mercedez schreef:
TGR schreef:

Jawel, maar 't gevaar is dat je daarmee eigenlijk zegt dat iemand die overlijd niet sterk was of niet gevochten heeft terwijl dat vaak helemaal niet het geval is. Ik denk dat het wel uit maakt of je opgeeft of niet, maar ik denk dat uiteindelijk de kanker toch gewoon doet wat die zelf wil, voor zover kanker een wil heeft natuurlijk. Maar dat je kunt vechten wat je wil, maar als je een zeer kwaadaardige tumor met vele uitzaaiingen hebt je toch wel dood gaat, ook als je sterk bent en vecht.
Ja, daar heb je ook gelijk in. Ik wil hiermee dus echt niet zeggen dat de mensen die zijn overleden aan kanker zwak zijn, absoluut niet. Ik wil gewoon aangeven dat vechten tegen kanker in mijn ogen wel zinvol is.

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 16 nov 2011 - 22:32

Wilskracht kan meespelen. Conditie en je schouders eronder zetten ook. Maar ik geloof niet dat het ooit een beslissende factor is. Nu ruim een jaar geleden is een jongen die ik van vroeger kende . overleden. Hij heeft jarenlang iedere dag gevochten, altijd blijven sporten, bijzonder goede conditie daardoor, kon daardoor ook intensievere chemo krijgen. Maar uiteindelijk heeft het niet mogen baten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 23:05

Antibes schreef:Wilskracht kan meespelen. Conditie en je schouders eronder zetten ook. Maar ik geloof niet dat het ooit een beslissende factor is. Nu ruim een jaar geleden is een jongen die ik van vroeger kende . overleden. Hij heeft jarenlang iedere dag gevochten, altijd blijven sporten, bijzonder goede conditie daardoor, kon daardoor ook intensievere chemo krijgen. Maar uiteindelijk heeft het niet mogen baten.
Dit is ook precies wat ik bedoel.

Gast
Gast

Bericht  TGR wo 16 nov 2011 - 23:09

Antibes schreef:Wilskracht kan meespelen. Conditie en je schouders eronder zetten ook. Maar ik geloof niet dat het ooit een beslissende factor is. Nu ruim een jaar geleden is een jongen die ik van vroeger kende . overleden. Hij heeft jarenlang iedere dag gevochten, altijd blijven sporten, bijzonder goede conditie daardoor, kon daardoor ook intensievere chemo krijgen. Maar uiteindelijk heeft het niet mogen baten.

Nee, je hebt pech of je hebt geluk. Jonge, gezonde mensen gaan dood aan kanker en oude, zwakke mensen genezen. Zo gaat het gewoon. Als iemand doodgaat aan kanker wil je niet horen "hij/zij wilde blijkbaar niet graag genoeg beter worden, hij/zij heeft niet gevochten, hij/zij heeft niet zijn/haar schouders eronder gezet".

Je krijgt kanker, je krijgt een diagnose, je krijgt een prognose en je krijgt een behandeling. De uitkomst is niet te voorspellen. Maar als je bewust kiest om je niet te laten behandelen, dan is het een heel ander verhaal.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 23:09

Dit had ik wel verwacht eigenlijk. Niet dat het maar zo weinig zou zijn maar tja ze moeten al die prullaria-maak-kosten toch ergens van betalen?

Daarom koop ik die dingen ook niet. Dan stop ik m'n geld nog liever in de collectebus van het kankerfonds

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 16 nov 2011 - 23:13

TGR schreef:

Nee, je hebt pech of je hebt geluk. Jonge, gezonde mensen gaan dood aan kanker en oude, zwakke mensen genezen. Zo gaat het gewoon. Als iemand doodgaat aan kanker wil je niet horen "hij/zij wilde blijkbaar niet graag genoeg beter worden, hij/zij heeft niet gevochten, hij/zij heeft niet zijn/haar schouders eronder gezet".

Je krijgt kanker, je krijgt een diagnose, je krijgt een prognose en je krijgt een behandeling. De uitkomst is niet te voorspellen. Maar als je bewust kiest om je niet te laten behandelen, dan is het een heel ander verhaal.

Ik zeg toch nadrukkelijk dat het geen beslissende factor is. Maar het is gewoon een feit dat lichamelijke conditie kan helpen, omdat daardoor intensiever behandeld kan worden. En lichamelijke conditie is iets waar je ook zelf enigszins invloed op kan hebben. En dus kun je niet verwerpen dat wilskracht meespeelt.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 23:14

Zelda schreef:
Lorna mercedez schreef:
TGR schreef:

Maar uiteindelijk ga je dood als de kanker doorgaat. En kom dan niet aan met niet gevochten hebben. Vechten kan levensverlengend zijn maar als de kanker doorzet ga je toch dood.

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown wo 16 nov 2011 - 23:17

Pink Ribbon is en blijft een commercieel bedrijf. Dat is niet te ontkennen. Dat er niet zoveel aan onderzoek is besteed dat vind ik niet vreemd, eigenlijk - dat is bijna met alle goede doelen zo.. helaas.

Ik denk trouwens niet dat wilskracht parten speelt bij het willen winnen van kanker. Het blijven leven is 1 van de dingen die je niet kunt beinvloeden en er zullen weinig mensen zijn die snel het bijltje erbij neergooien. Ik kan me wel voorstellen dat een ouder persoon, die tegen de 80 loopt bijv en kanker heeft minder wilskracht heeft te overleven dan een jong persoon van 35 die d'r/zijn kids wil zien opgroeien bijv. Maar dan nog, kan je het niet beinvloeden.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud