Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Over de streep

+15
May
Luthien
Printje
SuperGrover
Sorella
Inge
SnowWhite
JoyceVL
Buddha88
bolus26
Paper Crown
Minx
Qiara
Filoria
Marin
19 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Over de streep Empty Over de streep

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 10:38

Wie heeft het programma ' over de streep´gezien?

Het is het Amerikaanse concept Challenge Day, dan nu ook in Nederland is en hier op middelbare scholen wordt 'gedaan'. "Van onbegrip naar respect in één dag"

Ik heb net twee afleveringen gezien en voor het eerst had ik tranen bij een programma/film/tv.

Wat vinden jullie hiervan? Werkt het?

Aflevering 1:
http://overdestreep.kro.nl/seizoenen/seizoen_1/afleveringen/28-07-2011/default.aspx

Aflevering 2:
http://www.hebikietsgemist.nl/aflevering/38710/nederland-3/over-de-streep/aflevering-2.html

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Over de streep Empty Re: Over de streep

Bericht  Marin do 28 jul 2011 - 10:39

Al vaker gezegd, maar ik heb het zelf meegemaakt in Amerika en was bijzonder indrukwekkend.

Is dit dezelfde documentaire als vorig jaar of op een nieuwe school nu? Ik weet niet of ik 't wil zien, vind het heftig.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 10:40

Joy_ schreef:Al vaker gezegd, maar ik heb het zelf meegemaakt in Amerika en was bijzonder indrukwekkend.

Is dit dezelfde documentaire als vorig jaar of op een nieuwe school nu? Ik weet niet of ik 't wil zien, vind het heftig.
De onderste link is, geloof ik, van vorig jaar. De bovenste is nieuw en er komen meer uitzendingen aan.

Laatst aangepast door Smikkell op do 28 jul 2011 - 10:41; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 10:40

1. Alkmaar: Het Petrus Canisius College (PCC) op do. 28 juli
2. Drachten: scholengemeenschap Singelland op do. 4 augustus
3. Den Haag: ROC Mondriaan
4. Bussum: De Fontein
5. Helmond: Het Vakcollege
6. Zwolle: Celeanum Gymnasium

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 10:41

Ik heb het ook weleens gezien. Ik denk dat het nooit kwaad kan om wat wederzijds respect en begrip voor elkaar te krijgen. Juist gewoon even tijd voor elkaar werkt goed naar mijn idee. Wij hadden dat ook op de basisschool en daardoor hadden we een heel hechte klas. Die tijd was er op de hogere scholen eigenlijk nooit en dan blijf je toch in je eigen groepje plakken zoals het toen in ieder geval ging.

Gast
Gast

Bericht  Filoria do 28 jul 2011 - 10:41

Neee, doe me dit niet aan: ik wilde net gaan slapen. En ik ben dol op dit soort programma's Sad
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Qiara do 28 jul 2011 - 10:41

Ik heb vanavond een stuk gezien, maar ik krijg er zo ongelofelijk de kriebels van en ik vraag me af of het blijvend effect heeft. Was dat in jouw geval zo, Joy_?

Ik heb het idee dat het misschien tijdelijk effect heeft, maar daarna iedereen wel weer in oude patronen wegzakt...
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4541
Punten : 5088
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Marin do 28 jul 2011 - 10:44

Qiara schreef:Ik heb vanavond een stuk gezien, maar ik krijg er zo ongelofelijk de kriebels van en ik vraag me af of het blijvend effect heeft. Was dat in jouw geval zo, Joy_?

Ik heb het idee dat het misschien tijdelijk effect heeft, maar daarna iedereen wel weer in oude patronen wegzakt...

Vind ik heel erg moeilijk om te zeggen, omdat het mijn derde dag op school was daar en ik nog niemand kende. Ik kan dus ook niet goed zeggen hoe het contact voor die tijd onderling was en wie in welk groepje hoorde, en hoe dit daarna was. Ik weet wel dat ik er zwaar van onder de indruk was, en ik hele bijzondere en heftige dingen daar heb gezien en gehoord.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 10:44

Ik vind het vrij schokkend dat je bij iemand in de klas kunt zitten waarvan net haar stiefzusje, bij haar in huis, door de vriendin van haar vader is vermoord. En wat ook nog in het nieuws is geweest. Dat haar vader daarna ook dood wil en uiteindelijk ook overlijdt.. :shock: Sad

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 10:47

Smikkell schreef:Ik vind het vrij schokkend dat je bij iemand in de klas kunt zitten waarvan net haar stiefzusje, bij haar in huis, door de vriendin van haar vader is vermoord. En wat ook nog in het nieuws is geweest. Dat haar vader daarna ook dood wil en uiteindelijk ook overlijdt.. :shock: Sad

Dat was ook wel het heftigste verhaal ja en het meisje was normaal ook heel stil meen ik me te herinneren. Maar ja, dat soort dingen gebeuren meer om je heen dan je denkt inderdaad.

Gast
Gast

Bericht  Qiara do 28 jul 2011 - 10:50

Dan kan je dat inderdaad niet beoordelen, maar ik kan me wel voorstellen dat het indrukwekkend is. Vooral dat je verhalen hoort, die je niet achter mensen had gezocht en zo toch gemeenschappelijke dingen bij elkaar ontdekt. Ik denk dat het wel voor een groter gevoel van verbondenheid kan zorgen, maar voor hoelang?

Wow, Smik :shock: No
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4541
Punten : 5088
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Minx do 28 jul 2011 - 18:56

Kan iemand uitleggen hoe het ook al weer zat wel eens wat van gehoord maar hoe het zat weet ik niet meer.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Paper Crown do 28 jul 2011 - 20:18

Ik heb het niet gezien, waar gaat het over?
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 20:42

Ik had het er gister over met een vriendin die maatschappelijk werk studeert, zij is enorm sceptisch wat betreft de benadering. Het werkt misschien de eerste weken, maar ze is ook van mening dat er goede nazorg moet zijn. Sommige leerlingen beseffen zich die dag echt dingen en hebben professionele hulp nodig, dit moet dan wel door de school worden opgevangen!

Gast
Gast

Bericht  bolus26 do 28 jul 2011 - 21:54

ben aan t kijken maar vind t wel heftig hoor. knap dat de methode zo n effect heeft maar ik zou hem niet ´zomaar´toepassen en nazorg lijkt me echt zeer noodzakelijk!
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 22:02

bolus26 schreef:ben aan t kijken maar vind t wel heftig hoor. knap dat de methode zo n effect heeft maar ik zou hem niet ´zomaar´toepassen en nazorg lijkt me echt zeer noodzakelijk!

+ 1, ik heb op sommige momenten echt Cry

Gast
Gast

Bericht  bolus26 do 28 jul 2011 - 22:18

hier ook een plasje water op t toetsenbord hoor! Sad
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Bericht  Buddha88 do 28 jul 2011 - 22:30

Die jongen die maar doorbleef gaan in zijn "ik heb mijn vader niet nodig, want hij was geen vader ''.. vond ik vrij apart. Ik heb/had juist het idee dat hij proff.hulp nodig heeft. Hij praat er zo makkelijk over en met zijn taalgebruik .... hmm ik weet het niet. :cyclops:
Buddha88
Buddha88
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 88
Punten : 96
Registratiedatum : 08-06-11

Bericht  bolus26 do 28 jul 2011 - 22:36

ja die jongen kan wel wat nazorg gebruiken.
ik kan me voorstellen dat je er op den duur vrede mee hebt (wou dat ik dat ook kon) maar de manier waarop hij dit verkondigde was to much.

dat vind ik ook het ´gevaarlijke´met zulke dingen. Hij realiseerde zich die dag pas dat hij nooit kind geweest is. Zulke dingen kunnen een boel naar boven brengen.

een collega van mij zei wel es: soms moet je ook oppassen met therapieen (zoals deze) ze halen je helemaal uit elkaar en je moet daarna jezelf weer in elkaar zien te krijgen. misschien wat dramatisch gesteld maar er zit wat in als nazorg ontbreekt of onvolledig is.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Bericht  JoyceVL do 28 jul 2011 - 23:25

Ook net gekeken, vond het best aangrijpend en heb er ook wel een traantje om gelaten.
JoyceVL
JoyceVL
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 82
Punten : 256
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast do 28 jul 2011 - 23:53

Ik vind het mooi. Het is mooi om te zien dat ze wat meer buiten hun eigen hokje denken en begrip krijgen voor elkaar en ik hoop dat dat blijvend is. Als meer mensen dat zouden doen, zou de wereld er een stukje mooier uitzien.

Ik denk dat Frank in de toekomst nog wel tegen de problemen met zijn vader aanloopt. Hij zat het nu wel mooi te verkondigen allemaal, maar volgens mij is het een grote muur die hij onbewust als een overlevingsmeganisme om zich heen heeft gebouwd. En ik denk dat de oorsprong van de woede die hij heeft jegens de maatschappij ligt bij de problemen met zijn vader.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 0:11

Natuurlijk, zodra je elke keer na het woordje vader meteen zegt : maar ik heb er geen probleem mee, dan lijkt het er eerder op dat hij het gevoel en gemis niet durft toe te laten.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 0:13

Ja precies. Dat idee heb ik ook.

Gast
Gast

Bericht  SnowWhite vr 29 jul 2011 - 0:55

Ik heb het gister ook zitten kijken. Had vaak genoeg tranen in mijn ogen!
Of het blijvend effect heeft vraag ik me af. Maar wellicht zal dat per persoon verschillen. De één zal er misschien echt iets mee doen en de ander kan denken 'ach, het was een leuke dag'.

Dat met die jongen, Frank volgens mij, die geen vader in zijn leven heeft vond ik iets te vaak roepen dat hij er geen problemen mee heeft. Dat zal hij ergens toch wel hebben, want je gaat toch bepaalde geborgenheid zoeken. Ik vond het ook erg lief toen de leraren (die zelf vader zijn) hem een knuffel kwamen geven!
SnowWhite
SnowWhite
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1948
Punten : 2044
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 1:35

De aflevering van gister wordt volgens mij om 15.00 uur herhaald op ned2.
Vond het wel heftig om te zien.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: