Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Streng en consequent!

+6
Filoria
Printje
Darius
Susan
Mamsie
holaagirl
10 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Streng en consequent! - Pagina 2 Empty Re: Streng en consequent!

Bericht  Printje zo 11 sep 2011 - 9:02

Minneke schreef:Filoria; nee, natuurlijk denk ik dat niet Wink . Maar je kunt ook doorslaan in het consequent willen zijn dat bedoelde ik meer. Ik denk dat je niet in elke situatie hetzelfde kunt of moet handelen, omdat dat nou eenmaal jouw regels zijn. Ik ben er meer een voorstander van dat je kijkt naar de situatie en wat daarin het belang van je kind is. En dan heb ik het niet over zoiets 'futiels' als wel of niet nog een chipje krijgen. Daarin kun je prima consequent zijn als je dat wil (al ben ik dat eerlijk gezegd ook lang niet altijd).

Ik bedoel meer in dingen als: je kind huilt 's nachts en je bent eigenlijk geen voorstander van het laten slapen van je kinderen in het ouderlijk bed. Maar je hebt het gevoel dat je kind in deze situatie heel veel behoefte heeft aan liefde en geborgenheid. Dan zou ik ervoor kiezen een uitzondering te maken en mijn kind bij me nemen. Dan vind ik dat belang zwaarder wegen dan het belang van een strikte opvolging van de bij ons geldende regels.

Snap je wat ik bedoel?

Zoals jij het nu omschrijft, zo 'doen' wij het hier eigenlijk. Ik vind mezelf juist consequent omdat er een aantal dingen echt niet mogen; zoals met eten gooien bijv. maar bij andere dingen bekijk ikhet per situatie. maar als ik nee heb gezegd blijft het nee.

En ons ventje ligt vrijwel nooit bij ons in bed omdat ik daar idd geen voorstander voor ben maar als hij ziek is of echt helemaal ontroostbaar dan kan ikhet niet over mijn hart verkrijgen om hem niet bij me te leggen. Maar daargaans is het dus bij huilen in zijn eigen bedje blijven, ik ken mijn kind goed genoeg om te beoordelen wanneer het nodig is om lekker bij papa/mama te komen liggen en wanneer het gewoon 'zin doordrijven' is...om het zo maar ff te noemen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  LMCurious zo 11 sep 2011 - 9:02

Printje schreef:
Filoria schreef:Zoo herkenbaar! (Ik ben dan geen juf, maar heb wel met kinderen gewerkt.)

Gisteren waren we op een verjaardag. Tomas had best wel veel nootjes en rozijntjes gegeten, dus op een gegeven moment zeg ik: 'dit is het laatste nootje, hierna gaan we spelen en niks meer eten'. Even later vindt hij ergens een bak met spekkies en vraagt hij poeslief: 'mama mag ik een lekker spekkie?'
En nog later krijgt hij chips aangeboden door een ander kindje, kijkt mij vragend aan, en ja hoor: ik geef weer toe. Embarassed

@Minneke: natuurlijk is star en gevoelloos zijn niet goed, maar denk je dat Tomas er onder geleden zou hebben als ik in bovenstaand voorbeeld consequenter was geweest? Ik denk zelf van niet. Baal ervan dat ik zo makkelijk om te praten ben.
Hij heeft amper van zijn avondeten gegeten die avond Rolling Eyes

Zoiets zou mij ook kunnen gebeuren maar dat soort dingen vind ik dan voor een enkele keer weer helemaal niet erg. Dan maar een dagje geen avondeten, komt de andere avonden wel weer goed.

+ 1, en ik dnek het op het moment dat je zegt dat genoeg is geweest meer is van, ga nu eerst maar even spelen. En dat hij dan later wel weer iets krijgt vind ik dan ook weer wat anders dan dat hij op het feestje alleen maar aan het eten is continue.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  holaagirl zo 11 sep 2011 - 9:04

Minneke schreef:Filoria; nee, natuurlijk denk ik dat niet Wink . Maar je kunt ook doorslaan in het consequent willen zijn dat bedoelde ik meer. Ik denk dat je niet in elke situatie hetzelfde kunt of moet handelen, omdat dat nou eenmaal jouw regels zijn. Ik ben er meer een voorstander van dat je kijkt naar de situatie en wat daarin het belang van je kind is. En dan heb ik het niet over zoiets 'futiels' als wel of niet nog een chipje krijgen. Daarin kun je prima consequent zijn als je dat wil (al ben ik dat eerlijk gezegd ook lang niet altijd).

Ik bedoel meer in dingen als: je kind huilt 's nachts en je bent eigenlijk geen voorstander van het laten slapen van je kinderen in het ouderlijk bed. Maar je hebt het gevoel dat je kind in deze situatie heel veel behoefte heeft aan liefde en geborgenheid. Dan zou ik ervoor kiezen een uitzondering te maken en mijn kind bij me nemen. Dan vind ik dat belang zwaarder wegen dan het belang van een strikte opvolging van de bij ons geldende regels.

Snap je wat ik bedoel?

Denk dat je het zo heel goed verwoord heb Minneke.
En in die belangrijke dingen, twijfel ik absoluut niet! Wat ik daarbij voel, wat andere daar dan ook van zeggen, telt het meest! En dat kan de ene keer linksom zijn, de andere keer rechtsom. Het belang van het kind en de situatie staat voorop.

Maar had het meer over, niet de telefoon kapot gooien, glazen van tafel slaan, altijd zin willen krijgen etc. Daar moet je wel één regel bij aannemen en volhouden zodat het kind weet waar hij aan toe is:-) toch? hahaha!

Twellie: zoals jij het zegt, kan ik me ook weer in vinden.
Wat je zegt, die geborgenheid die je ze biedt, is ook veel waard. En geeft vertrouwen.

Ik vind het gewoon allemaal erg moeilijk. Jullie hebben er allemaal een sterke, duidelijke mening over, en kunnen deze allemaal goed onderbouwen.
Ik ben hier nog erg zoekende in en vind het prettig jullie ervaringen/meningen te lezen.
Voel me soms klein beetje aangevallen, zal aan mij liggen...

holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:05

Eucalypta schreef:Gut, waarom ben je zo bang dat je kind een monster wordt als je je bedenkt? Ik zeg zo vaak nee, in eerste instantie, maar als ik er dan over nadenk is er eigenlijk geen goede reden om nee te zeggen, dus zeg ik alsnog ja. smile

Echt, opvoeden is niet zo dat als je altijd a doet, je vanzelf b krijgt. Het is voor het grootste deel improvisatie.

Mee eens en ik vind ook dat het zo humorloos wordt als opvoeden bestaat uit regeltjes en consequenties. Ik ben zelf best wel inconsequent en vrij opgevoed, maar heb er echt geen nadelige gevolgen van ondervonden.

Gast
Gast

Bericht  Printje zo 11 sep 2011 - 9:05

LMCurious schreef:
Printje schreef:
Filoria schreef:Zoo herkenbaar! (Ik ben dan geen juf, maar heb wel met kinderen gewerkt.)

Gisteren waren we op een verjaardag. Tomas had best wel veel nootjes en rozijntjes gegeten, dus op een gegeven moment zeg ik: 'dit is het laatste nootje, hierna gaan we spelen en niks meer eten'. Even later vindt hij ergens een bak met spekkies en vraagt hij poeslief: 'mama mag ik een lekker spekkie?'
En nog later krijgt hij chips aangeboden door een ander kindje, kijkt mij vragend aan, en ja hoor: ik geef weer toe. Embarassed

@Minneke: natuurlijk is star en gevoelloos zijn niet goed, maar denk je dat Tomas er onder geleden zou hebben als ik in bovenstaand voorbeeld consequenter was geweest? Ik denk zelf van niet. Baal ervan dat ik zo makkelijk om te praten ben.
Hij heeft amper van zijn avondeten gegeten die avond Rolling Eyes

Zoiets zou mij ook kunnen gebeuren maar dat soort dingen vind ik dan voor een enkele keer weer helemaal niet erg. Dan maar een dagje geen avondeten, komt de andere avonden wel weer goed.

+ 1, en ik dnek het op het moment dat je zegt dat genoeg is geweest meer is van, ga nu eerst maar even spelen. En dat hij dan later wel weer iets krijgt vind ik dan ook weer wat anders dan dat hij op het feestje alleen maar aan het eten is continue.

Precies.. een kind dat echt alleen maar aan het snoepen is..dat vind ik onnodig, zo van die kinderen die de hele tijd aan het snoepen zijn alsof hun leven ervanaf hangt hahahah. Maar als hij ondertussen lekker speelt..ach ja feest is het niet zo vaak.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan zo 11 sep 2011 - 9:07

Mijn kinderen krijgen vaak in het weekend van mijn ouders meer zoetigheid dan ik eigenlijk zou willen, maar dan haal ik door de weeks gewoon geen snoep in huis, op misschien af en toe wat biscuitjes na dan. Dan kan ik in het weekend ook wat makkelijker denken: ach, 't is weekend.

In vakanties maak ik er dan wel afspraken over trouwens.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Filoria zo 11 sep 2011 - 9:10

Ja ik snap je nu beter Minneke.

Als je met dit soort dingen (zoals laten huilen) inconsequent bent merkt je kind daar ook weinig van denk ik. Die weet immers niet wat voor 'opvoedafspraken' jij met jezelf hebt gemaakt.

Stel dat je een regel hebt dat de kinderen niet op de bank mogen staan, en je wordt heel boos als ze dat wel doen, maar je gaat toch regelmatig met zn allen op de bank staan springen. Dán maak je een kind echt in de war. Dat vind ik wat anders. 'Huisregels' bieden kinderen veiligheid en zekerheid, en je kunt best een keer een uitzondering maken, maar dan moet je ook duidelijk aangeven dat het om een uitzondering gaat vind ik.

LMC en Printje: blij dat jullie me geen ontaarde moeder vinden Very Happy Ben het met jullie eens hoor, een beetje snoepen moet best eens kunnen. Maar ik had gewoon niet moeten zeggen dat hij niks meer te eten zou krijgen. Had beter kunnen zeggen: 'nu gaan we spelen'. Dan was het prima geweest. Nouja.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Printje zo 11 sep 2011 - 9:11

Filoria schreef:Ja ik snap je nu beter Minneke.

Als je met dit soort dingen inconsequent bent merkt je kind daar ook weinig van denk ik. Die weet immers niet wat voor 'opvoedafspraken' jij met jezelf hebt gemaakt.

Stel dat je een regel hebt dat de kinderen niet op de bank mogen staan, en je wordt heel boos als ze dat wel doen, maar je gaat toch regelmatig met zn allen op de bank staan springen. Dán maak je een kind echt in de war. Dat vind ik wat anders. 'Huisregels' bieden kinderen veiligheid en zekerheid, en je kunt best een keer een uitzondering maken, maar dan moet je ook duidelijk aangeven dat het om een uitzondering gaat vind ik.

LMC en Printje: blij dat jullie me geen ontaarde moeder vinden Very Happy Ben het met jullie eens hoor, een beetje snoepen moet best eens kunnen. Maar ik had gewoon niet moeten zeggen dat hij niks meer te eten zou krijgen. Had beter kunnen zeggen: 'nu gaan we spelen'. Dan was het prima geweest. Nouja.
ahahah ontaarde moeders bestaan niet.
Maar ik zo zoiets hebben van ach ja voor die ene keer. En als hij toch ondertussen lekker ff gespeeld heeft. Het is daarnaast denk ik voor kinderen ook wel heel erg moeilijk als er zoveel lekkers is en dan niets meer mogen pakken. Dat is voor kinderen volgens mij zelfs onmogelijk hahahahaha.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan zo 11 sep 2011 - 9:13

Ik heb bijvoorbeeld een regel dat dingen pas opgegeten of opgedronken mogen worden als het afgerekend is, dus niet dat ik in de supermarkt vóór de kassa al allerlei verpakkingen ga opentrekken, want dat vind ik zo vreselijk. Ik vertel ze dan altijd dat het nog niet van ons is, pas als het voorbij de kassa is. Laatst had Yrsa een antibioticakuurtje en ze moest echt voor een bepaald tijdstip iets eten omdat ze voor het slapen gaan weer een dosis moest hebben en daar moest per se een bepaalde tijd tussen zitten, dus toen heb ik wel in de Albert Heijn een zak krentenbollen opengemaakt. Nood breekt wet, denk ik dan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  holaagirl zo 11 sep 2011 - 9:17

Susan schreef:Ik heb bijvoorbeeld een regel dat dingen pas opgegeten of opgedronken mogen worden als het afgerekend is, dus niet dat ik in de supermarkt vóór de kassa al allerlei verpakkingen ga opentrekken, want dat vind ik zo vreselijk. Ik vertel ze dan altijd dat het nog niet van ons is, pas als het voorbij de kassa is. Laatst had Yrsa een antibioticakuurtje en ze moest echt voor een bepaald tijdstip iets eten omdat ze voor het slapen gaan weer een dosis moest hebben en daar moest per se een bepaalde tijd tussen zitten, dus toen heb ik wel in de Albert Heijn een zak krentenbollen opengemaakt. Nood breekt wet, denk ik dan.

Ja, maar dit vind ik echt uitzonderingen. En hele logische ook. En zo zijn er vast meer te noemen waarbij je de normale regels aanpast omdat het nodig is.
En dit soort uitzonderingen komen ook vaak voor. Dat snap ik ook.
Heb het ook meer over de opvoed-dingetjes die weinig uitzonderingen kennen;-)
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:17

O, Susan, wat heb je gedaan?!

Heel je opvoeding naar de &^^&%#(&

Evil or Very Mad

Gast
Gast

Bericht  Filoria zo 11 sep 2011 - 9:18

Ontaarde moeders bestaan dus wél Twisted Evil
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Printje zo 11 sep 2011 - 9:19

Filoria schreef:Ontaarde moeders bestaan dus wél Twisted Evil

hahahha ja inderdaad. Dit had ik nou nooit van Susan gedacht zeg. Laughing
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:19

holaagirl schreef:
Susan schreef:Ik heb bijvoorbeeld een regel dat dingen pas opgegeten of opgedronken mogen worden als het afgerekend is, dus niet dat ik in de supermarkt vóór de kassa al allerlei verpakkingen ga opentrekken, want dat vind ik zo vreselijk. Ik vertel ze dan altijd dat het nog niet van ons is, pas als het voorbij de kassa is. Laatst had Yrsa een antibioticakuurtje en ze moest echt voor een bepaald tijdstip iets eten omdat ze voor het slapen gaan weer een dosis moest hebben en daar moest per se een bepaalde tijd tussen zitten, dus toen heb ik wel in de Albert Heijn een zak krentenbollen opengemaakt. Nood breekt wet, denk ik dan.

Ja, maar dit vind ik echt uitzonderingen. En hele logische ook. En zo zijn er vast meer te noemen waarbij je de normale regels aanpast omdat het nodig is.
En dit soort uitzonderingen komen ook vaak voor. Dat snap ik ook.
Heb het ook meer over de opvoed-dingetjes die weinig uitzonderingen kennen;-)
Alles kent uitzonderingen.
Behalve schoppen en slaan en dingen stukmaken. Dat pik ik nooit. Maar verder is over alles te onderhandelen.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:19

Nou ja, Hoolagirl een alledaags voorbeeld dan:

Mijn dochter mag niet op de tafel zitten of staan. Maar ik zie weleens dat ze op de tafel heel erg enthousiast en leuk met (ik noem maar wat) haar klei zit te spelen. Dan vind ik HAAR belang van het fijn spelen belangrijker dan het belang van MIJN regels. En dan laat ik haar dus lekker zitten.

Gast
Gast

Bericht  maiadebij zo 11 sep 2011 - 9:23

Twellie schreef:In sommige dingen ben ik heel consequent, in andere minder. Ik vind dat er binnen bepaalde grenzen ook wel wat overlegd mag worden met een kindje vanaf een bepaalde leeftijd. Ik heb een beperkt aantal vaste regels waarvan echt niet afgeweken mag worden door D. en andere dingen mag ze gedeeltelijk zelf bepalen. Dus mijn streven is het ook niet om streng en consequent te zijn, ik wil ook dat ze zelf leert beslissingen te nemen en trots is op dingen die ze zelf bepaald heeft.

+1

Sommige dingen 'moeten' nu eenmaal, tanden poetsen, samen oversteken, rond 7 uur naar bed, warme kleren aan als het kouder is (het liefst draagt hij helemaal nooit een broek). En alle andere voorkomende zaken zijn flexibel en afhankelijk van de situatie.

Hij mag in de koelkast om iets te pakken, zelf een dvdtje aanzetten, op de tafel zitten tv kijken etc. En ik geef hem veel eigen keuzes en ik moet zeggen, hij luistert best goed. En vooral als ik uitleg waarom iets niet mag dan accepteerd hij dat zonder moeite. (dwarse dagen buiten beschouwing gelaten Laughing )

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:24

Ik ben niet streng, wel consequent.

Gast
Gast

Bericht  holaagirl zo 11 sep 2011 - 9:29

Minneke schreef:Nou ja, Hoolagirl een alledaags voorbeeld dan:

Mijn dochter mag niet op de tafel zitten of staan. Maar ik zie weleens dat ze op de tafel heel erg enthousiast en leuk met (ik noem maar wat) haar klei zit te spelen. Dan vind ik HAAR belang van het fijn spelen belangrijker dan het belang van MIJN regels. En dan laat ik haar dus lekker zitten.

Ja, dat snap ik helemaal!
Daar zou ik ook voor kiezen. Dat is ook genieten!
Regels zijn belangrijk, maar niet zo dat er geen uitzonderingen gemaakt worden.
Ik ga vaak uit van mijn gevoel,maak uitzonderingen wanneer nodig etc.
Mijn vraag wordt een beetje uit zijn verband gerukt. Jammer, want bedoelde er helemaal niets verkeerds mee. Bedoelde gewoon de dingen die 'moeten' zoals maiadebij zegt, waar niet over te onderhandelen valt. (niet slaan, niet met spullen gooien etc). Gewoon die dingen waar een ander heel strikt in is! ( het vanzelfsprekende misschien?)
Ik laat het denk ik hierbij. Heb er veel aan gehad jullie meningen en ideeen hierover te lezen. Zoals maar weer duidelijk is: opvoeden is gevoel! Er is geen één manier. Elke regel kent uitzonderingen.
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:31

@ Holaaagirl: Het klinkt alsof je je een beetje aangevallen voelt. Maar volgens mij is dat van niemand die hier reageert de bedoeling: iedereen geeft gewoon even haar visie op wat je vraagt.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose zo 11 sep 2011 - 9:33

Streng zijn vind ik nergens voor nodig. In elk geval niet het soort streng dat ik voor ogen heb als ik aan het woord denk, ik associeer dat meestal met een autoritaire manier van opvoeden (hoeft vast niet altijd zo te zijn natuurlijk). Consequent wil ik wel zijn, maar dat zal dan voornamelijk om een aantal regels gaan waar geen discussie over mogelijk is. Zoals op tijd naar bed, tanden poetsen, niet aan bepaalde dingen komen.. Met andere dingen wil ik best flexibel zijn als dat handig blijkt. Zo wil ik bijvoorbeeld liever niet dat ze straks teveel zal snoepen, maar op een verjaardag of speciale gelegenheid vind ik dat het best een keer kan. Binnenkort merk ik vanzelf of het werkt, langzaamaan begint het 'echte' opvoeden hier ook nu ze bijvoorbeeld de kamer aan het verkennen is.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:34

Maar Hoola, ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je je aangevallen voelt? En door wie dan? Want ik lees wel uiteenlopende reacties, maar niks negatief naar jou toe. Of lees ik ergens over heen?

Ik vind het een goede vraag hoor. Het is ook iets waar ik regelmatig over nadenk. Maar wat ik wel heb gemerkt is dat als je op zo'n jonge leeftijd weinig strikte regels hebt, dit nog niet hoeft te betekenen dat ze later al je regels aan hun laars lappen. Mijn dochter houdt zich prima aan de belangrijke regels en voor de rest probeert ze op een (doorgaans positieve!) kinderlijk enthousiaste manier de grenzen op te zoeken. En zo hoort het ook bij kinderen denk ik.

Gast
Gast

Bericht  holaagirl zo 11 sep 2011 - 9:34

Twellie schreef:@ Holaaagirl: Het klinkt alsof je je een beetje aangevallen voelt. Maar volgens mij is dat van niemand die hier reageert de bedoeling: iedereen geeft gewoon even haar visie op wat je vraagt.

Dat klopt ook! Zoals ik al eerder schreef: ben erg zoekende naar de 'juiste' manier van opvoeden. Vind het soms best lastig. Je wilt het beste voor je kind!!
Ben er waarschijnlijk (nee, zeker weten) onzeker over. Maar zoals ik al schreef: heb wel veel aan jullie ervaringen!
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Bericht  Printje zo 11 sep 2011 - 9:38

holaagirl schreef:
Twellie schreef:@ Holaaagirl: Het klinkt alsof je je een beetje aangevallen voelt. Maar volgens mij is dat van niemand die hier reageert de bedoeling: iedereen geeft gewoon even haar visie op wat je vraagt.

Dat klopt ook! Zoals ik al eerder schreef: ben erg zoekende naar de 'juiste' manier van opvoeden. Vind het soms best lastig. Je wilt het beste voor je kind!!
Ben er waarschijnlijk (nee, zeker weten) onzeker over. Maar zoals ik al schreef: heb wel veel aan jullie ervaringen!

Ik denk niet dat er een 'juiste' manier is. Als je hier al wat langer meeleest weet je dat er over die ; juiste' manier al heel wat gezegd is. De een vindt zus de andere zo. Zolang het gebeurd vanuit je eigen goede gevoel en liefde voor je kind kun je de plank vaak al niet meer misslaan denk ik. Je doet het toch op de manier die voor jou het beste voelt? dan is het toch helemaal goed
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 9:40

holaagirl schreef:

Dat is voor (bijna) iedereen denk ik een proces. Ik voed mijn dochter nu ook anders op dan dat ik vantevoren gedacht had van mezelf. Je zult zien dat je over een half jaar of zo daar een weg in hebt gevonden waar jullie je beiden goed bij voelen. Komt allemaal vanzelf door de ervaringen die je zelf opdoet en van wat je van anderen meekrijgt.

Gast
Gast

Bericht  Susan zo 11 sep 2011 - 9:41

Ach ja, we doen het toch allemaal naar eer en geweten, volgens mij moet je het wel heel bont maken voor je het verpest. Dat zit 'm niet in een keertje inconsequent zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: