Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

roken op de werkvloer

+7
Jeanette
Susan
TukTuk
silly-one
Toet
Tania
chipa
11 plaatsers

Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty roken op de werkvloer

Bericht  chipa di 8 nov 2011 - 8:02

Vandaag op het werk werden er tijdens een vergadering door 3 mensen volop gerookt. Ik werk er nog maar net dus durfde er eigenlijk niets van te zeggen, maar ik vond het zo ontzettend vies! Mijn kleren en haar stonken er helemaal naar. De vergadering duurde 3 uur lang en het raam stond een klein beetje open. Er is zeker een heel pakje sigaretten opgerookt in de tijd. Nu gaan dit soort vergaderingen nog veel vaker voorkomen maar ik wil dit echt niet nog een keer. Hoe kan ik vriendelijk zeggen dat ik niet wil dat er in mijn bijzijn wordt gerookt. (het gaat om de directie die dus rookt) Wettelijk gezien mag het niets eens binnen bij je werknemers maar ja mijn baas heeft daar lak aan.
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast di 8 nov 2011 - 8:24

pfoe, dat is lastig! Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen.. en om nou meteen (anoniem) de arbeidsinspectie te laten komen is ook weer zoiets.
Ik zou in jouw geval het raam verder open zetten en dichterbij het raam gaan zitten. Verder vrees ik dat er niet heel veel tegen kunt doen, het is de directie en de directie gaat niet in op de "eisen" van een werknemer die net in dienst is..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast di 8 nov 2011 - 8:44

Ai, dat lijkt me best vervelend. Ik ben het eens met mn voorganger. Je kunt weinig doen behalve de inspectie inschakelen.
Dat is nogal wat maar aan de andere kant heb je er wel last van en heb je recht op een rookvrije werkplek.

Mijn broers vorige baas deed het ook en op een gegeven moment kwam er een meisje (snuffel) stage lopen dat geboren was met te kleine longen.
Dat was haar probleem, vond hij want het was zijn kantoor. Dat meisje is na een halve dag, half stikkend naar huis gegaan..

Rokers kunnen echt vreselijk zijn hierin (en ik ben zelf roker).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast di 8 nov 2011 - 10:16

Wow wat asociaal! Ik rook zelf ook, maar dit gaat toch veel te ver. En hoezo zou de baas niet luisteren naar de werknemers zoals een voorganger hier zegt? Wat een onzin. Ik zou gewoon netjes vragen of ze niet willen roken. Ongelooflijk, het mag niet eens! Directie of niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Tania di 8 nov 2011 - 10:19

Ik denk dat ze misschien wel luisteren (omdat ze zelf ook wel weten dat ze fout zitten waarschijnlijk en geen zin hebben in controle), maar dat als je er net werkt en er verder niemand is die 'moeilijk' doet je een contractverlenging wel kan vergeten. Vreselijk oneerlijk maar ik denk eerlijk gezegd wel dat het zo werkt.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast di 8 nov 2011 - 10:50

Tania schreef:Ik denk dat ze misschien wel luisteren (omdat ze zelf ook wel weten dat ze fout zitten waarschijnlijk en geen zin hebben in controle), maar dat als je er net werkt en er verder niemand is die 'moeilijk' doet je een contractverlenging wel kan vergeten. Vreselijk oneerlijk maar ik denk eerlijk gezegd wel dat het zo werkt.

Maar hoezo kan ze een contractverlenging wel vergeten? Ik vind dat nergens op slaan. Het heeft niks met haar functioneren te maken en om dan meteen haar contract niet te verlengen lijkt me niet. Dan zijn ze wel heel kinderachtig bezig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Toet di 8 nov 2011 - 14:36

Waarom gelijk arbeidsinspectie? Ze kan het toch eerst gewoom netjes vragen?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  silly-one di 8 nov 2011 - 20:13

Ik zou er gewoon wat van zeggen. Ik heb recht op een rookvrije werkplek en ik rook niet en ik ben blij met deze wetgeving. Vragen of ze voortaan buiten de ruimte willen roken tijdens de vergadering omdat je er niet tegen kan.

silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  TukTuk di 8 nov 2011 - 20:17

Ik zou er ook zeker wat van zeggen.. Gewoon in een 1 op 1 gesprek met de directie. Gewoon aangeven dat jij er last van hebt en of ze misschien niet willen roken. Je hoeft niet gelijk te gooien met "ik heb recht op een rookvrije werkplek" etc, maar je kan wel aangeven dat je het erg onprettig vind.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Susan di 8 nov 2011 - 20:40

Ik vind ook dat je er gewoon iets van moet kunnen zeggen. Ik zou het ook ronduit absurd en echt ongelofelijk onprofessioneel vinden als dat een reden is om een contract niet te verlengen. Als die rotsigaretten zó belangrijk voor je zijn dat je zelfs bereid bent om een medewerker kwijt te raken die gewoon goed functioneert dan heb je het echt wel héél ver laten komen met je rookverslaving.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Tania di 8 nov 2011 - 21:36

Smittn' schreef:
Tania schreef:Ik denk dat ze misschien wel luisteren (omdat ze zelf ook wel weten dat ze fout zitten waarschijnlijk en geen zin hebben in controle), maar dat als je er net werkt en er verder niemand is die 'moeilijk' doet je een contractverlenging wel kan vergeten. Vreselijk oneerlijk maar ik denk eerlijk gezegd wel dat het zo werkt.

Maar hoezo kan ze een contractverlenging wel vergeten? Ik vind dat nergens op slaan. Het heeft niks met haar functioneren te maken en om dan meteen haar contract niet te verlengen lijkt me niet. Dan zijn ze wel heel kinderachtig bezig.

Ik vind dat ook nergens op slaan, maar ik ken wel iemand waar het zo bij gegaan is. Het is ook kinderachtig en oneerlijk en ik zou ook niet eens bij zo'n bedrijf willen werken. Maar het gebeurt dus wel.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Jeanette di 8 nov 2011 - 22:20

Blegh, wat vies! Ik rook zelf ook, maar dit gaat toch wat te ver. Waarom lassen ze niet eventjes een rookpauze in en gaan ze buiten een sigaretje roken? Dat doe ik ook altijd. Wij houden dan tijdens onze vergaderingen ook gelijk een plaspauze. Ik vind het echt asociaal van je directie. Ik zou gewoon aangeven dat je er last van hebt en of er hier naar andere mogelijkheden gekeken kan worden.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast di 8 nov 2011 - 22:54

Smittn' schreef:
Tania schreef:Ik denk dat ze misschien wel luisteren (omdat ze zelf ook wel weten dat ze fout zitten waarschijnlijk en geen zin hebben in controle), maar dat als je er net werkt en er verder niemand is die 'moeilijk' doet je een contractverlenging wel kan vergeten. Vreselijk oneerlijk maar ik denk eerlijk gezegd wel dat het zo werkt.

Maar hoezo kan ze een contractverlenging wel vergeten? Ik vind dat nergens op slaan. Het heeft niks met haar functioneren te maken en om dan meteen haar contract niet te verlengen lijkt me niet. Dan zijn ze wel heel kinderachtig bezig.
Ik zou haar niet verlengen. Er zeurt verder niemand, voor haar 10 anderen. Zou ik denken als baas want ik vind het ook heel bijzonder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Susan di 8 nov 2011 - 23:44

Dan hoop ik serieus dat er iemand voor haar in de plaats komt die niet zeurt, maar gewoon meteen de arbeidsinspectie inschakelt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Caro di 8 nov 2011 - 23:54

Lorna mercedez schreef:
Smittn' schreef:
Tania schreef:Ik denk dat ze misschien wel luisteren (omdat ze zelf ook wel weten dat ze fout zitten waarschijnlijk en geen zin hebben in controle), maar dat als je er net werkt en er verder niemand is die 'moeilijk' doet je een contractverlenging wel kan vergeten. Vreselijk oneerlijk maar ik denk eerlijk gezegd wel dat het zo werkt.

Maar hoezo kan ze een contractverlenging wel vergeten? Ik vind dat nergens op slaan. Het heeft niks met haar functioneren te maken en om dan meteen haar contract niet te verlengen lijkt me niet. Dan zijn ze wel heel kinderachtig bezig.
Ik zou haar niet verlengen. Er zeurt verder niemand, voor haar 10 anderen. Zou ik denken als baas want ik vind het ook heel bijzonder.
Eens. Het gaat niet eens om het roken an sich. Maar als iemand die net binnen is, direct eisen gaat stellen dan kan dat beschouwt worden als onprettig. OF als iemand die zich niet wil aanpasse oid.

Ik vind roken tijdens een vergadering iets uit de jaren 80, maar ik zou zeker niet bij de eerst volgende vergadering al er iets van gaan zeggen.. Laat ze eerst maar kennis maken met die goede werknemer... Dan kun je daarna eisen gaan stellen.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Susan di 8 nov 2011 - 23:58

Ja, maar wat doet het er toe dat ze net binnen is, roken op de werkvloer mag gewoon niet. Ik snap echt niet dat rokers dat niet gewoon kunnen accepteren en de bal dan op zo'n kinderachtige manier terugkaatsen. Dat zij nieuw is, is niet relevant. Dat het niet mag wél.

Ik snap het best hoor, als ze er niks van zegt om bovengenoemde redenen, maar eigenlijk is het ronduit bespottelijk dat het zo werkt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 1:27

Maar iets eisen en vragen is toch een heel verschil?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 3:23

Wow ongelooflijk dat dit nog ergens kan :shock: . Ik zou het ook heel erg smerig vinden en wat anderen ook al zeiden: gewoon netjes aangeven dat je het niet zo prettig vindt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Lavendel wo 9 nov 2011 - 3:52

Tuurlijk staat ze in haar recht om er iets van te zeggen of te vragen of dit ook anders kan. het is wel een beetje achterhaald om tijdens een vergadering zo stevig door te paffen. Maar ik geef haar wel weinig kans dat ze haar wensen zullen respecteren, vooral omdat het om de directie gaat denk ik dat het eerder negatief zal uitpakken voor haar.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Possom wo 9 nov 2011 - 7:03

Oh bah wat smerig! Mijn moeder rookt dus tot ik het huis uit ging heb ik er iedere dag ingezeten, maar nu ik er amper meer ben krijg ik er ook steeds meer last van als ik in de rook zit, tot tranen in mn ogen en hoofdpijn aan toe. Toen ik een aantal jaar geleden stage liep rookte mijn begeleider ook en ging dan in de pauze in het rookhok zitten. Vreselijk goor vond ik het, maar ik ga ook niet ergens anders in m'n eentje zitten en er iets van zeggen durfde ik al helemaal niet. Nu hebben ze een nieuwe locatie en daar is geen rookhok meer dus kunnen we gewoon gezellig buiten kletsen, gelukkig. Clou van het verhaal: ik vond het ontzettend goor en waste iedere x mijn haren en kleren als ik daar was geweest, maar durfde er niets van te zeggen. Ik zou in jouw situatie ook bang zijn om geen verlenging te krijgen, maar het ligt er ook aan wat voor mensen het zijn. Misschien vinden ze het juist wel van lef en zelfvertrouwen getuigen dat je er wat van durft te zeggen en vinden de andere mensen het ook vies, maar durven zij hun mond niet open te trekken. Maar ik denk toch dat ik anoniem de inspectie zou inschakelen, want zo'n bangepoeperd ben ik toch wel.

Maar wat andere mensen ook al zeiden: wat is dit voor jaren 80 bedrijf?
Possom
Possom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  chipa wo 9 nov 2011 - 8:08

Het is een klein bedrijfje en kennelijk pikt iedereen het rookgedrag want vandaag zat een collega van me ook in de rooklucht van de directie. Ik ben en wil absoluut niet zeiken of eisen gaan stellen maar ik hoef toch zeker niet als niet-roker in de rooklucht van anderen te zitten?! Het is goor en slecht voor mijn gezondheid. De arbeidsinspectie inschakelen wil ik niet gelijk doen. Maar vragen durf ik nu eigenlijk ook niet zo goed omdat ik bang ben dat het mn baan kost of dat ik voortaan word gezien als de zeikerd.
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 8:27

Susan schreef:Ik vind ook dat je er gewoon iets van moet kunnen zeggen. Ik zou het ook ronduit absurd en echt ongelofelijk onprofessioneel vinden als dat een reden is om een contract niet te verlengen. Als die rotsigaretten zó belangrijk voor je zijn dat je zelfs bereid bent om een medewerker kwijt te raken die gewoon goed functioneert dan heb je het echt wel héél ver laten komen met je rookverslaving.

Helemaal mee eens!

Ik zou het ook wel netjes vinden als ze van te voren vragen of iemand er problemen mee heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gast vr 11 nov 2011 - 13:42

chipa schreef:Het is een klein bedrijfje en kennelijk pikt iedereen het rookgedrag want vandaag zat een collega van me ook in de rooklucht van de directie. Ik ben en wil absoluut niet zeiken of eisen gaan stellen maar ik hoef toch zeker niet als niet-roker in de rooklucht van anderen te zitten?! Het is goor en slecht voor mijn gezondheid. De arbeidsinspectie inschakelen wil ik niet gelijk doen. Maar vragen durf ik nu eigenlijk ook niet zo goed omdat ik bang ben dat het mn baan kost of dat ik voortaan word gezien als de zeikerd.

Mhm, als je het niet wilt vragen en de arbeidsinspectie niet wil inschakelen blijven er niet zoveel opties meer over smile. Misschien een denkbeeldige aandoening verzinnen: zeggen dat het je ab-so-luut niet wil zeuren, maar dat je lijdt aan astmatische bronchitis?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  TukTuk vr 11 nov 2011 - 21:10

chipa schreef:Het is een klein bedrijfje en kennelijk pikt iedereen het rookgedrag want vandaag zat een collega van me ook in de rooklucht van de directie. Ik ben en wil absoluut niet zeiken of eisen gaan stellen maar ik hoef toch zeker niet als niet-roker in de rooklucht van anderen te zitten?! Het is goor en slecht voor mijn gezondheid. De arbeidsinspectie inschakelen wil ik niet gelijk doen. Maar vragen durf ik nu eigenlijk ook niet zo goed omdat ik bang ben dat het mn baan kost of dat ik voortaan word gezien als de zeikerd.

Tja zoals al gezegd is, dan kan je er niet veel anders aan doen..

Je kan het toch netjes vragen? Nee heb je, ja kun je krijgen. Gewoon geen eisen stellen, maar netjes vragen.. En als ze nee zeggen ook niet door gaan, dan hebben ze toch geen reden om je als zeikerd aan te zien?
Als ze nee zeggen gewoon vragen of het raam dan de volgende keer verder open kan, desnoods zeg je dat je last krijgt van je luchtwegen?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Caresses za 12 nov 2011 - 0:11

Lastig dilemma,
Ik moet er echt over nadenken wat ik zou doen. Waarschijnlijk zou ik er niks van zeggen omdat ik dat niet zou durven zo in het begin.
Maar als ik het wel zou durven zou ik het wel zeggen, maar dan echt niet als eis, zodat zij wel het gevoel hebben dat ze echt zelf mogen kiezen of ze zich willen aanpassen. Dus niet als bitch of zeikwijf overkomen.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

roken op de werkvloer Empty Re: roken op de werkvloer

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum