Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is nu echt normaal? (zitten)

+14
Thunder
kwak
Vancity_girl
PapillonRose
Annie24
Parisienne
TukTuk
pindaatje
Susan
Flip Fluitketel
Darius
loesje
Nana
Pussycat
18 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Pussycat di 13 sep 2011 - 20:01

De één zegt nou vanaf 6 maanden is normaal dat ze zelfstandig kunnen zitten.
Van weer een ander hoor je dat 9 maanden pas normaal is als ze dan pas gaan zitten...
Maar dat is nogal een verschil 6 of 9 maanden.

Wat is nu eigenlijk echt normaal. Is 6 maanden nu uitzonderderlijk vroeg of 9 maanden eigenlijk wel erg laat om dan pas zelfstandig te gaan zitten?

(Pff ik probeer me er weinig van aan te trekken, maar ik begin nu wel te merken dat het me irriteert dat de één zegt dat mijn dochter laat is met dingen en een ander zegt weer dat ze vroeg is.... Ze kan dus sinds een paar dagen zelfstandig zitten, dus ik helemaal trots natuurlijk Very Happy Alleen ik ben te gevoelig voor anderen merk ik, want als iemand zegt dat ze dan laat is wordt mijn trotsgevoel gewoon de grond in gedrukt Cry Hebben jullie daar soms ook last van?)

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Gast di 13 sep 2011 - 20:04

Ik weet niet precies wat normaal is. Mijn zoon kon echt zelfstandig zitten toen hij 8 maanden was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Gast di 13 sep 2011 - 20:04

Mijn dochter kon dat pas na 9 maanden en ik heb nooit iemand gehoord dat ze laat was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Nana di 13 sep 2011 - 20:05

Heb je het over zelfstandig tot zit komen of blijven zitten als je haar neerzet?
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  loesje di 13 sep 2011 - 20:06

je kunt eigenlijk niet echt zeggen wat vroeg of juist laat is want het ene kindje loopt al met een jaar maar zegt nog geen woord en het andere kindje kan al een heel aantal woorden zeggen maar kan alleen nog maar zitten en beide doen ze het goed. het mijlpaal is dat ze met 2 kunnen lopen en een paar woorden kunnen zeggen dan zit je gewoon goed.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Pussycat di 13 sep 2011 - 20:07

Nana schreef:Heb je het over zelfstandig tot zit komen of blijven zitten als je haar neerzet?

Ja echt zelfstandig tot zit komen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Darius di 13 sep 2011 - 20:08

loesje schreef: het mijlpaal is dat ze met 2 kunnen lopen en een paar woorden kunnen zeggen dan zit je gewoon goed.

Waar haal je dit vandaan?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Darius di 13 sep 2011 - 20:08

Pussycat schreef:
Nana schreef:Heb je het over zelfstandig tot zit komen of blijven zitten als je haar neerzet?

Ja echt zelfstandig tot zit komen.

Dat kon Laurens met een maand of negen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  loesje di 13 sep 2011 - 20:09

CB
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Flip Fluitketel di 13 sep 2011 - 20:09

Wat is normaal........onze dochter kon met 8maanden zelfstandig zitten als wij haar op haar kontje zetten en kon ze zich een tijdje vermaken. En net voordat ze 10maanden was kon ze zelfstandig tot zit komen.

Maar ik heb nooit gehoord dat het eigenlijk laat was.......
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Pussycat di 13 sep 2011 - 20:10

Dat is heel ruim loesje haha. En dat zijn natuurlijk wel de grootste dingen waaraan je wel echt kan merken of het goed of fout zit natuurlijk....

Maar pff waarom vergelijken mensen dan zoveel? Ik wilde dat eigenlijk niet gaan doen, maar het gebeurt gewoon.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Susan di 13 sep 2011 - 20:11

Met dat soort mijlpalen is er altijd een tijdsspanne waarbinnen het normaal is, net als met omrollen, de ene baby doet dat met drie maanden en de ander met zes of zeven maanden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  pindaatje di 13 sep 2011 - 20:12

Hier kon dochter met 7,5 maand blijven zitten als wij haar neerzetten.. Zelfstandig tot zit komen kon ze pas met 9,5 maand ongeveer.

pindaatje
Prater
Prater

Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  TukTuk di 13 sep 2011 - 20:12

Volgens mij is er geen standaard. De ene baby is heel vroeg met zitten, staan, rollen, kruipen noem maar op, de ander is weer wat later. Hetzelfde met praten. Ik zou proberen er toch niks van aan te trekken als mensen zeggen dat je kindje laat is, het is toch geen wedstrijd? Een kindje doet alles op zijn of haar eigen tempo, het is ook nergens voor nodig om dingen te (over) stimuleren en vaak is dit ook niet eens goed! Een kindje gaat zitten als zijn of haar ruggetje daar klaar voor is.
Misschien kan jij over een paar maanden heel trots vertellen dat je kindje al wat woordjes kan zeggen, terwijl de kindjes die zo snel zaten of lopen pas een paar maanden later gaan praten misschien.

Kijk is je kindje 1,5, en gaat het dan pas zitten, dan kan je over "laat" spreken. Maar 8 of 9 maanden is volgens mij echt niet laat hoor! En wie weet gaat bijvoorbeeld het lopen hierna heel snel!

Lekker trots zijn op je kindje, en laat je niet ontmoedigen door moeders die dat "afkraken".

Het kindje van mijn beste vriendin kroop met 9 maanden zelf de trap op en liep met 11 maanden volledig zelfstandig. Maar die is nu 22 maanden en praat pas sinds een maandje of 2 een paar woordjes. Het zegt dus helemaal niks!
Het is geen wedstrijd en uiteindelijk komen ze er allemaal wel Wink
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Flip Fluitketel di 13 sep 2011 - 20:13

Pussycat schreef:Dat is heel ruim loesje haha. En dat zijn natuurlijk wel de grootste dingen waaraan je wel echt kan merken of het goed of fout zit natuurlijk....

Maar pff waarom vergelijken mensen dan zoveel? Ik wilde dat eigenlijk niet gaan doen, maar het gebeurt gewoon.

Volgens mij doe je dat automatisch. Zeker als je andere kleine kinderen in de buurt hebt. Doe ik zelf eigenlijk ook. Maar probeer het wel te relativeren. Mijn dochter is misschien ergens anders 'beter' of 'vroeger' in dan dat andere kindje wat al zelfstandig tot zit kan komen met 6 á 9 maanden.

En ach de mensen moeten toch wat bepraten hebben met je!
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Susan di 13 sep 2011 - 20:15

loesje schreef:het mijlpaal is dat ze met 2 kunnen lopen en een paar woorden kunnen zeggen dan zit je gewoon goed.

Helaas is het niet zó simpel, maar in de meeste gevallen is er gelukkig geen reden tot zorg als een kind ergens later mee is dan het kind van de buurvrouw of van je vriendinnen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Parisienne di 13 sep 2011 - 20:36

N. kon pas met 11 maanden zelfstandig vanuit lighouding gaan zitten. Vanaf 7,5 maand kon ze al een tijd zelf blijven zitten, maar zelf gaan zitten duurde bij haar langer. Ook tijgeren deed ze pas met 11 maanden ongeveer, pas nadat ze kon gaan zitten zelf. Geen zorgen dus! Ergens rond de 11 maanden is N. ineens heel veel gaan doen.. zelf gaan zitten, tijgeren, kruipen. Ik had daarvoor het gevoel dat ze een beetje 'stilstond' qua grote ontwikkelingen, maar het ging ineens heel hard! Very Happy

Je gaat onbewust vergelijken, maar is nog nergens voor nodig. Vergelijk haar dan maar met N., dan heeft jouw meisje nog even om het te leren! Wink
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Annie24 di 13 sep 2011 - 20:39

Y. is nu 7,5 maand en blijft zelfstandig zitten als wij hem neerzetten. Al is hij dan zo hyper met z'n speeltjes dat hij soms vergeet z'n evenwicht te houden en omvalt angel Zelfstandig gaan zitten zie ik hem nog niet zo snel doen, al kan het soms érg snel gaan opeens.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  PapillonRose di 13 sep 2011 - 20:45

Volgens mij is het helemaal niet laat hoor! Hier bleef ze al een hele tijd zitten als ik haar neerzette, maar echt zelf gaan zitten doet ze pas 1,5 week.. Dus met ruim 10 maanden is ze voor het eerst gaan zitten. En volgens het CB valt dat onder normaal, dus jouw meisje is denk ik ook gewoon 'op tijd' of misschien zelfs wel aan de vroege kant. Trots kan je dan zijn hè, als ze weer zoiets belangrijks kunnen I love you
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Vancity_girl di 13 sep 2011 - 20:48

Mijn dochter is ongeveer even oud als die van jou en kan nog niet zelf gaan zitten hoor. Dus je dochter is zeker niet laat.
Onze dochter kan wel even zelf blijven zitten als je haar neerzet maar dat is het.
Ik herken het wel dat je onbewust toch gaat vergelijken. Ik heb een vriendin met een zoontje dat een week ouder is dan mijn dochter en dan kijk je toch altijd wat hij al kan en wat D al kan. En als ik hier lees dat bijv jou dochter iets kan dan denk ik ook wel eens van D kan dat nog niet.
Maar ja elk kind is anders en D was bijv ook wat later met omrollen dus ik ga ervan uit dat al die dingen wel wat later zullen zijn. Aan de andere kant 'praat' ze ons wel de oren van het hoofd.
Ik heb op een Canadese website een tabel gezien waarin staat op welke leeftijd ze wat ongeveer moeten kunnen en gebruik die tabel nu als richtlijn,
http://www.babycenter.ca/baby/development/milestones7to12months/

Als je dan kijkt naar wat de meeste kindjes op een bepaalde leeftijd kunnen dan kan D dat meestal wel en soms kan ze zelfs al dingen van de laatste colom. ( en dan ben ik stiekem wel trots natuurlijk)
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  kwak di 13 sep 2011 - 21:03

D. zat met 5,5 maand echt los en met 9 maand kon ze zelf gaan zitten.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Thunder di 13 sep 2011 - 21:28

Mijn jongste zat al vrij vroeg los, maar kon pas met 12 maanden zelfstandig gaan zitten. Er staat idd een vrij ruime norm voor wanneer een kindje wat moet kunnen. Het klopt op zich wel wat Loesje zegt, dit namelijk ook wat mijn kinderarts zei. Alleen geldt dit natuurlijk wel voor 'gezonde' kinderen.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Pussycat di 13 sep 2011 - 21:50

Bedankt meiden voor jullie reacties.
Echt stom dat je je zo kan aantrekken wat anderen zeggen terwijl dat nergens op slaat. Maar goed...
Vergelijken doe je onbewust toch inderdaad en als andere kindjes dan sneller zijn, dan denk je stiekem wel ''wanneer doet mijn dochter dat nou?'' Ook al weet ik wel dat kindjes verschillend zijn, maar toch...

Nou ja hoe dan ook ik blijf gewoon trots hoor. I love you
Je kan inderdaad zo smelten als ze weer wat nieuws doen haha echt geweldig!
En zo trots als ze zelf dan ook zijn haha

En het is ook echt zo; van de 1 op de andere dag kunnen ze ineens iets nieuws. Ik had ook echt niet verwacht dat mijn dochter al kon gaan zitten, maar ineens doet ze het en nu doet ze niet meer anders. Grappig eigenlijk dat als ze iets nieuws doorhebben dan blijven ze het echt achter elkaar doen haha. Als ik d'r op haar buik leg dan is het hop gelijk zitten. Met omdraaien was het ook zo... en maar blijven draaien. Ze wil natuurlijk oefenen Wink Maar wel leuk....

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  -Ieniemienie- di 13 sep 2011 - 21:51

Tsja wat is normaal he?
Ik heb onze dochter nooit zelf neergezet.
Maar gewacht tot ze het zelf ging doen. Dus zelf van rug, naar buik, naar zit.
Daardoor was ze mss wat later. Ze zat (ging dus zelf zitten) met ongeveer 11 maanden.
Maar heb me er nooit zorgen over gemaakt. Verder ontwikkeld ze zich prima.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  loesje di 13 sep 2011 - 21:58

mijn zoontje kan zitten maar zelf gaan zitten dat kan hij nog niet.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nu echt normaal? (zitten) Empty Re: Wat is nu echt normaal? (zitten)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum