Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

's Nachts blijven kolven: ja of nee?

+3
sheila123
Darius
Novalee
7 plaatsers

Ga naar beneden

's Nachts blijven kolven: ja of nee? Empty 's Nachts blijven kolven: ja of nee?

Bericht  Novalee ma 12 sep 2011 - 0:21

Omdat drinken aan de borst is mislukt kolf ik fulltime. Overdag doe ik dit om de 3 a 4 uur, en ik ga er 's nachts ook een keer uit. Ons meisje slaapt echter al een week ongeveer door, van 22:00 tot 6:00 a 7:00 uur. Al moet ik er wel bijzeggen dat ze overdag, met name 's middags, amper slaapt. We proberen dat nu te veranderen, en er is dus een kans dat ze dan 's nachts minder gaat slapen. Ze krijgt in principe op verzoek, maar ze heeft zelf al een aardig ritme van om de 3 uur, soms is dat maar 2,5 een andere keer 4 uur. De hoeveelheid die ze drinkt wisselt, soms drinkt ze 150ml, een andere keer maar 90. De hoeveelheid die ik kolf wisselt ook erg, maar op dit moment heb ik voldoende om standaard 3 flessen klaar te hebben staan. Ik merk wel dat als ik 1 of 2 dagen wat langer tussen de kolfbeurten laat, de hoeveelheid terugloopt. Kolf ik weer netjes om de 3 uur dan loopt het weer op. Ik zou graag de 6 maanden willen halen, of ik daarna doorga ligt eraan hoe het dan gaat.

Nu was ik net op het consultatiebureau bij de lactatiekundige. Volgens haar is het het beste voor m'n productie om zeker de eerste 3 maanden 's nachts te blijven kolven, ongeacht of N. doorslaapt.

Na het consultatiebureau had ik de nacontrole van de verloskundige. Ik heb het bovenstaande verteld en zij vond dat maar onzin. Als N. wel gewoon aan de borst zou drinken zou ze dat ook niet 's nachts doen. Zij raadde me aan de nachtelijke kolfbeurt langzaamaan steeds iets later te doen om hem zo af te bouwen.

Ik twijfel nu erg wat ik moet doen. 's Nachts lekker door kunnen slapen klinkt me natuurlijk als muziek in de oren, en op zich klinkt haar verklaring logisch. Aan de andere kant, een lactatiekundige heeft natuurlijk veel meer verstand van borstvoeding dan een verloskundige. N. is nu bijna 8 weken, dus tot drie maanden is niet heel lang meer. Hoewel ik natuurlijk graag door zou willen slapen denk ik wel dat het makkelijker is er nu nog mee door te gaan, nu ik de gebroken nachten nog gewend ben, dan om het later weer te moeten gaan doen in het geval m'n productie terugloopt.

Wat zouden jullie doen? En voor de andere kolfmama's: hoe lang hebben jullie 's nachts gekolfd? Sliep je kindje toen al door? En had je veel last van terugloop van je productie?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

's Nachts blijven kolven: ja of nee? Empty Re: 's Nachts blijven kolven: ja of nee?

Bericht  Darius ma 12 sep 2011 - 0:25

Dan zou ik doorgaan met snachts kolven. snachts kolven is namelijk heel erg effectief, dit stimuleert de productie meer dan je overdag een keertje extra zou gaan kolven. (volgens borstvoeding.com)
Ik zou het advies van de lactatiekundige aanhouden, en zeker tot drie maanden snachts kolven. Zowel P.epijn als L.aurens hebben bij drie maanden de regeldagen gehad. Waarschijnlijk zal jouw kindje ook wel regeldagen hebben rond de drie maanden, veel kinderen hebben dat. Zodra dat achter de rug is (als die regeldagen komen) zou ik het snachts kolven gaan afbouwen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

's Nachts blijven kolven: ja of nee? Empty Re: 's Nachts blijven kolven: ja of nee?

Bericht  sheila123 ma 12 sep 2011 - 0:51

Helemaal eens met Darius. Als ze die regeldagen hebben komen ze ook weer veel s'nachts dus ik zou ook zeker tot die tijd doorgaan met kolven s'nachts.
sheila123
sheila123
Prater
Prater

Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Gast ma 12 sep 2011 - 0:56

Ik kolf ook s nachts, maar ze komen toch nog wel 2x s nachts, dus ben dan toch wakker.

Doorslapen van 22.00 tot 6.00 ben ik echt verschrikkelijk jaloers op Sad

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 12 sep 2011 - 0:59

Heb je weleens geprobeert om nu nog een keer aan te leggen of wil je het gewoon helemaal niet meer, live voeden? Bij mij lukte het in het begin ook niet, ze dronken niet goed genoeg enz.
Maar op advies van een Lactatiekundige ben ik blijven proberen door af en toe aanleggen, en J. drinkt bijna volledig uit de borst. Alleen s nachts krijgt hij gekolfde voeding.
S. is nog wat ongedurig, maar af en toe haalt zelfs hij er een complete voeding uit. Ze hadden gewoon iets langer nodig om het te kunnen.

Gast
Gast

Bericht  Happydobby ma 12 sep 2011 - 1:45

Novalee, ik kolf overdag om de drie uur maar snachts nooit. Ik kolf rond 0.00 uur en dan weer smorgens als M. wakker word. Ik zet geen wekker. Ik heb alleen snacht's gekolft in het ziekenhuis daarna niet meer. M. slaapt ook door dus ik ook. Maar als je bang bent dat je productie terugloopt zou ik het snachts wel doen.

Gisteren waren we op pad, heb toen maar 4 keer gekolft maar als ik thuis ben kolf ik vaker.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  Novalee ma 12 sep 2011 - 1:53

Ik had me eigenlijk ook gewoon ingesteld op tot de 3 maanden 's nachts kolven, maar door wat de VK zei kreeg ik toch hoop dat het misschien niet hoefde Wink Maar ik had zelf ook wel zoiets van, nu heb ik wel genoeg melk maar over een tijdje drinkt ze natuurlijk grotere hoeveelheden dus dan moet ik ook wel genoeg hebben.

PM, ik zou graag willen dat ze gewoon aan de borst zou drinken maar ik durf het niet zo goed meer te proberen. Ik kolf al vanaf dat ze 2 weken is omdat zij haar tong verkeerd gebruikte tijdens het drinken waardoor ze m'n tepel niet ver genoeg in haar mond deed. Daardoor kreeg ze te weinig binnen en gilde ik het uit van de pijn. Sindsdien drinkt ze alles uit de fles en heeft ze ook vaak een fopspeen, dus ik denk dat ze het drinken aan de borst nu helemaal verleerd is. Achteraf denk ik wel had ik het maar nog even met een tepelhoedje geprobeerd, die heb ik nog liggen. Maar daar heb ik toen helemaal niet aan gedacht Rolling Eyes

Tja, dat doorslapen is inderdaad wel fijn voor m'n vriend want hij doet de nachtvoeding aangezien ik er al uit moet om te kolven. Jouw mannetjes gaan ook een keer doorslapen hug En ik ben er weer jaloers op dat je wel aan de borst kunt voeden, en zo hebben we allemaal wat smile
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Bericht  Novalee ma 12 sep 2011 - 1:55

HD, wat fijn dat voor jou 's nachts kolven niet nodig is! Hoeveel kolf jij per keer? En hoeveel drinkt M? Jij probeert het ook niet meer aan de borst, toch?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast ma 12 sep 2011 - 1:57

Hier hebben ze ook gewoon een fopspeen hoor, en toch lukt het.
Je kan het natuurlijk gewoon een keer proberen, lukt het niet is er nog niks anders toch? Hier lukte het de ene week nog niet, en de week erna had J het opeens door! Apart he?!

Gast
Gast

Bericht  Happydobby ma 12 sep 2011 - 2:05

Novalee, hier drinkt M. soms ook aan de borst maar meestal lukt het niet, vertrouw er niet meer op dus kolf.
Overigens kan een fopspeen prima icm met borstvoeding. Als je maar het verschil ziet tussen honger en zuigbehoefte.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  Novalee ma 12 sep 2011 - 2:12

Ik dacht dat ze bij op een fopspeen heel anders zuigen dan aan de borst?

Als ik N. af en toe nog aan de borst had gehad dan zou ik het zeker blijven proberen. Maar het is voor haar nu te lang geleden denk ik. En ik zou waarschijnlijk toch weer onzeker worden over of ze wel genoeg binnen zou krijgen. Want vorige keer merkten we dat zelf niet, het is dat ze toen toevallig gewogen werd. Ik wil het soms wel proberen maar ben bang dat het een grote teleurstelling wordt.

Wie weet lukt het over een heeeele lange tijd bij haar broertje of zusje smile
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Bericht  Fiebje ma 12 sep 2011 - 3:39

Hoi novalee. Zoals PM al zei zou het gewoon proberen, het zuigreflex is er nog. Ik voed ook met een tepelhoedje en dat gaat goed. Ik heb vlakke tepels waardoor de tepel niet ver genoeg zijn mond inging en hij weer losliet ook was hij te ongeduldig. Hij krijgt nu borst en fles. Fopspeen heeft hij heel soms in maar spuugt hem eigenlijk gelijk weer uit.

Fiebje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  sheila123 ma 12 sep 2011 - 8:21

Hier ook 2 borstgevoede kindjes en allebei een fopspeentje,gaat prima!! Ze zeggen wel dat de combi (die ronde is dat dacht ik) beter is als een dental (die platte) icm bv maar hier hebben beide meisje de bibi speen,raar evengoed. Maar het gaat super in combi met de borst. Dus dat geeft niks hoor. Zou haar gewoon weer proberen een keertje aan te leggen. En als je gaat twijfelen over haar gewicht dan ga je toch een keertje extra wegen zo deed en doe ik het ook als ik nieuwsgierig was.
sheila123
sheila123
Prater
Prater

Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Gast ma 12 sep 2011 - 9:01

Ik geef ook bv en M heeft ook een speentje, dat gaat prima.

Ik ga elke week wegen om te kijken of hij het goed doet, maar hij is heel tevreden, dus ga ik er ook vanuit dat hij genoeg drinkt.

Gast
Gast

Bericht  Flip Fluitketel ma 12 sep 2011 - 9:25

Ik kolfde de BV ook full time voor mijn dochter. Toen zij met een week of 6 á 8 de nacht doorsliep kolfde ik s'nachts niet meer. Het laatste moment dat ik kolfde van de dag was meestal rond22.30/23.00 en het eerste kolfmoment was s'ochtends rond 7.30/8.00. Ik had dan s'ochtends wel flink wat productie en kofde dan al gauw 300cc. Ik lekte gelukkig niet en had er verder geen last van.

Maar of je s'nachts zou gaan kolven is denk ik ook afhankelijk van hoeveel je kolft/melkproductie is. Als jij uitkomt met je BV qua hoeveelheid voedingen zou ik het s'nachts kolven laten, maar anderzijds het is ook wel lekker om een voorraad in de diepvriezer te hebben.

Hier wilde ze absoluut geen fopspeen (hebben er verschillende uitgeprobeerd) ze spuugde hem gelijk uit.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  Bruintje Beer ma 12 sep 2011 - 9:29

Ik heb eigenlijk nooit s' nachts gekolfd terwijl ik ook fulltime kolft. Kolf 4x op een dag en heb dan gemiddeld een productie van 250cc. S' ochtends heb ik het meeste dit kan wel verschillen ene keer heb ik 200 cc en de andere keer 400cc. Laatste kolfsessie is rond 23u.

Hier heeft hij in het begin geen speen gehad. Nu sinds 3 weken heeft hij de speen echt nodig jammergenoeg.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  Novalee ma 12 sep 2011 - 16:16

Mijn productie is nog niet zo heel veel. 's Nachts haal ik de 200ml wel (nu heb ik bijvoorbeeld 230ml) maar overdag zit ik tussen de 120 en de 150. Voor nu is dat nog voldoende, maar als ze straks meer gaat drinken dan wordt het te weinig, zeker zonder het nachtkolven. Ik ga nu dus gewoon door tot de 3 maanden en dan langzaamaan afbouwen. Waarschijnlijk zal ik dan wel eerst m'n dagopbrengst nog iets op moeten krikken.

Qua aan de borst drinken, dat ga ik niet meer proberen. Het is hier nooit probleemloos gegaan dus ik zal er totaal niet ontspannen bijzitten, niet echt bevordelijk. Daarnaast had ze met 2 weken al een slechte drinktechniek. Dat zal na 6 weken alleen uit een fles drinken niet verbeterd zijn. En mocht ze niet voldoende uit de borst krijgen dan zou ik haar daarnaast nog de fles moeten geven en dus sowieso moeten blijven kolven. Daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in, dan gaan de dagen weer alleen om voeden draaien terwijl ik nu met alleen kolven en de fles net in een goed ritme begin te komen. Zij is super tevreden met alleen een fles en gewoon wat extra knuffelen voor het gemiste huid-op-huidcontact, dat ik denk dat ik er ons beide geen plezier mee doe met het weer te proberen.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: