Over de streep
+15
May
Luthien
Printje
SuperGrover
Sorella
Inge
SnowWhite
JoyceVL
Buddha88
bolus26
Paper Crown
Minx
Qiara
Filoria
Marin
19 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Over de streep
Wie heeft het programma ' over de streep´gezien?
Het is het Amerikaanse concept Challenge Day, dan nu ook in Nederland is en hier op middelbare scholen wordt 'gedaan'. "Van onbegrip naar respect in één dag"
Ik heb net twee afleveringen gezien en voor het eerst had ik tranen bij een programma/film/tv.
Wat vinden jullie hiervan? Werkt het?
Aflevering 1:
http://overdestreep.kro.nl/seizoenen/seizoen_1/afleveringen/28-07-2011/default.aspx
Aflevering 2:
http://www.hebikietsgemist.nl/aflevering/38710/nederland-3/over-de-streep/aflevering-2.html
Het is het Amerikaanse concept Challenge Day, dan nu ook in Nederland is en hier op middelbare scholen wordt 'gedaan'. "Van onbegrip naar respect in één dag"
Ik heb net twee afleveringen gezien en voor het eerst had ik tranen bij een programma/film/tv.
Wat vinden jullie hiervan? Werkt het?
Aflevering 1:
http://overdestreep.kro.nl/seizoenen/seizoen_1/afleveringen/28-07-2011/default.aspx
Aflevering 2:
http://www.hebikietsgemist.nl/aflevering/38710/nederland-3/over-de-streep/aflevering-2.html
Gast- Gast
Re: Over de streep
Al vaker gezegd, maar ik heb het zelf meegemaakt in Amerika en was bijzonder indrukwekkend.
Is dit dezelfde documentaire als vorig jaar of op een nieuwe school nu? Ik weet niet of ik 't wil zien, vind het heftig.
Is dit dezelfde documentaire als vorig jaar of op een nieuwe school nu? Ik weet niet of ik 't wil zien, vind het heftig.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
De onderste link is, geloof ik, van vorig jaar. De bovenste is nieuw en er komen meer uitzendingen aan.Joy_ schreef:Al vaker gezegd, maar ik heb het zelf meegemaakt in Amerika en was bijzonder indrukwekkend.
Laatst aangepast door Smikkell op do 28 jul 2011 - 10:41; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
1. Alkmaar: Het Petrus Canisius College (PCC) op do. 28 juli
2. Drachten: scholengemeenschap Singelland op do. 4 augustus
3. Den Haag: ROC Mondriaan
4. Bussum: De Fontein
5. Helmond: Het Vakcollege
6. Zwolle: Celeanum Gymnasium
2. Drachten: scholengemeenschap Singelland op do. 4 augustus
3. Den Haag: ROC Mondriaan
4. Bussum: De Fontein
5. Helmond: Het Vakcollege
6. Zwolle: Celeanum Gymnasium
Gast- Gast
Ik heb het ook weleens gezien. Ik denk dat het nooit kwaad kan om wat wederzijds respect en begrip voor elkaar te krijgen. Juist gewoon even tijd voor elkaar werkt goed naar mijn idee. Wij hadden dat ook op de basisschool en daardoor hadden we een heel hechte klas. Die tijd was er op de hogere scholen eigenlijk nooit en dan blijf je toch in je eigen groepje plakken zoals het toen in ieder geval ging.
Gast- Gast
Neee, doe me dit niet aan: ik wilde net gaan slapen. En ik ben dol op dit soort programma's
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Ik heb vanavond een stuk gezien, maar ik krijg er zo ongelofelijk de kriebels van en ik vraag me af of het blijvend effect heeft. Was dat in jouw geval zo, Joy_?
Ik heb het idee dat het misschien tijdelijk effect heeft, maar daarna iedereen wel weer in oude patronen wegzakt...
Ik heb het idee dat het misschien tijdelijk effect heeft, maar daarna iedereen wel weer in oude patronen wegzakt...
Qiara- Ratel
- Aantal berichten : 4541
Punten : 5088
Registratiedatum : 20-11-10
Qiara schreef:Ik heb vanavond een stuk gezien, maar ik krijg er zo ongelofelijk de kriebels van en ik vraag me af of het blijvend effect heeft. Was dat in jouw geval zo, Joy_?
Vind ik heel erg moeilijk om te zeggen, omdat het mijn derde dag op school was daar en ik nog niemand kende. Ik kan dus ook niet goed zeggen hoe het contact voor die tijd onderling was en wie in welk groepje hoorde, en hoe dit daarna was. Ik weet wel dat ik er zwaar van onder de indruk was, en ik hele bijzondere en heftige dingen daar heb gezien en gehoord.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik vind het vrij schokkend dat je bij iemand in de klas kunt zitten waarvan net haar stiefzusje, bij haar in huis, door de vriendin van haar vader is vermoord. En wat ook nog in het nieuws is geweest. Dat haar vader daarna ook dood wil en uiteindelijk ook overlijdt..
Gast- Gast
Smikkell schreef:Ik vind het vrij schokkend dat je bij iemand in de klas kunt zitten waarvan net haar stiefzusje, bij haar in huis, door de vriendin van haar vader is vermoord. En wat ook nog in het nieuws is geweest. Dat haar vader daarna ook dood wil en uiteindelijk ook overlijdt..
Dat was ook wel het heftigste verhaal ja en het meisje was normaal ook heel stil meen ik me te herinneren. Maar ja, dat soort dingen gebeuren meer om je heen dan je denkt inderdaad.
Gast- Gast
Dan kan je dat inderdaad niet beoordelen, maar ik kan me wel voorstellen dat het indrukwekkend is. Vooral dat je verhalen hoort, die je niet achter mensen had gezocht en zo toch gemeenschappelijke dingen bij elkaar ontdekt. Ik denk dat het wel voor een groter gevoel van verbondenheid kan zorgen, maar voor hoelang?
Wow, Smik
Wow, Smik
Qiara- Ratel
- Aantal berichten : 4541
Punten : 5088
Registratiedatum : 20-11-10
Kan iemand uitleggen hoe het ook al weer zat wel eens wat van gehoord maar hoe het zat weet ik niet meer.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb het niet gezien, waar gaat het over?
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Ik had het er gister over met een vriendin die maatschappelijk werk studeert, zij is enorm sceptisch wat betreft de benadering. Het werkt misschien de eerste weken, maar ze is ook van mening dat er goede nazorg moet zijn. Sommige leerlingen beseffen zich die dag echt dingen en hebben professionele hulp nodig, dit moet dan wel door de school worden opgevangen!
Gast- Gast
ben aan t kijken maar vind t wel heftig hoor. knap dat de methode zo n effect heeft maar ik zou hem niet ´zomaar´toepassen en nazorg lijkt me echt zeer noodzakelijk!
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
bolus26 schreef:ben aan t kijken maar vind t wel heftig hoor. knap dat de methode zo n effect heeft maar ik zou hem niet ´zomaar´toepassen en nazorg lijkt me echt zeer noodzakelijk!
+ 1, ik heb op sommige momenten echt
Gast- Gast
hier ook een plasje water op t toetsenbord hoor!
bolus26- Ratel
Die jongen die maar doorbleef gaan in zijn "ik heb mijn vader niet nodig, want hij was geen vader ''.. vond ik vrij apart. Ik heb/had juist het idee dat hij proff.hulp nodig heeft. Hij praat er zo makkelijk over en met zijn taalgebruik .... hmm ik weet het niet. :cyclops:
Buddha88- Fluisteraar
- Aantal berichten : 88
Punten : 96
Registratiedatum : 08-06-11
ja die jongen kan wel wat nazorg gebruiken.
ik kan me voorstellen dat je er op den duur vrede mee hebt (wou dat ik dat ook kon) maar de manier waarop hij dit verkondigde was to much.
dat vind ik ook het ´gevaarlijke´met zulke dingen. Hij realiseerde zich die dag pas dat hij nooit kind geweest is. Zulke dingen kunnen een boel naar boven brengen.
een collega van mij zei wel es: soms moet je ook oppassen met therapieen (zoals deze) ze halen je helemaal uit elkaar en je moet daarna jezelf weer in elkaar zien te krijgen. misschien wat dramatisch gesteld maar er zit wat in als nazorg ontbreekt of onvolledig is.
ik kan me voorstellen dat je er op den duur vrede mee hebt (wou dat ik dat ook kon) maar de manier waarop hij dit verkondigde was to much.
dat vind ik ook het ´gevaarlijke´met zulke dingen. Hij realiseerde zich die dag pas dat hij nooit kind geweest is. Zulke dingen kunnen een boel naar boven brengen.
een collega van mij zei wel es: soms moet je ook oppassen met therapieen (zoals deze) ze halen je helemaal uit elkaar en je moet daarna jezelf weer in elkaar zien te krijgen. misschien wat dramatisch gesteld maar er zit wat in als nazorg ontbreekt of onvolledig is.
bolus26- Ratel
Ook net gekeken, vond het best aangrijpend en heb er ook wel een traantje om gelaten.
JoyceVL- Fluisteraar
- Aantal berichten : 82
Punten : 256
Registratiedatum : 22-11-10
Ik vind het mooi. Het is mooi om te zien dat ze wat meer buiten hun eigen hokje denken en begrip krijgen voor elkaar en ik hoop dat dat blijvend is. Als meer mensen dat zouden doen, zou de wereld er een stukje mooier uitzien.
Ik denk dat Frank in de toekomst nog wel tegen de problemen met zijn vader aanloopt. Hij zat het nu wel mooi te verkondigen allemaal, maar volgens mij is het een grote muur die hij onbewust als een overlevingsmeganisme om zich heen heeft gebouwd. En ik denk dat de oorsprong van de woede die hij heeft jegens de maatschappij ligt bij de problemen met zijn vader.
Ik denk dat Frank in de toekomst nog wel tegen de problemen met zijn vader aanloopt. Hij zat het nu wel mooi te verkondigen allemaal, maar volgens mij is het een grote muur die hij onbewust als een overlevingsmeganisme om zich heen heeft gebouwd. En ik denk dat de oorsprong van de woede die hij heeft jegens de maatschappij ligt bij de problemen met zijn vader.
Gast- Gast
Natuurlijk, zodra je elke keer na het woordje vader meteen zegt : maar ik heb er geen probleem mee, dan lijkt het er eerder op dat hij het gevoel en gemis niet durft toe te laten.
Gast- Gast
Ik heb het gister ook zitten kijken. Had vaak genoeg tranen in mijn ogen!
Of het blijvend effect heeft vraag ik me af. Maar wellicht zal dat per persoon verschillen. De één zal er misschien echt iets mee doen en de ander kan denken 'ach, het was een leuke dag'.
Dat met die jongen, Frank volgens mij, die geen vader in zijn leven heeft vond ik iets te vaak roepen dat hij er geen problemen mee heeft. Dat zal hij ergens toch wel hebben, want je gaat toch bepaalde geborgenheid zoeken. Ik vond het ook erg lief toen de leraren (die zelf vader zijn) hem een knuffel kwamen geven!
Of het blijvend effect heeft vraag ik me af. Maar wellicht zal dat per persoon verschillen. De één zal er misschien echt iets mee doen en de ander kan denken 'ach, het was een leuke dag'.
Dat met die jongen, Frank volgens mij, die geen vader in zijn leven heeft vond ik iets te vaak roepen dat hij er geen problemen mee heeft. Dat zal hij ergens toch wel hebben, want je gaat toch bepaalde geborgenheid zoeken. Ik vond het ook erg lief toen de leraren (die zelf vader zijn) hem een knuffel kwamen geven!
SnowWhite- Kletskop
- Aantal berichten : 1948
Punten : 2044
Registratiedatum : 03-12-10
De aflevering van gister wordt volgens mij om 15.00 uur herhaald op ned2.
Vond het wel heftig om te zien.
Vond het wel heftig om te zien.
Gast- Gast
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: