Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

+8
Effie_O
Famke
mzcharlotte
Phileine
snoep
Rush
Silver
sprookjesprinses
12 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Lady4 wo 13 jul 2011 - 17:57

Het wordt hier behoorlijk zwart wit neergezet vind ik. Tuurlijk heb je stugge, oude Friezen, die amper een woord Nederlands spreken. Ik zou Friezen echter niet stug willen noemen, nuchter vind ik een beter woord. En dat klopt denk ik wel. Ik hoor ook vaak terug van mensen die hier op bezoek of op vakantie zijn, dat zo verbaasd zijn over de vriendelijkheid en openheid van Friezen. Alsof het een of andere achtergebleven provincie is, haha.

Ik woon hier met veel plezier en zou mezelf zeker niet omschrijven als een stugge, lompe of boerige vrouw. De mensen die me kennen hier, kunnen dat hopelijk bevestigen Wink

Het is jammer dat Friesland nog zo negatief bestempeld wordt. We hebben hier namelijk zoveel leuke dingen: eilanden, water, en je kunt heerlijk (en hip!) stappen in Leeuwarden.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Rush wo 13 jul 2011 - 20:30

De oude generatie vind ik vaak wel stug, maar de jongeren en volwassen tot een jaar of 50/60 zijn idd gewoon erg nuchter.

Ik vind het ook jammer dat men vaak zo stom doet over Friesland.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  May wo 13 jul 2011 - 20:38

Lady4 schreef:
Het is jammer dat Friesland nog zo negatief bestempeld wordt. We hebben hier namelijk zoveel leuke dingen: eilanden, water, en je kunt heerlijk (en hip!) stappen in Leeuwarden.

Ik las elanden Very Happy En moest echt even denken huh die komen toch niet in het wild voor in Nederland laughcry
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Bosjesvrouw wo 13 jul 2011 - 21:08

Lady4 schreef:Het wordt hier behoorlijk zwart wit neergezet vind ik. Tuurlijk heb je stugge, oude Friezen, die amper een woord Nederlands spreken. Ik zou Friezen echter niet stug willen noemen, nuchter vind ik een beter woord. En dat klopt denk ik wel. Ik hoor ook vaak terug van mensen die hier op bezoek of op vakantie zijn, dat zo verbaasd zijn over de vriendelijkheid en openheid van Friezen. Alsof het een of andere achtergebleven provincie is, haha.

Ik woon hier met veel plezier en zou mezelf zeker niet omschrijven als een stugge, lompe of boerige vrouw. De mensen die me kennen hier, kunnen dat hopelijk bevestigen Wink

Het is jammer dat Friesland nog zo negatief bestempeld wordt. We hebben hier namelijk zoveel leuke dingen: eilanden, water, en je kunt heerlijk (en hip!) stappen in Leeuwarden.
+1

Bosjesvrouw
Prater
Prater

Aantal berichten : 1368
Punten : 1428
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : fryslan

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 21:13

Ik kom voor mijn werk vaak in het (noord)-oosten van Groningen... Ik vind de (oudere) mensen daar echt veel stugger dan de Friezen. Als je die mensen wat vraagt krijgt je alleen maar een Ja of Nee. laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 21:29

Ik ben jaloers dat je daar lekker kan zeilen op het ijsselmeer :P. En een meid uit mijn klas had afgelopen winter super mooie foto's in haar dorp/stad (weet ik niet haha) gemaakt en dat was echt prachtig! (H.eeg).

Friesland doet me een beetje denken aan oerhollands net als het noorden van noord holland. Ik vind het land daar ook veel mooier dan hier richting het zuiden.. Jammer dat het hier 'heuvelachtig' is want ik vind plat veel mooier.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  SuperGrover wo 13 jul 2011 - 22:54

Ik ben geboren en getogen in Friesland, maar als ik Nederlands kán praten, dan zal ik dat altijd doen. Ik ben in eerste plaats ook Nederlandstalig opgevoed. Ik versta Fries even goed als Nederlands, maar ik heb een hekel aan hele gesprekken voeren in het Fries, omdat ik ten eerste het accent niet heb en het daarom heel dom klinkt, en ten tweede omdat ik het moeilijk vind om de goede woorden te vinden. Maar ik heb er nog nooit commentaar op gehad, ik heb vaak gewoon een tweetalig gesprek, ik spreek Nederlands en de ander spreekt Fries terug.

Eigenlijk merk ik weinig van de stugheid van de Friezen. Nuchterheid wel laughcry
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? - Pagina 2 Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum