Nederland in top drie depressiefste landen. Verklaring?
+8
Susan
luisa
SleepingBeauty
Supertalentje
Geluk
mzcharlotte
Antibes
Lavendel
12 plaatsers
Pagina 1 van 4
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Nederland in top drie depressiefste landen. Verklaring?
Dit staat in een artikel staat op nu.nl. http://www.nu.nl/gezondheid/2575120/nederland-in-top-drie-depressiefste-landen.html
In het artikel worden enkele verklaringen gegeven waarom we zo hoog scoren. Maar wat denken jullie daarvan? Waarom zouden Nederlanders hoger scoren op depressie dan mensen in bijvoorbeeld India? Noemen wij iets eerder een depressie? Hebben zij wel dezelfde maatstaven maar is de situatie daar zoveel slechter dat ze meer aan kunnen? Of? Ik vind het toch best een aparte uitkomst moet ik zeggen.
In het artikel worden enkele verklaringen gegeven waarom we zo hoog scoren. Maar wat denken jullie daarvan? Waarom zouden Nederlanders hoger scoren op depressie dan mensen in bijvoorbeeld India? Noemen wij iets eerder een depressie? Hebben zij wel dezelfde maatstaven maar is de situatie daar zoveel slechter dat ze meer aan kunnen? Of? Ik vind het toch best een aparte uitkomst moet ik zeggen.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Nederland in top drie depressiefste landen. Verklaring?
_Leaf_ schreef:Het weer
Dit dacht ik ook als eerste!
Gast- Gast
Haha nou op dit moment schijnt hier nog heerlijk de zon dus het was niet het eerste wat in me op kwam En depressief zou ik dan trouwens wel worden als ik in het noorden van noorwegen of ijsland ofzo zou wonen
Lavendel- Ratel
Ik denk omdat we al jaren een rijk land zijn en er dan meer nagedacht wordt over het perfecte leven. Het gras is altijd groener bij de buren etc. In een land als de fillipijnen (noem maar even wat) zijn mensen al gelukkig als hun hele familie bij elkaar is en ze een goede oogst hebben. Wij hebben veel meer nodig om gelukkig te zijn, omdat we meer luxe gewend zijn.
Gast- Gast
Oh ja en Nederlanders zijn heel negatief. We zien meestal de slechte kant van iets en houden van mopperen. Dat vind ik althans heel erg opvallen in vergelijking met andere rijke westerse landen.
Fransen zijn ook van die zeurende negatieve mopperkonten, vind t dan ook niet gek dat zij in de top 3 staan.
Fransen zijn ook van die zeurende negatieve mopperkonten, vind t dan ook niet gek dat zij in de top 3 staan.
Gast- Gast
Inderdaad het weer (en daarbij horende buitenleven) en de cultuur qua familiebanden/sociale contacten.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Dat is ook een goede! In NL maak je niet snel nieuwe vrienden. In veel landen word je continue door mensen uitgenodigt op feestjes en borrels. Hier alleen via vrienden van vrienden.Antibes schreef:Inderdaad het weer (en daarbij horende buitenleven) en de cultuur qua familiebanden/sociale contacten.
Gast- Gast
Odilia schreef:Oh ja en Nederlanders zijn heel negatief.
Ja, dat vind ik ook. Gegroet worden met "Welcome back in hell" (serieus!) is toch niet normaal?
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
haha waar heb je dat meegemaakt??zegmaar_ schreef:Odilia schreef:Oh ja en Nederlanders zijn heel negatief.
Ja, dat vind ik ook. Gegroet worden met "Welcome back in hell" (serieus!) is toch niet normaal?
Gast- Gast
zegmaar_ schreef:Odilia schreef:Oh ja en Nederlanders zijn heel negatief.
Zeiden mensen dit toen je terugkwam uit het buitenland? Hm, zo negatief heb ik mensen nog nooit horen praten hoor, misschien heb jij nu net uitzonderingen getroffen?
Het klimaat speelt in ieder geval een grote rol, ik heb laatst met college geleerd dat er in Noord-Europa bijvoorbeeld ook veel meer alcoholisten zijn dan in Zuid-Europa: koud weer en weinig zonlicht zorgen er blijkbaar voor dat mensen eerder naar de drank grijpen.
Geluk- Fluisteraar
- Aantal berichten : 135
Punten : 174
Registratiedatum : 27-01-11
Misschien zijn we wel erg verwend, een soort van de sweet 16's van Europa. Als je eenmaal goud heb, dan hoef je geen zilver meer...
Gast- Gast
@ Odilia: Mijn huidige werk. Zit je uitgerust en vol goede moed weer aan je bureau, klaar voor alle uitdagingen, komt collega twee: "Nou maar eens zien hoe lang die goede bui duurt".
Laatst aangepast door zegmaar_ op wo 27 jul 2011 - 5:53; in totaal 1 keer bewerkt
mzcharlotte- Ratel
In Finland zijn veel mensen alcoholist idd....Dan besef je je ook niet meer dat je depressief bent, denk ik
Gast- Gast
De welvaart natuurlijk ook. Als je je 15 uur per dag uit de naad moet werken voor een dollar heb je helemaal geen tijd om na te denken over een depressie, dan ben je alleen maar aan het overleven denk ik dan...
Ik denk trouwens niet dat het echt aan het weer ligt, Belgie, Duitsland, Engeland hebben toch eenzelfde soort weer? En dan bedoel ik regenachtige weer, minder zon dan Zuid-Frankrijk etc.
Ik denk trouwens niet dat het echt aan het weer ligt, Belgie, Duitsland, Engeland hebben toch eenzelfde soort weer? En dan bedoel ik regenachtige weer, minder zon dan Zuid-Frankrijk etc.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Geluk schreef:zegmaar_ schreef:Odilia schreef:Oh ja en Nederlanders zijn heel negatief.
Zeiden mensen dit toen je terugkwam uit het buitenland? Hm, zo negatief heb ik mensen nog nooit horen praten hoor, misschien heb jij nu net uitzonderingen getroffen?
Nog niet eens, ik ben gewoon omgeven door chagerijnige ouwe opa's.
mzcharlotte- Ratel
Geluk schreef:zegmaar_ schreef:Odilia schreef:Oh ja en Nederlanders zijn heel negatief.
Het klimaat speelt in ieder geval een grote rol, ik heb laatst met college geleerd dat er in Noord-Europa bijvoorbeeld ook veel meer alcoholisten zijn dan in Zuid-Europa: koud weer en weinig zonlicht zorgen er blijkbaar voor dat mensen eerder naar de drank grijpen.
Maar in Noorwegen/Zweden is het klimaat niet beter en dat zijn altijd "gelukkige" landen toch? Volgens mij draagt in die land de goede verzorgingsstaat bij aan het geluksgevoel. (Dacht ik, ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb en of het dus klopt).
Lavendel- Ratel
Klopt Lavendel, dat heb ik ook weleens gehoord! En wij het maar afbreken hier, hoe betuttelend ook die overheid, ik hou van onze verzorgingsstaat...
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Kan het me wel voorstellen..De laatste tijd hoor ik zoveel mensen die depressief zijn...Lijkt steeds meer te worden.
Ik denk dat het grotendeels veroorzaakt wordt doordat we atlijd maar drukdrukdruk druk zijn..
Hard werken, weinig tijd voor sociale dingen, we worden al steeds meer individualistisch...
Als ik dat soms hoor mensen gaan de hele dag werken kinderen worden tegen de avond eens weer op gehaald uit de dag opvang en even eten en hup weer naar bed. We zijn uitgeblust na het werk...
We moeten er bij horen, dek inderen moeten naar jazz, hocky en ballet.
Ik geloof echt dat het druk zijn, weinig tijd om te te genietne en door te brengen met familie, vrienden, partner enz. echt een groot invloed hier op heeft.
Dan kunnen we misschien wel denken dat dat wel mee valt, maar we hebben hier met z'n allen wel een hoog levenstempo.
Ik denk dat het grotendeels veroorzaakt wordt doordat we atlijd maar drukdrukdruk druk zijn..
Hard werken, weinig tijd voor sociale dingen, we worden al steeds meer individualistisch...
Als ik dat soms hoor mensen gaan de hele dag werken kinderen worden tegen de avond eens weer op gehaald uit de dag opvang en even eten en hup weer naar bed. We zijn uitgeblust na het werk...
We moeten er bij horen, dek inderen moeten naar jazz, hocky en ballet.
Ik geloof echt dat het druk zijn, weinig tijd om te te genietne en door te brengen met familie, vrienden, partner enz. echt een groot invloed hier op heeft.
Dan kunnen we misschien wel denken dat dat wel mee valt, maar we hebben hier met z'n allen wel een hoog levenstempo.
SleepingBeauty- Kletskop
- Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10
Ik denk dat het om een combinatie van factoren gaat. De individualisering waarbij dus ook de sociale controle wegvalt. As het dus niet goed gaat is het in vergelijking met andere culturen makkelijker om erin weg te zakken omdat er niemand op je let.
Daarnaast denk ik dat de relatieve armoede meespeelt. In je omgeving (familie/vrienden) en vanuit de media heeft 'iedereen' de nieuwste en hipste dingen. Er wordt in de westerse wereld toch een beetje een status aan nieuwe gadgets gehangen. Jij kan dat alleen niet betalen en hebt daardoor het idee dat je er niet meer 'bij' hoort. In niet-westerse delen van de wereld wordt er niet zo'n big-deal gemaakt van nieuwe gadgets en in sommige delen van de wereld komen ze niet eens reclame tegen dus weten ze ook niet wat ze 'missen'.
Je gaat dus jezelf vergelijken met anderen die het 'beter' hebben en weet niet meer je eigen bezit en geluk te relativeren.
Daarnaast denk ik dat de relatieve armoede meespeelt. In je omgeving (familie/vrienden) en vanuit de media heeft 'iedereen' de nieuwste en hipste dingen. Er wordt in de westerse wereld toch een beetje een status aan nieuwe gadgets gehangen. Jij kan dat alleen niet betalen en hebt daardoor het idee dat je er niet meer 'bij' hoort. In niet-westerse delen van de wereld wordt er niet zo'n big-deal gemaakt van nieuwe gadgets en in sommige delen van de wereld komen ze niet eens reclame tegen dus weten ze ook niet wat ze 'missen'.
Je gaat dus jezelf vergelijken met anderen die het 'beter' hebben en weet niet meer je eigen bezit en geluk te relativeren.
Gast- Gast
Ik ben zelf erg depressief (zit weer op een dieptepunt momenteel) en ik kan wel vertellen, dat dat niets te maken heeft met het weer of het al dan niet hebben van bepaalde gadgets. Bij mij heeft het te maken met een hoop nare dingen die ik niet kan verwerken.
Er zit een groot verschil tussen niet zo blij zijn met bijvoorbeeld regenachtig weer of het niet kunnen kopen van iets dat je graag wilt hebben, en het hebben van een depressie.
Ik wou haast dat het zo simpel wás.
Er zit een groot verschil tussen niet zo blij zijn met bijvoorbeeld regenachtig weer of het niet kunnen kopen van iets dat je graag wilt hebben, en het hebben van een depressie.
Gast- Gast
Eerlijk gezegd denk ik dat er in Nederland snel het label depressief gebruikt worden, althans sneller dan in veel andere landen.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Vischje schreef:Ik ben zelf erg depressief (zit weer op een dieptepunt momenteel) en ik kan wel vertellen, dat dat niets te maken heeft met het weer of het al dan niet hebben van bepaalde gadgets. Bij mij heeft het te maken met een hoop nare dingen die ik niet kan verwerken.
Oh dat geloof ik zeker dat het vaak niet aan het weer ligt en andere simpele dingen maar aan diepe achterliggende problemen. De vraag ging erover waarom het percentage nou juist in Nederland zo hoog ligt.
Lavendel- Ratel
Het schijnt dat de meeste mensen die single zijn zich in de zomer eerder eenzaam en ongelukkig voelen las ik onlangs in een tijdschrift. Nederland telt veel single mensen._Leaf_ schreef:Het weer
Gast- Gast
Klopt, ik heb de vraag gelezen en ik zou zelf het antwoord niet eens weten.
Maar dan is er natuurlijk (inderdaad) ook nog de kwestie: wat bestempelt men als een depressie? Ik denk dat veel mensen zichzelf al depri noemen als ze een beetje somber zijn, of als het eventjes niet zo gaat zoals het moet, maar da's natuurlijk wel wat anders dan een echte gediagnosticeerde depressie. Maar goed, weer on topic. En daar weet ik het antwoord dus niet op.
Maar dan is er natuurlijk (inderdaad) ook nog de kwestie: wat bestempelt men als een depressie? Ik denk dat veel mensen zichzelf al depri noemen als ze een beetje somber zijn, of als het eventjes niet zo gaat zoals het moet, maar da's natuurlijk wel wat anders dan een echte gediagnosticeerde depressie. Maar goed, weer on topic. En daar weet ik het antwoord dus niet op.
Gast- Gast
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Dieren uit andere landen halen.
» IB60-verklaring
» Verklaring goed werknemerschap/ouderschapsverlof - P&O-ers?!
» Wie heeft er een verklaring? "Preuts-heid"
» Liedjes rond het thema 'landen'
» IB60-verklaring
» Verklaring goed werknemerschap/ouderschapsverlof - P&O-ers?!
» Wie heeft er een verklaring? "Preuts-heid"
» Liedjes rond het thema 'landen'
Pagina 1 van 4
Permissies van dit forum: