Over jezelf praten in de derde persoon
+11
Caresses
Tazz
minoessepoes
blondje1313
Flippin' Bitch
Rebecca
Caramba
Sorella
Sjaantje
Roxi3
Lady Starstruck
15 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Over jezelf praten in de derde persoon
Dus in plaats van 'ik' te praten noem je telkens je eigen naam.
Ik merk dat er wat ooms en tantes zijn die dit doen. Het is soms echt rete irritant. Een paar uur later kom je er ineens achter dat ze het de hele tijd over zichzelf hebben gehad, terwijl je tijdens het gesprek nog dacht: "Ooookay, dus wie hij/zij dan?"
Kennen jullie mensen in je omgeving die dat doen?
Ik merk dat er wat ooms en tantes zijn die dit doen. Het is soms echt rete irritant. Een paar uur later kom je er ineens achter dat ze het de hele tijd over zichzelf hebben gehad, terwijl je tijdens het gesprek nog dacht: "Ooookay, dus wie hij/zij dan?"
Kennen jullie mensen in je omgeving die dat doen?
Gast- Gast
Re: Over jezelf praten in de derde persoon
Ik doe het altijd bij kinderen. Weet ook niet waarom. Maar bij volwassene doe ik het niet. Ik ken wel iemand die het doet. Die maakt van zijn naam ook nog eens een verklein naam. Vind het wel een beetje suf dat hij dat doet haha.
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Ik ken gelukkig ook niemand die dat doet, het lijkt me ontzettend vervelend.
Roxi3- Prater
- Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10
Alleen bij jonge kinderen, omdat zij het begrip 'ik' nog niet helemaal door hebben. En op het forum sinds voor de grap, als in : sjaan is er weer!
Verder ben ik het gelukkig nog nooit tegengekomen
Verder ben ik het gelukkig nog nooit tegengekomen
Sjaantje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10
Ja, mijn dochter doet dat!
Even serieus, een vriendin van mijn man deed het tot voor kort. Gelukkig is ze er nu redelijk vanaf, ik vind het echt uitermate irritant.
Even serieus, een vriendin van mijn man deed het tot voor kort. Gelukkig is ze er nu redelijk vanaf, ik vind het echt uitermate irritant.
Gast- Gast
O hou op! Mijn vader doet dat altijd.. Die vertelt een heel verhaal over papa dit, papa dat.. Ik ben 26, je kan wel in de ik-vorm praten, ik weet dat je mijn vader bent..
Sorella- Kletskop
- Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11
Sorella schreef:O hou op! Mijn vader doet dat altijd.. Die vertelt een heel verhaal over papa dit, papa dat.. Ik ben 26, je kan wel in de ik-vorm praten, ik weet dat je mijn vader bent..
Vreselijk irritant inderdaad. Mijn collega en ik hebben dezelfde naam. Als ik iets over haar zeg, zeg ik er wel altijd achteraan "Ik heb het dus over *haar achternaam*, niet over mezelf hè. Ik praat niet over mezelf in de derde persoon." Ik vind het trouwens ook best irritant als ik moeders zo tegen hun kind van twaalf hoor praten hoor. "Mama gaat even boodschappen doen." Gun je kind ook een normale plek in de maatschappij en leer het meteen aan dat je over jezelf gewoon in de eerste persoon enkelvoud praat.
Gast- Gast
Ik kende ook een jongen die naar Afrika ging voor een half jaar en die zijn hele weblog dus in de derde persoon heeft geschreven. Dát was ook enorm irritant. Ik ben na twee verhalen echt afgehaakt.
@ Birgit: ik ook niet echt in mijn naaste omgeving hoor, maar ik hoor het mensen weleens doen.
@ Birgit: ik ook niet echt in mijn naaste omgeving hoor, maar ik hoor het mensen weleens doen.
Gast- Gast
Ik doe dat bij mijn tantezeggers.
Ze zien mij niet vaak, daarom doe ik dat juist. Mijn neefje van 5 zei laatst tegen mij, "Spetterdespat? Ben jij mijn tante?"
Verder gebruik ik mijn naam niet, alleen als ik voor mijn werk bij dementerende mensen kom, maar dat is anders.
Ze zien mij niet vaak, daarom doe ik dat juist. Mijn neefje van 5 zei laatst tegen mij, "Spetterdespat? Ben jij mijn tante?"
Verder gebruik ik mijn naam niet, alleen als ik voor mijn werk bij dementerende mensen kom, maar dat is anders.
Caramba- Ratel
- Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11
Bij kleine kinderen soms.
Verder hooguit een keer als grapje, maar nooit serieus. Ik vind het bloedirritant als volwasdenen dat in een normaal gesprek doen.
Verder hooguit een keer als grapje, maar nooit serieus. Ik vind het bloedirritant als volwasdenen dat in een normaal gesprek doen.
Gast- Gast
Mijn schoonmoeder doet dat tegen mijn vriend:
'je moeder.....'
'je vader en moeder....'
Vreselijk!
'je moeder.....'
'je vader en moeder....'
Vreselijk!
Ja, mijn vader heeft daar inderdaad een handje van. 'dan gaat papa dit, papa vindt dat...'
Flippin' Bitch- Kletskop
- Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10
Mijn neef doet dat, maar daar pesten wij hem dan ook mee!
(en hij gebruikt zijn naam ook nog eens in de verkleinvorm.....)
(en hij gebruikt zijn naam ook nog eens in de verkleinvorm.....)
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Nee ik ken geen mensen die dat met hun eigen naam doen, maar ik kan me er wel aan irriteren als mensen op tv in de "je" vorm overzichzelf praten. Daar kan je dan niks aan doen, bijvoorbeeld. Terwijl ze bedoelen, daar kan ik dan niks aan doen. Dan lijkt het bijna wel of het zo niet hun probleem is.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
IK praat wel zo tegen mijn kinderen. Tegen mijn dochtertje al minder want die begrijpt het al wel als ik 'ik' zeg. Af en toe praat zij ook wel over zichzelf in de derde persoon.
Maar een voorbeeld zoals minoes het zegt vind ik eigenlijk normaal, dan doel je niet per se op jezelf maar in het algemeen. Zoals voorgaande zin. Ik gebruik het wel eens als in "tja dat kan je wel eens hebben" Dan vind ik, tja dat kan ik wel eens hebben' niet toepasselijk omdat het iedereen wel eens kan overkomen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar een voorbeeld zoals minoes het zegt vind ik eigenlijk normaal, dan doel je niet per se op jezelf maar in het algemeen. Zoals voorgaande zin. Ik gebruik het wel eens als in "tja dat kan je wel eens hebben" Dan vind ik, tja dat kan ik wel eens hebben' niet toepasselijk omdat het iedereen wel eens kan overkomen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10
Op mijn werk wel (autist snapt het begrip ik niet). Verder niet.
Een oude tante van ons doet het ook, maar dat vind ik wel schattig haha, een hele zorgzame vrouw.
Een oude tante van ons doet het ook, maar dat vind ik wel schattig haha, een hele zorgzame vrouw.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
+1Tazz schreef:IK praat wel zo tegen mijn kinderen. Tegen mijn dochtertje al minder want die begrijpt het al wel als ik 'ik' zeg. Af en toe praat zij ook wel over zichzelf in de derde persoon.
Nee ik ken geen mensen die dat doen en ik vind het ook best wel irritant als mensen dat serieus doen. Ik doe het een enkele keer wel eens voor de grap. Als ik een stomme actie heb of zo.
Gast- Gast
Zero schreef:
Nee, Zero kent niemand die dat doet.
Caro wilde hetzelfde grapje maken..
Caro- Ratel
- Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10
Ik doe het wel eens naar mijn kinderen toe maar ik wissel het wel af met ik. De ouders van mijn vriend deden dat nog steeds. Zijn vader zei twee jaar geleden tegen mijn vriend "Je moet papa's gereedschapskist even terugbrengen want papa heeft m nodig". Iew.
Gast- Gast
Tazz schreef:IK praat wel zo tegen mijn kinderen. Tegen mijn dochtertje al minder want die begrijpt het al wel als ik 'ik' zeg. Af en toe praat zij ook wel over zichzelf in de derde persoon.
Nee maar dat bedoel ik ook niet. Het valt mij op dat vaak ik programma's zoals uitstel van executie e.d. mensen niet in de ik vorm praten maar in de je vorm terwijl ze het wel echt over zichzelf hebben en dat ook echt niet op andere mensen van toepassing is. Net of ze zichzelf dan buiten het probleem zetten of zo.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Mijn tante doet dat. Ze woont al jaren alleen en voert zo hele gesprekken met zichzelf. Vind het wel grappig
Rapunzel- Prater
- Aantal berichten : 657
Punten : 732
Een vriendin en ik deden dat vroeger voor de grap .. maar zijn er echt mensen die dat serieus doen haha. Hoe vervelend.
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Derde Wereldoorlog..
» Jezelf horen praten
» Alles aangrijpen om over jezelf te praten
» Derde kindje
» Zou de persoon boven jou
» Jezelf horen praten
» Alles aangrijpen om over jezelf te praten
» Derde kindje
» Zou de persoon boven jou