Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

+12
Guus
CarpeDiem
Spring
Marin
banjer49
Lavendel
xxDila
Toet
Coco
Susan
silly-one
Muurvlindertje
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Muurvlindertje wo 19 okt 2011 - 23:55

Stel je geeft een etentje voor 10 man en dat gaat je ongeveer 600 euro kosten. Hoeveel fooi zou je dan geven?
Mijn vriend zegt 10%, dus 60 euro maar dat vind ik debiel.
Wat zouden jullie geven?
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast wo 19 okt 2011 - 23:58

Hmm, ik denk 10-20 euro. Als ik met een groep ben, geef ik 10% voor mijn deel, maar als één iemand betaalt, denk ik niet dat iemand verwacht dat je 60 euro geeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  silly-one do 20 okt 2011 - 0:03

Laat het er af hangen hoe de bediening is geweest. Is deze prut dan is het een stuk minder dan als het goed is. Daarnaast rond ik het dan vaak af naar een mooi rond bedrag waarvan ik vind dat het waardig is om te 'geven'.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 0:04

Dat ligt ook heel erg aan hoe het eten en de bediening was. 10% zou ik niet geven, dat doet bijna niemand. Ik zou ongeveer 30 euro geven, als de bediening goed was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Muurvlindertje do 20 okt 2011 - 0:05

silly-one schreef:Laat het er af hangen hoe de bediening is geweest. Is deze prut dan is het een stuk minder dan als het goed is. Daarnaast rond ik het dan vaak af naar een mooi rond bedrag waarvan ik vind dat het waardig is om te 'geven'.

Dus als het 598 wordt, maak je er 600 van haha.

Nee ik weet het echt niet. Er gaat dus inderdaad 1 iemand betalen.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Susan do 20 okt 2011 - 0:05

Ik zou denk ik ook 30 euro geven, dat lijkt me heel netjes.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  silly-one do 20 okt 2011 - 0:06

Dan zal ik er misschien 610-620 van maken beetje afhankelijk van.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Coco do 20 okt 2011 - 0:19

Aan die 600 euro verdienen ze dan toch ook al genoeg. Wat een onzin om 60 euro fooi te geven. Ze doen gewoon hun werk. Als ik voor 600 euro shop en de verkoopster heeft mij goed geholpen geef ik haar ook geen 60 euro extra.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Muurvlindertje do 20 okt 2011 - 0:21

Nois schreef:Aan die 600 euro verdienen ze dan toch ook al genoeg. Wat een onzin om 60 euro fooi te geven. Ze doen gewoon hun werk. Als ik voor 600 euro shop en de verkoopster heeft mij goed geholpen geef ik haar ook geen 60 euro extra.

Dit zei ik ook tegen m'n vriend maar die zei dat het niet zo werkt voor de horeca, dat die lui het moeten hebben van fooien. Toen werd ik boos en zei ik dat dat niet mijn probleem is, dat als ze meer willen verdienen ze maar een vak moeten leren. Was best hard achteraf, maar ik krijg ook geen fooi als ik mijn werk goed doe. Ja wel een eindejaarsuitkering en that's it.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Muurvlindertje do 20 okt 2011 - 0:21

@ Susan, vind 30 euro ook al duur, dat zijn 10 biertjes alweer.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Coco do 20 okt 2011 - 0:23

Hadden ze idd niet voor de horeca moeten kiezen. De gemiddelde verkoopster heeft ook een laag loon.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Muurvlindertje do 20 okt 2011 - 0:25

KLopt, een meisje van 16 die in de Jamin werkt, verdient daar 3,12 euro. En krijgt geen fooi.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Susan do 20 okt 2011 - 0:25

Hoe het werkt voor de horeca, dat bepaal je als klant nog altijd zelf, aangezien je niet verplicht bent om 10% fooi te betalen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Toet do 20 okt 2011 - 0:32

Ik zou rond de 20-30 euro geven maar wel afhankelijk van de bediening.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  xxDila do 20 okt 2011 - 0:34

Ik geef vaakmaar een euro of 1,2. Ik rond het gewoon af. En is het dan toevallig 34,05 dan krijgen ze helaas maar 0,95. Aan wat ze mij serveren verdien het restaurant al genoeg. Daarbij heb ik bij al mijn bijbaantjes ook nooit fooi gehad. En ja, het is dan wel de horeca.. maar goed daar kies je voor.
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Lavendel do 20 okt 2011 - 0:43

Ik werk zelf in de horeca en vind het echt niet raar als mensen geen fooi geven. Zelf doe ik het ook vaak niet tenzij ik het makkelijk kan afronden. De lonen zijn tegenwoordig prima, of nouja prima in iedergeval vergelijkbaar of zelfs nog hoger dan winkelmedewerkers ed, dus daar hoef je het niet voor te doen. En dan het vaak avond-nachtwerk is, daar kiest diegene inderdaad zelf voor. Ik heb collega's die dat echt bewust doen die vinden dat absoluut niet erg. Nu heb ik een 0-uren contract dus weet niet of er iets bestaat als een ort, als dat zo zou zijn zou ik dat wel terecht vinden, maar fooi vind ik niet meer persee noodzakelijk. Ik kan me er altijd een beetje aan storen als je met mensen uit eten bent die 'eisen' dat je 10% fooi gaat geven. Dat vind ik een beetje achterhaald.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  banjer49 do 20 okt 2011 - 0:52

Nois schreef:Aan die 600 euro verdienen ze dan toch ook al genoeg. Wat een onzin om 60 euro fooi te geven. Ze doen gewoon hun werk. Als ik voor 600 euro shop en de verkoopster heeft mij goed geholpen geef ik haar ook geen 60 euro extra.

+11111 die fooi hebben ze er al bij inverwerkt hoor, zou inderdaad misschien als het 598 was zeggen maak er maar 600 van
banjer49
banjer49
Prater
Prater

Aantal berichten : 1102
Punten : 1404
Registratiedatum : 13-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 0:55

banjer49 schreef:
Nois schreef:Aan die 600 euro verdienen ze dan toch ook al genoeg. Wat een onzin om 60 euro fooi te geven. Ze doen gewoon hun werk. Als ik voor 600 euro shop en de verkoopster heeft mij goed geholpen geef ik haar ook geen 60 euro extra.

+11111 die fooi hebben ze er al bij inverwerkt hoor, zou inderdaad misschien als het 598 was zeggen maak er maar 600 van

Dat vind ik dan echt stom. Geef dan niks, want dit komt echt lullig over.
Verder ben ik het met Lavendel eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 0:57

Ik zou ongeveer 20 euro geven, tenzij de service echt heel erg goed en natuurlijk is. Ik heb bijvoorbeeld laatst bij een 2-sterren restaurant gegeten met mijn tante en ik werd helemaal niet goed van de bediening. M'n tas kreeg een eigen krukje naast de tafel, na elke gang werd m'n bestek weer recht gelegd en m'n servet opnieuw opgevouwen, alle borden werden tegelijk neergezet, etc. Het zal wel het toppunt van service zijn, maar ik voelde me er echt ongemakkelijk bij. In zo'n geval zou ik toch niet veel fooi geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 0:59

Mijn vriend fooit echt nooit haha, daar kan ik me zo aan iriteren maar hij vind het onzin :P .. Hij zegt:" bij mijn bijbaantje vroeger stonden ze toch ook niet te klappen als ik het vak gevuld had, en ik verdiende ook geen ruk" laughcry

Ik rond het meestal af naar een bepaald bedrag (meestal is dat varieerend van 0.50 cent tot 3 euro).

Ik zou trouwens echt no way 30 euro fooi geven als ik het zelf zou moeten betalen.. lekker pech voor de bediening dan :P

(met uitzondering van een bruiloft of iets waarbij alles echt tiptop verzorgd wordt de hele middag/avond lang).. maar bij een 'gewoon' diner niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Marin do 20 okt 2011 - 1:01

Op een bedrag van 600 euro, zou ik zo'n 30 euro fooi geven. Je bent in Nederland niet verplicht fooi te geven, maar ik vind de 10% regeling toch eigenlijk wel zo netjes. Voor zo'n bedrag is 10% dan wel heel hoog, dus dan zou ik het naar 30 euro terugbrengen. Dat is wel het minste wat je kunt geven, alles daaronder komt wel heel armetierig over. Als je zo duur kunt eten, kan je ook wel fooi er over betalen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Spring do 20 okt 2011 - 1:04

Waar komt het eigenlijk vandaan? Dat fooi geven?

Ik vind het onzin. Een dokter geef je ook geen fooi, een chirurg zelfs niet.
Of je verloskundige haha.

Ik doe niet aan fooi geven. De horeca is al duur genoeg om eens een drankje in de kroeg te doen of een keer uit eten te gaan..

Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gast do 20 okt 2011 - 1:05

Dat hoort idd gewoon bij een 2 sterrenrestaurant Ava, beetje raar om dan geen fooi te geven als jij dat niet prettig vind, dan had je daar gewoon niet moeten gaan eten. Als je niet netjes behandeld wordt oid dan is het ook niet goed, en bij goede service dus ook noiet??!

OT: 10% is idd gangbaar, meestal maak ik er zelf een rond bedrag van, maar dan niet zo dat ze maar 95 cent krijgen ofzo...Wij hebben veel vrienden die in de horeca werken of gewerkt hebben dus we weten dat het voor hen ook belangrijk is en een fooi van 95 cent daar voel ik me echt heeeel ongemakkelijk over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  silly-one do 20 okt 2011 - 1:10

Kan me inderdaad wel vinden in argumenten van andere dat ze zeggen dat horeca lang niet meer zo slecht betaald als vroeger en waarom de fooi dan zo 'standaard' is geworden.
Ik weet nog wel dat ik ooit ergens op vakantie was en daar waren we ook bezig over fooi totdat we op de bon zagen staan dat het inclusief fooi was en we kregen het wisselgeld op terug op de cent en meer wilde ze ook niet hebben.


silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Susan do 20 okt 2011 - 1:12

Joy_ schreef:Op een bedrag van 600 euro, zou ik zo'n 30 euro fooi geven. Je bent in Nederland niet verplicht fooi te geven, maar ik vind de 10% regeling toch eigenlijk wel zo netjes. Voor zo'n bedrag is 10% dan wel heel hoog, dus dan zou ik het naar 30 euro terugbrengen. Dat is wel het minste wat je kunt geven, alles daaronder komt wel heel armetierig over. Als je zo duur kunt eten, kan je ook wel fooi er over betalen.

Daar ben ik het niet mee eens, dat je zo duur kunt eten, zegt in feite niks over je inkomen. Het kan wel iets eenmaligs zijn, een heel speciale gelegenheid waar je heel lang voor hebt moeten sparen en die echt een rib uit je lijf is. Ik vind niet dat je dan ook nog 'even' 30 euro moet kunnen missen omdat het anders armetierig staat.

Als je het wel kunt missen dan vind ik 30 euro een net bedrag, maar het feit dat je een keer duur kan eten verplicht je daar niet toe.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje? Empty Re: Hoeveel fooi geven voor heel duur etentje?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum