Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studerende moeders

+5
Sjonno
Ezzer
Fiwen
PapillonRose
micca
9 plaatsers

Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Studerende moeders

Bericht  micca za 25 jun 2011 - 23:38

Ik ben moeder van 2 meiden en ga ik September weer studeren.
Ik ga een BOL opleiding doen.

Ik ben mezelf ervan bewust dat het pittig zal worden, maar tegelijkertijd is het ook iets wat ik heel graag wil.

Ben erg benieuwd of er nog meer studerende moeders zijn, of moeders die inmiddels zijn afgestudeerd.
Het lijkt mij erg fijn om jullie ervaring te horen en misschien hebben jullie wat tips mbt het combineren van het moederschap, huishouden en studie.

micca
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 4
Punten : 8
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Gast za 25 jun 2011 - 23:45

meldt zich Very Happy

Ik heb mijn dochter gekregen tussen het 3e en het 4e studiejaar. Zij is in augustus geboren, ik ben er een half jaar tussenuit geweest en ik februari begonnen met het 4e jaar. Ik moet dus nog tot aankomend februari.

Ik vind het niet zozeer pittig, het is anders. Je moet het anders inrichten dan voordat je een kind had. Ik kan overdag nu niet/nauwelijks studeren als mijn dochter thuis is, dat doe ik dus allemaal in de avonduren en in het weekend. Op die manier lukt het ook prima, maar je moet daar wel even aan wennen.
Wat wel echt lastig is, is dat er bij mijn studie nog wel eens extra college's op het allerlaatste moment (dag van tevoren) worden gepland. Dan zit ik dus direct met oppasproblemen. Nu scheelt het dat wij een superflexibele gastouder hebben, dus meestal kan het daardoor opgevangen worden, maar ik zit wel eens met mijn handen in het haar en ik heb afgelopen periode ook wel eens een college moeten missen daardoor.

Het huishouden doen mijn man en ik samen, maar ik moet eerlijk zeggen dat dit op een redelijk laag pitje staat Laughing We houden het bij, maar meer ook niet. Ik kom nu niet toe aan kasten opruimen, ramen buiten of andere grote dingen. Dit ga ik komende zomervakantie maar even doen, zodat we er weer een half jaar tegenaan kunnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Gast za 25 jun 2011 - 23:51

Tijdens de zwangerschap van de oudste zat ik ook nog op school. Ik volgde een 4 jarige BBL opleiding, dus werken-leren. Dat kwam neer op 32 uur in de week werken en 4 uur in de week naar school. Na haar bevalling ben ik er 6 maanden tussenuit geweest om van haar te genieten, daarna ben ik mijn examen jaar ingegaan en heb ik het gehaald. Het was nu en dan best even pittig maar ik heb het niet als heel zwaar ervaren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  PapillonRose zo 26 jun 2011 - 1:04

Hier nog een studerende moeder. Halverwege mijn derde jaar ben ik zwanger geraakt en vanaf toen ben ik er een jaar tussenuit geweest (zware zwangerschap + andere omstandigheden zoals een verhuizing omdat ik groter moest wonen).

Afgelopen februari ben ik weer ingestroomd halverwege het derde jaar. Na de zomervakantie ga ik mijn vierde jaar in en ik hoop dus over een jaar aan het afstuderen te zijn. Dat is in elk geval mijn doel, of het echt haalbaar is ga ik natuurlijk nog meemaken.

Ik vind het vooral 'lastig' dat ik veel minder de tijd heb om te leren, overdag kom ik er niet aan toe met huishouden, colleges en zorg voor mijn dochtertje. 'S avonds als ze op bed ligt wel, maar soms heb ik er dan geen puf meer voor. Het scheelt wel dat ik overal een beetje doorheen fladder tot nu toe, ik kan mijn studie makkelijk aan en hoef er gelukkig minder voor te doen dan de gemiddelde student.

Het huishouden doe ik alleen (zorg ook alleen voor mijn dochtertje), en dat is wel te doen in combinatie met kind en studie. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zo min mogelijk doe in huis :P Ik hou het schoon, maar zoals Dromertje al zegt kom ook ik nog even niet aan grote dingen toe als kasten opruimen, ramen zemen, enz. Ook ik heb dit gepland staan voor in de zomervakantie.

Op zich valt de combinatie me tot nu toe mee, het is anders en meer geregel maar wel te doen. Na de zomervakantie ga ik wel een druk en zwaar jaar in, dus wie weet verander ik dan nog van mening.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Gast zo 26 jun 2011 - 1:24

Ik studeer ook, heb allebei mijn kinderen gekregen tijdens de studie. Ik vind het zeker wel te doen, het is alleen meer plannen en ze zijn wel eens ziek tijdens tentamens of slapen periodes erg slecht maar het is verder voor mijn gevoel niet heel zwaar, ik heb alleen meer discipline nodig dan voorheen (maar dat heb ik ook gewoon, ben gemotiveerder dan daarvoor).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Gast zo 26 jun 2011 - 1:43

Meldt zich.

Ik ben zwanger geworden tijdens een hbo opleiding. Kon daar vrij makkelijk mee regelen dat ik er een paar maand tussenuit ging en daarna weer makkelijk kon instromen. Vakken kon ik met verschillende klassen volgen als het moest. Ik ben uiteindelijk met die opleiding gestopt om andere redenen. Nu studeer ik thuis (aan de Open Universiteit), maar toch wel op een behoorlijk tempo en werk daarbij 3,5 dag. Moet wel zeggen dat ik dit wel veel idealer vindt, maar het is zeker niet onmogelijk om voltijd of deeltijd aan een opleiding te studeren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Fiwen zo 26 jun 2011 - 1:46

Zolang je goede opvangmogelijkheden hebt voor je kleintje is het te doen. Ik zit nu in mijn 4e jaar maar heb dit jaar alleen de theorie gedaan en geen stage gelopen. Ik ben gestopt met stages in het laatste blok van vorig schooljaar en ben nu 6 weken geleden weer begonnen met de laatste stage van jaar 3 en ga volgend jaar verder met de stages van jaar 4. Als het allemaal goed gaat studeer ik over precies een jaar af.
J. gaat 4 dagen in de week naar mijn ouders en 1 dag in de week naar mijn schoonouders. Dat gaat op zich allemaal erg goed alleen merk ik wel dat J. tegen het einde van de week wat aanhankelijker en jengeliger wordt omdat ze mij mist. En in het weekend wil ze ook niet slapen zonder dat er iemand bij haar is. Maar hoe jouw kind erop reageert is natuurlijk helemaal afhankelijk van haar karakter en leeftijd en hoeveel uren jij 'weg' bent.

Wat de rest ook al zegt vraag het best wel wat planning als het om huiswerk maken gaat. Dit gaat niet meer zo makkelijk als zonder een kind. Al gaat het nu weer wat beter omdat J. zich goed alleen kan vermaken, dit is een periode wel anders geweest. Dus ook dat ligt aan het karakter van het kind en aan de leeftijd.

Toen ik nog niet op stage was kon ik het het huishouden goed bijhouden maar nu is hier ook regelmatig een chaos en doe ik ook alleen de noodzakelijke dingen. Het kan ook echt niet anders (5 dagen in de week stage plus 24/7 oproepbaar).
Ik moet wel zeggen dat wij sinds een paar maanden eens in de 2 weken iemand hebben die hier 2,5 uur komt poetsen. Zij doet dan de grote dingen (badkamer, wc en keuken) zodat manlief en ik het alleen maar hoeven bij te houden met stofzuigen en wassen en dan nog ziet het er hier soms uit alsof er een bom ontploft is :P
Maargoed ik kan er niet mee zitten. Vind het belangrijk dat ik in de weinige vrij tijd die ik momenteel heb aandacht aan mijn dochter geef en dan komt het huishouden na de stage wel weer.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Ezzer zo 26 jun 2011 - 3:40

Ik ben 6 weken geleden bevallen, dus hoe het me af gaat kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen.
Ik ga over 2 weken mijn tentamens maken, verslagen maken en dan heb ik mijn 2e jaar van een HBO opleiding afgerond.
Na de zomer start ik in mijn 3e jaar waarvan ik het hele jaar 1 dag in de week stage loop + half jaar 3 avonden naar school. Verder werk ik er 2 dagen naast.
Ik denk dat het af en toe best wel pittig zal zijn! Maar door goed te plannen moet het wel te doen zijn! Bovendien wanneer je goed gemotiveerd bent lukt het makkelijker denk ik!
Ik zie er in ieder geval niet tegen op om weer aan de slag te gaan!
Ezzer
Ezzer
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 490
Punten : 533
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  micca zo 26 jun 2011 - 20:20

Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen dat er evengoed nog veel studerende moeders zijn.

Ik ben heel erg benieuwd hoe ik het er van af ga brengen.
Ben wel alleenstaand, maar heb een lieve vriend (waar ik niet mee samen woon) maar die gelukkig al heeft aangegeven, dat wanneer ik hulp nodig heb, hij uiteraard bereid is mij een handje te helpen. Daar ben ik wel heel blij mee.

Ik denk inderdaad ook dat het een kwestie is, van goed je tijd indelen en consequent zijn naar jezelf toe.

micca
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 4
Punten : 8
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Sjonno zo 26 jun 2011 - 21:04

Even ontopic, maar ben jij ook de Micca van het oude forum? Zo ja, hoe gaat het verder met je?
Sjonno
Sjonno
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 468
Punten : 487
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Dolphinne zo 26 jun 2011 - 21:43

Hier ook een studerende moeder (en ook alleenstaand).
Ik ben zwanger geworden tijdens mijn opleiding Ik ben er toen een half jaar tussenuit gegaan. Toen ik weer begon moest ik nog 1 vak van het 2e jaar inhalen, die precies daarna viel. Het derde jaar kon ik rustig beginnen omdat ik een vrijstelling voor mn minor had. (was ook erg fijn omdat we ondertussen uit elkaar waren gegaan).

Ondertussen doe ik al bijna 2 jaar over het laatste jaar, vooral het afstuderen is een lange adem geworden door allerlei omstandigheden.
Ik ben daar in feb 2010 mee begonnen. Normaal fulltime kun je dan voor/in de zomer klaar zijn, maar ik heb het ondertussen een jaar opgeschoven en hoop nu voor September klaar te zijn.

Ik vind het dus erg pittig om te studeren en ook een kind, huishouden en werk ernaast te hebben.
Maar heb dus ook aardig wat persoonlijke dingen ernaast gehad waardoor het moeilijker ging en ik ook een tijdje bijna niks aan mn studie heb gedaan.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  RYW zo 26 jun 2011 - 21:59

Ik heb het ook gedaan, als alleenstaande moeder van twee zoons. Gelukkig hoefde dat maar een jaartje en ging het me makkelijk af, want ik had/heb er ook een 36-urige werkweek naast. Ik vond het te doen, zolang ik naar college kon. Thuis tijd nemen om ye studeren zat er nauwelijks in, maar ik heb geluk met mijn leerstijl, dat hoefde ik ook niet zolang ik maar bij de lessen was. Als dat wel had gemoeten was het waarschijnlijk teveel geweest.

RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Parisienne zo 26 jun 2011 - 23:44

Ik studeer ook nog. In augustus ben ik bevallen van mijn dochter. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, was ik net bezig met afstuderen. Helaas heb ik, door veel complicaties tijdens mijn zwangerschap, de laatste 5 maanden thuis moeten zitten. In april 2010 heb ik mijn studie even op pauze gezet (ik was alleen nog bezig met mijn afstudeerscriptie). Uiteindelijk ben ik in februari 2011 weer begonnen. Ik ging verder met mijn afstudeerstage en mijn afstudeerscriptie. Ik vond/vind het erg pittig! Onze dochter heeft erge slaapproblemen, waardoor ik helemaal gesloopt ben. Inmiddels heb ik wel mijn stage afgerond, maar ben ik nog steeds bezig met mijn afstudeerscriptie en twee tentamens. Ik had gehoopt voor de zomervakantie klaar te zijn, maar dat gaat me gewoonweg niet lukken. Nu wordt het waarschijnlijk september/oktober dat ik afstudeer.

Ik denk dat het op zich best goed te combineren is, zeker als je goede opvang voor je kind hebt. Echter, doordat wij hier bijna alleen maar gebroken nachten hebben (lees: zo'n 4 uur slaap per nacht - 2 x 2 uur), heb ik totaal geen energie om alle tijd in mijn studie te steken. Ik doe het dus 'op mijn gemak'. Wat betreft het huishouden; het gekke is dat dat mij een vorm van ontspanning biedt. Hier is het dus over het algemeen eigenlijk altijd wel netjes en goed schoon, op wat rondslingerend speelgoed en papier na Wink

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 1:05

Ik ga in september starten met een opleiding. Deze is op dinsdag en donderdag middag/avond. Dan is mijn moeder hier om op te passen.
Verder blijven ze maandag en woensdag naar het kinderdagverblijf gaan. De maandag ben ik vrij en neem die dag voor studie,huishouden,regelzaken enz. De woensdag werk ik evenals 1 dag in het weekend.

Sander is dan ook een half jaar van huis door de weeks dus vandaar de oppas zo geregeld en mijn werk op een wat lager pitje gezet. Zodra zijn opleiding klaar is en hij door de weeks gewoon weer thuis is zal ik wat meer gaan werken. (dan ook op de maandag)

Of het goed te doen is weet ik nog niet, echter heb ik er veel zin in en zijn de regelzaken rond. Het zal soms best pittig worden maar hebben en ruime achterban dus hulp inschakelen zal hier gelukkig geen probleem zijn.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Steep ma 27 jun 2011 - 2:40

Ook hier studerend! Ik heb net mijn stage van 10 maanden afgerond en ik ga in september beginnen met mijn minor. 1 dag in de week naar school voor een half jaar. Als ik dat heb gehaalt ga ik een half jaar afstuderen en dan is het klaar. Dus volgend jaar rond deze tijd hoop ik klaar te zijn! Ik ga wel ondervinden hoe het zal zijn. Van de een krijg ik te horen dat het me never nooit gaat lukken en mijn eigen studieloopbaan begeleider en VK zeggen dat het goed te doen is. We shall see!
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  micca ma 27 jun 2011 - 8:53

Sjonno schreef:Even ontopic, maar ben jij ook de Micca van het oude forum? Zo ja, hoe gaat het verder met je?


Ja klopt dat ben ik smile Ja het gaat eigenlijk wel heel goed op het moment.
Nog steeds happy met mijn nieuwe (inmiddels niet meer zo nieuw haha) vriend.
Met de kinderen gaat het ook goed.

Mijn dochter van 2008 wordt groot, praat heel veel en wordt echt al een dametje.
Mijn andere dochter danst nog steeds smile en het lijkt erop dat haar zusje ook in haar voet sporen gaat treden ;-)

micca
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 4
Punten : 8
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studerende moeders Empty Re: Studerende moeders

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum