Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Jong zwanger en opleidingsniveau?

+18
missmarm
Dolphinne
Fiwen
chipa
Filoria
Lavendel
Abby
SuperGrover
Nana
pindaatje
Annie24
Parisienne
Thunder
PapillonRose
Coco
Mamsie
Phileine
Antibes
22 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Jong zwanger en opleidingsniveau? Empty Jong zwanger en opleidingsniveau?

Bericht  Antibes vr 8 jul 2011 - 3:37

Na de topics over wat jong is om kinderen te krijgen en het feit dat dit natuurlijk ontzettend afhankelijk is van je eigen perspectief, vroeg ik me af of het misschien ook correleert met opleidingsniveau?

Ik ken namelijk meiden van mijn leeftijd die nu al kids hebben, maar dat zijn dan meiden van de basisschool en dan met name degenen die MBO gedaan hebben. De meiden die HBO doen beginnen nu een beetje te settelen en de mensen die ik ken die WO doen zijn er eigenlijk nog geen van allen aan toe. Zou het er ook me te maken hebben dat degenen die hoger (is vaak langer) studeren, gewoon simpelweg later aan kinderen beginnen? En wat loopt er hier aan hoogopgeleide jonge mama's rond?

Wat is jullie ervaring hierin?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jong zwanger en opleidingsniveau? Empty Re: Jong zwanger en opleidingsniveau?

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 3:39

Wisselend.

Ik ken mensen die bewust voor een kindje gingen met 20 jaar, nadat ze beide een MBO opleiding hadden gedaan, en al helemaal gesetteld waren en aan het werk waren, maar ik ken ook mensen die met 20 jaar aan een kindje begonnen, terwijl ze nog aan het studeren waren. Wel zijn de meeste mensen die ik ken met kinderen op jonge leeftijd mensen met MBO, of HBO.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 3:40

Daar zit vast een verband tussen. De meeste stellen wachten met kinderen krijgen tot ze hun diploma en een baan hebben en dat heb je met MBO nou eenmaal eerder dan op HBO of uni.

Mijn persoonlijke ervaring ligt hier natuurlijk iets anders in. Ik studeer HBO, ben 21 en heb een kind. Daarnaast ken ik sowieso niemand van mijn leeftijd die kinderen heeft, ook geen mensen die MBO doen of gedaan hebben. Wat ik wel merk is dat mensen ervan uitgaan dat ik ben gestopt met mijn studie.

Gast
Gast

Bericht  Phileine vr 8 jul 2011 - 3:41

Van de meeste jonge moeders die ik 'ken' weet ik dat ze een hbo opleiding afgerond hebben of er nog mee bezig zijn.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 3:42

Ik ben 25 en heb een WO opleiding. Ik heb wel een kinderwens, maar denk dat het nog wel 5 jaar zal duren voordat we voor een kindje zullen gaan.

Overigens valt het mij ook op hoe jong de meesten hier zijn. Nu vind ik leeftijd geen issue, een kindje moet binnen je leven passen. Als je op je 16e klaar bent met VMBO en daarna 4 jaar MBO doet, begin je op je 20ste met werken. Dan ziet je leven er op je 25ste heel anders uit dan bijvoorbeeld in mijn geval; ik ben pas net klaar met een 6-jarige studie..

In mijn omgeving is één meisje ongepland zwanger geworden, zij heeft inmiddels 2 kinderen en is 24. Verder ken ik eigenlijk niemand die voor haar 28ste een kind heeft gekregen.

Gast
Gast

Bericht  Antibes vr 8 jul 2011 - 3:47

Ik denk wel dat we hier natuurlijk een enorme bias hebben, de leeftijden zitten hier toch vooral tussen de 20-30. Dus dan is het logisch dat de mama's daar ook tussen zitten. En er zijn nog altijd meer meiden van rond de 25 hier níet zwanger dan wel denk ik.. Toch?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Mamsie vr 8 jul 2011 - 3:51

Ik had alleen mijn middelbare school. Maar dat was een bewuste keuze. Ik ga HBO studeren in sept en ben klaar met kinderen krijgen.
Zo kan t ook.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Coco vr 8 jul 2011 - 3:54

Ik ben 26, heb twee kinderen een doe een WO studie en ik ken eigenlijk redelijk wat meiden van ongeveer mijn leeftijd die ook WO doen en moeder zijn of zwanger.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 3:55

Dit is een forum voor jonge meiden, dus logisch dat je hier ook veel jonge mama's ziet. En het is ook logisch dat de meeste moeders die jong een kind hebben mbo hebben gedaan, omdat de meeste mensen wachten totdat ze hun opleiding hebben afgerond.
Maar toch spreek ik regelmatig jonge moeders die hbo of universiteit doen, het zijn er meer dan ik dacht.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 4:06

Van de meiden van mijn 'jaargang' van wie ik nog een beetje op de hoogte ben + vriendinnen/kennisen (forummers uitgezonderd, want die krikken het gemiddelde ineens weer flink omhoog:P) van mijn leeftijd (samen een stuk of 50/60, allerlei opleidingsniveaus) hebben er maar twee een kind. En dan ben ik niet eens zo jong meer (25). Vind het voor mezelf nu wel een beetje jammer.Wink

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 4:12

Dat is mijn vriends perspectief ook.
Is wel idd hoehet in onze omgeving is.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 4:14

Ik was idd op mijn 19e klaar met mijn MBO, en heb toen 4 jaar gewerkt voor we er voor gingen. Man werkt al sinds zijn 16e. Heeft in die tijd wel zijn MBO gehaald.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose vr 8 jul 2011 - 5:34

Ik denk ook dat er meer jonge mama's zijn met een MBO omdat je inderdaad jonger bent wanneer je daar mee klaar bent. En over het algemeen wachten mensen toch liever met kindjes tot het diploma op zak is.

Zelf val ik niet onder dat algemeen, ik heb eerst VWO gedaan en ga na de zomervakantie het laatste jaar van mijn HBO in. Ondertussen wel mama geworden smile Maar het valt me wel op dat er erg weinig leeftijdsgenoten met een vergelijkbaar opleidingsniveau zijn die ook kindjes hebben (in mijn omgeving dan).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Thunder vr 8 jul 2011 - 6:44

Zelf was ik al klaar met het MBO toen ik moeder werd. Inmiddels heb ik 2 kinderen en ben van plan verder te gaan met een HBO studie. De jongere moeders in mijn omgeving hebben idd alleen middelbare school of MBO.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Parisienne vr 8 jul 2011 - 6:46

Ik denk over het algemeen dat er wel enigszins een relatie tussen bestaat, al verschilt het natuurlijk nog wel erg. Meestal zijn meiden jonger als ze MBO afgerond hebben dan meiden die HBO afgerond hebben. Ik denk dat die meiden ook sneller gesetteld zijn en dus sneller toe zijn aan een gezinsleven.

Ikzelf doe HBO, ben 23 en heb een kind. Echter hebben we hier niet bewust voor gekozen, het is ons 'overkomen' smile Anders hadden we denk ik nog zo'n 2 tot 3 jaar gewacht, sowieso tot na mijn afstuderen (dit jaar).

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Annie24 vr 8 jul 2011 - 6:49

Ik heb zelf een HBO diploma, was nét 24 toen we er voor gingen en was 25 toen ik zwanger werd.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  pindaatje vr 8 jul 2011 - 6:53

Ik was 19 toen ik klaar was met het MBO, daarna heb ik eerst jaren fulltime gewerkt.
Ben op mijn 25e voor het eerst moeder geworden.

pindaatje
Prater
Prater

Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Nana vr 8 jul 2011 - 7:01

Ik werd zwanger op mijn 25e en heb HBO en WO gedaan...
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  SuperGrover vr 8 jul 2011 - 7:07

Gelukkig ken ik slechts 2 meiden van ongeveer mijn leeftijd die kinderen hebben. Maar ik merk het wel erg als ik het met leeftijdsgenoten heb over de toekomst, als in, hoe oud je ongeveer wilt zijn als je begint aan kinderen. Dan zit er een behoorlijk verschil in gewenste moederleeftijd tussen de MBO/VMBO'ers en de VWO/WO'ers. De VWO/WO'ers, veel daarvan zeggen richting de 30, terwijl bij de MBO/VMBO'ers eerder begin twintig gezegd wordt (rond de 22).
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 7:12

Ik kwam op mijn 17e van het Gymnasium en begon toen aan mijn eerste WO studie. Vijf jaar later stapte ik over op een HBO opleiding en na een maand bleek ik zwanger te zijn. Dat werd helaas een miskraam, maar het heeft wel onze kinderwens ontvlamd; een maand later was ik in verwachting van Fenne. Op mijn 25e kregen we onze tweede en in april ben ik afgestudeerd aan mijn HBO opleiding.

Ik weet vrijwel zeker dat als ik niet onverwacht in verwachting was geraakt, ik op dit moment geen kinderen gehad zou hebben. Maar ik ben dolblij dat het wél zo is gelopen I love you .

Ik heb trouwens weleens gelezen dat het in Scandinavië tegenwoordig heel normaal is dat vrouwen tijdens hun studie kinderen krijgen en pas daarna carrière gaan maken. Maar goed, daar zijn de (sociale) voorzieningen ook een stuk beter.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 7:16

Dromertje schreef:Daar zit vast een verband tussen. De meeste stellen wachten met kinderen krijgen tot ze hun diploma en een baan hebben en dat heb je met MBO nou eenmaal eerder dan op HBO of uni.

Mijn persoonlijke ervaring ligt hier natuurlijk iets anders in. Ik studeer HBO, ben 21 en heb een kind. Daarnaast ken ik sowieso niemand van mijn leeftijd die kinderen heeft, ook geen mensen die MBO doen of gedaan hebben. Wat ik wel merk is dat mensen ervan uitgaan dat ik ben gestopt met mijn studie.

Precies. Mijn eigen ervaringen zijn ook wisselend.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 7:48

Ik denk inderdaad dat wanneer mensen een MBO-opleiding hebben gedaan eerder aan kinderen beginnen dan mensen die WO opgeleid zijn, simpelweg omdat ze eerder hun zaakjes voor elkaar hebben omdat de opleiding korter duurt. Ikzelf ben wel hoog opgeleid en relatief jong moeder geworden, dit is in mijn vriendengroep wel de 'standaard', ik was van mijn vriendinnengroepje van de middelbare school nog de een op-een-na-laatste.

Gast
Gast

Bericht  Abby vr 8 jul 2011 - 9:29

Minneke schreef:
Ik heb trouwens weleens gelezen dat het in Scandinavië tegenwoordig heel normaal is dat vrouwen tijdens hun studie kinderen krijgen en pas daarna carrière gaan maken. Maar goed, daar zijn de (sociale) voorzieningen ook een stuk beter.

Klopt. Er is daar een speciaal soort studiefinanciering voor heb ik me laten vertellen. Dat is daar vrij gewoon.

Abby
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 3
Punten : 5
Registratiedatum : 20-06-11

Bericht  Gast vr 8 jul 2011 - 9:34

Ik doe WO en heb twee kinderen gekregen tijdens de studie. De eerste was niet gepland en als hij er niet was gekomen, had ik nu denk ik nog geen kinderen gehad. Maar de tweede was wel bewust en we willen nu ook graag een derde. Dat is gewoon hoe het gelopen is.

Op mijn opleiding zijn wel een aantal jonge moeders, maar ik denk wel dat het samenhangt met opleidingsniveau.

Gast
Gast

Bericht  Lavendel vr 8 jul 2011 - 12:08

Ik ben 25 en ik ken eigenlijk voornamelijk mbo'ers die jong (voor mij is alles onder de 30 jong Wink) kinderen hebben gekregen. Bij mijn zus, 31 en hoog opgeleid zie ik dat ze in haar omgeving nu beginnen. Mijn zus heeft nu net haar 1e, van 4 weken oud.
Ook voor mezelf zie ik rond de 30 als ideale begin leeftijd. Dus in mijn omgeving zie ik idd een correlatie. Ook qua samenwonen en trouwen, doordat ze al klaar zijn met studeren en werken zijn ze net een levensfase voor sneller. ( behalve trouwens met alleen wonen/op kamers.)
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: