Jong zwanger en opleidingsniveau?
+18
missmarm
Dolphinne
Fiwen
chipa
Filoria
Lavendel
Abby
SuperGrover
Nana
pindaatje
Annie24
Parisienne
Thunder
PapillonRose
Coco
Mamsie
Phileine
Antibes
22 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Jong zwanger en opleidingsniveau?
Tijdens mijn stage werk ik voornamelijk met jongeren tussen de 18 en 23 jaar. Ik verbaasde me er over dat er echt al veel zwanger waren, of al een kind hadden. De meesten net 19 jaar. Ik had namelijk niet het idee dat dit in mijn omgeving erg speelde. Al deze meiden hebben alleen hun middelbare school afgerond, en verder nog geen MBO opleiding. Ook vriendlief (als die er is) heeft vaak geen of een lage opleiding. Ik zie wel dat zij inderdaad eerder aan kinderen beginnen, en dat het soms ook een bewuste keuze is. Misschien om dingen veilig te stellen? (Een thuissituatie, vriend die bij hun blijft, eigen huis?)
Gast- Gast
Laatst was ik op de reunie van het gymnasium waar ik op heb gezeten. Met allemaal mensen van rond de 24-25 jaar. Tientallen mensen gesproken, maar ik was echt de enige moeder. De rest was allemaal bezig met masters in het buitenland etc.
De enige jonge hoogopgeleide moeders in mijn omgeving zijn per ongeluk zwanger geworden. Maar zelfs dat zijn er niet veel.
Wat goed dat ze in scandinavie meer ingesteld zijn op jonge moeders. Slim ook, want lichamelijk gezien is het echt veel beter om jong moeder te worden. Tussen je 21e en 26e is ideaal geloof ik.
De enige jonge hoogopgeleide moeders in mijn omgeving zijn per ongeluk zwanger geworden. Maar zelfs dat zijn er niet veel.
Wat goed dat ze in scandinavie meer ingesteld zijn op jonge moeders. Slim ook, want lichamelijk gezien is het echt veel beter om jong moeder te worden. Tussen je 21e en 26e is ideaal geloof ik.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Ik had MBO afgerond toen ik begon aan kinderen. Nu ga ik een HBO opleiding volgen.
Gast- Gast
Wij gingen voor een kindje toen ik in mijn master zat. Pas na het afronden van mijn studie Rechten aan de universiteit raakte ik zwanger. Heb dus verder nog geen werkervaring/carriere.
Vaak zie je idd wel dat mbo'ers jonger moeder worden. Soms omdat ze jonger waren toen ze klaar waren met studeren. Maar gaat dus niet altijd op, want veel vriendinnen van me zijn ook jong moeder geworden ondanks een universitaire studie.
Vaak zie je idd wel dat mbo'ers jonger moeder worden. Soms omdat ze jonger waren toen ze klaar waren met studeren. Maar gaat dus niet altijd op, want veel vriendinnen van me zijn ook jong moeder geworden ondanks een universitaire studie.
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10
Wij hebben er heel bewust voor gekozen om tijdens mijn HBO studie een kindje te krijgen (of proberen zwanger te worden). Mijn man is 11 jaar ouder dan ik en als we moesten wachten tot ik klaar was met studeren en werk had dan zou hij al richting de 40 gaan voordat hij vader zou worden en dat vonden wij te oud.
Nu was ik 23 toen J. geboren werd en manlief 34. Hij heeft ook HBO gedaan maar werkt ondertussen al 10 jaar.
Nu was ik 23 toen J. geboren werd en manlief 34. Hij heeft ook HBO gedaan maar werkt ondertussen al 10 jaar.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Ik ben 26 en heb geen enkele moeder/vader/zwangere in mijn omgeving (leeftijsrange gaat van 23 - 33 ongeveer). De mensen in mijn omgeving hebben allen HBO of WO studies gedaan. Ik denk dat t ook aan de plek waar je woont ligt en natuurlijk je eigen levensstijl.
Gast- Gast
Eens!James schreef:Dit is een forum voor jonge meiden, dus logisch dat je hier ook veel jonge mama's ziet. En het is ook logisch dat de meeste moeders die jong een kind hebben mbo hebben gedaan, omdat de meeste mensen wachten totdat ze hun opleiding hebben afgerond.
Maar toch spreek ik regelmatig jonge moeders die hbo of universiteit doen, het zijn er meer dan ik dacht.
Gast- Gast
Ik ben zelf een jonge moeder (Was 23 toen mijn zoontje geboren is).
Ik ben nu bijna klaar met mijn universitaire studie.
In mijn omgeving en vriendengroep ben ik de enige die jong kinderen heeft gekregen. Heb wel wat oudere vrienden met kinderen, maar van mijn leeftijd nog niemand.
Ik ben nu bijna klaar met mijn universitaire studie.
In mijn omgeving en vriendengroep ben ik de enige die jong kinderen heeft gekregen. Heb wel wat oudere vrienden met kinderen, maar van mijn leeftijd nog niemand.
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
ik was 22 bijna 23 bij de 1e en had toen al meer dan een jaar mijn HBO diploma. Veel vriendinnen zijn 30 met hun eerste maar hebben een mbo niveau 2/3/4 opleiding
missmarm- Fluisteraar
- Aantal berichten : 191
Punten : 238
Ik vind t opvallend dat er weinig gereageerd wordt of ze het met TO eens of oneens zijn.
Gast- Gast
Wat vind je daar precies opvallend aan? Het is toch gewoon een feit dat hoger opgeleiden later kinderen krijgen?Odilia schreef:Ik vind t opvallend dat er weinig gereageerd wordt of ze het met TO eens of oneens zijn.
Gast- Gast
En zoals ik de openingspost lees, is het geen kwestie van eens of oneens zijn. Ze vraagt naar ervaringen.
Gast- Gast
Oh ik had het meer opgevat als: wat is jullie denkwijze daarover? Heeft opleiding iets te maken met jong moeder zijn. Ik denk dat ik dit heb gehaald uit de titel waarin een vraagteken staat verwerkt. Maar dan ben ik waarschijnlijk de enige die t zo heeft bedacht en is dat de verklaring voor de reacties
Gast- Gast
Ik ben 26 en heb ruim drie jaar geleden bij Hbo studie afgerond.
yes1984- Prater
- Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10
Ik had op mijn 22ste mijn eerste HBO opleiding afgerond. Daarna ben ik begonnen met de tweede HBO opleiding, dit was een leerlingbaan dus daarnaast werkte ik al wel 36 uur. In het laaste jaar van die studie heb ik ons eerste kindje gekregen ik was toen 25. Maar daarmee was ik wel de jongste moeder van mijn omgeving. De meeste hebben een HBO of WO opleiding gedaan en gaan dan eerste 3-4 jaar aan het werk. Dus dan loop je al snel naar de 30.
Famke- Fluisteraar
- Aantal berichten : 255
Punten : 268
Oké, bij mij is het iets anders gegaan dan dat de planning was, maar ik vind het helemaal niet zo'n gek idee om je kinderen te krijgen tijdens je studie. De meeste mensen die hbo of wo doen en later aan kinderen beginnen willen eerst carriere maken. Maar die mensen moeten er wel tussenuit als zij kinderen willen. Als ik klaar ben, hoef ik er niet meer tussenuit voor zwangerschapsverlof. Mijn kind zit op de basisschool, dus ik kan gewoon 5 dagen werken als ik wil.
Gast- Gast
Het wisselt, ik heb zelf vorig jaar HBO afgerond - ben 23 en nu zwanger van de 1e, bewuste keuze. Mijn vriendinnen zijn ook allemaal 23 en hebben HBO afgerond en willen nog geen kinderen. De vriendinnen in onze gezamenlijke vriendengroep hebben vrijwel allemaal MBO, maar zijn toch 24-27 voordat ze zwanger worden.
Ik zie dus zelf in mijn eigen omgeving geen relatie tussen niveau en jong moeder worden, als ik daarentegen naar mijn clienten kijk zie ik het wel - daar zijn het meiden met een laag opleidingsniveau die op 20 jarige leeftijd al 2 kinderen hebben (in sommige gevallen van 2 verschillende vaders). Maar of dat echt aan het opleidingsniveau ligt of gewoon aan het milieu waarin ze opgegroeid zijn weet ik niet
Ik zie dus zelf in mijn eigen omgeving geen relatie tussen niveau en jong moeder worden, als ik daarentegen naar mijn clienten kijk zie ik het wel - daar zijn het meiden met een laag opleidingsniveau die op 20 jarige leeftijd al 2 kinderen hebben (in sommige gevallen van 2 verschillende vaders). Maar of dat echt aan het opleidingsniveau ligt of gewoon aan het milieu waarin ze opgegroeid zijn weet ik niet
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Ik ben WO-opgeleid en werd zwanger op mijn 21e. Maar in mijn omgeving, familie en vriendenkring (de meeste mensen die ik ken zijn hoogopgeleid) was ik verreweg de eerste. Mijn schoonzusje was de tweede, die was 27 (WO), mijn nichtje was de derde, toen ze 25 was (MBO) en mijn broer zijn vrouw is over 2 weken uitgerekend van hun eerste, en zij is 28 (MBO). In mijn omgeving is er in elk geval geen peil op te trekken.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Jong: ik ben zwanger en wat nu?
» Welk opleidingsniveau heb jij?
» n.a.v. wat is jouw opleidingsniveau?
» Stelling: Je kunt zien welk opleidingsniveau iemand heeft
» jong
» Welk opleidingsniveau heb jij?