Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gastouder.

+2
minoessepoes
Roza
6 plaatsers

Ga naar beneden

Gastouder. Empty Gastouder.

Bericht  Roza zo 17 apr 2011 - 8:09

Wie werkt er hier als gastouder? Waarom doe je dit, hoeveel uur, hoeveel krijg je betaald. Wat doe je allemaal met de kinderen?
Vertel vertel!

Ik ben er namelijk over na aan het denken dit ook te gaan doen, maar ik wil graag eerst ervaringen van andere mensen horen.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder. Empty Re: Gastouder.

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 8:17

Het zou mij ontzettend leuk lijken om gastouder te zijn en kinderen op te vangen bij mij in huis, het lijkt me fijn om eigen baas te zijn. Maar tegelijkertijd zou ik het contact met collega's missen, het overleg met collega's en wanneer nodig advies vragen aan collega's. En wat ik nog belangrijker vind: Als gastouder heb je doorgaans geen doorbetaalde vakantiedagen, en je bouwt geen pensioen op. En dat vind ik toch wel hele belangrijke dingen.

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes zo 17 apr 2011 - 20:50

Ik heb het een tijd gedaan toen ik aan het afstuderen was, ik kon mijn tijd zelf inplannen dus dat was ideaal.

Ik heb bij allerlei gezinnen opgepast als gastouder, altijd bij die gezinnen thuis. Dat was meestal bij mensen die onregelmatige tijden werkte. Ik hield vaak niet eens zoveel tijd over, eigenlijk had ik wel een redelijk vast ritme.

Dat was ontbijten, tandenpoetsen, harenkammen enz, oudste kind naar school, weer thuis afwassen, kopje thee met wat fruit, baby in bed, baby uit bed, tafel dekken voor de lunch, even naar de speeltuin en dan weer de oudste ophalen. Eten en vervolgens de oudste weer naar school, thuis gekomen de peuter en de baby naar bed, afwassen, stofzuigen of even puinruimen, dan heel even tijd om te zitten en een kopje thee te drinken en dan alle kids weer aankleden om weer naar school te gaan. Dan kwam er vaak nog een vriendje of vriendinnetje spelen, thuis dronken we dan altijd wat met wat lekkers en daarna gingen te kinderen spelen en kwamen de ouders al bijna thuis.

In de vakanties ging ik vaak wel leuke dingen doen, van naar het bos gaan, tot naar een grote speeltuin/indoorspeeltuin of zwemmen of naar de bioscoop, afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Op woensdagmiddag gingen we vaak pannenkoeken bakken voor de lunch, cakejes bakken, knutselen voor verjaardagen of moederdag bijvoorbeeld en dat dan inpakken en verstoppen, of picknicken in de speeltuin, dat soort dingen. Ik probeerde er wel altijd een feestje van te maken.

Als ik geen schoolgaand kind erbij had dan ging ik in de ochtend bijna altijd een tijdje naar buiten, elke keer een ander speeltuintje in de buurt of naar de eendjes of even een boodschapje doen. Alleen bij slecht weer bleven we binnen, dan vond ik de ochtend wel lang duren.

Ik vond het werken met de kids heel leuk, maar ik miste echt geestelijke uitdaging, een volwassen gesprek enz. Maar goed het is ook nooit mijn instelling geweest om het te blijven doen. Ik schreef altijd in een schriftje alles op wat we gedaan hadden die dag, hoe laat de baby de fles gehad had, hoeveel ze sliepen, waar ze mee gespeeld hadden en leuke uitspraken bijvoorbeeld. Zo hadden de ouders aan het eind van de dag ook een idee wat hun kind gedaan had en het is ook een leuk documentje voor later.

Ik heb alleen nog maar de (kinder) EHBO cursus hoeven doen, tegenwoordig moet je iets meer diploma's hebben. Wat je verdiend ligt aan het gastouderbureau, wat je afspreekt met de ouders en voor hoeveel kinderen je zorgt.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  JD zo 17 apr 2011 - 23:47

Maple schreef:Het zou mij ontzettend leuk lijken om gastouder te zijn en kinderen op te vangen bij mij in huis, het lijkt me fijn om eigen baas te zijn. Maar tegelijkertijd zou ik het contact met collega's missen, het overleg met collega's en wanneer nodig advies vragen aan collega's. En wat ik nog belangrijker vind: Als gastouder heb je doorgaans geen doorbetaalde vakantiedagen, en je bouwt geen pensioen op. En dat vind ik toch wel hele belangrijke dingen.

je haalt de woorden uit mn mond.
Ik zou het contact met collega's ook missen. Ik heb ook wel eens getwijfeld, maar het gebeuren met vakantiedagen, pensioen, geen vakantiegeld en eindejaarsuitkering, dat hield mij tegen.
Dus als ik jou was....zou ik dan toch eerder voor een plekje op een kdv gaan, of heb je daar de juiste papieren niet voor?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Sarah1985 ma 18 apr 2011 - 7:48

ik doe het, ik zou het tijdelijk doen omdat ik zo snel niet een baan kon vinden in de kinderopvang. inmiddels doe ik het al 3,5 jaar. Ik werk al die tijd al bij hetzelfde gezin. En heb 1,5 jaar bij een ander gezin erbij gewerkt. Ik werk nu zn 6a10 uur per week en in de vakanties meer uur. Wat doe ik met die kinderen, nou ik haal ze tussen de middag uit school dan brood eten en dan even spelletje met ze doen en dan alweer naar school. En als ik ze uit school haal gaan we vaak naar een speeltuin en hertenkamp.

In de vakanties gaan we vaak na z'n indoorspeeltuin of bos of op de fiets langs alle speeltuinen fietsen. Of kinderboerderij.

Ik pas trouwens bij de mensen thuis op en verdien 10,50 per uur, en ik heb met de ouders de afspraak als ik tussen de middag oppas wat 1,5 uur is dan krijg ik 3 betaald. Vind trouwens wel het gastouderbureau enorm slecht. Zo regelt die de betalingen maar het gezin loopt 3 maand achter met betalen heel fijn want dan krijg ik mijn geld ook niet. Maar het gastouderbureau stuurd dan geen herinnerin/aanmaning/incasso erop af

Ik had mijn SPW diploma moest alleen een EHBO diploma halen
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449

Bericht  JD ma 18 apr 2011 - 7:57

@paris, mag ik vragen waarom je geen baan in de kinderopvang gaat zoeken?
Ik kan me voorstellen dat gastouder van 3 kindjes misschien relaxter is, je hebt ook meer vrijheid...
Maar bij in de kinderopvang verdien je een paar euro per uur meer, je kunt eventueel meer uren maken, je krijgt vakantiegeld+eindejaarsuitkering, je krijgt je vakantie doorbetaald, en je hebt ook niet dat gedoe met je geld niet krijgen ivm betalingdachterstand van de ouders.... het lijkt mij financieel gewoon zovveel meer zekerder dan wat je nu doet?

JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 8:04

Een paar euro meer per uur? Paris verdient al 10,50. Hoeveel verdien je in de kinderopvang dan wel niet?

Gast
Gast

Bericht  JD ma 18 apr 2011 - 8:09

Giacomo schreef:Een paar euro meer per uur? Paris verdient al 10,50. Hoeveel verdien je in de kinderopvang dan wel niet?

Mijn uurloon is op dit moment 13,89 per uur.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Sarah1985 ma 18 apr 2011 - 9:14

ik zou wel willen marietje maar hier in de omgeving zijn er totaal geen banen in te vinden helaas
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 9:50

Dat is bruto neem ik aan? Hier is trouwens ook geen werk te vinden in de kinderopvang. Helaas, want ik had er ook graag in willen werken. Zeker met zo'n uurloon! smile

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 10:07

Giacomo schreef:Een paar euro meer per uur? Paris verdient al 10,50. Hoeveel verdien je in de kinderopvang dan wel niet?
ik verdien nu 13 euro bruto per uur, bouw pensioen op, heb vakantiegeld, heb vakantiedagen én heb recht op doorbetaling bij ziekte. Ik zou ook een baan bij het kdv zoeken, zeker als het gezin zo laks is met betalen.

Gast
Gast

Bericht  Rouxxxe ma 18 apr 2011 - 10:08

Maar wat Marietje verdient is niet het startsalaris van een PM'er hoor. Dat ligt wel lager. Voor je dat uurloon krijgt moet je wel al een tijdje in de kinderopvang werken.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 10:18

Rouxxxe schreef:Maar wat Marietje verdient is niet het startsalaris van een PM'er hoor. Dat ligt wel lager. Voor je dat uurloon krijgt moet je wel al een tijdje in de kinderopvang werken.
het startsalaris ligt rond de 10 euro, maar dan nog bouw je allerlei rechten op die je als gashouder niet zou hebben. Dus ook dan is het financieel beter.

Gast
Gast

Bericht  JD ma 18 apr 2011 - 10:37

Mijn salaris is inderdaad met 7 jaar ervaring ja. Volgens mij begon ik met 10 a 11 euro ofzo...weet het niet meer.
Maar inderdaad wat Maple zegt, qua vakantiedagen,vakantiegeld,pensioen etc is gastouderopvang gewoon 10x niks...

JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 23:09

Ik zou dat ook prefereren, maar als er geen werk in is in Paris' buurt, dan houdt het op natuurlijk. Hier in de omgeving moet je als invalkracht 5 dgn per week beschikbaar zijn. Nou krijg dat maar eens voor elkaar als je een inkomen moet hebben, want er is geen werk voor 5 dgn per week zeggen ze zelf.

Gast
Gast

Bericht  Sarah1985 di 19 apr 2011 - 1:42

Giacomo schreef:Ik zou dat ook prefereren, maar als er geen werk in is in Paris' buurt, dan houdt het op natuurlijk. Hier in de omgeving moet je als invalkracht 5 dgn per week beschikbaar zijn. Nou krijg dat maar eens voor elkaar als je een inkomen moet hebben, want er is geen werk voor 5 dgn per week zeggen ze zelf.

precies en hier heb je ook nog allemaal van die grote stichtingen waar je nooit tussen komt, als je daar stage hebt gelopen heb je voorang anders niet.
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Bericht  JD di 19 apr 2011 - 5:19

Paris1985 schreef:
Giacomo schreef:Ik zou dat ook prefereren, maar als er geen werk in is in Paris' buurt, dan houdt het op natuurlijk. Hier in de omgeving moet je als invalkracht 5 dgn per week beschikbaar zijn. Nou krijg dat maar eens voor elkaar als je een inkomen moet hebben, want er is geen werk voor 5 dgn per week zeggen ze zelf.

precies en hier heb je ook nog allemaal van die grote stichtingen waar je nooit tussen komt, als je daar stage hebt gelopen heb je voorang anders niet.

echt? dat vind ik best een slechte selectiewijze...
Stel dat ik daar solliciteer met mijn 7 jaar ervaring, dan wordt ik niet aangenomen want ik heb er geen stage gelopen.
dan nemen ze liever een meisje aan zonder werkervaring die er een jaartje stage heeft gelopen... lijkt mij toch als organisatie fijn om wat meiden met ervaring in je team te hebben. maar ja....de 19 jarige meisjes die van school komen zijn goedkoper natuurlijk...en helaas werkt het tegenwoordig zo, waardoor je veel dagverblijven hebt waar alle meiden tussen de 18 en 23 zijn, ik vind dat niet zo goed
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 5:26

*Marietje* schreef:
Paris1985 schreef:

echt? dat vind ik best een slechte selectiewijze...
Stel dat ik daar solliciteer met mijn 7 jaar ervaring, dan wordt ik niet aangenomen want ik heb er geen stage gelopen.
dan nemen ze liever een meisje aan zonder werkervaring die er een jaartje stage heeft gelopen... lijkt mij toch als organisatie fijn om wat meiden met ervaring in je team te hebben. maar ja....de 19 jarige meisjes die van school komen zijn goedkoper natuurlijk...en helaas werkt het tegenwoordig zo, waardoor je veel dagverblijven hebt waar alle meiden tussen de 18 en 23 zijn, ik vind dat niet zo goed

Nou hier dan een uitzondering... ook al ben ik goedkoop toch word ik niet aangenomen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 6:32

Ik heb het een jaartje gedaan, en kreeg heel slecht betaald. De moeder van het gezin heeft me ook flink bedonderd: volgens mij is er nooit een gastouderbureau geweest. Ik heb nooit papieren gezien, niks getekend... Er was altijd wel een excuus voor.

Kreeg mijn geld overgemaakt, vaak te laat en bijna altijd te weinig. Ik vond het heerlijk om op de kids te passen, ik kwam 's ochtends om te klaar te maken voor school, ik haalde ze op, we lunchten samen, bracht ze weer naar school, en haalde ze weer op.. 's middags deed ik spelletjes met ze, knutselden we, keken we kinderfilms, bracht ze naar sportclubjes etc... Tot de eerste ouder thuis kwam, die kookte dan zelf.

Maar ik wil het niet meer doen, om de eenvoudige reden dat het veel te weinig betaald én er hier in ons dorp momenteel niks aan gezinnen te vinden is die een oppas zoeken. En je moet tegenwoordig ook een diploma hebben, heb ik niet.. Gastouderbureau's wijzen me allemaal af.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 6:36

*Marietje* schreef:

Allemachtig wat veel, bof jij even. En je bent leidster op een kdv?

Ik kreeg iets van 5/6 euro netto per uur voor 2 kinderen toen ik gastouder was. Ik heb sowieso nog nooit zoveel per uur verdiend als jij.

Gast
Gast

Bericht  JD di 19 apr 2011 - 8:09

Tea-Leaf schreef:
*Marietje* schreef:

Ik kreeg iets van 5/6 euro netto per uur voor 2 kinderen toen ik gastouder was. Ik heb sowieso nog nooit zoveel per uur verdiend als jij.

echt? wow dat is weinig...
Dat van mij is wel bruto he, het is zeg maar het uurloon wat op mijn loonstrookje staat. Ik ben inderdaad gewoon leidster, maar wel met 7 jaar ervaring, dus het gaat elk jaar een stukje omhoog...
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 8:57

Ik heb een aantal maanden als gastouder gewerkt en kreeg 10 euro per uur. Ik zou via een gastouderbureau gaan werken; maar helaas is dit werk voortijdig geëindigd, en is daar nooit van gekomen. Het waren 3 kinderen, 1 bracht ik naar school, en haalde ik in de middag (met vriendje) weer op. Verder een kleintje van 3,5 en met hem ging ik leuke dingen doen als zijn broer op school zat. Knutselen, speeltuin, eendjes, bos, winkels, boodschappen en dat soort dingen. En dan was er nog een klein menneke van een aantal weken. Die sliep voornamelijk, en daar knuffelde ik mee. Zijn moeder was thuis voor de borstvoeding, dus daar had ik verder niks mee te maken haha.

Het is heel leuk; maar ik vond het wel jammer om geen collega's te hebben. Maar ik mis het werken met kinderen wel; dat is geweldig.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 9:28

*Marietje* schreef:
Tea-Leaf schreef:
*Marietje* schreef:

echt? wow dat is weinig...
Dat van mij is wel bruto he, het is zeg maar het uurloon wat op mijn loonstrookje staat. Ik ben inderdaad gewoon leidster, maar wel met 7 jaar ervaring, dus het gaat elk jaar een stukje omhoog...

Dat is natuurlijk anders.. Super dat jij wel een beetje lekker verdiend!

Maar ik vond het geld dus ook te weinig. Ik heb nu een baantje op donderdag voor voor 5 uur, 12,50 netto per uur. Jammer dat het geen geen leuk werk is, maar het betaald tenminste normaal smile

Gast
Gast

Bericht  Tazz do 28 apr 2011 - 8:46

Ik ben bezig met mijn opleiding tot gastouder. Ik heb hem al bijna behaald ik moet nog 3 weken stage lopen en mag dan eind mei mijn diploma in ontvangst nemen. Daarna wil ik full-time gastouder worden. Ik ga dan werken via een groot gastouderbureau hier in de omgeving.
Veel meer kan ik je er nog niet over vertellen aangezien ik dus nog niet begonnen bent.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  JD do 28 apr 2011 - 10:30

Veel plezier met je nieuwe job Tazz!
Goed dat je je aansluit bij een groot gastouderbureau, hopelijk is daar alles goed geregeld.
En denk dat het werk wel ideaal is om te combineren met je 2 eigen kids:)
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud