Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

2 jaar en weinig praten

+4
Rouge
Printje
Susan
maiadebij
8 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  Rouge zo 19 dec 2010 - 0:24

Ohja Maia: goed hoor dat je zoontje met gebaren dingen duidelijk probeert te maken. Mijn zoontje pikt gebaren ook veel sneller op dan gesproken taal. Ik kan zelf gebaren dus doe dat af en toe. In gebaren heeft hij bv al 'tandenpoetsen' 'thee' 'eten' 'drinken' 'lekker' gezegd,wat hij in gesproken taal echt nog niet zegt. En gebaren beinvloeden de taalontwikkeling niet, kan juist een goede ondersteuning zijn om woorden te begrijpen en uit te spreken.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  Gast zo 19 dec 2010 - 3:22

Liva schreef:
1982Angel1982 schreef:

onze zoon word volgende maand 2, heb na aanleding van je topic even zitten denken met mijn man hoeveel woorden onze zoon nu kent, wij zitten al tegen de 90 woorden aan.
Maar ik ken er ook zat die net als jou zoontje nog maar een paar woordjes zeggen. Ik zou me er nog niet zo heel druk om maken, of ander even advies vragen op het cb

Lijkt me nou ook niet echt opbeurend om te lezen voor Maia :P Wink

Ik zou het ook even gewoon even bij het CB neerleggen inderdaad.
sorry , zo was het niet bedoeld...

ik wilde er alleen mee zeggen dat ik er heel veel ken die ook maar een paar woordjes kennen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  maiadebij zo 19 dec 2010 - 8:26

Rouge schreef:Ohja Maia: goed hoor dat je zoontje met gebaren dingen duidelijk probeert te maken. Mijn zoontje pikt gebaren ook veel sneller op dan gesproken taal. Ik kan zelf gebaren dus doe dat af en toe. In gebaren heeft hij bv al 'tandenpoetsen' 'thee' 'eten' 'drinken' 'lekker' gezegd,wat hij in gesproken taal echt nog niet zegt. En gebaren beinvloeden de taalontwikkeling niet, kan juist een goede ondersteuning zijn om woorden te begrijpen en uit te spreken.

Ik had laatst ook een artikel gelezen over het leren en gebruiken van gebaren bij baby's en dreumessen, het staat inderdaad de spraak ontwikkeling niet in de weg, in tegendeel zelfs!

Woezel en Susan, dat vind ik dus ook de manier niet om te doen alsof ik hem niet begrijp. Ik merk nu al dat het hem frustreerd als we hem een x niet begrijpen, en hij is zo blij als we hem wel begrijpen!

Lilith, wel fijn om te horen dat N de enige niet is en het eigenlijk normaal is. Het lijkt me zo leuk als hij ineens zo'n spurt krijgt. Hij kent natuurlijk alle woorden al, dus als gij eenmaal de smaak te pakken krijgt gaat het ook vast snel!

Mijn vriendin vertelde dat kindjes die vroeg bezig zijn met zindelijkheid vaak later praten omdat hun energie simpelweg in andere dingen gaat zitten. Nu is N erg bezig met het potje, doet er vaak plasjes op en is soms grote delen van de dag droog dus dat zou ook best eens kunnen natuurlijk.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  Vancity_girl zo 19 dec 2010 - 9:42

Ik ga me er als voormalig logopedist ook maar even mee bemoeien smile
Ik denk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken, maar zou het wel in de gaten houden. Idd bespreken op het CB en eventueel het gehoor laten testen om dat vast uit te sluiten.
Ik las in een reactie dat je je kinderen tweetalig opvoed? Is dat zo? Bij kinderen die twee talen tegelijk leren komt een stille periode namelijk best vaak voor. Je kind neemt dan rustig de tijd om de taal op zich in te laten werken en als hij/zij er klaar voor is komen er soms ineens hele volzinnen.
Het is voor mij weer even geleden ( werk sinds 2 jaar niet meer als logopedist) maar ik heb wel een scriptie geschreven over tweetaligheid. Dus als je wat meer wilt weten kan ik dat altijd voor je opzoeken.
Misschien heb je wat een deze site:
http://kindentaal.logopedie.nl/site/home
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  maiadebij zo 19 dec 2010 - 10:08

Vancity_girl schreef:Ik ga me r als voormalig logopedist ook maar even mee bemoeien smile
Ik denk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken, maar zou het wel in de gaten houden. Idd bespreken op het CB en eventueel het gehoor laten testen om dat vast uit te sluiten.
Ik las in een reactie dat je je kinderen tweetalig opvoed? Is dat zo? Bij kinderen die twee talen tegelijk leren komt een stille periode namelijk best vaak voor. Je kind neemt dan rustig de tijd om de taal op zich in te laten werken en als hij/zij er klaar voor is komen er soms ineens hele volzinnen.
Het is voor mij weer even geleden ( werk sinds 2 jaar niet meer als logopedist) maar ik heb wel een scriptie geschreven over tweetaligheid. Dus als je wat meer wilt weten kan ik dat altijd voor je opzoeken.
Misschien heb je wat een deze site:
http://kindentaal.logopedie.nl/site/home

Oja dat vergat ik nog in mijn stukje hierboven te schrijven, mijn man is Marokkaans en 2-talig opvoeding leek ons prima te doen, maar in de praktijk is het niet haalbaar. Mijn man werkt veel dus is te weinig thuis om N het berbers bij te brengen. En onderling praten we oom altijd NL omdat ik het berbers niet beheers...

Bedankt voor de website, ik zal er eens een kijkje nemen!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  JD zo 19 dec 2010 - 11:05

ik denk niet dat hij extreem achterloopt hoor....de een is wat eerder dan de ander, maar als ie net 2 is, dan valt dit denk ik nog best mee...waarschijnlijk is hij motorisch sneller, meestal is het een van de 2 gebieden waarbij de ontwikkeling harder gaat, en het andere achterblijft...

je schreef ook dat hij zelf veel gebaren heeft bedacht voor dingen...is het niet zo dat hij er daardoor zelf voor zorgt dat hij niet hoéft te praten? want als hij bij jullie alles gedaan krijgt met zijn gebaren, dan stimuleert hem dat natuurlijk ook niet om te praten....
natuurlijk kan het absoluut geen kwaad om contact op te nemen met een logopediste, vaak heeft zij hele handige tips en kleine opdrachtjes die je makkelijk zelf kunt doen...
en verder gewoon heel veel voorlezen, en vooral veel benoemen....de kleinste dingetjes....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  Rouge zo 19 dec 2010 - 19:45

@ marietje, als je verder leest kun je ook lezen dat gebaren de taalontwikkeling niet in negatieve zin beïnvloeden, kan juist helpend zijn. Het lijkt mij niet goed om tegen zo'n kindje te zeggen dat het niet meer mag gebaren (zoals anderen ook al zeiden, zijn "enige" manier om nog iets duidelijk te maken) Het is juist heel knap en creatief dat hij het zo kan, blijkbaar heeft hij dat even nodig. Ouders kunnen natuurlijk altijd nadat hij iets in gebaar heeft gezegd nog eens benoemen wat hij bedoelt. Om zo ook gesproken taal te stimuleren. Het heeft niet zo heel zin om alle gebaren van je kindje over te nemen, die zelf bedacht zijn, want dan krijg je een gebarentaal die niemand anders gebruikt en niemand anders begrijpt.

En 'gewoon heel veel voorlezen en dingen benoemen' volgens mij doet Maia dat al. En dat wil ook niet zeggen dat je kind meteen maar alles na gaat zeggen. Maar stimuleren hierin is natuurlijk altijd goed.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  maiadebij zo 19 dec 2010 - 19:59

Rouge schreef:@ marietje, als je verder leest kun je ook lezen dat gebaren de taalontwikkeling niet in negatieve zin beïnvloeden, kan juist helpend zijn. Het lijkt mij niet goed om tegen zo'n kindje te zeggen dat het niet meer mag gebaren (zoals anderen ook al zeiden, zijn "enige" manier om nog iets duidelijk te maken) Het is juist heel knap en creatief dat hij het zo kan, blijkbaar heeft hij dat even nodig. Ouders kunnen natuurlijk altijd nadat hij iets in gebaar heeft gezegd nog eens benoemen wat hij bedoelt. Om zo ook gesproken taal te stimuleren. Het heeft niet zo heel zin om alle gebaren van je kindje over te nemen, die zelf bedacht zijn, want dan krijg je een gebarentaal die niemand anders gebruikt en niemand anders begrijpt.

Klopt inderdaad, negeren of net doen of je hem niet begrijpt wekt alleen maar frustratie op bij hem. Ik merk dat hij zelf ook graag dingen aan ons duidelijk wilt maken, dus voor hem is het ook gewoon lastig dat dat niet lukt met praten. We herhalen ook alles wat hij aanwijst of verteld met gebaren.

Om dezelfde reden vind ik baby's die huilen, laten huilen ook geen optie. Het is hun enige manier van communiceren. Die negeren gaat tegen m'n gevoel in.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  Liadan ma 20 dec 2010 - 8:34

Maia, GEFELICITEERD!!!! met de verjaardag van Nadeem! Hebben jullie een leuke dag gehad en is hij goed verwend? 2 jaar alweer, wat gaat het hard hè.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  maiadebij ma 20 dec 2010 - 10:27

Liadan schreef:Maia, GEFELICITEERD!!!! met de verjaardag van Nadeem! Hebben jullie een leuke dag gehad en is hij goed verwend? 2 jaar alweer, wat gaat het hard hè.

Dankjewel!! We hebben het Gister gevierd, het was erg druk en heel gezellig! Hij heeft veel kadoos gehad en vond het uitpakken helemaal leuk, zo'n verschil met z'n eerste verjaardag. Van ons heeft hij een balansfiets gekregen (mijn man, ik, m'n ouders, broertje en mijn oma) dus daar kunnen we flink mee gaan oefenen . Staat Y haar kadootje al klaar? En vieren jullie het ook in het weekend? Wat zijn die 2 jaar omgevlogen He?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  JD ma 20 dec 2010 - 10:40

maiadebij schreef:
Rouge schreef:@ marietje, als je verder leest kun je ook lezen dat gebaren de taalontwikkeling niet in negatieve zin beïnvloeden, kan juist helpend zijn. Het lijkt mij niet goed om tegen zo'n kindje te zeggen dat het niet meer mag gebaren (zoals anderen ook al zeiden, zijn "enige" manier om nog iets duidelijk te maken) Het is juist heel knap en creatief dat hij het zo kan, blijkbaar heeft hij dat even nodig. Ouders kunnen natuurlijk altijd nadat hij iets in gebaar heeft gezegd nog eens benoemen wat hij bedoelt. Om zo ook gesproken taal te stimuleren. Het heeft niet zo heel zin om alle gebaren van je kindje over te nemen, die zelf bedacht zijn, want dan krijg je een gebarentaal die niemand anders gebruikt en niemand anders begrijpt.

Klopt inderdaad, negeren of net doen of je hem niet begrijpt wekt alleen maar frustratie op bij hem. Ik merk dat hij zelf ook graag dingen aan ons duidelijk wilt maken, dus voor hem is het ook gewoon lastig dat dat niet lukt met praten. We herhalen ook alles wat hij aanwijst of verteld met gebaren.

Om dezelfde reden vind ik baby's die huilen, laten huilen ook geen optie. Het is hun enige manier van communiceren. Die negeren gaat tegen m'n gevoel in.

nee nee ik zeg ook zeker niet dat je zn gebaren moet negeren....maar denk wel dat het afhangt van hoe je met die gebaren omgaat... als je wel ingaat op zn gebaren, maar het wel benoemt....bijv...als hij naar het potje wijst, jij zet hem er zonder iets te zeggen op, want sja, dat bedoelt ie nou eenmaal.....dat werkt niet echt stimulerend...
terwijl als hij ernaar wijst, en jij zegt er alleen maar bij "wat is er? wil je een plas op het potje doen?" ofzo...of een kortere zin is nog beter, dan werkt at wel stimulerend, en wie weet pikt hij er dan wat van op......hij voelt zich begrepen omdat jij bevestigd wat hij met zn gebaar duidelijk probeert te maken, maar je stimuleert hem ook doordat jij het benoemt..... maar ik zeg zeker niet dat ik gebaren op zich afwijs of dat je het moet negeren hoor;)
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  Gast ma 20 dec 2010 - 21:18

maiadebij schreef:
Rouge schreef:@ marietje, als je verder leest kun je ook lezen dat gebaren de taalontwikkeling niet in negatieve zin beïnvloeden, kan juist helpend zijn. Het lijkt mij niet goed om tegen zo'n kindje te zeggen dat het niet meer mag gebaren (zoals anderen ook al zeiden, zijn "enige" manier om nog iets duidelijk te maken) Het is juist heel knap en creatief dat hij het zo kan, blijkbaar heeft hij dat even nodig. Ouders kunnen natuurlijk altijd nadat hij iets in gebaar heeft gezegd nog eens benoemen wat hij bedoelt. Om zo ook gesproken taal te stimuleren. Het heeft niet zo heel zin om alle gebaren van je kindje over te nemen, die zelf bedacht zijn, want dan krijg je een gebarentaal die niemand anders gebruikt en niemand anders begrijpt.

Klopt inderdaad, negeren of net doen of je hem niet begrijpt wekt alleen maar frustratie op bij hem. Ik merk dat hij zelf ook graag dingen aan ons duidelijk wilt maken, dus voor hem is het ook gewoon lastig dat dat niet lukt met praten. We herhalen ook alles wat hij aanwijst of verteld met gebaren.

Om dezelfde reden vind ik baby's die huilen, laten huilen ook geen optie. Het is hun enige manier van communiceren. Die negeren gaat tegen m'n gevoel in.

Gebaren erin houden is juist ontzettend goed, dat helpt hem alleen maar. Wat denk je van al die liedjes met handgebaren? Dat is juist om het liedje (o.a.) te kunnen onthouden. Gebaren kunnen heel goed ondersteunend gebruikt worden, dat wordt binnen de logopedie op het speciaal onderwijs bijvoorbeeld heel veel gedaan. Het blijft natuurlijk wel belangrijk om als ouder te blijven benoemen, maar dat doe je waarschijnlijk al.

Wat misschien ook wel een goede tip is, is wanneer hij meer gaat zeggen, maar nog niet helemaal goed, hem niet gaan verbeteren, maar het goede woord herhalen (vb: hij zegt: N. op toel titte, dan zeg jij bv: je mag wel op de stoel zitten). Als je hem zou gaan verbeteren kan dat frustratie opleveren, door alleen het goede woord te herhalen hoort hij hoe het moet, maar wordt hij niet zo zeer verbeterd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  truestar ma 20 dec 2010 - 23:19

Yasemin sprak met 2 jaar ook nog niet heel veel, na een zomervakantie met haar papa zijn toenmalige vriendin en haar zoontje van 4 was haar woordenschat opeens een heel stuk breder. Of dat het nou geholpen heeft dat ze die hele vakantie met dat mannetje van 4 heeft gespeeld of ze gewoon zelf ineens een spurt heeft gemaakt geen idee.. Maar yasemin kon pas met bijna 3 jaar een stuk beter praten.. Nu praat ze de oren van mn hoofd en denk ik af en toe bij opmerkingen of woorden hoe weet jij dat?
truestar
truestar
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 320
Punten : 442
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  maiadebij di 21 dec 2010 - 0:18

Ja zeker we blijven alles benoemen, dan doen we eigenlijk automatisch al vanaf baby af aan en nu met J ook. Dat gaat eigenlijk vanzelf. Als hij aangeeft drinken te willen dan weet ik wel dat hij graag melk wilt maar dan graag ik 'wil je thee??' en dan zegt hij neeee 'sap??' neeee 'water??' neeee 'melk??' jaaaa. Zo leert hij meteen de verschillende soorten drinken.
Hij heeft nu een gebaar voor scheren, dan zegt hij 'papa' en gaat met z'n wijsvinger langs z'n kin. Ik vind het zo schattig! En dat trotse koppie als ik zeg ' heeft papa zich geschoren?'
En we doen ook vaak spelletjes door te vragen waar de auto, lantaarnpaal, vogel, boot etc is, z'n woordenschat is daardoor best groot. Laatst wist hij zelfs een verkeersbord aan te wijzen, ik kon me niet herinneren dit ooit verteld te hebben maar ineens weet hij dat dan!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  maiadebij di 21 dec 2010 - 0:21

maiadebij schreef:Ja zeker we blijven alles benoemen, dan doen we eigenlijk automatisch al vanaf baby af aan en nu met J ook. Dat gaat eigenlijk vanzelf. Als hij aangeeft drinken te willen dan weet ik wel dat hij graag melk wilt maar dan graag ik 'wil je thee??' en dan zegt hij neeee 'sap??' neeee 'water??' neeee 'melk??' jaaaa. Zo leert hij meteen de verschillende soorten drinken.
Hij heeft nu een gebaar voor scheren, dan zegt hij 'papa' en gaat met z'n wijsvinger langs z'n kin. Ik vind het zo schattig! En dat trotse koppie als ik zeg ' heeft papa zich geschoren?'
En we doen ook vaak spelletjes door te vragen waar de auto, lantaarnpaal, vogel, boot etc is, z'n woordenschat is daardoor best groot. Laatst wist hij zelfs een verkeersbord aan te wijzen, ik kon me niet herinneren dit ooit verteld te hebben maar ineens weet hij dat dan!

En verbeteren doen we idd ook door te herhalen en dam het woord op de juiste manier te zeggen, als je meteen reageert met 'nee dat is...'. Dan hangt er meteen zo'n negatieve lading aan.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

2 jaar en weinig praten - Pagina 2 Empty Re: 2 jaar en weinig praten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum