Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

dankjewel zeggen

+16
Bolleke
LMCurious
Mamsie
Susan
maiadebij
Jasmine
holaagirl
liesje
Viva
Niene
Parisienne
Flower_L
Liadan
kwak
Catwoman79
Printje
20 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  maiadebij zo 16 okt 2011 - 21:04

N hoeft het ook niet te zeggen (hij kan het ook nog niet eens zeggen Very Happy ) maar ik benoem inderdaad ook wat hij krijgt "oh wat heb jij een lekker koekje gekregen!" en kijk dan de gever aan en zeg "dankjewel!" zo zal hij het met de tijd wel overnemen.

Ik vind dat als je zegt "wat zeg je dan?" het een soort van 'kunstje' is, het dankjewel zeggen. Ik vind het belangrijker dat hij het zegt omdat hij het meent en weet waarom hij het zegt.

Ik was laatst bij een vriendin en had een kadootje mee voor haar zoontje (3,5 jaar) hij was er ook echt zichtbaar blij mee! Zijn moeder zei hem dat hij dankjewel moest zeggen, maar hij was veel te druk met het kadootje dus zei het niet. Toen trok ze het kado uit zijn handen en gaf het aan mij terug "dan neemt maia het weer mee!" zei ze tegen haar zoontje. Nou daar stond ik dan, jongetje verdrietig, ik met dat kadootje in mijn handen die ik het liefst gewoon terug gaf maar ook die moeder niet voor haar hoofd wilde stoten...

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Catwoman79 zo 16 okt 2011 - 21:06

maiadebij schreef:N hoeft het ook niet te zeggen (hij kan het ook nog niet eens zeggen Very Happy ) maar ik benoem inderdaad ook wat hij krijgt "oh wat heb jij een lekker koekje gekregen!" en kijk dan de gever aan en zeg "dankjewel!" zo zal hij het met de tijd wel overnemen.

Ik vind dat als je zegt "wat zeg je dan?" het een soort van 'kunstje' is, het dankjewel zeggen. Ik vind het belangrijker dat hij het zegt omdat hij het meent en weet waarom hij het zegt.

Ik was laatst bij een vriendin en had een kadootje mee voor haar zoontje (3,5 jaar) hij was er ook echt zichtbaar blij mee! Zijn moeder zei hem dat hij dankjewel moest zeggen, maar hij was veel te druk met het kadootje dus zei het niet. Toen trok ze het kado uit zijn handen en gaf het aan mij terug "dan neemt maia het weer mee!" zei ze tegen haar zoontje. Nou daar stond ik dan, jongetje verdrietig, ik met dat kadootje in mijn handen die ik het liefst gewoon terug gaf maar ook die moeder niet voor haar hoofd wilde stoten...

Dat dik gedrukte hoeft van mij dan inderdaad ook weer niet. Het moet wel leuk blijven inderdaad
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het noorden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  maiadebij zo 16 okt 2011 - 21:55

dat is inderdaad ook wel weer het andere uiterste. Als het gewoon een beetje speels/ luchtig gehouden wordt is het alweer heel anders.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Susan zo 16 okt 2011 - 22:05

Vind ik ook raar, ik vind ook niet dat je anderen in zo'n positie moet dwingen. Fijn als dit in haar ogen opvoedkundig verantwoord is, maar daar hoeft ze jou dan niet ongevraagd een rol in te geven.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Mamsie zo 16 okt 2011 - 22:18

Mijn kinderen moeten gewoon dankjewel zeggen. Ik vind dat dat gewoon zo hoort. Als je kinderen dat gewoon weten dan is er ook niks beladen aan. Waarom zou het de pret wegnemen?
Kijk mijn kinderen hoeven niet elke keer wanneer ze van mij iets krijgen ( koekje, drinken etc ) dankjewel te zeggen. Maar als ze iets van iemand anders krijgen wel. Eerst zei ik altijd "en wat zeg je dan?" en nu zeggen ze het gewoon uit zichzelf.

Ik word soms een beetje moe van de "vrijheid" die sommige ouders aan hun kinderen willen geven. In het algemeen hoor niet specifiek hier. Sommige dingen horen gewoon bij de normen en waarden die je in mijn ogen je kind gewoon moet bijbrengen, of ze het nou leuk vinden of niet.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  LMCurious zo 16 okt 2011 - 23:59

Mamsie schreef:Mijn kinderen moeten gewoon dankjewel zeggen. Ik vind dat dat gewoon zo hoort. Als je kinderen dat gewoon weten dan is er ook niks beladen aan. Waarom zou het de pret wegnemen?
Kijk mijn kinderen hoeven niet elke keer wanneer ze van mij iets krijgen ( koekje, drinken etc ) dankjewel te zeggen. Maar als ze iets van iemand anders krijgen wel. Eerst zei ik altijd "en wat zeg je dan?" en nu zeggen ze het gewoon uit zichzelf.

Ik word soms een beetje moe van de "vrijheid" die sommige ouders aan hun kinderen willen geven. In het algemeen hoor niet specifiek hier. Sommige dingen horen gewoon bij de normen en waarden die je in mijn ogen je kind gewoon moet bijbrengen, of ze het nou leuk vinden of niet.

+1, en ik denk dat juist door "en wat zeg je dan?' te zeggen, kinderen het ook wel doorhebben, van ohw, ja nu hoor ik dat te zeggen. Misschien ook wel als de ouder het zegt hoor, maar ik vind dat Joris best begrijpt dat ie het zelf moet zeggen. Alleen laatst bij de Etos ging het mis. Toen was ik nog mn portemonnee aan het opbergen en kreeg hij al een bakje snoepjes voor zn neus. Toen had ie 'm al in zijn mond. En met volle mond praten doet ook niet, haha. Dus eenmaal buiten schreeuwde hij dan alsnog dank je wel naar binnen. laughcry
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gast ma 17 okt 2011 - 0:05

Dolcis_ schreef:Mijn zoontje moet dank je wel zeggen als hij iets krijgt. Vind het wel zo netjes, als ik drinken ingeschonken krijg zeg ik ook dank je wel. Of als ik iets anders krijg. Ook als ik uit eten ben en een ober gewoon zijn werk doet, zeg ik ook uit beleefdheid dank je wel. Smaakt het eten niet minder van. En het plezier wordt er ook niet minder van. Dus vind dat mijn zoontje dat ook wel kan doen. Kleine moeite en als ik het hem nu al leer, is het voor hem straks normaal om te bedanken.

Als hij heel blij is met stralende ogen en een glimlach van oor tot oor, is hij na het dank je wel zeggen nog net zo blij, met nog net zon brede glimlach van oor tot oor.
Zo denk ik er ook precies over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Bolleke ma 17 okt 2011 - 0:17

Eens met Mamsie, het hoort er gewoon bij. En het haalt echt de pret niet weg, dan is het kind alleen dat het iets krijgt op dat moment als dat de pret weg neemt, als mijn zoon blij is, is hij dat ook nog na het dankjewel zeggen.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gast ma 17 okt 2011 - 0:29

Rejoy. schreef:laatst was hier een kennis op bezoek met hun kindje van bijna 3. Dat kindje was oprecht blij toen hij iets kreeg van ons, het straalde er vanaf, kindje keek me helemaal blij aan, met van die twinkeloogjes, rende naar zijn moeder om het te laten zien en toen moest hij van de moeder dankjewel tegen me zeggen. Die hele euforie is er dan in één klap vanaf, dat vond ik zo jammer voor dat ventje, hij was zo blij en werd zijn blijdschap ineens ingesnoerd. Ik vond het zelf meer dan voldoende dat hij er zo blij mee was en had ik liever die dankjewel helemaal niet gehad.

Het kan antuurlijk ook anders. ls C.iske iets krijgt waar hij echt heel blij mee is en hij komt dat heel enthousiast aan me laten zien, zeg ik: "Wauw wat mooi!!!! Dan mag je wel een heeeeeele dikke kus geven". Als hij dan een kus geeft, vraag ik; " en wat zeg je dan" Dan bedankt hij alsnog zonder dat zijn enthousiasme weg is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Makamba ma 17 okt 2011 - 2:41

Printje schreef:Ik vind het ook belangrijk dat hij ze gewoon even dankjewel zegt.

+1
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gast ma 17 okt 2011 - 2:46

LMCurious schreef:
Mamsie schreef:Mijn kinderen moeten gewoon dankjewel zeggen. Ik vind dat dat gewoon zo hoort. Als je kinderen dat gewoon weten dan is er ook niks beladen aan. Waarom zou het de pret wegnemen?
Kijk mijn kinderen hoeven niet elke keer wanneer ze van mij iets krijgen ( koekje, drinken etc ) dankjewel te zeggen. Maar als ze iets van iemand anders krijgen wel. Eerst zei ik altijd "en wat zeg je dan?" en nu zeggen ze het gewoon uit zichzelf.

Ik word soms een beetje moe van de "vrijheid" die sommige ouders aan hun kinderen willen geven. In het algemeen hoor niet specifiek hier. Sommige dingen horen gewoon bij de normen en waarden die je in mijn ogen je kind gewoon moet bijbrengen, of ze het nou leuk vinden of niet.

+1, en ik denk dat juist door "en wat zeg je dan?' te zeggen, kinderen het ook wel doorhebben, van ohw, ja nu hoor ik dat te zeggen. Misschien ook wel als de ouder het zegt hoor, maar ik vind dat Joris best begrijpt dat ie het zelf moet zeggen. Alleen laatst bij de Etos ging het mis. Toen was ik nog mn portemonnee aan het opbergen en kreeg hij al een bakje snoepjes voor zn neus. Toen had ie 'm al in zijn mond. En met volle mond praten doet ook niet, haha. Dus eenmaal buiten schreeuwde hij dan alsnog dank je wel naar binnen. laughcry
+1 heb verder geen reacties gelezen maar hier ben ik het mee eens. Mijn kinderen hoeven tegen mij niet áltijd dank je wel te zeggen als ze bijv. drinken krijgen, maar als hij iets krijgt van andere mensen zeggen ze netjes dank je wel. Ik vind dat netjes en ik vind dat het zo 'hoort'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gast ma 17 okt 2011 - 2:58

Hoe vinden de moeder van kinderen die geen dank je wel hoeven te zeggen het als zij iets aan iemand anders geven (volwassene) en die zegt geen dank je wel?

Voorbeeldje uit de volwassen wereld. Mijn schoonzus haar wasmachine is kapot en overmorgen kan ze zelf pas weer wassen. Ze heeft 3 kinderen dus was genoeg. Daarom heb ik aangeboden dat ze mijn wasmachine wel mag gebruiken hetgeen ze ook gedaan heeft, nu al 3 wasjes. En nog geen 1 keer dank je wel gehoord, wel keek ze blij (?? Neutral !?!!) Wat vinden jullie daar dan van? Zij zegt echt nooit dank je wel, denk dat ze die opvoeding niet heeft meegekregen van thuis uit. Zo zullen haar kinderen ook nooit dank je wel zeggen, want dat 'hoeven' zij niet. Ik vind het niet kunnen, echt niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Lejow ma 17 okt 2011 - 3:03

Lieskuh schreef:Hoe vinden de moeder van kinderen die geen dank je wel hoeven te zeggen het als zij iets aan iemand anders geven (volwassene) en die zegt geen dank je wel?

Voorbeeldje uit de volwassen wereld. Mijn schoonzus haar wasmachine is kapot en overmorgen kan ze zelf pas weer wassen. Ze heeft 3 kinderen dus was genoeg. Daarom heb ik aangeboden dat ze mijn wasmachine wel mag gebruiken hetgeen ze ook gedaan heeft, nu al 3 wasjes. En nog geen 1 keer dank je wel gehoord, wel keek ze blij (?? Neutral !?!!) Wat vinden jullie daar dan van? Zij zegt echt nooit dank je wel, denk dat ze die opvoeding niet heeft meegekregen van thuis uit. Zo zullen haar kinderen ook nooit dank je wel zeggen, want dat 'hoeven' zij niet. Ik vind het niet kunnen, echt niet.

Ik vind dat echt niet kunnen, ik zou je denk al om je nek vliegen als je aanbiedt dat ik de was bij jou mag doen. Een dank je wel of een kleinigheidje is dan wel het minste.

Zo heb ik ook zo iets gehad, mijn huisje stond een poos leeg en de zwager van een vriendin van mij huurde het. Toen het huisje opgezegd werd en zij er uit gingen, sjouwde hij de laatste spullen het huis uit, en was vervolgens weg. Geen dank je wel, geen wat fijn dat ik hier mocht wonen, helemaal niets. Ik vind dat echt onbeschoft!

Zo ook in de klas, kinderen komen heel vaak aan me vragen of ik hun pakje/beker/koekje open wil maken, buiten het feit dat de helft het gewoon in mijn handen drukt en me vervolgens aan staat te kijken (meestal zeg ik dan: oh wat lekker, mag ik dat koekje hebben, waarop zij me staan aan te kijken alsof ik niet spoor hahaha), zegt de helft geen dank je wel als ik het voor ze open gemaakt heb... Ik vind dat echt niet meer van normaal en wil het ons kindje dan ook gewoon gaan bij brengen dat het dank je wel zegt als het iets krijgt. Zeker tegen vreemden of mensen buiten het gezin.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Thunder ma 17 okt 2011 - 3:25

Eens met mamsie en lieskuh! Ik vind het erbij horen.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  maiadebij ma 17 okt 2011 - 3:58

Dat ze het niet moeten zeggen wil niet zeggen dat ik er geen aandacht aan besteed. Ik geef het goede voorbeeld en dat zullen ze na verloop van tijd overnemen. Ik wil dat ze het niet zien als verplichting, maar het zeggen en weten waarom ze het zeggen.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gast ma 17 okt 2011 - 4:03

maiadebij schreef:Dat ze het niet moeten zeggen wil niet zeggen dat ik er geen aandacht aan besteed. Ik geef het goede voorbeeld en dat zullen ze na verloop van tijd overnemen. Ik wil dat ze het niet zien als verplichting, maar het zeggen en weten waarom ze het zeggen.
En dat lukt je niet als je er een 'verplichting' van maakt, denk je? Wat klinkt verplichting trouwens zwaar voor zoiets 'normaals'. Het is net zoiets als pardon zeggen als je per ongeluk een boertje laat ofzo, het is een fatsoensnorm. Kinderen zullen later echt wel begrijpen waarom ze zoiets moeten zeggen, daar hoef je het volgens mij niet voor te laten.

Ieder het zijne hoor, maar ik begrijp de gedachtengang er niet achter. Mijns inziens hoort er achter zoiets 'normaals' niet eens een gedachtengang te zitten. Maar goed, dat is mijn mening.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gast ma 17 okt 2011 - 4:06

Laat ik het anders zeggen. Ik zou het absoluut niet tof vinden als Tygo bij een vriendje aan het spelen is, hij een snoepje aanpakt zonder netjes dank je wel tegen die moeder te zeggen. Daar zou ik me zelfs een beetje voor schamen want ik vind dat dus echt niet netjes.

Om maar even een voorbeeldje te noemen he. Want nogmaals ieder het zijne.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gast ma 17 okt 2011 - 4:38

Lieskuh schreef:Laat ik het anders zeggen. Ik zou het absoluut niet tof vinden als Tygo bij een vriendje aan het spelen is, hij een snoepje aanpakt zonder netjes dank je wel tegen die moeder te zeggen. Daar zou ik me zelfs een beetje voor schamen want ik vind dat dus echt niet netjes.

Om maar even een voorbeeldje te noemen he. Want nogmaals ieder het zijne.

mij gaat het erom of je je dankbaarheid duidelijk moet maken door 'verplicht' dankjewel te zeggen, of dat het ook voldoende is als een kind oprecht blij is en dat ook toont. Geeft 'dankjewel' zeggen dan zo'n meerwaarde.

Ik vind dankbaarheid tonen als je iets krijgt een vorm van fatsoen, een (ongeschreven) gedragsregel. Ik vraag me alleen af of je je dankbaarheid niet op een andere manier kunt tonen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Mamsie ma 17 okt 2011 - 5:14

Rejoy. schreef:
Lieskuh schreef:Laat ik het anders zeggen. Ik zou het absoluut niet tof vinden als Tygo bij een vriendje aan het spelen is, hij een snoepje aanpakt zonder netjes dank je wel tegen die moeder te zeggen. Daar zou ik me zelfs een beetje voor schamen want ik vind dat dus echt niet netjes.

Om maar even een voorbeeldje te noemen he. Want nogmaals ieder het zijne.

mij gaat het erom of je je dankbaarheid duidelijk moet maken door 'verplicht' dankjewel te zeggen, of dat het ook voldoende is als een kind oprecht blij is en dat ook toont. Geeft 'dankjewel' zeggen dan zo'n meerwaarde.

Ik vind dankbaarheid tonen als je iets krijgt een vorm van fatsoen, een (ongeschreven) gedragsregel. Ik vraag me alleen af of je je dankbaarheid niet op een andere manier kunt tonen.

Ja bij een kind van 2 maar een kind van 4 bijv hoort gewoon dankjewel te zeggen.

Ik vind dankjewel zeggen gewoon in het rijtje thuis horen van pardon zeggen, niet met volle mond praten, niet met je ellebogen op tafel/je hand onder je hoofd en niet door iemand heen praten.
Ik vind het zo irritant als ik met een moeder staat te praten en ze haar kind het gesprek gewoon 6x laat onderbreken en er op ingaat. Ik zeg dan gewoon tegen mijn kinderen dat ik aan het praten ben en ze even moeten wachten.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  mzcharlotte ma 17 okt 2011 - 5:56

Mijn moeder zei dat ook altijd "wat zeg je dan" en mijn dankjewels zijn nog steeds hartstikke oprecht hoor. Het is geen trucje geworden.

;-)
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Liadan ma 17 okt 2011 - 6:23

maiadebij schreef:Dat ze het niet moeten zeggen wil niet zeggen dat ik er geen aandacht aan besteed. Ik geef het goede voorbeeld en dat zullen ze na verloop van tijd overnemen. Ik wil dat ze het niet zien als verplichting, maar het zeggen en weten waarom ze het zeggen.
Zo gaat het hier ook.

Ik 'laat' Yara geen dank je wel zeggen, maar vind het natuurlijk wel fijn als ze het zegt. Ik geef zelf het goede voorbeeld en merk nu dat ze dat van me overneemt, dus ik bereik hetzelfde als degenen waarbij het kind het steeds moet zeggen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

dankjewel zeggen - Pagina 2 Empty Re: dankjewel zeggen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum