Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mag een baas dit van een nieuwkomer vragen?

+10
TukTuk
Melis_je
ShallY
Kayleigh
Sweety
Toet
Snoes
Curious
Linnie1985
Silva
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Mag een baas dit van een nieuwkomer vragen? Empty Mag een baas dit van een nieuwkomer vragen?

Bericht  Silva ma 24 okt 2011 - 7:27

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad en ben nou aangenomen als kinderleidster op een opvang.
Nou gaven ze aan pas na een half jaar reiskosten te gaan vergoeden. Dit vind ik een beetje raar. Tenminste: waarom ze daar een half jaar mee wachten.
Verder gaven ze aan dat ik een EHBO cursus moet volgen, wat ik natuurlijk begrijp. Alleen moet ik zelf voor de kosten opdraaien, zij gaan niets betalen. Het lijkt mij toch dat een baas dit voor zijn werknemers moet betalen? Ik doe dit natuurijk niet prive, maar zakelijk.
Hoe staan jullie hier tegenover?
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag een baas dit van een nieuwkomer vragen? Empty Re: Mag een baas dit van een nieuwkomer vragen?

Bericht  Linnie1985 ma 24 okt 2011 - 7:28

Ik heb nu dan nog een hald jaar contract, maar ik kreeg/krijg gelijk reiskosten vergoeding.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10

Mag een baas dit van een nieuwkomer vragen? Empty Re: Mag een baas dit van een nieuwkomer vragen?

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 7:33

Silva dit is raar. Hier krijg je cursussen betaald door de stichting en reiskosten meteen vergoed.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 7:41

Dat is dubbel raar! Niet mee akkoord gaan!

Gast
Gast

Bericht  Silva ma 24 okt 2011 - 7:44

Oke, bedankt voor jullie reacties! Ik kreeg dit ook al van anderen te horen, maar wou het nog even zeker weten. Ik kom pas net op de arbeidsmarkt kijken dus heb nog weinig verstand van wat een werkgever aan een werknemer mag vragen.

Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 8:12

Dat lijkt me ook niet een normale gang van zaken. Zelfs bij de simpelste bijbaantjes kreeg ik vanaf de start een reisvergoeding. En ook cursussen worden in de meeste gevallen wel vergoed. Ik zou er ook niet mee akkoord gaan.

Gast
Gast

Bericht  Curious ma 24 okt 2011 - 8:46

Dit is absoluut niet normaal. Een baas mag het denk ik 'juridisch' bekeken wel vragen, maar dit moet dan wel onderhandeld worden bij de arbeidsvoorwaarden. In principe kan een baas je niet verplichten kosten te maken die komen kijken bij de uitoefening van je werk zonder dat je daarmee akkoord bent gegaan of van te voren op de hoogte was.
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 9:30

Of het nou wettelijk gezien mag of niet: het komt in elk geval heel vreemd over.

Gast
Gast

Bericht  Snoes ma 24 okt 2011 - 11:46

Ik vind het ook heel raar dat je zelf die cursus zou moeten betalen voor iets wat zij van jou verlangen.
En die reiskosten het eerste half jaar niet willen betalen, dat vind ik ook heel erg raar.

Zou je een halfjaar contract krijgen? Want ik krijg hier het gevoel bij dat ze jou wel kunnen gebruiken voor even, een halfjaar ofzo, maar dat het dan weer klaar is. En dat ze daarom die cursus niet betalen en het eerste half jaar geen reiskosten.

Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk, maar ik vind dit wel heel apart.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120

Bericht  Toet ma 24 okt 2011 - 11:55

Die cursus, daar kan ik ergens nog inkomen. Maar die reiskosten, dat slaat nergens op. Dat mag volgens mij niet eens.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 20:01

Dat van die reiskosten kan ik nog begrijpen (er zijn bedrijven waar je helemaal geen reiskosten vergoed krijgt), maar zo'n cursus. Als je werkgever bepaalt dat je een EHBO-cursus moet volgen, vind ik dat hij het moet betalen, en niet jijzelf..

Ik zou wat reiskosten betreft gewoon vragen wat de reden is dat ze die het eerste half jaar niet uitbetalen..

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 20:43

toetje_ schreef:Die cursus, daar kan ik ergens nog inkomen. Maar die reiskosten, dat slaat nergens op. Dat mag volgens mij niet eens.

Ik zie het juist andersom eigenlijk. Ik heb het 50/50 gehad. De ene werkgever betaalt wel reiskostenvergoeding, de ander niet. Deze pas na een half jaar. Ach ja, wees blij dat er tenminste reiskostenvergoeding komt, bij andere werkgevers heb je het helemaal niet.

Dat hij wil dat je een cursus gaat volgen vind ik aan de ene kant wel raar. Aan de andere kant lijkt het me wel een redelijke basis die je hoort te bezitten bij een dergelijk beroep... Mss toch niet zo heel raar dus.

Gast
Gast

Bericht  Sweety ma 24 okt 2011 - 20:52

Mijn werkgever betaald reiskosten als je meer dan 10 km van je werk woont. Ik krijg per maand een vast bedrag. Als ik daarnaast naar een vergadering moet of ik moet in een ander filiaal werken dan krijg ik de km die ik die dag maak ook nog eens uitbetaald naast mijn vaste reiskosten. Ik vind dus wel dat je moet vragen waarom je geen reiskosten krijgt. En ook waarom ze de cursus niet willen betalen als hij verplicht is. Daarnaast ben ik het ook weer met Zusje eens, je gaat werken met kinderen, heb je geen EHBO-cursus gehad in je opleiding?
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 20:58

Ik vind het eigenlijk niet zo heel raar. Ik heb bij heel veel banen geen reiskosten vergoeding gehad, dus als je het na een half jaar wel krijgt zou ik dat alleen maar mooi meegenomen vinden.
En ik snap ook wel dat je een EHBO diploma moet hebben voor dat werk, maar als je die heb zou ik me niet verplicht voelen die cursus te doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 okt 2011 - 21:04

Dat je die cursus moet volgen vind ik niet zo heel raar, maar wel dat je zelf voor de kosten moet opdraaien. Ik bedoel, het is toch in het belang van je werk, dan moet je baas dat toch betalen? Heb je al een contract ondertekend? Ik zou er niet mee akkoord gaan, gewoon zeggen dat je best die cursus wil doen maar jij er niet voor gaat betalen. Ontslaan kunnen ze je niet lijkt me..
Om welk bedrag gaat het trouwens?

Gast
Gast

Bericht  Kayleigh ma 24 okt 2011 - 21:57

Van die reiskosten kan ik wel begrijpen, ik heb bij verschillende bedrijven geen reiskosten gekregen, terwijl ik toen toch iedere dag wel 35 km moest reizen.

Bij sommige bedrijven krijg je pas na een bepaald aantal km reiskosten dus ja wat dat betreft zou ik blij zijn als ik dat na een half jaar zou krijgen.

Van die cursus tja, ik heb bij mijn huidige baan destijds een verklaring omtrent het gedrag moeten halen op mijn eigen kosten en 2 ochtenden meelopen met iemand wat ik ook niet uitbetaald kreeg, kreeg toen ook een half jaar contract, ik heb dit uiteindelijk wel allemaal gedaan hoewel ik het ook raar vond, maar ben nu blij dat ik het gedaan heb, want heb nu in een half jaar tijd wel een vast contract gekregen

Kayleigh
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 145
Punten : 201
Registratiedatum : 15-08-11

Bericht  Silva di 25 okt 2011 - 4:15

Ik heb de pabo gedaan. Er zat geen EHBO cursus in, maar logisch vind ik dit natuurlijk ook. Het is belangrijk dat je een EHBO cursus hebt gedaan en dat vind ik ook prima. Echter, het feit dat ik het moet betalen, snap ik niet. Het gaat om een bedrag tussen 150 en 400 (jaja, lekker duidelijk he?) euro. Dus dat is ook wel een flink bedrag. Dus... ik denk dat ik er wel over ga beginnen.

Reiskosten vind ik zelf op zich niet zo'n groot probleem, ik kom ook net niet aan de 10 km die ze minimaal stellen. De afstand is 9,4 km.
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Snoes di 25 okt 2011 - 5:30

Wat voor contract willen ze je overigens aanbieden? Maandcontract/jaarcontract oid?

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Silva di 25 okt 2011 - 5:53

Geen van beiden... een 0 uren contract.
En de precieze kosten van de cursus blijken 220 euro te bedragen.
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  ShallY di 25 okt 2011 - 8:38

Silva schreef:Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad en ben nou aangenomen als kinderleidster op een opvang.
Nou gaven ze aan pas na een half jaar reiskosten te gaan vergoeden. Dit vind ik een beetje raar. Tenminste: waarom ze daar een half jaar mee wachten.
Verder gaven ze aan dat ik een EHBO cursus moet volgen, wat ik natuurlijk begrijp. Alleen moet ik zelf voor de kosten opdraaien, zij gaan niets betalen. Het lijkt mij toch dat een baas dit voor zijn werknemers moet betalen? Ik doe dit natuurijk niet prive, maar zakelijk.
Hoe staan jullie hier tegenover?

Wat raar dat ze niet gelijk reiskosten vergoeden. Ik kreeg het meteen en volgens mij heb je daar ook recht op. Ik krijg dan wel tot 15 km enkele reis, en mijn enkele reis is al meer dan 30 km maar goed, daar heb ik zelf voor gekozen.
verder ook erg vreemd dat ze verplichten dat je EHBO moet volgen op eigen kosten. Ik vind dat hun daarvoor moeten zorgen. Overigens niet vreemd dat je die cursus moet doen maar dus wel op eigen kosten.
Bij mijn vorige werk (grote kdv organisatie) moest iedereen die nieuw was een verplichte BHV cursus volgen. En dit werd ook allemaal door hun bekostigd.

ShallY
Prater
Prater

Aantal berichten : 1225
Punten : 1499

Bericht  Melis_je di 25 okt 2011 - 9:11

Silva schreef:Geen van beiden... een 0 uren contract.

Dus je krijgt geen zekerheden en moet 220 euro betalen. Ik zou het niet doen.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Snoes di 25 okt 2011 - 9:14

Ik zou het ook niet doen, om eerlijk te zijn.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Silva di 25 okt 2011 - 18:19

Vanavond belt degene die het sollicitatiegesprek heeft afgenomen om me te vertellen wat mijn salaris is (jaja, kon hij niet uit zijn hoofd vertellen, op een sollicitatiegesprek nog wel... apart). Ik vertel hem dat ik niet die 220,- zelf wil (en overigens kan) betalen en als dit niet door de werkgever gedaan wordt, ik op zoek ga naar ander werk. Helaas, maar goed. Er is vast wel ander werk.
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  TukTuk di 25 okt 2011 - 20:10

Melis_je schreef:
Silva schreef:Geen van beiden... een 0 uren contract.

Dus je krijgt geen zekerheden en moet 220 euro betalen. Ik zou het niet doen.

Ja maar andersom kan je ook denken, die werkgever heeft ook geen zekerheid dat zij na dat half jaar blijft, of dat ze wel haar werk goed doet, en moet dan wel 220 euro in haar investeren, in iets waar zij buiten haar werk ook veel aan heeft, en ook bij nieuwe banen.
Dus ik snap het opzich wel.. Misschien kan je in je contract laten opnemen dat je die cursus alsnog betaald als je binnen een jaar zelf opstapt bijvoorbeeld.

Ik zou daarvoor geen baan laten voorbij gaan.. Als je het geld nu niet hebt, dan kan je misschien afspreken dat ze het van je salaris inhouden, iedere maand een deel bijvoorbeeld.

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Silva wo 26 okt 2011 - 7:19

Oke, ik snap je argumenten.

Twee vriendinnen van me werken in de kinderopvang. Ze hebben allebei 100% de EHBO cursus van hun baas gekregen en krijgen reiskostenvergoeding. Het is daarom des te meer raar, dat ze mij pas na een half jaar reiskostenvergoeding zouden willen geven, een 0-uren contract aanbieden en me zelf de EHBO cursus laten betalen. Dat komt op mij over alsof ze me voor eventjes nodig hebben en me weg kunnen doen wanneer ze willen... Dat is voor mij dan weer de andere kant...
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: