Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Begrafenis

+8
Susan
Highway
MADDIE
RYW
Monte
Verona
Zininzon
Annie24
12 plaatsers

Ga naar beneden

Begrafenis Empty Begrafenis

Bericht  Annie24 za 12 nov 2011 - 10:13

Ik weet niet of het hier moet of in algemeen, maar daar komtie:

Mijn schoonouders zijn een jaar of 8 geleden gescheiden. Mijn schoonmoeder heeft een nieuwe vriend en met haar gaat het nu gewoon goed. Mijn schoonvader is echter een ander verhaal: hij drinkt, verzorgt zich niet, zit in de bijstand/schuldhulpverlening, noem maar op.

Om een lang verhaal kort te maken vraag ik me eigenlijk af wat er gebeurd als hij overlijdt. Hoe gaat zoiets dan met de begrafenis? Een begrafenisverzekering heeft hij niet en geld ook niet.

Zijn mijn vriend en zijn broertje dan verplicht dit te betalen, kunnen de kosten net zoals de erfgenis verworpen worden of werkt dat anders en wordt het door de overheid betaald omdat hij in de bijstand zit enzo. Echt, ik heb géén flauw idee! Het enige dat ik weet is dat zowel mijn vriend als zijn broertje het dus niet willen betalen mocht hun vader overlijden.

Wie heeft zoiets meegemaakt en kan me meer vertellen?
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Zininzon za 12 nov 2011 - 10:15

Het komt wel eens voor dat een gemeente een uitvaart betaalt, maar wat de regels daarvoor zijn weet ik niet.
Zo'n uitvaart is meestal in stilte, omdat er geen nabestaanden zijn
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Verona za 12 nov 2011 - 10:18

Volgens mij moet er dan inderdaad door je vriend en zijn broertje betaald worden. Een begrafenis word alleen door de overheid/gemeente betaald als er geen nabestaanden meer zijn. Ik weet dat mijn opa wel een verzekering had, maar deze was niet voldoende toen heeft mijn vader en zijn broers/zussen ook de rest moeten betalen.
Verona
Verona
Prater
Prater

Aantal berichten : 581
Punten : 708
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Almere

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Monte za 12 nov 2011 - 10:22

Nalatenschap en nabestaanden
Indien er geen uitvaartverzekering is en de overlijdensuitkering is onvoldoende, dan zal de nalatenschap aangesproken worden voor de kosten van de uitvaart. Blijkt deze ontoereikend te zijn dan moeten de nabestaanden zelf de uitvaart betalen. Als ze daar niet toe in staat zijn, kunnen ze ieder afzonderlijk hiervoor bijzondere bijstand aanvragen.

Bloed- of aanverwanten
Indien niemand zich bekommert om de kosten van de begrafenis dan regelt de gemeente dit normaal gesproken. De gemeente kan deze kosten op grond van de Wet op de Lijkbezorging verhalen op de bloed- of aanverwanten. Bloed- of aanverwanten zijn niet hetzelfde als nabestaanden.

Bloedverwantschap is de verhouding tussen twee personen waarbij:

de een van de ander door geboorte afstamt;
twee personen een gemeenschappelijke stamouder hebben;
twee personen ten gevolge van erkenning, gerechtelijke vaststelling van het vaderschap of adoptie van elkaar afstammen of een gemeenschappelijke stamvader hebben.

Aanverwantschap is de betrekking die ontstaat door huwelijk of geregistreerd partnerschap tussen de ene partner en de bloedverwanten van de andere partner.





Als nabestaanden(dus jouw man en zwager) dus het geld hebben, zullen ze moeten betalen
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Annie24 za 12 nov 2011 - 10:41

Hmmm...dan ga ik het er morgen maar eens met mijn vriend over hebben.

Schoonpaps koopt namelijk voornamelijk drank van zijn uitkering en that's it. Dan moeten we maar een iets gaan proberen te regelen in de richting dat hij ons elke maand geld gaat geven zodat we dat bij zijn begrafenis kunnen leggen ofzo.
Want zelfs een eenvoudige begrafenis kost tegenwoordig al een vermogen Rolling Eyes

Dank voor de reacties!
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  RYW za 12 nov 2011 - 10:43

Annie24 schreef:Hmmm...dan ga ik het er morgen maar eens met mijn vriend over hebben.

Schoonpaps koopt namelijk voornamelijk drank van zijn uitkering en that's it. Dan moeten we maar een iets gaan proberen te regelen in de richting dat hij ons elke maand geld gaat geven zodat we dat bij zijn begrafenis kunnen leggen ofzo.
Want zelfs een eenvoudige begrafenis kost tegenwoordig al een vermogen Rolling Eyes

Dank voor de reacties!

Jee, hoe ga je dat aanpakken? 'Paps, als je één flesje per week minder drinkt kunnen we dat geld mooi in je begrafenisspaarpotje stoppen voor als je dood bent'?

Dan kan je hem misschien beter wijzen op het nut van een goeie uitvaartverzekering...
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  MADDIE za 12 nov 2011 - 10:47

Wat erg zeg!! Lijkt me echt moeilijk als je (schoon)vader zo afglijdt. Denk net als RYW dat je beter kunt aandringen op een goede verzekering.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Highway za 12 nov 2011 - 10:53

Als het op andere manieren niet meer kan: een uitvaartverzekering kost niet zo heel veel; dan nemen jullie toch een goedkope op zijn naam en betalen jullie die?
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Gast za 12 nov 2011 - 10:56

Een uitvaartverzekering op latere leeftijd afsluiten is wel degelijk duur hoor. Plus het is niet zo dat je dan een bepaald bedrag uitgekeerd krijgt, je moet dat bedrag door middel van de verzekering zelf bij elkaar sparen. Helaas zelf meegemaakt met mijn vader. Hij had via de verzekering 'maar' 4000 euro gespaard. Eenvoudige crematie, 5 mensen aanwezig, kostte 7000 euro. Had hij langer geleefd, had ie 12.000 euro bij elkaar kunnen sparen op deze manier.

De rest hebben wij dus zelf bij moeten leggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Annie24 za 12 nov 2011 - 11:00

Die verzekering hebben ze gehad tot de scheiding. Toen betaalde hij de premie niet meer en is de verzekering automatisch stopgezet omdat hij niet meer betaalde. Mijn vriend woonde toen nog thuis en zijn premie is dus ook nooit doorbetaald kwamen we achter toen we samen gingen wonen Rolling Eyes Om hem nu te heropenen moet alle niet-voldane premie alsnog betaald worden + boete en dat is inmiddels ook een duur grapje na al die jaren.

Een nieuwe verzekering afsluiten loopt ook aardig op, want dat is voor zijn leeftijd gemiddeld 15 euro per maand (heb de éénvoudigste gekozen) en stel dat hij nog 40 jaar leeft....

Het geld is er wel bij ons (al weten we natuurlijk niet hoe dat is tegen de tijd dat hij overleden is) maar gewoon het idee dat hij wel geld heeft om een verzekering te betalen maar dat uitgeeft aan drank maakt ons een soort van woedend. Hij denkt alleen maar aan zichzelf en niet aan wat hij achterlaat als hij er niet meer is. De rest van zijn financiele troep kunnen we verwerpen, maar dit blijkbaar niet en daar baal ik behoorlijk van Twisted Evil
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Gast za 12 nov 2011 - 11:05

Tsja, verstandig is anders. Maar nu al zo hameren op zijn dood en dat ie maar een verzekering moet nemen, vind ik ook een beetje de goden verzoeken. Of ie nu drinkt of niet, iedereen verdiend een fatsoenlijke uitvaart.

Ofwel sluit je zelf zoiets af voor hem, ofwel je ziet het tegen die tijd wel. Je weet nooit wat iemand wel of niet gespaard heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Susan za 12 nov 2011 - 11:08

_Leaf_ schreef:Tsja, verstandig is anders. Maar nu al zo hameren op zijn dood en dat ie maar een verzekering moet nemen, vind ik ook een beetje de goden verzoeken. Of ie nu drinkt of niet, iedereen verdiend een fatsoenlijke uitvaart.

Ofwel sluit je zelf zoiets af voor hem, ofwel je ziet het tegen die tijd wel. Je weet nooit wat iemand wel of niet gespaard heeft.

Kunnen zij dan zo'n verzekering afsluiten voor hem?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  mzcharlotte za 12 nov 2011 - 20:45

Susan schreef:Kunnen zij dan zo'n verzekering afsluiten voor hem?

Dat vraag ik me ook af. Bij mijn vriend zijn vader heeft de kerk het één en ander qua kosten op hun rekening genomen en de dienst voorgegaan. Mijn vriend en ik hebben de voorganger toen wat geld gegeven uit dankbaarheid.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  meisjesmama za 12 nov 2011 - 21:22

Heeft hij ook geen overlijdensrisico verzekering waar geld uit vrij komt als hij komt te overlijden??

Mijn oom zat ook in een rare situatie toen hij overleed en die bleek door alle papieren uit te zoeken 3 overlijdensrisicoverzekeringen te hebben dus de erfenis hoefde uit eindelijk ook niet verworpen te worden want er kwam meer geld uit dan gedacht.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Teddyaapje zo 13 nov 2011 - 9:10

een vriendin van me werkt als verpleegkundige en we hadden t laatst over donoren enz. Zij vertelde dat veel mensen die een begrafenis niet kunnen/ willen betalen hun lichaam ter beschikking aan de wetenschap stellen...dat kost niks.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Makamba zo 13 nov 2011 - 9:16

Zininzon schreef:Het komt wel eens voor dat een gemeente een uitvaart betaalt, maar wat de regels daarvoor zijn weet ik niet.
Zo'n uitvaart is meestal in stilte, omdat er geen nabestaanden zijn

In artikel 21 van de Wet op de lijkbezorging staat dat de gemeente de plicht heeft om de uitvaart te verzorgen als er iemand binnen de gemeentegrenzen komt te overlijden van wie geen nabestaanden bekend zijn of waarvan de nabestaanden niet in staat zijn de uitvaart te betalen. De gemeente wordt dan de opdrachtgever van de uitvaart. De gemeente bepaalt ook hoe de uitvaart zal verlopen: sober; met of zonder familie; wel of geen gelegenheid tot afscheid; wel of geen bloemen, wel of geen koffie achteraf, enzovoort.

Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Gast zo 13 nov 2011 - 12:55

Inderdaad, wanneer je ook afstand doet van alle bezittingen van je schoonvader zal de gemeente de uitvaart betalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Gast zo 13 nov 2011 - 13:04

Zininzon schreef:Het komt wel eens voor dat een gemeente een uitvaart betaalt, maar wat de regels daarvoor zijn weet ik niet.
Zo'n uitvaart is meestal in stilte, omdat er geen nabestaanden zijn
Zo is dat ook bij mijn vader gegaan. Ik weet er alleen te weinig van om er ook echt iets over te kunnen zeggen. Je moet dan geen begrafenis verwachten waar je zelf ook nog (veel) inspraak hebt. Mijn vader heeft ook nooit een steen gehad en na een aantal jaar is zijn graf geleegd (niemand die er voor wilde betalen).

Bij de begrafenis waren trouwens wel wat mensen aanwezig. Er was een zaal, je kon bij de kist en daarna werd hij bedrafen. Maar zoals ik al zei weet ik er niet zo heel veel van. Ik was toen 13.

Vervelend dat het zo slecht gaat met hun vader. En wat knap en verstandig dat jullie hier nu (al) over nadenken.

Edit: ik weet wel dat er afstand gedaan moest worden van alle rechten, maar er viel ook weinig te halen.


Laatst aangepast door Smikkell op zo 13 nov 2011 - 13:24; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Gast zo 13 nov 2011 - 13:07

Highway schreef:Als het op andere manieren niet meer kan: een uitvaartverzekering kost niet zo heel veel; dan nemen jullie toch een goedkope op zijn naam en betalen jullie die?
Ze kijken naar je leeftijd, je gezondheid en je manier van leven. Of je betaalt de hoofdprijs of ze nemen je niet eens aan in zo'n situatie (als ze je mogen weigeren?).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Gast zo 13 nov 2011 - 13:09

_Leaf_ schreef:Een uitvaartverzekering op latere leeftijd afsluiten is wel degelijk duur hoor. Plus het is niet zo dat je dan een bepaald bedrag uitgekeerd krijgt, je moet dat bedrag door middel van de verzekering zelf bij elkaar sparen. Helaas zelf meegemaakt met mijn vader. Hij had via de verzekering 'maar' 4000 euro gespaard. Eenvoudige crematie, 5 mensen aanwezig, kostte 7000 euro. Had hij langer geleefd, had ie 12.000 euro bij elkaar kunnen sparen op deze manier.

De rest hebben wij dus zelf bij moeten leggen.
Mijn verzekering is voor een vast bedrag, ongeacht wanneer ik overleidt. Blijkbaar zitten daar verschillen in of het heeft te maken met het moment waarop hij de verzekering afsloot. Fijn dat hij iig verzekerd was, al had het natuurlijk beter gekund. hug

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Begrafenis Empty Re: Begrafenis

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum