Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

+3
LMCurious
Mamsie
Darius
7 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  Darius vr 24 dec 2010 - 1:39

Laurens begrijpt er nog helemaal niets van. Gelukkig hebben zijn er net veel baby's geboren bij ons in de buurt en in de familie, dus hij ziet wel regelmatig baby's. Ook op het kdv zit hij in een 0-2 groep, dus hier komt hij ook vaak in aanraking met jonge kinderen.

Toevallig hebben we nu het boekje 'kerstmis' van Di.ck Bruna in huis. Lauren.s vindt het kindje Jezus erg interessant, dus ik wil nog wat boekjes gaan halen over baby's. Hebben jullie hier nog tips voor?

En toevallig andere tips/ervaringsverhalen? Ik ben benieuwd!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  Mamsie vr 24 dec 2010 - 1:42

We hebben er gewoon over verteld. G was 2,5 toen V kwam dus wel wat ouder.
Toen V was geboren en G naar het ziekenhuis kwam had ik een cadeautje in mijn tas zitten en die kreeg hij. Ik zei: "kijk is wat je broertje voor jou heeft meegebracht".

Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  Darius vr 24 dec 2010 - 1:43

Dat cadeautje heb ik idd vaker gehoord, ook andersom. Dat moet ik niet vergeten! Dank je !
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  LMCurious vr 24 dec 2010 - 1:52

Joris is natuurlijk al een paar maanden ouder, maar die begreep het vrij vlot vond ik. Nu weet ik dat ze op kdv een paar maanden vooraf toevallig thema babay's gehad hadden, toen begon hij al steeds over zusje en baby enzo.

Toen ik zwanger was hebben we gewoon steeds gezegd tegen hem dat er een baby bij mama in de buik zit, en dat we dan straks een baby erbij krijgen. Hij zit in een 0-4 groep, en komt daar dus ook regelmatig jonge baby's te zien, en leert daar ook dat ie soms moet wachten als baby fles krijgt enzo. Hij begon toen ik net zwanger was steeds te zeggen als we tijdens wandelen/boodschappen doen een baby tegenkwamen...mama ook baby (en soms in de buik erachteraan) te zeggen.
Toen mijn buik een beetje begon te groeien lieten we hem steeds kijken. En dan met name naar mijn blote navel. Hij zwaait daarnaar, en geeft daar kusjes aan zijn zusje. Als we echofoto's hebben weet ie dat het zusje is. We hebben het er gewoon regelmatig in verschillende verbanden over. Als we eten zitten zowel mama als zusje vol na het eten, net als papa en Joris. En dat merken wij heel goed. Als hij mandarijntjes eet geeft hij ook een stukje aan zusje, en dan houd hij het voor mijn buik. En hij vraagt ook wel eens naar zusje, of begint er zelf over.

Maar omdat L natuurlijk nog wat jonger is zou ik denk ik ook kijken of je met voorleesboekjes wat kunt doen. Ik weet niet hoeveel hij al praat, dan merk je wellicht makkelijker of hij het door heeft. Verder kun je hem vertellen dat hij er en broertje/zusje bij krijgt. En dat ie dan strakjes emt hem/haar kan spelen enzo. Maar dat de baby eerst nog heel klein is, net als .... (de baby's in je omgeving noemen die hij kent). Vragen of hij die lief/leuk vind. Wij vragen bijvoorbeeld ook aan Joris of hij zijn zusje ook gaat leren om zo lief te spelen en zo goed te eten enzo. En dan zegt ie van wel, haha. Ik ben benieuwd hoe hij strakjes echt reageert.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  meisjesmama vr 24 dec 2010 - 2:53

Er is van Nijntje ook een leesboekje over een baby. Ik weet even de titel niet maar wij hebben die veel voor gelezen en hier scheelde het dat ze 4 maanden voor dat haar zusje er was ze ook nog een neefje kreeg.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 7:14

meisjesmama schreef:Er is van Nijntje ook een leesboekje over een baby. Ik weet even de titel niet maar wij hebben die veel voor gelezen en hier scheelde het dat ze 4 maanden voor dat haar zusje er was ze ook nog een neefje kreeg.

Kleine Pluis is dat! Die hebben wij ook voorgelezen hier. En verder hebben wij er gewoon over verteld, maar onze oudste was pas 1,5 dus hij snapte er nog niks van verder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  Tazz vr 24 dec 2010 - 7:58

Veel boekjes lezen, erover vertellen en praten, ze gaat mee naar vrijwel iedere controle en weet ook al precies wat daar gaat gebeuren. Foto's laten zien van toen zij bij mij in de buik zat en haar eigen baby foto's. Nu staan alle spulletjes voor de baby ook in huis, niet alles tegelijk maar gewoon haar langzaam laten wennen. Ze heeft haar eigen kamertje gekregen en heeft geholpen met het kamertje voor de baby klaar te maken. Ze ging mee babyspullen shoppen.

Op het KDV zijn ook veel baby's en bij vrienden op kraamvisite gaan. In kinderwagens kijken als we door de stad liepen. Ze ging het ook steeds beter begrijpen naar mate mijn buik ging groeien, en ze ook wat ouder werd natuurlijk.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  sheila123 vr 24 dec 2010 - 8:12

Onze dochter is pas 16 mnd-en dus die snapt er nog niet zo veel van dus eigenlijk hoef ik haar niet voor te bereiden denk ik. Ze is dol op baby's,waar ze ze ook ziet in het echt of op tv dus hopelijk vind ze haar broertje of zusje ook lief. Ze is ongeveer 20 mnd-en als de baby komt dus we zullen zien.
sheila123
sheila123
Prater
Prater

Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 19:50

Ik heb toendertijd Tygo gewoon overal bij betrokken. Dus samen naar de verloskundige (kon ook bijna niet anders haha) en samen het kamertje in orde gemaakt, kleertjes opgevouwen dat soort dingen. En gewoon telkens gezegd dat er een broertje of een zusje in mama's buik aan het groeien was en dat die bij ons kwam wonen. Hij vond het meteen prima toen Jens er eenmaal was. Maar goed, hij was ook al 2,5 toen Jens kwam dus dat is een jaar ouder natuurlijk. Daarnaast kun je ze nog zo goed voorbereiden als je wil, als het moment eenmaal daar is reageren ze toch heel anders. Eigenlijk is een kind niet voor te bereiden op zo'n verandering en het blijft spannend hoe hij zal reageren als het eenmaal zo ver is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  maiadebij vr 24 dec 2010 - 19:58

sheila123 schreef:Onze dochter is pas 16 mnd-en dus die snapt er nog niet zo veel van dus eigenlijk hoef ik haar niet voor te bereiden denk ik. Ze is dol op baby's,waar ze ze ook ziet in het echt of op tv dus hopelijk vind ze haar broertje of zusje ook lief. Ze is ongeveer 20 mnd-en als de baby komt dus we zullen zien.

N was ook pas 20 maanden toen J geboren werd, dus ook hij snapte er weinig van. We benoemden het wel dat mama een baby in haar buik had en hij ging mee maar de VK maar toen J eenmaal geboren was wilde hij nog steeds bij de VK naar binnen, dus het verband legde hij niet.

Toen ze geboren was hebben we eerst alleen N op de kamer laten komen zodat we in alle rust met z'n 4en konden zijn, zonder ander bezoek erbij.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby? Empty Re: Hoe bereiden jullie je oudste voor op de komst van de baby?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum