Geweld en agressie op de werkvloer/ in de samenleving?
+8
SuperGrover
Lady4
mzcharlotte
Pluk
tayce
Jeanette
May
RYW
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Geweld en agressie op de werkvloer/ in de samenleving?
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen er hier te maken krijgen of gekregen hebben met agressie op het werk of in de samenleving. Of denk je in jouw werk of hobby daar risico mee te lopen? Hiermee bedoel ik dus zovel verbale agressie (schreeuwen, schelden, dreigen, intimideren) als fysieke agressie (slaan, schoppen, vastpakken, duwen).
En in je vrije tijd, bij het uitgaan bijvoorbeeld? Wat merken jullie van de verhardende samenleving?
En in je vrije tijd, bij het uitgaan bijvoorbeeld? Wat merken jullie van de verhardende samenleving?
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Geweld en agressie op de werkvloer/ in de samenleving?
In mijn werk krijg ik zeker te maken met agressie. Eigenlijk elke keer dat ik werk wel een cliënt die agressief gedrag vertoont. Zowel verbaal als fysiek. Het is ook wel meerdere malen voorgekomen dat ik met blauwe plekken thuis ben gekomen. Maar dat wist ik toen ik er kwam werken. Verder agressie onder collega's is er bij ons niet.
En uitgaan doe ik niet zoveel, maar er zijn hier wel regelmatig incidentjes in de stad op uitgaansavonden. Voornamelijk strijd tussen verschillende etnische bevolkingsgroepen.
En uitgaan doe ik niet zoveel, maar er zijn hier wel regelmatig incidentjes in de stad op uitgaansavonden. Voornamelijk strijd tussen verschillende etnische bevolkingsgroepen.
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
In mijn werk ook met clienten. Nu komt dit gelukkig weinig voor en ben ik ook nog nooit met blauwe plekken thuis gekomen. Maar het is wel een keer voor gekomen dat een client spullen naar me had gegooid.
Verder gelukkig geen ervaringen.
Verder gelukkig geen ervaringen.
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
ik heb wel een collega die er zijn hobby van maakt mij uit te schelden en te discrimineren. Ik ben zwaarslechthorend en daar maakt hij handig gebruik van om het zo maar te zeggen. Regelmatig dat hij tegen me stomme dove schreeuwt enzovoorts
tayce- Fluisteraar
- Aantal berichten : 63
Punten : 68
Registratiedatum : 19-11-10
Helaas kom ik het vaak tegen in mijn werk. Maar vaak zijn het clienten die een bepaalde stoornis/ angst (bijv door dementie je niet herkennen en bang/ wantrouwig zijn) hebben waardoor ze over gaan in agressief gedrag, zowel verbaal als lichamelijk.
Gast- Gast
Op m'n oude werk had ik er ook veel mee te maken. In het dagelijkse leven ben ik nog nooit geweld tegen gekomen. Wanneer ik dat op mijn oude werk vertelde werd ik vaak niet geloofd, maar ik heb serieus nog nooit een vechtpartij mee gemaakt tijdens het uitgaan ofzo.
Pluk- Fluisteraar
- Aantal berichten : 95
Punten : 102
tayce schreef:Regelmatig dat hij tegen me stomme dove schreeuwt enzovoorts
Wat respectloos zeg! Wordt daar dan niks tegen gedaan? Het zegt in elk geval meer over hem dan over jou.
Ik ken iemand die met verstandelijk beperkte mensen werkt, die heeft wel te maken met agressiviteit. Maar daar kunnen diegenen ook niks aan doen. Bovendien is het een risico waar ze van wist.
Zelf heb ik niet te maken met verbaal of fysiek geweld, hoogstens enorme arrogantie.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
tayce schreef:ik heb wel een collega die er zijn hobby van maakt mij uit te schelden en te discrimineren. Ik ben zwaarslechthorend en daar maakt hij handig gebruik van om het zo maar te zeggen. Regelmatig dat hij tegen me stomme dove schreeuwt enzovoorts
Wat erg asociaal zeg! Zijn er geen collega's die daar wat van zeggen? En doe je er zelf iets tegen of hoe ga je ermee om?
Pluk- Fluisteraar
- Aantal berichten : 95
Punten : 102
Ooh ja, daar kun je op een Sp.oedeisende Hulp niet omheen. Afgelopen weekend in de nachtdienst de politie nog moeten inschakelen. Ik word er niet zo snel bang van en ben er ook niet zo snel van onder de indruk. Hou wel van een beetje actie!
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Waar ik een nieuwsgierig naar ben Lady, zijn daar protocollen voor? Moet je je handen er bijvoorbeeld meteen vanaf trekken en hulp inschakelen, of probeer je zelf de boel eerst nog te sussen?
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Amper tot niet eigenlijk. Laatst had ik wel dat er een man met een mes in mijn portiek zat en waarvan ik dacht dat hij achter mij aan kwam tot ik snel rechts omkeer maakte maar ik denk dat hij drugs zat te doen ofzo en voor gevlucht is. Ik was toen wel echt bang en overstuur. Gelukkig heb ik een buurjongen bellen die nog wakker was en samen zijn we toen teruggelopen. Toen was die vent weg. Ik voelde me dus wel bedreigd maar of het ook daadwerkelijk zo was weet ik niet haha! Verder kan ik me niets herinneren.
Gast- Gast
Ik heb regelmatig te maken met kwaaie klanten en agressie van wanbetalers, maar daar geef ik niet zoveel om..
Qua uitgaan vind ik juist dat de agressie afgenomen is.. Al hebben 'dames' van tegenwoordig (van die kutjes die net op stap mogen) wel een gigantisch grote bek zeg!
Qua uitgaan vind ik juist dat de agressie afgenomen is.. Al hebben 'dames' van tegenwoordig (van die kutjes die net op stap mogen) wel een gigantisch grote bek zeg!
Gast- Gast
Op mijn werk bestaat er de kans dat cliënten agressief kunnen worden (momenteel is er geen sprake van, maar het risico bestaat wel)
In het dagelijks leven kom ik het zelf weinig tegen...Al zal het vast wel in mijn omgeving zijn.
Ik lees hier dat veel mensen het op/in hun werk tegen komen, laatst een agressie cursus gehad en hier werd gezegd: "Wij noemen vaak agressie 'normaal' of/en iets wat er bij ons werk hoort, maar onthoudt altijd dat agressie niet normaal is, wanneer een buschauffeur word bedreigt/geslagen is dat ook niet normaal".
Vond dit wel een mooie om te onthouden en hier bewuster van te worden,
Ik ga in feb/maart ook via school het keuzeprogramma omgaan met agressie en de-escalatie volgen. Denk zelf hier wel veel uit te halen, want ongemerkt... komt er steeds meer agressie binnen de zorg.
In het dagelijks leven kom ik het zelf weinig tegen...Al zal het vast wel in mijn omgeving zijn.
Ik lees hier dat veel mensen het op/in hun werk tegen komen, laatst een agressie cursus gehad en hier werd gezegd: "Wij noemen vaak agressie 'normaal' of/en iets wat er bij ons werk hoort, maar onthoudt altijd dat agressie niet normaal is, wanneer een buschauffeur word bedreigt/geslagen is dat ook niet normaal".
Vond dit wel een mooie om te onthouden en hier bewuster van te worden,
Ik ga in feb/maart ook via school het keuzeprogramma omgaan met agressie en de-escalatie volgen. Denk zelf hier wel veel uit te halen, want ongemerkt... komt er steeds meer agressie binnen de zorg.
Gast- Gast
Ik wilde eigenlijk zeggen dat ik wat dat betreft wel een veilig baantje heb, maar toen herinnerde ik me dat er van de zomer een HEMA kassamiep was neergestoken door een TBS'er met verlof. Dus dan hou ik het bij: nee.
Met uitgaan ook niet eigenlijk. Alleen met ons jaarlijkse "dorpsfeest" (klinkt nogal heikneuterig, maar is echt heel leuk en druk), na 3 uur is iedereen dan zo lam dat er weleens vechtpartijtjes ontstaan. Maar een aantal jaren geleden was het hier nog heel vaak hommeles, vechtpartijen tussen de AZC'ers uit ons dorp en de lonsdalejongeren. Maar het AZC is weg (te weinig bevolking, dus niks tsunami) en de lonsdalejongeren zijn opgegroeid.
Ik vraag me soms ook weleens af of we niet allemaal schromelijk overdrijven. Vroeger was het echt niet veiliger, juist onveiliger. De criminaliteit daalt al jaren, en de oude Grieken klaagden al over "de jeugd van tegenwoordig". Ik ben ook niet opgegroeid in een Vogelaarwijk, dus wellicht kleurt dat mijn idee, maar volgens mij is die enorme onveiligheid een lichte collectieve waan, ingegeven door de media (en daarbij vergetend dat de media hun bestaansrecht danken aan kommer en kwel).
Met uitgaan ook niet eigenlijk. Alleen met ons jaarlijkse "dorpsfeest" (klinkt nogal heikneuterig, maar is echt heel leuk en druk), na 3 uur is iedereen dan zo lam dat er weleens vechtpartijtjes ontstaan. Maar een aantal jaren geleden was het hier nog heel vaak hommeles, vechtpartijen tussen de AZC'ers uit ons dorp en de lonsdalejongeren. Maar het AZC is weg (te weinig bevolking, dus niks tsunami) en de lonsdalejongeren zijn opgegroeid.
Ik vraag me soms ook weleens af of we niet allemaal schromelijk overdrijven. Vroeger was het echt niet veiliger, juist onveiliger. De criminaliteit daalt al jaren, en de oude Grieken klaagden al over "de jeugd van tegenwoordig". Ik ben ook niet opgegroeid in een Vogelaarwijk, dus wellicht kleurt dat mijn idee, maar volgens mij is die enorme onveiligheid een lichte collectieve waan, ingegeven door de media (en daarbij vergetend dat de media hun bestaansrecht danken aan kommer en kwel).
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Op mijn werk krijg ik regelmatig te maken met beide vormen van agressie.. Kom regelmatig met blauwe plekken/huid open/een heel aantal haren minder thuis. Ik merk dat het bijna "normaal" wordt, dus daar waak ik voor. Spreek cliënten altijd aan op hun gedrag, ongeacht niveau.
Tijdens het uitgaan hangt er soms wel een dreigende sfeer, dan ga ik meestal vrij snel naar huis.. Merk wel dat mensen een stuk ongeduldiger zijn, in het verkeer, bij de kassa. Mensen zijn ook erg op zichzelf gericht, vriendelijke glimlachjes zijn schaars!
Tijdens het uitgaan hangt er soms wel een dreigende sfeer, dan ga ik meestal vrij snel naar huis.. Merk wel dat mensen een stuk ongeduldiger zijn, in het verkeer, bij de kassa. Mensen zijn ook erg op zichzelf gericht, vriendelijke glimlachjes zijn schaars!
Roze Roos- Ratel
- Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10
Ja best wel veel eigenlijk, ik zoek het niet op hoor. Maar heel veel mensen vinden het nodig om altijd wat tegen me te zeggen. En ik ben dan altijd zo stom om er op te reageren...
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Pluk schreef:tayce schreef:ik heb wel een collega die er zijn hobby van maakt mij uit te schelden en te discrimineren. Ik ben zwaarslechthorend en daar maakt hij handig gebruik van om het zo maar te zeggen. Regelmatig dat hij tegen me stomme dove schreeuwt enzovoorts
Wat erg asociaal zeg! Zijn er geen collega's die daar wat van zeggen? En doe je er zelf iets tegen of hoe ga je ermee om?
Ik heb het diverse malen aangekaart bij de leidinggevenden maar dan krijg ik het antwoord dat ze er niets aan kunnen doen en dat ik het maar uit de weg moet gaan. Ook heb ik al 2 officiele klachten ingediend tegen de betreffende collega maar tot op heden hoor ik er niets van en deze situatie sleept zich al een paar maanden voort...Ik ben iig naar ander werk aan het zoeken want ik hoef niet ergens te werken waar ze zo met mensen denken om te gaan. Maar helaas zijn de banen dunbezaaid en moet ik door de zure appel heen bijten.
tayce- Fluisteraar
- Aantal berichten : 63
Punten : 68
Registratiedatum : 19-11-10
Ik kom het weleens tegen op mijn werk. Ik werk bij een groot fastfoodrestaurant. Het gebeurt best vaak dat gasten de werknemers uitschelden en zich ontzettend agressief gedragen. Het gebeurt dan ook bijna dagelijks. Maar ik vind het niet normaal. Ik voel mezelf wel veilig, maar dat kan ook zo omslaan natuurlijk. Er hoeft maar iets te gebeuren en de veiligheid is eigenlijk gelijk weg.
Van de week ook weer een keer uitgemaakt voor k**wijf. Ik had haast en moest echt snel naar mijn werk. Op dat moment wil een automobilist wat aan me vragen. Ik zeg nog netjes, sorry ik heb geen tijd.. Krijg je gelijk zoiets naar je hoofd. Niet dat ik daar wakker van lig. Normaal mogen ze me altijd aanspreken op straat voor de weg bijv. (lijkt wel alsof ik dat aantrek), maar toen ff niet.
Ik ga niet stappen, dus daar kan ik niets over zeggen.
Van de week ook weer een keer uitgemaakt voor k**wijf. Ik had haast en moest echt snel naar mijn werk. Op dat moment wil een automobilist wat aan me vragen. Ik zeg nog netjes, sorry ik heb geen tijd.. Krijg je gelijk zoiets naar je hoofd. Niet dat ik daar wakker van lig. Normaal mogen ze me altijd aanspreken op straat voor de weg bijv. (lijkt wel alsof ik dat aantrek), maar toen ff niet.
Ik ga niet stappen, dus daar kan ik niets over zeggen.
Jelin- Kletskop
- Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Op mijn werk heb ik er dagelijks mee te maken, met fysiek geweld wat minder maar dit neemt de laatste tijd ook erg toe.
Ik heb via werk een agressietraining gehad en daar heb ik veel aan gehad.
Verder tijdens het stappen ofzo, maak ik dat niet veel mee. Tenminste niet naar mij toe.
Ik heb via werk een agressietraining gehad en daar heb ik veel aan gehad.
Verder tijdens het stappen ofzo, maak ik dat niet veel mee. Tenminste niet naar mij toe.
smooch- Kletskop
- Aantal berichten : 2385
Punten : 2453
Op mijn werk krijg ik er bijna nooit mee te maken. Soms gebeurt het telefonisch, dat ik word uitgescholden. En dat vind ik best vervelend. De ene keer word ik er dieper door geraakt dan de andere keer, meestal weet ik het zo van me af te schudden.
Tijdens het uitgaan heb ik het, jaren geleden overigens, 1 x meegemaakt. Ik was met een vriendin van mij naar een grote discotheek iets verder van onze woonplaats vandaan. Je kunt je afvragen of het verstandig is om als 2 meiden samen 'in den vreemde' uit te gaan, maar we hadden dat al veel vaker gedaan en hadden nog nooit problemen gehad. Tot die ene keer. Ik stond met een vriendin van mij te dansen. Naast mij stonden 2 meiden te dansen, de ene botste steeds met opzet tegen mij op. Ik zag wel dat ze me aan het uitdagen waren, ze keken steeds en lachten dan heel spottend. Op een gegeven moment botste ze wel heel hard tegen me op. In een reflex duwde ik haar van me af. Toen waren de poppen aan het dansen. Kennelijk waren de meiden zelf toch niet zo stoer, want ze haalden hun vriendjes er bij (een stuk of 5). Die omsingelden ons en stonden allemaal met opgeheven vuisten naar ons te dreigen.
Het allerergste is nog wel dat het vlak bij een bar gebeurde. De barman stond er bij te lachen en greep niet in. Toen de aandacht van de groep wat verslapte zijn mijn vriendin en ik de discotheek uit gerend, in de auto gestapt en weggescheurd naar huis toe. Ik ben nog nooit zo bang geweest als toen en daarna heb ik gelukkig ook nooit weer iets vervelends meegemaakt.
Na dat voorval heb ik heel lang moeite gehad om naar drukke kroegen of discotheken te gaan. Iedere keer als ik per ongeluk iemand aanstootte of omgekeerd, klopte mijn hart in mijn keel en moest ik de neiging naar buiten te rennen, bedwingen.
Tijdens het uitgaan heb ik het, jaren geleden overigens, 1 x meegemaakt. Ik was met een vriendin van mij naar een grote discotheek iets verder van onze woonplaats vandaan. Je kunt je afvragen of het verstandig is om als 2 meiden samen 'in den vreemde' uit te gaan, maar we hadden dat al veel vaker gedaan en hadden nog nooit problemen gehad. Tot die ene keer. Ik stond met een vriendin van mij te dansen. Naast mij stonden 2 meiden te dansen, de ene botste steeds met opzet tegen mij op. Ik zag wel dat ze me aan het uitdagen waren, ze keken steeds en lachten dan heel spottend. Op een gegeven moment botste ze wel heel hard tegen me op. In een reflex duwde ik haar van me af. Toen waren de poppen aan het dansen. Kennelijk waren de meiden zelf toch niet zo stoer, want ze haalden hun vriendjes er bij (een stuk of 5). Die omsingelden ons en stonden allemaal met opgeheven vuisten naar ons te dreigen.
Het allerergste is nog wel dat het vlak bij een bar gebeurde. De barman stond er bij te lachen en greep niet in. Toen de aandacht van de groep wat verslapte zijn mijn vriendin en ik de discotheek uit gerend, in de auto gestapt en weggescheurd naar huis toe. Ik ben nog nooit zo bang geweest als toen en daarna heb ik gelukkig ook nooit weer iets vervelends meegemaakt.
Na dat voorval heb ik heel lang moeite gehad om naar drukke kroegen of discotheken te gaan. Iedere keer als ik per ongeluk iemand aanstootte of omgekeerd, klopte mijn hart in mijn keel en moest ik de neiging naar buiten te rennen, bedwingen.
Gast- Gast
Alweer zo'n late reactie van mijn kant.. Ik mis echt een lijstje met 'mijn posts' zodat ik precies weet waar ik gereageerd heb..zegmaar_ schreef:Waar ik een nieuwsgierig naar ben Lady, zijn daar protocollen voor? Moet je je handen er bijvoorbeeld meteen vanaf trekken en hulp inschakelen, of probeer je zelf de boel eerst nog te sussen?
Maar goed, er zijn bij ons niet echt protocollen voor. Eigen veiligheid gaat voor alles, dat is wel de stelregel. Dus weglopen als er een agressievce sfeer ontstaat, patiënten weigeren of wegsturen en als het toch misgaat hard roepen om hulp. Als iets echt de spuigaten uitloopt kunnen we de meldkamer politie bellen, daar werken we goed mee samen.
Lady4- Ratel
Lady4 schreef:Alweer zo'n late reactie van mijn kant.. Ik mis echt een lijstje met 'mijn posts' zodat ik precies weet waar ik gereageerd heb..zegmaar_ schreef:Waar ik een nieuwsgierig naar ben Lady, zijn daar protocollen voor? Moet je je handen er bijvoorbeeld meteen vanaf trekken en hulp inschakelen, of probeer je zelf de boel eerst nog te sussen?
Die is er wel, maar staat niet meer zoals bij het oude forum op de eerste pagina. Je moet even naar de index gaan en dan boven de pijlers staat "jouw berichten bekijken". Als je daarop klikt zie je het
Gast- Gast
Ik heb het inmiddels (ein-de-lijk) gevonden, thanks!Darcy schreef:Lady4 schreef:Alweer zo'n late reactie van mijn kant.. Ik mis echt een lijstje met 'mijn posts' zodat ik precies weet waar ik gereageerd heb..zegmaar_ schreef:Waar ik een nieuwsgierig naar ben Lady, zijn daar protocollen voor? Moet je je handen er bijvoorbeeld meteen vanaf trekken en hulp inschakelen, of probeer je zelf de boel eerst nog te sussen?
Die is er wel, maar staat niet meer zoals bij het oude forum op de eerste pagina. Je moet even naar de index gaan en dan boven de pijlers staat "jouw berichten bekijken". Als je daarop klikt zie je het
Lady4- Ratel
Op mijn werk heb ik veel te maken met verbaal geweld. Als klanten niet hetgeen krijgen wat ze in hun hoofd hebben, dan kun je als medewerker van het bedrijf werkelijkwaar van alles zijn.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Agressie op straat
» Agressie in de sport
» agressie in het verkeer
» Huiselijk geweld
» Huiselijk geweld, wat te doen?
» Agressie in de sport
» agressie in het verkeer
» Huiselijk geweld
» Huiselijk geweld, wat te doen?
Pagina 1 van 1