Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

+5
Lady4
Susan
Silver
Snack a Jack
TukTuk
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk ma 12 sep 2011 - 19:41

Is er iemand die dit toevallig weet? Mijn vriend heeft een bult die ontstoken is, 7cm groot ongeveer. Is al bij de huisarts geweest, kon pas woensdag in het ziekenhuis weggesneden worden (het is een harde bult, die er al jaren zit, en daar is nu ineens een ontsteking bij gekomen).
Nu is er vannacht/vanmorgen ineens pus uitgekomen, het is dus open gesprongen.. M'n vriend heeft op dit moment geen tijd om naar de HA te gaan omdat hij om 10 uur ergens moet zijn voor zijn nieuwe werk (belangrijk dus..)
Nu wil ik er een nieuw gaasje op doen, de huisarts had er een grote pleister op geplakt die natuurlijk helemaal vies is nu.
Moet ik deze nat maken (tegen het plakken) of gewoon droog er op doen?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Gast ma 12 sep 2011 - 19:42

Ik zou even de HA bellen om dat na te vragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Snack a Jack ma 12 sep 2011 - 19:45

Als het kan zou ik een nat gaasje in de open holte doen om de huid wat open te houden en daaroverheen een pleister doen.
Snack a Jack
Snack a Jack
Prater
Prater

Aantal berichten : 718
Punten : 722
Registratiedatum : 12-03-11
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Silver ma 12 sep 2011 - 19:47

Dat zou ik in ieder geval doen, maar als je die niet te pakken kan krijgen...

Om even op dit moment op te lossen, zou ik er een vet gaasje (betadine o.i.d.)onder doen, want een droog gaasje gaat helemaal vastkoeken door de pus. En als je het er dan af wilt halen gaat het weer open, succes!
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Gast ma 12 sep 2011 - 20:28

Snack a Jack schreef:Als het kan zou ik een nat gaasje in de open holte doen om de huid wat open te houden en daaroverheen een pleister doen.
Zou ik ook doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Susan ma 12 sep 2011 - 20:36

Yrsa had laatst een ontstoken muggenbult waar ook vocht uitkwam en toen kreeg ik van dat zelfklevende wondverband mee omdat kinderen er natuurlijk nogal eens aan gaan zitten, maar in principe was het beter om het niet af te dekken.

Ik zou overigens wel snel contact opnemen met de huisarts. Wij moesten direct beginnen met een antibioticakuur (een drankje en smeren met Bactroban-zalf) omdat die ontsteking anders een krentenbaard kon worden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk ma 12 sep 2011 - 22:07

Bedankt voor jullie reacties! We hebben toch uiteindelijk de assistente te pakken gekregen, die zei afspoelen met lauw water en er een droog gaasje op doen..
Dus vanavond maar even onder de douche er weer af halen, want dat gaat natuurlijk lekker plakken Sad Ik dacht zelf ook een vochtig gaasje, maar twijfelde dus had hier maar even gepost, omdat hier meerdere meiden zitten met een medische achtergrond onderandere.

Morgen moet mijn vriend gewoon naar het ziekenhuis om de rest van de bult er uit te halen.. Hij zit sinds gister aan de naproxen, verder geen antibiotica..

(Overigs wilde de huisarts het gister zelf al weg snijden, zonder verdoving, alleen bevriezen.. Toen we gewoon vroegen of het echt niet verdoofd kon worden en of ze dat in het ziekenhuis ook niet konden, was de huisarts gepikeerd en liep gewoon weg met de woorden "ja dan moet je het zelf maar uitzoeken" Rolling Eyes )
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Snack a Jack di 13 sep 2011 - 1:42

Hmm wat ee reactie van de huisarts zeg. Ik zou dit ook nooit bij de huisarts laten doen. Weet alleen niet of ze er morgen iets aan gaan doen in het ziekenhuis. Meestal als het al open is gesprongen laten ze het genezen en en gaan ze daarna pas de 'resten' van de bult wegsnijden.
Snack a Jack
Snack a Jack
Prater
Prater

Aantal berichten : 718
Punten : 722
Registratiedatum : 12-03-11
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Lady4 di 13 sep 2011 - 2:08

Snack a Jack schreef:Als het kan zou ik een nat gaasje in de open holte doen om de huid wat open te houden en daaroverheen een pleister doen.

Helemaal +1
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Gast di 13 sep 2011 - 2:22

Snack a Jack schreef:Hmm wat ee reactie van de huisarts zeg. Ik zou dit ook nooit bij de huisarts laten doen. Weet alleen niet of ze er morgen iets aan gaan doen in het ziekenhuis. Meestal als het al open is gesprongen laten ze het genezen en en gaan ze daarna pas de 'resten' van de bult wegsnijden.

Ik heb een abces laten behandelen bij de huisarts, die kan dat ook goed hoor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Feyd di 13 sep 2011 - 2:31

Ik zou er een nat gaasje (betadine) op doen, daarbovenop een non-woven kompresje en dan even verbinden met een hydrofielzwachtel.
Feyd
Feyd
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 71
Punten : 77
Registratiedatum : 08-09-11

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/luna/

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Snack a Jack di 13 sep 2011 - 2:43

Dijn82 schreef:
Snack a Jack schreef:Hmm wat ee reactie van de huisarts zeg. Ik zou dit ook nooit bij de huisarts laten doen. Weet alleen niet of ze er morgen iets aan gaan doen in het ziekenhuis. Meestal als het al open is gesprongen laten ze het genezen en en gaan ze daarna pas de 'resten' van de bult wegsnijden.

Ik heb een abces laten behandelen bij de huisarts, die kan dat ook goed hoor.

Het kan ook bij de huisarts. Ik heb op de poli chirurgie gewerkt en daar zie je de gevallen die niet goed zijn gegaan bij de huisarts. Vandaar dat ik het liever in het ziekenhuis zou laten doen.
Snack a Jack
Snack a Jack
Prater
Prater

Aantal berichten : 718
Punten : 722
Registratiedatum : 12-03-11
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk di 13 sep 2011 - 2:50

Snack a Jack schreef:Hmm wat ee reactie van de huisarts zeg. Ik zou dit ook nooit bij de huisarts laten doen. Weet alleen niet of ze er morgen iets aan gaan doen in het ziekenhuis. Meestal als het al open is gesprongen laten ze het genezen en en gaan ze daarna pas de 'resten' van de bult wegsnijden.

Ja mijn vriend is al niet erg tevreden over die huisarts.. Heb soms ook een beetje het idee dat huisartsen maar al te graag snijden in mensen :P
Maar we zien het morgen wel.. Het liefst heeft mijn vriend die hele harde bult er ook uit, plus de bult lijkt wel in 2en zeg maar, aan de ene kant zie je nog een hele gele plek zitten, alsof daar nog pus onder zit.
Wel gek dat de assistente daar ook niks van gezegd heeft.. M'n vriend heeft nog gevraagd of hij morgen dan nog wel naar het ziekenhuis er mee moet.. Zal je zien dat we idd voor niks gaan Sad

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Snack a Jack di 13 sep 2011 - 3:02

AngelNyn schreef:
Snack a Jack schreef:Hmm wat ee reactie van de huisarts zeg. Ik zou dit ook nooit bij de huisarts laten doen. Weet alleen niet of ze er morgen iets aan gaan doen in het ziekenhuis. Meestal als het al open is gesprongen laten ze het genezen en en gaan ze daarna pas de 'resten' van de bult wegsnijden.

Ja mijn vriend is al niet erg tevreden over die huisarts.. Heb soms ook een beetje het idee dat huisartsen maar al te graag snijden in mensen :P
Maar we zien het morgen wel.. Het liefst heeft mijn vriend die hele harde bult er ook uit, plus de bult lijkt wel in 2en zeg maar, aan de ene kant zie je nog een hele gele plek zitten, alsof daar nog pus onder zit.
Wel gek dat de assistente daar ook niks van gezegd heeft.. M'n vriend heeft nog gevraagd of hij morgen dan nog wel naar het ziekenhuis er mee moet.. Zal je zien dat we idd voor niks gaan Sad


Ze snijden niet graag in ontstoken weefsel. Het is moeilijker te verdoven en je maakt soms de onsteking alleen maar erger. Kan je anders niet het ziekenhuis bellen en vertellen dat de bult is opgesprongen en vragen of het nu nog zin heeft om langs te komen of dat hij beter kan wachten tot het 'genezen'is?
Snack a Jack
Snack a Jack
Prater
Prater

Aantal berichten : 718
Punten : 722
Registratiedatum : 12-03-11
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk di 13 sep 2011 - 3:07

Snack a Jack schreef:

Ze snijden niet graag in ontstoken weefsel. Het is moeilijker te verdoven en je maakt soms de onsteking alleen maar erger. Kan je anders niet het ziekenhuis bellen en vertellen dat de bult is opgesprongen en vragen of het nu nog zin heeft om langs te komen of dat hij beter kan wachten tot het 'genezen'is?

Ah ok, goed dat je het zegt, bedankt! We gaan dan idd maar even het ziekenhuis bellen of het wel nut heeft om langs te komen.
Zonde van hun tijd anders ook als we voor niks komen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Gast di 13 sep 2011 - 3:11

Het kan altijd verkeerd gaan, dat hoeft niet per se aan de skills van de huisarts te liggen. Mijn abces is ook zonder verdoving behandeld, maar dat was op m'n oor. Een vriendin van me heeft een abces op haar buik en een andere vriendin een abces op haar bil laten behandelen in het ziekenhuis, bij allebei ook zonder verdoving.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk di 13 sep 2011 - 3:15

Dijn82 schreef:Het kan altijd verkeerd gaan, dat hoeft niet per se aan de skills van de huisarts te liggen. Mijn abces is ook zonder verdoving behandeld, maar dat was op m'n oor. Een vriendin van me heeft een abces op haar buik en een andere vriendin een abces op haar bil laten behandelen in het ziekenhuis, bij allebei ook zonder verdoving.

Het ging niet zo zeer dat het zonder verdoving moest.. Maar we vroegen gewoon of er geen andere mogelijkheid was, en of ze in het ziekenhuis het ook zonder verdoving deden dan of dat het daar wel zou kunnen. Gewoon benieuwd naar de mogelijkheden zeg maar. En toen liep hij dus gepikeerd weg..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Lady4 di 13 sep 2011 - 3:16

Een abces valt ook praktisch niet te verdoven, al het ontstoken weefsel niet. Wij proberen het altijd met koelspray, maar over het algemaal is het een zeer pijnlijke behandeling.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk di 13 sep 2011 - 3:21

Lady4 schreef:Een abces valt ook praktisch niet te verdoven, al het ontstoken weefsel niet. Wij proberen het altijd met koelspray, maar over het algemaal is het een zeer pijnlijke behandeling.

Hmm.. Denk dak hem dit maar niet vertel haha :P
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Snack a Jack di 13 sep 2011 - 3:24

hahaha nee.. Als een abces op springen staat dan doen ze het inderdaad zonder verdoving om het te ontlasten
Snack a Jack
Snack a Jack
Prater
Prater

Aantal berichten : 718
Punten : 722
Registratiedatum : 12-03-11
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Darius di 13 sep 2011 - 3:41

Susan schreef:Yrsa had laatst een ontstoken muggenbult waar ook vocht uitkwam en toen kreeg ik van dat zelfklevende wondverband mee omdat kinderen er natuurlijk nogal eens aan gaan zitten, maar in principe was het beter om het niet af te dekken.

Ik zou overigens wel snel contact opnemen met de huisarts. Wij moesten direct beginnen met een antibioticakuur (een drankje en smeren met Bactroban-zalf) omdat die ontsteking anders een krentenbaard kon worden.

O fijn. Morgen met L naar de huisarts maar.

AN succes voor je vriend!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Liadan di 13 sep 2011 - 8:07

Het ligt er denk ik ook een beetje aan waar het abces zit.
Mijn vriend heeft een peri-anaal abces gehad en dat is in het ziekenhuis door de chirurg opengesneden en uitgeknepen zonder verdoving. Daar hebben ze een gaasje in gedaan om het open te houden. Ik moest toen 3 keer op een dag een schoon gaasje in die wond doen (dat was echt niet leuk om te doen...). Maar het is wel belangrijk om er snel mee naar de huisarts/ziekenhuis te gaan als het op die plek zit want anders kan het een fistel worden.

Ons zoontje heeft toen hij 2 weken oud was ook een peri-anaal abces gekregen dat ook vanzelf opensprong. Bij hem hebben ze er niks aan gedaan omdat hij nog zo klein was. We hoefden er niks mee te doen of op te doen (we staan er alleen wel nog voor onder controle bij de chirurg want weg is het nog niet).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk di 13 sep 2011 - 19:50

Hmm gisteravond is de 2de bult open gesprongen die er zat, toen m'n vriend onder de douche stond, hele lading dikke klonterige witte pus er uit.. De plek er omheen is knalrood, lijkt wel schaafwond, en iets verder er omheen donkerblauw.
Gister een dikke lading betadine opgedaan en weer steriele gaasjes, ben benieuwd hoe het er zometeen uit ziet..

Ben op dit moment érg blij dat ik nog al verkouden ben, ruik niks.. Hij zelf viel gister bijna flauw van de stank die vrijkwam terwijl hij onder de douche stond. pale
Vind het zo lastig, hij vergaat van de pijn maar ik kan niks doen.. Cry

Zometeen het ziekenhuis maar eens bellen of we alsnog langs moeten komen.. Ik denk dat het sowieso slim is als het even bekeken wordt en goed schoongemaakt wordt, onder de douche niet alles er uit kunnen krijgen en thuis kan je toch ook niet steriel werken.

De bult zit trouwens heel laag op zijn onderrug, en de pijn straalt uit naar zijn heupbot en been. Weet dus niet wat en of ze er iets aan gaan doen. Misschien toch antibiotica, want hij heeft nu alleen naproxen gekregen van de huisarts.

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Zora di 13 sep 2011 - 20:30

Ik heb een tijd geleden dat ook op mijn onderrug gehad. Behandeling bij het ziekenhuis was eerlijk gezegd echt afschuwelijk. Moest gedurende meerdere weken een aantal keer terugkomen. Dan duwden ze een nat gaasje er heel ver in (AUW!) en daaroverheen verband. Het mocht, althans bij mij, niet dichtgroeien omdat eerst alle rotzooi eruit moet en het helemaal moet genezen.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  TukTuk di 13 sep 2011 - 20:52

Zora schreef:Ik heb een tijd geleden dat ook op mijn onderrug gehad. Behandeling bij het ziekenhuis was eerlijk gezegd echt afschuwelijk. Moest gedurende meerdere weken een aantal keer terugkomen. Dan duwden ze een nat gaasje er heel ver in (AUW!) en daaroverheen verband. Het mocht, althans bij mij, niet dichtgroeien omdat eerst alle rotzooi eruit moet en het helemaal moet genezen.

Dat klinkt echt afschuwelijk :shock: Vooral dat gaasje er in duwen.. Ik probeerde gister de huid er omheen droog te maken (zo'n 10cm van de bult af) en hij verging al van de pijn terwijl ik alleen even depte. Ik laat hem dit maar niet lezen, denk dat hij dan zo koppig is om niet meer te gaan..

Het heeft bij jou dus enkele weken geduurd? Cry

Ik snap ook echt niet waarom zo iets ineens zo kan ontsteken, zonder dat er echt een aanleiding voor is (er zat geen wondje oid).. Hij heeft gewoon 2 bulten van beide ruim een euro munt stuk kwa doorsnee er op zitten, en die zeker een cm of 2 dik waren, die nu dus beide dan open zijn, ben echt benieuwd hoe het er nu uit ziet.. Hij slaapt nog, sinds donderdag eindelijk eens een goede nachtrust dus laat hem maar ff slapen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen? Empty Re: Spoed, open gesprongen abces, nat of droog gaasje op doen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum