Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

4 plaatsers

Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast do 8 sep 2011 - 9:18

Hoi meiden,

Ondanks dat ik voldoende weet over de Toeslagen van Belastingdienst, weet/begrijp ik helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets, van de InkomstenBelasting van de Belastingdienst en al helemaal niets van de Voorlopige Teruggaaf. En wellicht dat er meerdere meiden zijn met hetzelfde probleem?

Momenteel weet ik dat ik teveel terugkrijg per maand en ik kan er dan ook vanuit gaan dat ik in April, tenzij ik het uitstel tot september, moet terugbetalen. Dat moet ik dit jaar ook en aangezien ik dit jaar vele malen meer verdien dan vorig jaar, zit het er dik in dat ze volgend jaar ook geld terugwillen?

Op dit moment heb ik het geluk "gezond" te zijn. Ik maak geen gebruik van mijn Eigen Risico van de Zorgverzekering, een bril met hoge sterkte heb ik niet en daarnaast heb ik zojuist een vergoeding gekregen voor een bril van mijn zorgverzekeraar.

Reiskosten, vergoedingen e.d worden allemaal bruto berekend. Dit komt dus allemaal bij mijn loon op. Niet heel erg blij mee toen ik hier vorige maand achterkwam, (Vraag me niet waarom pas vorige maand nerd), maar dat is even niet zo erg.

Even kijken wat ik verder nog heb. Ik heb geen Box 3, geen hoog spaarsaldo, ondanks dat ik wel spaargeld heb. Volgens de Belastingadviseur zijn jaaroverzichten dan ook privé en kan hij niets mee.

Ik heb een hele kleine lening waar ik gewoon te lui voor ben om het te betalen. Ik weet het dom, dom, dom en gewoon even regelen. Maar goed, het loopt en ik heb het druk en ik heb genoeg smoesjes om het voor mezelf te verantwoorden. De rente is ook niet aftrekbaar bij de Belastingdienst?

Ik sta dan weer niet rood. Ja, zes euro op mijn huishoudpot, maar dat is gewoon een loze rekening, die ik hoor te gebruiken, maar echter niet heb gebruikt sinds mijn APK is geweest. Verder heb ik gewoon een heel saai financieel leven. Dat bleek ook toen ik mijn papieren in moest leveren bij de Belastingadviseur. :P

Zoals je al ziet, ik heb géén idee hoe het werkt. En het leek me wel handig om een topic te openen, omdat meer meiden (na wat ik heb gelezen in andere topics) vragen hebben. En wellicht zit hier een Belastingwonder/rekenwonder/wonder omdat ze een wonder is, die iedereen (of iig mij) de weg kan wijzen in het Belastingstelsel.

Wat maakt dat ik iets terug krijg van de Belastingdienst. Ik weet dat ik mijn VT IB krijg i.v.m. mijn eigen huis, maar verder. En hoe werkt het precies? Hoe belangrijk is het inkomen? Etc. Iemand die dit in Jip & Janneke taal weet uit te leggen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Kaat do 8 sep 2011 - 9:37

Over je loon betaal je belasting. Je werkgever kijkt naar jou salaris op jaarbasis en aan de hand daarvan rekenen zij precies uit hoeveel belasting je hoort te betalen. Je werkgever houdt dit maandelijks in op je loon. Als je maar 1 werkgever hebt, komt dit eigenlijk altijd goed uit. Er wordt dan genoeg belasting ingehouden, waardoor je na je aangifte in april niets hoeft te betalen en niets terug krijgt.

Doordat je aftrekposten hebt (zoals eigen woning) wordt je jaarsalaris eigenlijk lager (voor de Belastingdienst dan) en hoef je minder belasting te betalen. Het stukje wat jou werkgever maandelijks eigenlijk dan teveel inhoudt, kan je via de voorlopige teruggave terugvragen. Als je een voorlopige teruggave ontvangt en het loopt zoals het hoort te lopen, kom je na je aangifte in april op 0 euro te betalen/krijgen uit (afgezien van andere aftrekposten).

Als jij via de voorlopige aangifte teveel krijgt, zal je na de aangifte in april terug moeten betalen.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast do 8 sep 2011 - 9:47

Dank voor je antwoord, Karin.

Dat is wat er bij mij ook ingaat. De Belastingdienst geeft niet meer dan waar je recht op hebt. Dus heb je teveel ontvangen, dan mag je dit terugbetalen. Krijg je te weinig, dan zullen ze het verschil aan je uitkeren.

Het verzamelinkomen en gewone jaarinkomen is inmiddels ook bekend. Het verzamelinkomen ligt duizenden euro's lager dan mijn jaarinkomen i.v.m. mijn eigen woning. Maar momenteel verdien ik ongeveer bruto 14000 euro meer dan waar mijn VT op is berekend. En mijn vraag is eigenlijk, hoe schadelijk is dat voor mijn VT?

Ik heb jaren hetzelfde verdiend en dit is voor het eerst dat ik meer verdien en voorheen hoefde ik nooit een wijziging in te dienen, maar ik geloof dat ze deze wijziging wel willen weten?

Deze wijziging wil ik nu niet doorvoeren, omdat uit mijn wijziging een aanslag voortkomt. Dus ik heb me erzelf in geschikt dat ik in April moet terugbetalen en spaar hier dan ook gewoon voor.

Het blijft maar vaag, het Belastingstelsel. Voor mij iig. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Kaat do 8 sep 2011 - 9:50

In hoeverre heb je die VT maandelijks echt nodig? Zou het een optie zijn om het stop te zetten en gewoon in april met de aangifte het bedrag te krijgen waar je nog recht op hebt? Of heb je inmiddels al zoveel teveel ontvangen dat je denkt dat je nu al hebt gekregen waar je totaal in 2011 recht op zou hebben? Want dan zou ik het sowieso stopzetten.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast do 8 sep 2011 - 9:55

Dat is dus het probleem waarmee ik zit.

Enerzijds heb ik het bedrag van VT maandelijks niet nodig. Anderzijds het is wel een onderdeel van mijn spaarbedrag per maand. Ik noem mezelf geldgeil, omdat ik altijd bang ben te kort te komen en het heerlijk vind als ik iets op de spaarrekening heb staan. Maar daarbij komt ook weer dat als ik echt te veel heb gekregen, ik het ook gewoon in zijn geheel en in één keer mag terugbetalen. Wat weer zegt dat ik hier voor 2012 maar eens serieus over na moet denken. Want éénmaal een bedrag terugkrijgen is natuurlijk ook heel erg lekker voor de spaarrekening.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Kaat do 8 sep 2011 - 9:57

Ja precies, en dan krijg je er ook nog wat rente over!

Maar eigenlijk is het sparen op deze manier jezelf een beetje voor de gek houden he ;-) Want uiteindelijk staat er een schuld tegenover als je teveel ontvangen hebt.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast do 8 sep 2011 - 10:01

Het is ook mezelf voor de gek houden. smile

Als ik maar wist hoe het precies in elkaar stak, dan kon ik maatregelen nemen. Nu is het een beetje natte vinger werk. En er is een lampje gaan branden toen ik wel erg veel geld omhanden had. Hoefde niets te betekenen natuurlijk. Maar op dat moment dacht ik echt dat er iets mis was gegaan. En nu hoef ik maar een honderd euro terug te betalen, maar dat had ik natuurlijk het liefste ontvangen. angel

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Kaat do 8 sep 2011 - 10:04

Uiteindelijk is het ook gewoon je eigen geld dat je weer terugkrijgt met de VT / aanslag in april. Je krijgt ook nooit meer geld terug dan dat je aan belasting hebt betaald.

Dat belastingstelsel is inderdaad voor veel mensen abracadabra, voor mij ook wel een beetje. Heb voor mijn studie belastingaangiften ingevuld bij de BD en de 'simpele' dingetjes weet ik wel. Alleen veranderen de regelingen elk jaar ook weer!
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast do 8 sep 2011 - 10:07

Je moet inderdaad heel erg bij blijven. Dat is ook de reden waarom ik het elk jaar laat invullen door iemand die zegt er verstand van heeft. Maar omdat mijn loon nu jaarlijks veranderd, vind ik het ook wel handig om er zelf een beetje verstand van te hebben, anders sta ik elk jaar twee keer bij de Belastingadviseur. En dat vind ik weer zonde van mijn geld. laughcry (Ik ben echt een krent hoor. :P)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Didi do 8 sep 2011 - 22:23

Ok, even samenvatten hoor : ) Klopt het dat je een VT krijgt voor de hypotheekrenteaftrek?
Je zegt dat je teveel terug krijgt? Waarom?
Je krijgt je loon, en voor de rest heb je geen andere aftrekposten. Je hebt wel spaargeld begrijp ik?
Als dat onder de 20.000,- blijft hoef je dit niet op te geven in box 3.

Ik lees ook nog dat je loon 14.000 hoger ligt dan op je VT. Je kan dan eigenlijk het beste een wijziging invoeren. Ik begrijp
dat je dat liever niet wilt, alleen als je dit volgend jaar pas doet met de aangifte moet je over een heel jaar terugbetalen en dat is
ook wel zonde. En als je je VT niet wijzigd loopt ie door met dezelfde bedragen van dit jaar en zul je volgend jaar met het zelfde probleem zitten.

Heb je meer vragen stel ze dan maar. Ik kan je wel helpen en proberen het in "Jip en Janneke taal" uit te leggen.
Didi
Didi
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 609
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Pomodori do 8 sep 2011 - 23:21

Hoi,
Ik werk bij een belastingadvieskantoor, dus ik kan er vast wat zinnigs over zeggen.
Laat ik proberen het globaal uit te leggen.

Stel je inkomen is € 30.000 en de schijven voor belasting zijn 0-10.000 35%, 10.000-25.000 40% en 25.000-45.000 42%.
Dat houdt dan in dat je over de eerste 10.000 inkomen, 3.500 belasting betaald.
Over het deel 10.000-25.000 betaal je 6.000 belasting.
En over het deel 25.000-30.000 betaal je 2.100 belasting.
Per saldo betaal je dan bij 30.000 inkomen, 11.600 belasting. Doordat jouw werkgever weet dat je inkomen voor een jaar 30.000 is, weet hij ook hoeveel belasting je moet betalen, 11.600 en zal dit maandelijks verrekenen met je salaris.

Nu heb je een eigen woning en betaal je 7.500 euro hypotheekrente per jaar.
Je inkomen wordt daar dan mee verminderd en wordt dan 22.500.
Hierover ben je dan 8.500 belasting verschuldigd. (3.500 over de eerste 10.000 en 5.000 over het deel tussen 10.000-22.500)
Je werkgever houdt op jouw loon 11.600 in en je hoeft maar 8.500 te betalen na verrekening van je hypotheekrente. Je kunt dan een VT aanvragen voor 3.100.
De Belastingdienst zal die 3.100 dan in gelijke delen maandelijks aan je uitbetalen.


Nu is in jouw geval Maura je loon gestegen met 14.000. Dus ipv 30.000 is het 44.000.
Je bent dan aan belasting verschuldigd 17.480. (3.500 over de eerste 10.000, 6.000 over het deel tussen 10.000-25.000 en 7.980 over het deel 25.000-44.000)

Je betaalt nog steeds dezelfde hypotheekrente ad 7.500 en je inkomen wordt dan na verrekening 36.500. Je bent daarover 14.330 aan belasting verschuldigd. (3.500 over de eerste 10.000, 6.000 over 10.000-25.000 en 4.830 over het deel 25.000-36.500)
Er wordt op je loon al 17.480 ingehouden en je hoeft dus maar 14.330 te betalen. Het verschil ad 3.150 wordt dan teveel ingehouden en kun je terug krijgen middels een VT.

Kortom er verandert niets in je teruggave door de stijging in je inkomen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk, zo niet vraag het gerust! Probeer ik het nog eens uit te leggen.
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast do 8 sep 2011 - 23:51

Dank jullie wel.

Ik geloof dat ik de berekening snap. Wat je eigenlijk zegt, met de rekensom, is dat, ook al wordt het inkomen groter, dit eigenlijk geen verschil maakt voor de voorlopige teruggaaf (hypotheekrenteaftrek). Maar dat andere belastingen, zoals inhoudingen van o.a. het loon, wel bepalend kunnen zijn voor de teruggave. Daar waar je wel of niet moet betalen? Heb ik het zo een beetje goed begrepen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Pomodori vr 9 sep 2011 - 0:02

Klopt inderdaad. De stijging van je loon maakt voor de aftrek niet uit.
Wat wel uit zou maken is de hoogte van de rente die je moet betalen. Als die verandert, dan verandert ook je VT.

De belasting die je moet betalen over de stijging van je loon wordt door je werkgever al betaald aan de Belastingdienst. Dat gaat automatisch. Dus je betaalt eigenlijk al meer belasting. (al zal je dat ws niet zo opvallen, doordat dat wordt ingehouden)

Dus zolang je werkgever netjes de loonheffing afdraagt, zou jij je niet druk hoeven maken of je teruggaaf niet te hoog is (tenzij dus de betaalde rente wijzigt)
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast vr 9 sep 2011 - 3:25

Ah, super! Dan heb ik me waarschijnlijk druk gemaakt om niets. Want nu hoe ik maar 100 euro terugbetalen en dat zijn natuurlijk geen bedragen om nachten van wakker te liggen. Dank je wel!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  *Lookie* zo 11 sep 2011 - 7:27

Als je toch het probleem blijft houden dat j steeds moet terugbetalen bij de aangifte, dan kun je ook altijd je voorlopige teruggaaf aanpassen. Je vult dan het wijzigingsformulier in (op internet of op papier) en wat je invult is hoe de situatie op dit moment (dus over het hele jaar gezien) is. Dan wordt er een nieuwe berekening gemaakt en dan krijg je een teruggaaf gebaseerd op de huidige gegevens. Op het belastingkantoor kunnen ze je er ook mee helpen om zo'n wijziging in te vullen.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 7:45

Lookie, dat wil ik volgens jaar ook doen. Dan ben ik er zeker van. Ik vind het leuk om een leuk bedrag terug te krijgen maandelijks, maar in principe heb ik het bedrag niet nodig om mijn vaste lasten te kunnen betalen. Dus dan heb ik liever dat het juist berekend is en dat ik op het eind nog wat terugkrijg, dan dat ik moet terugbetalen. Het gaat maar om een klein bedrag, maar toch. Terugbetalen is nooit leuk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting Empty Re: Voorlopige Teruggave InkomstenBelasting

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum