Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

+12
Guus
CarpeDiem
Spring
Marin
banjer49
Lavendel
xxDila
Toet
Coco
Susan
silly-one
Muurvlindertje
16 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  CarpeDiem do 20 okt 2011 - 1:13

Als de bediening goed was, zou ik ongeveer 30 euro geven. Vind ik wel genoeg hoor smile 10% is dan wel erg veel..
CarpeDiem
CarpeDiem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 1298
Registratiedatum : 20-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Guus do 20 okt 2011 - 1:18

ik houd eigenlijk wel de 10% aan vaak, als je terug rekent is het 6 euro p.p. want die fooi betaal je natuurlijk voor de groep niet alleen voor jezelf. Maar ik begrijp uit je verhaal dat jij voor de hele groep betaalt dus dan lijkt me 30 euro wel een schappelijk bedrag.

en nee ik krijg ook geen fooi als ik een luier verschoond heb, maar dat is toch iets heel anders? dat vind ik echt appels met peren vergelijken. Ik krijg altijd de kriebels van 'had je maar een vak moeten leren' zo'n babyboomers uitspraak. Ik heb 6 jaar gestudeerd en sta nu ook in een kdv omdat ik gewoon mijn huur moet betalen.

ik ben trouwens wel altijd heel eerlijk, als de service niks was is mijn fooi dat ook niet.

Guus
Guus
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Guus do 20 okt 2011 - 1:20

silly-one schreef:Kan me inderdaad wel vinden in argumenten van andere dat ze zeggen dat horeca lang niet meer zo slecht betaald als vroeger en waarom de fooi dan zo 'standaard' is geworden.
Ik weet nog wel dat ik ooit ergens op vakantie was en daar waren we ook bezig over fooi totdat we op de bon zagen staan dat het inclusief fooi was en we kregen het wisselgeld op terug op de cent en meer wilde ze ook niet hebben.



was op Curacao ook, daar heb je dus niet eens meer de keuze maar ben je verplicht iemand een fooi te geven.
terwijl de service daar vaak zo belabberd slecht was dat ze het echt niet hadden verdiend! dat vond ik pas frustrerend.
Guus
Guus
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:25

_Leaf_ schreef:Dat hoort idd gewoon bij een 2 sterrenrestaurant Ava, beetje raar om dan geen fooi te geven als jij dat niet prettig vind, dan had je daar gewoon niet moeten gaan eten. Als je niet netjes behandeld wordt oid dan is het ook niet goed, en bij goede service dus ook noiet??!
Deze reactie vind ik dan weer een beetje raar, maar misschien komt dat omdat ik mezelf niet duidelijk genoeg heb verwoord. Ik heb daar gegeten op uitnodiging van mijn tante. Zij eet wel vaker bij zulke restaurants, ik had dat nog nooit gedaan. Ik was dus een beetje overdonderd, en ja, ik voelde me er ongemakkelijk bij. Ik zou er zelf dan ook niet snel voor kiezen om nog een keer bij zo'n restaurant te gaan eten. De service was perfect en vast en zeker volledig volgens de etiquette, maar ik voelde me er niet gemakkelijk bij. Als ik uit eten ga wil ik lekker vrijuit kunnen kletsen in een ongedwongen sfeer, maar ik had het gevoel dat we de hele tijd in de gaten gehouden werden. Als ik wilde opstaan om naar de wc te gaan kwam er al iemand aangelopen om mijn stoel naar achteren te schuiven. Dat is gewoon niet mijn smaak, dat kan toch heel goed? Verder heeft mijn tante de rekening betaald en haar kennende ook een nette fooi erbij gegeven.

Wellicht dat de hoogte van de fooi die je geeft ook met je verwachtingen vooraf te maken heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:28

Goochempie schreef:ik houd eigenlijk wel de 10% aan vaak, als je terug rekent is het 6 euro p.p. want die fooi betaal je natuurlijk voor de groep niet alleen voor jezelf. Maar ik begrijp uit je verhaal dat jij voor de hele groep betaalt dus dan lijkt me 30 euro wel een schappelijk bedrag.

en nee ik krijg ook geen fooi als ik een luier verschoond heb, maar dat is toch iets heel anders? dat vind ik echt appels met peren vergelijken. Ik krijg altijd de kriebels van 'had je maar een vak moeten leren' zo'n babyboomers uitspraak. Ik heb 6 jaar gestudeerd en sta nu ook in een kdv omdat ik gewoon mijn huur moet betalen.

ik ben trouwens wel altijd heel eerlijk, als de service niks was is mijn fooi dat ook niet.


hahaha jaaa dat doet mijn vriend dus! Zooo vervelend.. Net als klappen voor de piloot.. dat mag van hem ook niet :P .. Zie je mij al klappen bij de kassameid van de AlbertHeijn..

Vast weer zo'n principekwestie van hem Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Spring do 20 okt 2011 - 1:31

Goochempie schreef:ik houd eigenlijk wel de 10% aan vaak, als je terug rekent is het 6 euro p.p. want die fooi betaal je natuurlijk voor de groep niet alleen voor jezelf. Maar ik begrijp uit je verhaal dat jij voor de hele groep betaalt dus dan lijkt me 30 euro wel een schappelijk bedrag.

en nee ik krijg ook geen fooi als ik een luier verschoond heb, maar dat is toch iets heel anders? dat vind ik echt appels met peren vergelijken. Ik krijg altijd de kriebels van 'had je maar een vak moeten leren' zo'n babyboomers uitspraak. Ik heb 6 jaar gestudeerd en sta nu ook in een kdv omdat ik gewoon mijn huur moet betalen.

ik ben trouwens wel altijd heel eerlijk, als de service niks was is mijn fooi dat ook niet.


En toch geef ik jou liever een fooi. Jij bent de persoon die zorgt dat ouders aan het werk kunnen, dat hun kindje veilig is bij iemand die er bekwaam mee om gaat. Dat vind ik stukken belangrijker en fooiwaardiger dan de persoon die mij mijn colaatje inschenkt.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Guus do 20 okt 2011 - 1:34

Punk'd schreef:
Goochempie schreef:ik houd eigenlijk wel de 10% aan vaak, als je terug rekent is het 6 euro p.p. want die fooi betaal je natuurlijk voor de groep niet alleen voor jezelf. Maar ik begrijp uit je verhaal dat jij voor de hele groep betaalt dus dan lijkt me 30 euro wel een schappelijk bedrag.

en nee ik krijg ook geen fooi als ik een luier verschoond heb, maar dat is toch iets heel anders? dat vind ik echt appels met peren vergelijken. Ik krijg altijd de kriebels van 'had je maar een vak moeten leren' zo'n babyboomers uitspraak. Ik heb 6 jaar gestudeerd en sta nu ook in een kdv omdat ik gewoon mijn huur moet betalen.

ik ben trouwens wel altijd heel eerlijk, als de service niks was is mijn fooi dat ook niet.


hahaha jaaa dat doet mijn vriend dus! Zooo vervelend.. Net als klappen voor de piloot.. dat mag van hem ook niet :P .. Zie je mij al klappen bij de kassameid van de AlbertHeijn..

Vast weer zo'n principekwestie van hem Wink

hahah dat klappen voor een piloot ben ik dan heel krom wel weer met hem eens... maar vergelijk het dan met iets wat te vergelijken is: ik klap niet voor de buschauffeur als ik bij mn halte ben en niet voor mijn vriend als hij me zonder kleerscheuren heeft afgezet.

maar als andere mensen wel willen klappen... ach ga je gang!

misschien komt het doordat ik een piloot ken en laat het nou net niet mn favo persoon zijn... gun hem geen applaus Wink
Guus
Guus
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Guus do 20 okt 2011 - 1:35

Spring schreef:
Goochempie schreef:ik houd eigenlijk wel de 10% aan vaak, als je terug rekent is het 6 euro p.p. want die fooi betaal je natuurlijk voor de groep niet alleen voor jezelf. Maar ik begrijp uit je verhaal dat jij voor de hele groep betaalt dus dan lijkt me 30 euro wel een schappelijk bedrag.

en nee ik krijg ook geen fooi als ik een luier verschoond heb, maar dat is toch iets heel anders? dat vind ik echt appels met peren vergelijken. Ik krijg altijd de kriebels van 'had je maar een vak moeten leren' zo'n babyboomers uitspraak. Ik heb 6 jaar gestudeerd en sta nu ook in een kdv omdat ik gewoon mijn huur moet betalen.

ik ben trouwens wel altijd heel eerlijk, als de service niks was is mijn fooi dat ook niet.


En toch geef ik jou liever een fooi. Jij bent de persoon die zorgt dat ouders aan het werk kunnen, dat hun kindje veilig is bij iemand die er bekwaam mee om gaat. Dat vind ik stukken belangrijker en fooiwaardiger dan de persoon die mij mijn colaatje inschenkt.

haha thnx smile
mag wel hoor! zal ik mn rek nummer even pm'en? Wink
Guus
Guus
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:36

Beetje topicvervuiling, excuses daarvoor, maar klappen na een landing vind ik ook echt tenenkrommend, haha

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:40

Ava schreef:
_Leaf_ schreef:Dat hoort idd gewoon bij een 2 sterrenrestaurant Ava, beetje raar om dan geen fooi te geven als jij dat niet prettig vind, dan had je daar gewoon niet moeten gaan eten. Als je niet netjes behandeld wordt oid dan is het ook niet goed, en bij goede service dus ook noiet??!
Deze reactie vind ik dan weer een beetje raar, maar misschien komt dat omdat ik mezelf niet duidelijk genoeg heb verwoord. Ik heb daar gegeten op uitnodiging van mijn tante. Zij eet wel vaker bij zulke restaurants, ik had dat nog nooit gedaan. Ik was dus een beetje overdonderd, en ja, ik voelde me er ongemakkelijk bij. Ik zou er zelf dan ook niet snel voor kiezen om nog een keer bij zo'n restaurant te gaan eten. De service was perfect en vast en zeker volledig volgens de etiquette, maar ik voelde me er niet gemakkelijk bij. Als ik uit eten ga wil ik lekker vrijuit kunnen kletsen in een ongedwongen sfeer, maar ik had het gevoel dat we de hele tijd in de gaten gehouden werden. Als ik wilde opstaan om naar de wc te gaan kwam er al iemand aangelopen om mijn stoel naar achteren te schuiven. Dat is gewoon niet mijn smaak, dat kan toch heel goed? Verder heeft mijn tante de rekening betaald en haar kennende ook een nette fooi erbij gegeven.

Wellicht dat de hoogte van de fooi die je geeft ook met je verwachtingen vooraf te maken heeft.

Ik vind jouw reactie een beetje raar, en je beredenering ook. De bediening doet toch alles goed? Alleen jouw gevoel is er onprettig bij. Maar omdat jij je onprettig voelt, geef je geen fooi? Terwijl je toch fooi zou moeten geven op basis van de service en de bediening?

Kan me overigens wel voorstellen dat je je er ongemakkelijk bij voelt, of eerder onwennig. Dat had ik eerst ook, toen ik bij een sterrenrestaurant had gegeten. Maar het eten is er zoooo veel lekkerder dat ik er al snel aan gewend was Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:45

Ik zou 25 - 30 euro geven als het gewoon netjes verloopt de avond. Ik geef zelf altijd fooi, ook als we ergens wat lunchen of gewoon wat drinken, soms 0,50 cent soms 5 euro.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:49

Ik zou wel fooi geven. Ik denk dat 30 euro wel een mooi bedrag is. Meestal rond ik een bedrag af. Soms is dat bijna niet mogelijk, omdat de rekening bijvoorbeeld 49,50 euro is. Dan maak ik er geen 50 euro van, maar 52,50 of iets in die richting. Laatst hebben mijn vriend en ik in een sterrenrestaurant gegeten en toen hebben we wel iets meer fooi gegeven. Ik weet alleen niet meer precies hoeveel. Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Marin do 20 okt 2011 - 1:50

Het is toch niet zo heel gek om bij een hoger bedrag, meer fooi te geven? Dat staat in verband met elkaar. En dan natuurlijk nog afhankelijk van de service, dus als het echt slecht was, kan je er wat van af halen of besluiten het niet te geven, en bij extreem goede service kan je meer geven. Maar vrij logisch toch dat hoe hoger het bedrag waarvoor je gegeten hebt, hoe hoger de fooi ook is. Een paar euro op een bedrag van 600 kan gewoon echt niet.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Tania do 20 okt 2011 - 1:53

Ik geef meestal geen fooi. Als ik 600 euro moest betalen zou ik dat dan waarschijnlijk ook niet doen. Tenzij het voor een bruiloft of een ander feest is wat ze heel netjes georganiseerd hebben, dan zou ik misschien wel iets geven. Maar het bedrag zou dan een beetje afhangen van de service en hoeveel het totaalbedrag precies is.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:53

_Leaf_ schreef:Ik vind jouw reactie een beetje raar, en je beredenering ook. De bediening doet toch alles goed? Alleen jouw gevoel is er onprettig bij. Maar omdat jij je onprettig voelt, geef je geen fooi? Terwijl je toch fooi zou moeten geven op basis van de service en de bediening?

Kan me overigens wel voorstellen dat je je er ongemakkelijk bij voelt, of eerder onwennig. Dat had ik eerst ook, toen ik bij een sterrenrestaurant had gegeten. Maar het eten is er zoooo veel lekkerder dat ik er al snel aan gewend was Embarassed
Ik denk dat wij verschillen in mening over de reden waarom je fooi geeft. Ik geef extra fooi als de bediening voor mij iets toe voegt aan een etentje, door attent en vriendelijk te zijn, me te laten glimlachen als ze iets vragen of zeggen. Dat het echt iets toe voegt aan de sfeer. Zo iemand maakt voor mij de avond extra leuk, en zo iemand geef ik dan ook graag fooi.

Of de bediening alles goed doet is denk ik een kwestie van persoonlijke voorkeur. Voor de een is dat perfecte bediening volgens de etiquette, voor mij is het meer wat ik hier boven beschrijf. Perfecte bediening volgens de etiquette heb ik persoonlijk niets mee. Als de bediening je een onprettig gevoel geeft is het toch niet zo gek dat ik daar geen of weinig fooi voor over heb? En nogmaals, daarom zal ik ook niet zo snel nog een keer bij zo'n soort restaurant gaan eten (en als ik dat wel zou doen zou ik waarschijnlijk uit beleefdheid wel gewoon fooi geven). Andere mensen stellen dergelijke service juist wel op prijs, of verwachten dit zelfs, en ook dat begrijp ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 4:00

Ik geef vrijwel nooit fooi. Ik vind het onzin, en het slaat nergens op, in winkels krijgen ze bijv minder loon en ook geen fooi. 600 euro voor een etentje, jemig dat vind ik al duur zat..Het is gewoon achterhaald dat de horeca slecht betaalt, in bepaalde landen is het wel zo dat de bediening geen salaris krijgt maar het echt van de fooi moet hebben. Dat is hier niet zo gelukkig. En bovendien, heel vaak ziet het personeel niks of maar een klein beetje van de fooi terug omdat de rest in de zakken verdwijnt van de baas

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 4:01

Yasmin schreef: En bovendien, heel vaak ziet het personeel niks of maar een klein beetje van de fooi terug omdat de rest in de zakken verdwijnt van de baas

Dat ligt wel enorm aan het bedrijf hoor, bij alle zaken waar ik stage heb gelopen (hotelschool gedaan) heb ik altijd fooi gekregen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Rush do 20 okt 2011 - 4:03

Wij verdeelden in de lunchroom ook altijd de fooi onder het personeel.

Anyway, ik zou er een mooi bedrag van maken, als het €598 dan €620 betalen. Zo rond de €25 fooi.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 4:04

Pippa schreef:
Yasmin schreef: En bovendien, heel vaak ziet het personeel niks of maar een klein beetje van de fooi terug omdat de rest in de zakken verdwijnt van de baas

Dat ligt wel enorm aan het bedrijf hoor, bij alle zaken waar ik stage heb gelopen (hotelschool gedaan) heb ik altijd fooi gekregen.

Ik heb ook gelukkig wel overal m'n fooi gekregen, maar ken idd bedrijven waarbij de baas het houdt.
Maar als ik daar zou werken zou ik de fooi toch zelf houden of het delen met de collega's van die avond op een moment dat de baas uit het zicht is ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Atelier Madame do 20 okt 2011 - 4:33

xxDila schreef:Ik geef vaakmaar een euro of 1,2. Ik rond het gewoon af. En is het dan toevallig 34,05 dan krijgen ze helaas maar 0,95. Aan wat ze mij serveren verdien het restaurant al genoeg. Daarbij heb ik bij al mijn bijbaantjes ook nooit fooi gehad. En ja, het is dan wel de horeca.. maar goed daar kies je voor.

Dit smile

Wij ronden altijd af, iig als we echt een maaltijd hebben gegeten, bij alleen een drankje geef ik geen fooi. Wat kost het nou voor moeite om een drankje te vragen wat ik wil drinken, een drankje te serveren en het glas op te ruimen en af te wassen? Een volle boodschappenkar scannen kost nog meer moeite en diegene verdiend vaak evenweinig.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  sonly do 20 okt 2011 - 8:09

Muurvlindertje schreef:Stel je geeft een etentje voor 10 man en dat gaat je ongeveer 600 euro kosten. Hoeveel fooi zou je dan geven?
Mijn vriend zegt 10%, dus 60 euro maar dat vind ik debiel.
Wat zouden jullie geven?

Das echt veel! 60 euro!!
Gister een arrangement gehad en die mensen moesten iets over de 1000 betalen (waren wel iets meer mensen en is niet alleen maar eten) daarbij kregen we 12,50 fooi, vond ik best redelijk eigenlijk.
(bij ons gaat het overigens in de fooienpot, waarvan we personeelsfeest betalen. Bij m'n vorige werk hield m'n bazin het idd zelf... :S :S maar das offtopic Wink)

En je krijgt normaal gesproken op z'n minst gewoon minimum loon in de horeca, (moet wettelijk) dus zeggen dat mensen afhankelijk zijn van fooi is onzin.
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum