Geregistr. partnerschap, achternaam daarna nog veranderen?
+4
Pandora
Roodkapje
Siem
RYW
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Geregistr. partnerschap, achternaam daarna nog veranderen?
Kan dat of niet. Ik weet dat je mag kiezen of je nou je meisjesachternaam houd of voor de achternaam van je vriend kiest (of een combi)
Maar kan je die daarna nog laten veranderen? Ik heb namelijk m'n eigen achternaam gehouden maar ik heb nu een beetje spijt
Maar kan je die daarna nog laten veranderen? Ik heb namelijk m'n eigen achternaam gehouden maar ik heb nu een beetje spijt
Gast- Gast
Re: Geregistr. partnerschap, achternaam daarna nog veranderen?
Ik begrijp nooit zo goed wat het voor waarde heeft, om dat aan te geven bij het huwelijk, in de praktijk bedoel ik. Welk effect heeft het precies?
In de zin van: als jij de telefoon aanneemt en jij heet van je meisjesnaam Jansen en je vriend Pietersen, en jij komt er nu achter dat je jezelf liever Pietersen noemt, dan neem je toch de telefoon aan met 'met mevrouw Pietersen?' Er is toch niemand die daar moeilijk om gaat doen? In je paspoort staat je meisjesnaam toch wel, welke naam je ook aanneemt, en je raakt 'm nooit helemaal kwijt, maar in het dagelijks gebruik kan je jezelf toch gewoon Mevrouw Pietersen noemen?
Of vind je het belangrijk om dat officieel vastgelegd te hebben?
In de zin van: als jij de telefoon aanneemt en jij heet van je meisjesnaam Jansen en je vriend Pietersen, en jij komt er nu achter dat je jezelf liever Pietersen noemt, dan neem je toch de telefoon aan met 'met mevrouw Pietersen?' Er is toch niemand die daar moeilijk om gaat doen? In je paspoort staat je meisjesnaam toch wel, welke naam je ook aanneemt, en je raakt 'm nooit helemaal kwijt, maar in het dagelijks gebruik kan je jezelf toch gewoon Mevrouw Pietersen noemen?
Of vind je het belangrijk om dat officieel vastgelegd te hebben?
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Voor de een heeft het een waarde en voor de ander niet
Gast- Gast
Heb dit ooit in een college gehad geloof ik en ik denk dat je dit gewoon bij de gemeente aan kan geven. Andersom dus als je gedurende een huwelijk/geregistreerd partnerschap weer je eigen achternaam wil gaan gebruiken hoef je dit alleen door te geven bij de gemeente. Dat laatste weet ik wel zeker.
Maar het antwoord op jou vraag weet ik niet zeker, weet alleen hoe het andersom werkt
Maar het antwoord op jou vraag weet ik niet zeker, weet alleen hoe het andersom werkt
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Razz_ schreef:Voor de een heeft het een waarde en voor de ander niet
Ik wilde het niet veroordelen, hoor misschien verwoordde ik het wat ongelukkig, maar wat ik eigenlijk bedoelde is: wil je zijn naam in het dagelijks leven gewoon gebruiken (in dat geval: wie houdt je tegen?) of wil je graag dat het officieel wordt vastgelegd?
RYW- Ratel
RYW schreef:Razz_ schreef:Voor de een heeft het een waarde en voor de ander niet
Ik wilde het niet veroordelen, hoor misschien verwoordde ik het wat ongelukkig, maar wat ik eigenlijk bedoelde is: wil je zijn naam in het dagelijks leven gewoon gebruiken (in dat geval: wie houdt je tegen?) of wil je graag dat het officieel wordt vastgelegd?
Officieel. Ik vind het o.a straks gewoon een beetje raar dat heel m'n gezin de achternaam van m'n vriend heeft en ik er zo uitspring met een andere achternaam. En nog andere redenen
Gast- Gast
Razz_ schreef:RYW schreef:Razz_ schreef:Voor de een heeft het een waarde en voor de ander niet
Officieel. Ik vind het o.a straks gewoon een beetje raar dat heel m'n gezin de achternaam van m'n vriend heeft en ik er zo uitspring met een andere achternaam. En nog andere redenen
Ah, ja vandaar misschien zit ik er daarom anders in, mijn zoons hebben de achternaam van mijn ex, ik heb mijn eigen achternaam, mijn vriend heeft zijn eigen achternaam en zijn zoontje heeft de achternaam van ZIJN ex, dus in mijn gezin van 5 personen hebben we maar liefst 4 achternamen
Ik kan me ook voorstellen dat er andere redenen zijn. Ik denk dat je dat wel aan kan passen, maar zou even de gemeente bellen als ik jou was, daar kunnen ze je vast het beste informeren!
RYW- Ratel
Ik snap je helemaal. Op dit moment hebben mijn kinderen mijn achternaam, mijn vriend is eigenlijk de "buitenstaander" met een andere achternaam. We gaan gps eind van dit jaar en dan gaan ik en de kinderen over op de achternaam van mijn vriend.
We komen nu wel eens in situaties terecht waarbij het niet fijn is dat we als "een gezinsnaam" door het leven gaan. Zo kreeg mijn vriend mijn dochter niet mee naar huis op 1 van de eerste crechedagen van mijn dochter... Werd ik gebeld om te vragen of het de bedoeling was dat dhr M. kwam ophalen.
We komen nu wel eens in situaties terecht waarbij het niet fijn is dat we als "een gezinsnaam" door het leven gaan. Zo kreeg mijn vriend mijn dochter niet mee naar huis op 1 van de eerste crechedagen van mijn dochter... Werd ik gebeld om te vragen of het de bedoeling was dat dhr M. kwam ophalen.
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Ik snap het ook wel. RYW, als je voor vrienden en bekenden de telefoon opneemt met de naam die je zelf wil gebruiken is dat niet zo'n probleem. Maar voor verzekeringen, de telefoonmaatschappij, etc, blijf je gewoon mevr. (meisjesnaam). Als je dan opneemt met de achternaam van je vriend zullen ze vragen naar mevr. (meisjesnaam) en waarschijnlijk zelfs argwanend zijn als je zegt dat jij dat zelf bent. Als je echt "volwaardig" de naam van je vriend/partner wil gebruiken, zal je dat toch ergens vast moeten leggen. De maatschappij is er nou eenmaal niet op ingericht dat je dat volledig zelf kan bepalen.
Gast- Gast
Razz_ schreef:RYW schreef:Razz_ schreef:Voor de een heeft het een waarde en voor de ander niet
Daarom heb ik bij ons huwelijk ook gekozen voor zijn achternaam. Allemaal dezelfde naam binnen het gezin.
Pandora- Prater
- Aantal berichten : 1492
Punten : 1682
Registratiedatum : 04-12-10
Razz_ schreef:Kan dat of niet. Ik weet dat je mag kiezen of je nou je meisjesachternaam houd of voor de achternaam van je vriend kiest (of een combi)
Ik denk het wel, het kan bij een huwelijk in ieder geval wel en een geregistreerd partnerschap is bijna hetzelfde.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Ava schreef:Ik snap het ook wel. RYW, als je voor vrienden en bekenden de telefoon opneemt met de naam die je zelf wil gebruiken is dat niet zo'n probleem. Maar voor verzekeringen, de telefoonmaatschappij, etc, blijf je gewoon mevr. (meisjesnaam). Als je dan opneemt met de achternaam van je vriend zullen ze vragen naar mevr. (meisjesnaam) en waarschijnlijk zelfs argwanend zijn als je zegt dat jij dat zelf bent. Als je echt "volwaardig" de naam van je vriend/partner wil gebruiken, zal je dat toch ergens vast moeten leggen. De maatschappij is er nou eenmaal niet op ingericht dat je dat volledig zelf kan bepalen.
Valt wel mee hoor, ik neem altijd op met mijn meisjesnaam maar heb toen ik trouwde wel de naam van mijn man aangenomen. Ik zeg altijd gewoon: oh dat ben ik hoor, ik ben getrouwd maar ik gebruik de namen door elkaar. Nog nooit problemen mee gehad, meestal moeten mensen er wel een beetje om lachen.
Ik raak ook altijd in de war met het opgeven van namen. Dan zeg ik mijn meisjesnaam en dan een paar seconden later: offeh, misschien is het wel *achternaam* in plaats van *meisjesnaam*. Dan moeten mensen ook meestal lachen, maar het levert me nooit problemen op.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Roodkapje schreef:
Dit vind ik eigenlijk wel goed van het kdv. Dan weet je iig dat ze jouw dochter niet zomaar meegeven aan iemand, die misschien wel hele andere bedoelingen heeft.
Fayebella- Prater
- Aantal berichten : 863
Punten : 902
Bij de gemeente kan je zo een wijzigingsformulier halen...
Ik wist trouwens niet dat je de achternaam van je kinderen alsnog kan laten wijzigen.
Hier is het formulier ook binnen... Nu nog een paar maandjes geduld hebben.
Ik wist trouwens niet dat je de achternaam van je kinderen alsnog kan laten wijzigen.
Hier is het formulier ook binnen... Nu nog een paar maandjes geduld hebben.
Roos- Prater
- Aantal berichten : 860
Punten : 931
Wij hebben ook allebei nog onze eigen achternaam, en ook ger. partnerschap.
Onze dochter heeft mijn achternaam, puur omdat we nog niet wisten of we altijd bij elkaar zouden blijven toen ze geboren werd.
Nou zijn we dus nog steeds samen, en ger. partnerschap.. maar nu willen we dus allebei de achternaam van mijn vriend.
maar gaat nogal een kostenplaatje worden, je moet het via de rechter aanvragen. En als je aanvraag niet goed gekeurd word, ben je toch je geld kwijt!
Dus we wachten even tot de 2e geboren is, die moet dus ook mijn achternaam krijgen, omdat we bij de eerste bewust voor deze achternaam hebben gekozen. En daarna gaan we met ons allen de achternaam van mijn vriend krijgen.
Vind het nogal een ingewikkeld gedoe!
Onze dochter heeft mijn achternaam, puur omdat we nog niet wisten of we altijd bij elkaar zouden blijven toen ze geboren werd.
Nou zijn we dus nog steeds samen, en ger. partnerschap.. maar nu willen we dus allebei de achternaam van mijn vriend.
maar gaat nogal een kostenplaatje worden, je moet het via de rechter aanvragen. En als je aanvraag niet goed gekeurd word, ben je toch je geld kwijt!
Dus we wachten even tot de 2e geboren is, die moet dus ook mijn achternaam krijgen, omdat we bij de eerste bewust voor deze achternaam hebben gekozen. En daarna gaan we met ons allen de achternaam van mijn vriend krijgen.
Vind het nogal een ingewikkeld gedoe!
dizzy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 42
Punten : 44
Registratiedatum : 10-08-11
Soortgelijke onderwerpen
» Achternaam veranderen
» Achternaam kindje..
» Wat doe je aan met je geregistreerd partnerschap??
» Geregistreerd partnerschap
» Waxen en pijn daarna
» Achternaam kindje..
» Wat doe je aan met je geregistreerd partnerschap??
» Geregistreerd partnerschap
» Waxen en pijn daarna
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: