Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

met propedeuse naar universiteit?

+2
Bex
Issa
6 plaatsers

Ga naar beneden

met propedeuse naar universiteit? Empty met propedeuse naar universiteit?

Bericht  Issa di 18 okt 2011 - 9:34

Hi,
Afgelopen jaar heb ik mn propedeuse gehaald, en nu ben ik een jaartje gestopt met de opleiding omdat mijn 2e zoon is geboren. Volgend jaar wil ik weer verder gaan studeren, maar ik hoorde dat je met een propedeuse ook naar de universiteit kan.. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voor- en nadelen ervan?
Issa
Issa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 129
Registratiedatum : 18-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

met propedeuse naar universiteit? Empty Re: met propedeuse naar universiteit?

Bericht  Gast di 18 okt 2011 - 20:58

Ja hoor, dat kan. Wat voor studie heb je gedaan en wil je gaan doen?

Gast
Gast

Bericht  Bex di 18 okt 2011 - 21:10

Mijn zusje heeft dat gedaan, vaak geldt dat je alleen een soort wiskundetoets moet halen om te kunnen beginnen.
Bex
Bex
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 74
Punten : 113
Registratiedatum : 28-09-11

Bericht  Gast di 18 okt 2011 - 21:54

Bex schreef:Mijn zusje heeft dat gedaan, vaak geldt dat je alleen een soort wiskundetoets moet halen om te kunnen beginnen.
Dat hangt helemaal van de opleiding af. Als jij cultuurwetenschappen, geschiedenis, Engelse taal etc. wil gaan studeren hoef je echt geen wiskundetoets te doen.

Ik zou gewoon eens uitzoeken welke opleiding je leuk vindt en contact opnemen met de universiteit waar je deze opleiding zou willen doen. Zij kunnen je precies vertellen wat de toelatingscriteria zijn.

Gast
Gast

Bericht  Nora di 18 okt 2011 - 22:02

Je moet je ook even afvragen of het systeem van de universiteit bij je past.

HBO is toch wat praktischer t.o.v de universiteit vind ik zelf. Verschilt natuurlijk naar welke universiteit je gaat maar ik vond het contact met docenten ook wat persoonlijker omdat het kleinere klassen zijn.
Zelf heb ik een jaar op de universiteit gezeten, maar ben er toch achter gekomen dat het HBO wat beter bij me past.

Qua snelheid scheelt het een half jaartje waarschijnlijk maar dat had ik er graag voor over.
HBO moet je nog 3 jaar, dan half jaar premaster, dan jaar master. = 4,5
Universiteit moet je nu ook nog 3 jaar bachelor, dan jaar master. = 4

Voordeel van de universiteit is wel denk ik voor moeders dat het meer zelfstandig werken en dus zelf tijd indelen is. Wat me handig met kleine kinderen lijkt. Nadeel is wellicht dat je sneller afgeleid bent en je op het HBO door de soms verplichte lessen wel aan de studie wordt gezet.
Maar ik ken je totaal niet, dus ik weet natuurlijk niet hoe het moet jouw discipline daarin is.
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Marie wo 19 okt 2011 - 1:22

Die vrijheid van je eigen tijd indelen is totaal afhankelijk van wat voor opleiding je gaat volgen. Ik volg een universitaire opleiding, maar heb helemaal niet zoveel mogelijkheid om mijn eigen tijd in te delen. Wij hebben relatief veel contacturen en verplichte aanwezigheid.

Of je met een propedeuse naar de universiteit kan hangt ook af van waarin je die propedeuse hebt en welke universitaire studie je wilt gaan volgen. Met je propedeuse PABO kun je moeilijk universitair geneeskunde gaan doen..
Marie
Marie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 441
Punten : 519
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Gast wo 19 okt 2011 - 1:38

Volgens mij maakt het toch niet uit welke hbo propedeuse je gehaald hebt? Propedeuse staat toch ongeveer gelijk aan vwo zeg maar?

Heb het opgezocht en het klopt: je kunt met elke hbo propedeuse een universitaire studie doen. Maakt niet uit welke P je hebt gehaald.

Gast
Gast

Bericht  Phileine wo 19 okt 2011 - 1:49

Marie schreef:Die vrijheid van je eigen tijd indelen is totaal afhankelijk van wat voor opleiding je gaat volgen. Ik volg een universitaire opleiding, maar heb helemaal niet zoveel mogelijkheid om mijn eigen tijd in te delen. Wij hebben relatief veel contacturen en verplichte aanwezigheid.

Of je met een propedeuse naar de universiteit kan hangt ook af van waarin je die propedeuse hebt en welke universitaire studie je wilt gaan volgen. Met je propedeuse PABO kun je moeilijk universitair geneeskunde gaan doen..

Dat kan wel, maar dan moet je eerst bijvakken volgen op vwo niveau. Dus als je certificaten scheikunde en wiskunde B haalt, dan mag je met een hbo propedeuse (zelfs met pabo) geneeskunde volgen. Met mijn hbo propedeuse ben ik zonder problemen toegelaten op de universiteit en ik heb zelfs nog vrijstelling gekregen ook, op basis van tweedejaars hbo vakken.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Issa wo 19 okt 2011 - 2:53

Bedankt voor de reacties!
Goh iets kiezen wordt nu wel lastiger! Ik dacht dat de opleiding in ongeveer dezelfde richting als de propedeuse moest zijn, ga nu nog maar rondkijken welke opleidingen er verder nog zijn dan. Heb gelukkig geen haast. Ik heb pedagogiek gedaan en zat te denken aan pedagogische wetenschappen.
Meer zelfstandig werken en zelf tijd in kunnen delen lijkt mij prettiger dan de verplichte lessen/colleges, maar dat verschilt dus ook nog per opleiding..
Issa
Issa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 129
Registratiedatum : 18-10-11

Bericht  Antibes wo 19 okt 2011 - 3:32

Het hangt van de studie die je wilt gaan doen af. Mijn HBO P sloot perfect aan, maar ik moest wel natuurkunde/wiskunde/scheikunde/bio alsng op vwo niveau doen. Dat kan via deelcertificaten of via toetsen van de universiteit zelf.

Ik zou kijken welke opleiding je wilt doen en vervolgens uitzoeken of en wat je deficienties hebt/zijn. Voor alfa/gamma richtigen is het vaak minder een probleem dan bij beta studies.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: