Waarom krijg ik nooit een droge rijstkorrel?
+4
Susan
silly-one
Lavendel
NoName88
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Waarom krijg ik nooit een droge rijstkorrel?
Iemand enig idee? Mijn rijst is altijd een beetje klef. Ik doe elke keer al minder water in de pan. Volgens mij gebruik ik nu echt niet meer teveel water.
Na de 8 min. zat er geen water meer in de pan, maar ik had geen droge korrel.
Na de 8 min. zat er geen water meer in de pan, maar ik had geen droge korrel.
NoName88- Prater
- Aantal berichten : 849
Punten : 900
Registratiedatum : 31-07-11
Re: Waarom krijg ik nooit een droge rijstkorrel?
Wat voor rijst gebruik je? Er zijn zoveel soorten rijst. Sommige koken zelf droog, andere blijven nat.
Gast- Gast
Even 5 minuten laten staan met de deksel erop na het koken.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10
Idd andere rijst nemen en goed op de kooktijd letten, tussendoor proeven en zout erbij doen. Niet te ver door laten koken, vaak gaart het ook nog even door in de pan.
Pandan rijst is bijv erg snel plakkerig...Daar luistert het heel nauw en moet je steeds even proeven of ie al gaar is.
Pandan rijst is bijv erg snel plakkerig...Daar luistert het heel nauw en moet je steeds even proeven of ie al gaar is.
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Idd andere rijst nemen en goed op de kooktijd letten, tussendoor proeven en zout erbij doen. Niet te ver door laten koken, vaak gaart het ook nog even door in de pan.
OK, vandaag had ik dus net pandanrijst. (Volgens de verpakking rijst met een droge korrel;)) Anders meestal snelkookrijst.
Volgende keer probeer ik weer snelkookrijst met een minima aan water.... Meestal laat ik de pan nog wel even staan met de deksel erop.
En waarom tussendoor zout erbij? Helpt dat ook voor een drogere korrel, of bedoel je dat gewoon voor de smaak?
NoName88- Prater
Wat je ook kan doen is een stoompan gebruiken. Eerst de rijst koken en daarna nog een tijdje laten stomen ( minimaal 15 minuten) boven een bak kokend water. Echt het scheelt een hoop qua plakkerigheid.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Je moet mag in de supermarkt kijken naar de goedkope zakken rijst, lange, dunne korrel van het goedkoopste merk. Die koken goed droog. Of zilvervliesrijst.
Gast- Gast
Ik heb wel eens de tip gekregen dat je eerst wat olie in de pan moet verhitten en dan de rijst erin 'roerbakken' tot het glazig is, daarna water erbij en laten koken.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ik heb altijd Lassie Toverrijst, die moet je 8 minuten laten koken, water afgieten en dan nog 15 minuten laten staan met de deksel er op en die is bij mij altijd goed droog.
Rizzie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 51
Punten : 55
Ik heb altijd rijst van het merk avent en dat is de goedkoopste in pak wat ze hier bij Deen verkopen. (volgens mij iets van 35 cent) ik doe altijd ruim water zodat ik de rijst af moet gieten. Daarna nog even laten staan en het gebeurt me zelden dat het dan nog te nat is ofzo.
Nog 15 minuten laten staan na precies 8 minuten koken, dan is het voor mij perfect. Maar dat staat ook op het pakje. Ik heb Jumbo Witte Rijst.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik vind pandanrijst juist altijd lekker plakkerig. Maar goed ik hou dan ook niet van droge rijst
Ik merk wel dat volkorenrijst droger is dan pandan.. (en ik eet alleen nog maar volkorenrijst omdat ik dat gezonder vind). Misschien ook wat voor jou?
Ik merk wel dat volkorenrijst droger is dan pandan.. (en ik eet alleen nog maar volkorenrijst omdat ik dat gezonder vind). Misschien ook wat voor jou?
Gast- Gast
Je kunt pandan ook wel koken zonder dat het plakkerig wordt, dan moet het iets minder lang koken. Hoeveelheid water maakt daarin volgens mij niks uit. Als ik me niet vergis, ontstaat de plakkerigheid doordat de rijstkorrel zo veel water op neemt dat de korrel op een gegeven moment barst en er dan zetmelen uit komen, net zoals bij een aardappel, is dat hetgeen wat plakkerig is.
Dus eigenlijk zou je de rijst dan iets minder lang moeten koken. Of andere rijst nemen en geen pandan
Dus eigenlijk zou je de rijst dan iets minder lang moeten koken. Of andere rijst nemen en geen pandan
Gast- Gast
Smikkell schreef:Jemoetmag in de supermarkt kijken naar de goedkope zakken rijst, lange, dunne korrel van het goedkoopste merk. Die koken goed droog. Of zilvervliesrijst.
Ik had tot nu toe steeds rijst van de Aldi; zag wel dat een grote zak van Euroshopper nog goedkoper was, dus die ga ik ook n keer proberen.
NoName88- Prater
Ik ben lovend over de euroshopper rijstzakken! Betere rijst heb ik zelden gehad.
Maar als je zo'n probleem hebt met goede rijst te krijgen, waarom kook je het dan niet in een rijstkoker? Daarmee krijg je de perfecte rijst.
Als ik het wel zelf kook in een pan, dan gebruik ik idd eerst een scheutje olie dan rijst, goed omscheppen en dan water/bouillon erbij. Als het zo goed als klaar is, dan een theedoek tussen de pan en de deksel. Alle vocht trekt dan in de theedoek en je krijgt een lekkere droge korrel.
Maar als je zo'n probleem hebt met goede rijst te krijgen, waarom kook je het dan niet in een rijstkoker? Daarmee krijg je de perfecte rijst.
Als ik het wel zelf kook in een pan, dan gebruik ik idd eerst een scheutje olie dan rijst, goed omscheppen en dan water/bouillon erbij. Als het zo goed als klaar is, dan een theedoek tussen de pan en de deksel. Alle vocht trekt dan in de theedoek en je krijgt een lekkere droge korrel.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Ik heb altijd pandanrijst, merk verschilt. Ik breng gewoon pannetje water aan de kook, mieter er een laag rijst in en vanaf 't moment dat 't weer begint te koken, laat ik 't precies 8 min gaan. Wel af en toe omroeren. Dan afgieten, deksel er weer op en kwartier tot 20 min laten staan en dan is-ie perfect. (Écht perfect, want dat wordt gezegd door mijn Indonesische vrienden )
Gast- Gast
Ik had dat ook altijd totdat ik de rijst afgoot en nog even op het fornuis liet staan met het deksel erop (kookpit wel uit!)
Gast- Gast
Haha, mijn vriend heeft mijn korrel ook goedgekeurd, dat vind ik heel wat!Bazinga schreef:Ik heb altijd pandanrijst, merk verschilt. Ik breng gewoon pannetje water aan de kook, mieter er een laag rijst in en vanaf 't moment dat 't weer begint te koken, laat ik 't precies 8 min gaan. Wel af en toe omroeren. Dan afgieten, deksel er weer op en kwartier tot 20 min laten staan en dan is-ie perfect. (Écht perfect, want dat wordt gezegd door mijn Indonesische vrienden )
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Rush schreef:Haha, mijn vriend heeft mijn korrel ook goedgekeurd, dat vind ik heel wat!Bazinga schreef:Ik heb altijd pandanrijst, merk verschilt. Ik breng gewoon pannetje water aan de kook, mieter er een laag rijst in en vanaf 't moment dat 't weer begint te koken, laat ik 't precies 8 min gaan. Wel af en toe omroeren. Dan afgieten, deksel er weer op en kwartier tot 20 min laten staan en dan is-ie perfect. (Écht perfect, want dat wordt gezegd door mijn Indonesische vrienden )
Dat had ik ook! Ja je weet dat niet, maar jouw vriend stond laatst in m'n keuken
Sorry flauw.. Maar mijn beste vriendin is Indo en bij haar dacht ik steeds.. Yeah right, je bent gewoon een lieve vriendin dat je m'n rijst lekker vindt Maar toen had ik hapjes gemaakt en haar ouders kwamen ook langs en die proeften dus ook mijn rijst en zelfs zij vonden 'm goed!
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Waarom heb ik dat nou nooit..
» Waarom vind ik nooit leuke kleding?
» Ria Bloms Rust en Regelmaat, waarom wel of waarom niet?
» Waarom of waarom niet, geloof jij?
» Waarom Sonja Bakker.. Waarom..
» Waarom vind ik nooit leuke kleding?
» Ria Bloms Rust en Regelmaat, waarom wel of waarom niet?
» Waarom of waarom niet, geloof jij?
» Waarom Sonja Bakker.. Waarom..
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: