Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ethisch dilemma

+8
Shisha
marjoleinnn
Monte
TukTuk
Penny Blossom
Nora
Lavendel
Ezzer
12 plaatsers

Ga naar beneden

Ethisch dilemma Empty Ethisch dilemma

Bericht  Ezzer di 27 sep 2011 - 0:20

Voor mijn studie moet ik een ethisch dilemma bedenken.

Nou zijn er ethische dilemma's als: je bent machinist en heb keus uit twee sporen. Op spoor 1 liggen 3 mensen op spoor 2 ligt er 1 persoon. Je remmen doen het niet. Via welk spoor ga je? 1 of 2?

Nu vind ik dit nogal een 'zwaar' ethisch dilemma! Ik zoek dus wat meer realistischere dilemma's.
Bv: (onlangs gebeurt) een geld auto verliest duizenden euro's op de snelweg. Officieel is het stelen, maar pak jij het geld? (het is toch immers niet jouw fout dat die auto zijn deuren heeft open gelaten..)

Wie weet er een ethisch dilemma? en natuurlijk je mening daarover!!
Ezzer
Ezzer
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 490
Punten : 533
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ethisch dilemma Empty Re: Ethisch dilemma

Bericht  Lavendel di 27 sep 2011 - 0:25

Ezzer schreef:Voor mijn studie moet ik een ethisch dilemma bedenken.

Nou zijn er ethische dilemma's als: je bent machinist en heb keus uit twee sporen. Op spoor 1 liggen 3 mensen op spoor 2 ligt er 1 persoon. Je remmen doen het niet. Via welk spoor ga je? 1 of 2?

Ik vind dit niet zo'n etisch dillemma eigenlijk, het lijkt me logisch dat je spoor 2 kiest, de 'beste' optie uit twee kwaden.

Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Nora di 27 sep 2011 - 0:26

Wat ik ook een goed dilemma vind is het volgende, hier is ook een film geloof ik over geweest.

Je mag kiezen: een miljoen euro kan je krijgen maar dan er overlijd er wel iemand op de wereld. De persoon die overlijd is random. Het kan dus een oude man in Australië zijn of je eigen partner.
Vind hem zo moeilijk.

Maar met die 2 sporen, wat is daar moeilijk aan? Dat is het kiezen tussen twee kwaden, bij de 1 overlijden 3 mensen en bij 1 overlijdt er 1. Dan kies je toch altijd voor het spoor met maar 1 persoon? Dan zijn er het minst dode.
Volgens mij wordt het pas moeilijk als je weet dat die ene persoon bv een heel goed mens is. En dat die andere 3 toch wel kwade dingen op hun geweten hebben.

Laatst aangepast door Nora op di 27 sep 2011 - 1:50; in totaal 1 keer bewerkt
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837

Bericht  Penny Blossom di 27 sep 2011 - 0:27

Een ethisch dilemma:
Mogen mensen met een verstandelijke beperking kinderen krijgen?
Ouders, waarvan al 1 of meerdere kinderen uit huis geplaatst zijn, moeten verplichte anti-conceptie krijgen.
Pedoseksuelen die klaar zijn met hun behandeling en terugkeren in de maatschappij moeten bekend worden gemaakt in gemeenten waar zij komen te wonen.
Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034

Bericht  TukTuk di 27 sep 2011 - 1:48

Nora schreef:Wat ik ook een goed dilemma vind is het volgende, hier is ook een film geloof ik over geweest.

Je mag kiezen: of een miljoen euro of er overlijd iemand op de wereld. De persoon die overlijd is random. Het kan dus een oude man in Australië zijn of je eigen partner.
Vind hem zo moeilijk.

Maar met die 2 sporen, wat is daar moeilijk aan? Dat is het kiezen tussen twee kwaden, bij de 1 overlijden 3 mensen en bij 1 overlijdt er 1. Dan kies je toch altijd voor het spoor met maar 1 persoon? Dan zijn er het minst dode.
Volgens mij wordt het pas moeilijk als je weet dat die ene persoon bv een heel goed mens is. En dat die andere 3 toch wel kwade dingen op hun geweten hebben.

Hij is volgens mij iets anders: Je kan een miljoen euro aannemen, met als gevolg dat er random 1 persoon overlijd op de wereld. Neem je die 1 miljoen euro aan, omdat de kans groot is dat je de persoon die overlijd toch niet kent, of weiger je?

Ik vind het "dilemma" in de openingspost ook niet zo'n dilemma.. Niet echt goed voorbeeld.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 1:49

Misschien moet je gewoon je eigen huiswerk doen?

Gast
Gast

Bericht  Monte di 27 sep 2011 - 1:59

Ik heb daar ooit een film over gekeken tijdens levensbeschouwing op de middelbare. Een politieagent en een overvaller/moordenaar zijn in een vuurgevecht gewond geraakt en worden binnengebracht op de eerste hulp. De poilitieagent is minder gewond, maar heeft absoluut wel zorg nodig om niet te komen overlijden. De slechte man heeft direct zorg nodig anders komt hij te overlijden. De zorg zal misschien uren duren(operatie) en dan is de agent misschien ook wel dood(omdat hij het misschien niet zo lang volhoudt). Er is maar 1 arts beschikbaar.

Wie moet je als arts eerst helpen? de goede politieagent die minder gewond is, of de slechte man die ernstiger gewond is, maar dat als je die helpt de agent misschien dood gaat.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Ezzer di 27 sep 2011 - 2:05

Het dilemma in m'n openingspost had idd wat uitgebreider gemoeten. Maar het was maar even om aan te geven wat de bedoeling was.

Tot zo ver alvast bedankt voor jullie reacties.
Ezzer
Ezzer
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 2:06

Monte schreef:Ik heb daar ooit een film over gekeken tijdens levensbeschouwing op de middelbare. Een politieagent en een overvaller/moordenaar zijn in een vuurgevecht gewond geraakt en worden binnengebracht op de eerste hulp. De poilitieagent is minder gewond, maar heeft absoluut wel zorg nodig om niet te komen overlijden. De slechte man heeft direct zorg nodig anders komt hij te overlijden. De zorg zal misschien uren duren(operatie) en dan is de agent misschien ook wel dood(omdat hij het misschien niet zo lang volhoudt). Er is maar 1 arts beschikbaar.

Wie moet je als arts eerst helpen? de goede politieagent die minder gewond is, of de slechte man die ernstiger gewond is, maar dat als je die helpt de agent misschien dood gaat.
Dat is toch geen dilemma? Het is niet aan artsen om te beoordelen wie er een beter mens is of om te bekijken wie er het meeste recht op leven heeft. Gelukkig gaat het altijd nog zo dat de verwonding met de meeste spoed de eerste aandacht krijgt, ongeacht of dat een pedofiel is of een non. Gelukkig.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 2:10

Ezzer schreef:

Als je hier van zou maken dat op spoor 2 één persoon ligt: je broer/zus/beste vriendin en op spoor 1 drie onbekenden, dan zou ik het een dilemma vinden, nu niet.

Verder ben ik het met Euc eens. Waarom maak jij je huiswerk niet gewoon zelf én ben jij je er wel van bewust dat je alles wat hier staat toch niet kunt gebruiken? Dat heet plagiaat.

Maar goed, succes in ieder geval.

Gast
Gast

Bericht  marjoleinnn di 27 sep 2011 - 2:59

Iemand mag hier toch wel om voorbeelden vragen ofzo?
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 3:15

marjoleinnn schreef:Iemand mag hier toch wel om voorbeelden vragen ofzo?

Ja, maar je moet daar wel echt mee oppassen. Dit is allemaal openbaar.

Gast
Gast

Bericht  Shisha di 27 sep 2011 - 5:40

Ik had mijn opdracht destijds over cliënten die nog wilsbekwaam zijn maar agressief gedrag vertonen en zorg weigerde en daardoor ernstig vervuilde. Ga je een cliënt dwingen en met een harde hand het bed uittrekken met het risico geslagen/geschopt te worden om hem/haar te kunnen verzorgen of respecteer je de wens van een cliënt die niet verzorgt wil worden met het gevolg dat ze vervuilde kleren aanhebben en in een nat/vies bed liggen.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Arwyn di 27 sep 2011 - 5:46

AngelNyn schreef:
Nora schreef:Wat ik ook een goed dilemma vind is het volgende, hier is ook een film geloof ik over geweest.

Je mag kiezen: of een miljoen euro of er overlijd iemand op de wereld. De persoon die overlijd is random. Het kan dus een oude man in Australië zijn of je eigen partner.
Vind hem zo moeilijk.

Hij is volgens mij iets anders: Je kan een miljoen euro aannemen, met als gevolg dat er random 1 persoon overlijd op de wereld. Neem je die 1 miljoen euro aan, omdat de kans groot is dat je de persoon die overlijd toch niet kent, of weiger je?

Ik vind het "dilemma" in de openingspost ook niet zo'n dilemma.. Niet echt goed voorbeeld.

Dat vind ik dan nog niet echt een dilemma. Ik kan prima rondkomen zo, dus waarom zou ik de dood van iemand op mijn geweten willen hebben??

Hier is ook een film over gemaakt toch? Volgens mij was het daarin ook zo dat de hoofdpersoon schulden had. Dan is het al een lastiger keuze.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787

Bericht  Jerry di 27 sep 2011 - 6:40

Totdat iemand anders het aanbod krijgt van een miljoen en jij de 'random' persoon bent die doodgaat (of heb ik nou 't einde van de film verklapt? :P )
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 7:24

Eucalypta schreef:Misschien moet je gewoon je eigen huiswerk doen?

Misschien wil ze gewoon inspiratie opdoen?

Gast
Gast

Bericht  marjoleinnn di 27 sep 2011 - 8:41

June schreef:
marjoleinnn schreef:Iemand mag hier toch wel om voorbeelden vragen ofzo?

Ja, maar je moet daar wel echt mee oppassen. Dit is allemaal openbaar.
Ja klopt, als ze hem door de plagiaatcontrole doen dan halen ze je er wel uit ja als je het letterlijk overneemt.
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 9:11

Ethisch dilemma: koop ik nieuwe schoenen + een compleet nieuwe herfstcollectie of heb ik het geld over voor het vrijgezellenfeest van een vriendin?

Sorry, kleine frustratie Evil or Very Mad Vind em wel enigszins passen hier Laughing

Gast
Gast

Bericht  Ezzer di 27 sep 2011 - 9:27

Wat een reacties weer. Sommige mensen hebben volgens mij niets beters te doen
Ik maak heus mijn eigen huiswerk hoor. Daar heb ik jouw mening oid echt niet voor nodig.

Ik kopieer niks. Bovendien hoef ik helemaal niets in te leveren dus van plagiaat geen sprake. (en dan nog ben ik niet zo achterlijk om stom weg te gaan kopieëren)

Bovendien, ken jij iemand die NOOIT even op internet kijkt voor ideeën?!

Youandi: Dat is nog eens een ethisch dilemma! Laughing

Ezzer
Ezzer
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 9:28

hoe heet die film?

Gast
Gast

Bericht  M@niek di 27 sep 2011 - 9:37

The Box (bedoel je toch? dat je voor 1 miljoen kunt kiezen en dat er dan op de wereld iemand dood gaat)
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607

Bericht  M@niek di 27 sep 2011 - 9:38

Jerry schreef:Totdat iemand anders het aanbod krijgt van een miljoen en jij de 'random' persoon bent die doodgaat (of heb ik nou 't einde van de film verklapt? :P )

Tjaa wie weet Wink
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 9:42

Ezzer schreef:

Ja :P Helaas in de praktijk. Een vriendin van me vindt mijn vrijgezellenfeest te duur, terwijl ze wel op fb een foto van nieuwe schoenen zet en even meldt dat ze 'een compleet nieuwe herfstgarderobe' heeft aangeschaft. Dat noemt zich vriendin..?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 9:43

Om wat voor bedrag gaat het?

Gast
Gast

Bericht  Caroow di 27 sep 2011 - 9:46

Youandi schreef:
Ezzer schreef:

Ja :P Helaas in de praktijk. Een vriendin van me vindt mijn vrijgezellenfeest te duur, terwijl ze wel op fb een foto van nieuwe schoenen zet en even meldt dat ze 'een compleet nieuwe herfstgarderobe' heeft aangeschaft. Dat noemt zich vriendin..?

Ik weet niet hoe duur jouw vrijgezellenfeest is, maar ik kreeg laatst te horen dat we toch wel op 200 euro exclusief drinken moesten rekenen. Dan koop ik liever een geheel nieuwe herfstcollectie voor 100 euro.
Maar, dat hangt ook wel weer van de gene van het feest af, hoe goed bevriend ik ben met diegene.

Ik heb trouwens zo'n idee dat jouw vrijgezellenfeest niet enorm duur is, dus dan is het wel naar wat die vriendin doet!
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud