Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studeren met AD(H)D

4 plaatsers

Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast di 8 maa 2011 - 23:15

Ik doe nu een vrij theoretische studie en ben nog steeds een beetje op zoek hoe ik het het beste aan kan pakken. Ik heb ADD en merk dat ik er meer baat bij heb als ik max een uur per dag met mijn studie bezig ben met lezen dan dat ik uren achter elkaar lees, omdat ik merk dat ik daar de concentratie niet voor heb. Mijn brein gaat dan een loopje nemen en gaat aan alle andere dingen denken die je je maar kan verzinnen, behalve aan mijn studieboek voor mijn neus.
Andere keren heb ik mijn hyperfocus aan en kan ik zo een uur of 2/2,5 aan 1 stuk door lezen en bezig zijn met de stof.

Wie studeert er nog meer met AD(H)D en hoe pak jij het aan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Sterre di 8 maa 2011 - 23:25

Ik weet sinds kort dat ik ADD heb, maar met studeren had ik dat natuurlijk ook al ;-). Bij mij helpt de druk opbouwen om tot een hyperfocus en dus tijdelijk veel concentratie te komen, en dan zuig ik werkelijk informatie op.

Wat mij altijd hielp, al is het intensief: wat ik lees gelijk ergens opschrijven in mijn eigen woorden. Al zijn het maar steekwoorden, of verbanden leggen. Als ik iets lees verlies ik snel mijn concentratie en raak ik binnen no time de draad kwijt, dus als ik er echt voor ga zitten en de druk hoog is doe ik het op deze manier. Dan onthoud ik het meteen!

Als je het toch systematischer wilt aanpakken, kan je bijvoorbeeld elke dag een hoofdstuk doen en dan in je eigen woorden samenvatten. Dat is beter dan in een paar dagen een heel boek.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast di 8 maa 2011 - 23:28

Haha, ja dat lijkt me inderdaad handiger :P. Dat opschrijven heb ik geprobeerd, maar het is een boek van 1100 blz waar ik momenteel in lees, dus dan is opschrijven niet echt handig meer. Omdat je dan in zo'n sloom tempo gaat, dan ben ik volgend jaar nog bezig zeg maar haha! Ik heb wel veel aan samenvattingen van anderen trouwens. Die pak ik er bij en onderstreep ik dan.

Wat voor opleiding heb jij gedaan Sterre?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Sterre di 8 maa 2011 - 23:38

Giacomo schreef:Haha, ja dat lijkt me inderdaad handiger :P. Dat opschrijven heb ik geprobeerd, maar het is een boek van 1100 blz waar ik momenteel in lees, dus dan is opschrijven niet echt handig meer. Omdat je dan in zo'n sloom tempo gaat, dan ben ik volgend jaar nog bezig zeg maar haha! Ik heb wel veel aan samenvattingen van anderen trouwens. Die pak ik er bij en onderstreep ik dan.

Wat voor opleiding heb jij gedaan Sterre?

Communicatiewetenschappen, met een master gezondheidscommunicatie. Maar dat was weinig contacturen en veel zelfstudie, wat voor mij eigenlijk heel fijn was. Dan kon ik het maken om het een beetje te laten versloffen en als het moest echt pieken. Ik heb er wel langer over gedaan en sommige vakken ook wel een paar keer moeten doen. Vanwege commissies en een bestuur, maar ook omdat ik het soms niet op kon brengen veel tegelijk te doen. Vakken met (groeps)opdrachten en werkcollege's deed ik dan weer wel intensief, maar dat kostte me ook veel energie.

Samenvattingen van anderen ging ik trouwens ook altijd nog in mijn eigen woorden samenvatten, haha. Dat gaat wel sneller dan een heel boek nerd .

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 5:38

Heeft niet iedereen hier last van? Of zal ik mezelf toch eens moeten laten testen op ADD? Ik kan ook echt niet langer dan 45 minuten studeren. Ik neem het dan niet meer op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:24

Sterre schreef:
Giacomo schreef:Haha, ja dat lijkt me inderdaad handiger :P. Dat opschrijven heb ik geprobeerd, maar het is een boek van 1100 blz waar ik momenteel in lees, dus dan is opschrijven niet echt handig meer. Omdat je dan in zo'n sloom tempo gaat, dan ben ik volgend jaar nog bezig zeg maar haha! Ik heb wel veel aan samenvattingen van anderen trouwens. Die pak ik er bij en onderstreep ik dan.

Wat voor opleiding heb jij gedaan Sterre?

Communicatiewetenschappen, met een master gezondheidscommunicatie. Maar dat was weinig contacturen en veel zelfstudie, wat voor mij eigenlijk heel fijn was. Dan kon ik het maken om het een beetje te laten versloffen en als het moest echt pieken. Ik heb er wel langer over gedaan en sommige vakken ook wel een paar keer moeten doen. Vanwege commissies en een bestuur, maar ook omdat ik het soms niet op kon brengen veel tegelijk te doen. Vakken met (groeps)opdrachten en werkcollege's deed ik dan weer wel intensief, maar dat kostte me ook veel energie.

Samenvattingen van anderen ging ik trouwens ook altijd nog in mijn eigen woorden samenvatten, haha. Dat gaat wel sneller dan een heel boek nerd .

Ja daarom heb ik nu ook gekozen voor een thuisstudie o.a haha. Kan ik pieken wanneer het mij uit komt. Groepsopdrachten vond ik echt vreselijk, kostte inderdaad zo veel energie. Ik moet echt de ruimte hebben om in mijn studie op te gaan wanneer het mij uit komt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:27

ZachtCookie schreef:Heeft niet iedereen hier last van? Of zal ik mezelf toch eens moeten laten testen op ADD? Ik kan ook echt niet langer dan 45 minuten studeren. Ik neem het dan niet meer op.

Nee, niet iedereen heeft hier last van. Beter nog, al mijn studiegenoten en vriendinnen kunnen met gemak een paar uur bezig zijn met de stof. Ik moet me in dat uur al 20 keer de concentratie erbij roepen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 6:52

Giacomo schreef:
ZachtCookie schreef:Heeft niet iedereen hier last van? Of zal ik mezelf toch eens moeten laten testen op ADD? Ik kan ook echt niet langer dan 45 minuten studeren. Ik neem het dan niet meer op.

Nee, niet iedereen heeft hier last van. Beter nog, al mijn studiegenoten en vriendinnen kunnen met gemak een paar uur bezig zijn met de stof. Ik moet me in dat uur al 20 keer de concentratie erbij roepen.
Oooww... oke. Naja, laat ik het maar houden op een concentratieprobleempje. Ik ben namelijk ontzettend snel afgeleid. Dacht dat iedereen daar wel zo'n beetje last van had.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Moon wo 9 maa 2011 - 11:05

ZachtCookie schreef:
Giacomo schreef:
ZachtCookie schreef:Heeft niet iedereen hier last van? Of zal ik mezelf toch eens moeten laten testen op ADD? Ik kan ook echt niet langer dan 45 minuten studeren. Ik neem het dan niet meer op.

Nee, niet iedereen heeft hier last van. Beter nog, al mijn studiegenoten en vriendinnen kunnen met gemak een paar uur bezig zijn met de stof. Ik moet me in dat uur al 20 keer de concentratie erbij roepen.
Oooww... oke. Naja, laat ik het maar houden op een concentratieprobleempje. Ik ben namelijk ontzettend snel afgeleid. Dacht dat iedereen daar wel zo'n beetje last van had.

Ik heb dat inderdaad ook ja.. ik kan ook geen 2 uur les hebben zonder pauze. Tijdens 1 les hebben we dat wel 2 en half uur lang, maar dan mag ik altijd even rond lopen in het lokaal, ze weten dat ik me anders niet goed kan concentreren en afwezig ga worden.
Moon
Moon
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 383
Punten : 445
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Filoria wo 9 maa 2011 - 19:32

@ de meiden die zich herkennen in Giacomo's verhaal: ADD bestaat wel uit meer dingen dan alleen die moeilijke concentratie bij het studeren. Dus als je denkt dat je het misschien hebt, kun je beter even de hele lijst met klachten opzoeken.

Ik zou binnenkort gebeld moeten worden voor een intakegesprek om ook te laten uitzoeken of ik ADD heb.

Wat bij mij goed werkt als ik studeer:
- als ik de datum van een tentamen of opdracht weet, maak ik meteen een planning voor de aanpak van de opdracht (wat te doen, wat heb ik erbij nodig, en op welke dag en welk tijdstip ga ik het doen?)
- ik hak de opdrachten/het leren voor tentamens in zoveel mogelijk stukjes: elke paragraaf plan ik los in. Dan kan ik lekker veel krulletjes zetten als het af is en dat voelt goed
- mocht het niet lukken om me aan de planning te houden, dan pas ik die aan
- ik zorg voor een lege tafel bij het studeren, anders raak ik afgeleid
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  TukTuk wo 9 maa 2011 - 20:03

Even offtopic, maar heb een vraagje aan de meiden die ADD hebben.
Op welke manier is dit bij jullie vast gesteld? Ik heb ook een vermoeden dat ik misschien ADD zou hebben en wil me daar eigenlijk op willen testen, zodat ik er eventueel hulp voor kan krijgen, omdat ik onderandere met mijn studie ook merk dat ik enorm veel problemen er door heb.
(heb meer symptomen dan alleen het slecht concentreren)

Alleen hoe start ik het traject? Moet ik daarvoor naar de huisarts? Moet je dan de hele GGZ molen in? Want daar heb ik niet zo heel veel zin in.. Het gaat mij ook niet zo zeer om de diagnose, maar mocht ik het wel hebben kan ik er specifieke hulp voor krijgen (vooral op studie gebied) en ook op school kan er rekening mee gehouden worden, zodat ik hopelijk zonder al te veel problemen deze studie kan afmaken.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Sterre wo 9 maa 2011 - 21:45

Ik heb je een PM gestuurd!

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Moon wo 9 maa 2011 - 21:53

Filoria schreef:@ de meiden die zich herkennen in Giacomo's verhaal: ADD bestaat wel uit meer dingen dan alleen die moeilijke concentratie bij het studeren. Dus als je denkt dat je het misschien hebt, kun je beter even de hele lijst met klachten opzoeken.

Ik zou binnenkort gebeld moeten worden voor een intakegesprek om ook te laten uitzoeken of ik ADD heb.

Wat bij mij goed werkt als ik studeer:
- als ik de datum van een tentamen of opdracht weet, maak ik meteen een planning voor de aanpak van de opdracht (wat te doen, wat heb ik erbij nodig, en op welke dag en welk tijdstip ga ik het doen?)
- ik hak de opdrachten/het leren voor tentamens in zoveel mogelijk stukjes: elke paragraaf plan ik los in. Dan kan ik lekker veel krulletjes zetten als het af is en dat voelt goed
- mocht het niet lukken om me aan de planning te houden, dan pas ik die aan
- ik zorg voor een lege tafel bij het studeren, anders raak ik afgeleid

Ik weet niet of je mij daar mee bedoelt, maar ik denk geen ADD te hebben, ik heb alleen een groot concentratieprobleem. Daarnaast voegt het voor mij niets toe al zou ik wel deze diagnose hebben. Dus ik ga verder niet op onderzoek uit.
Moon
Moon
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 383
Punten : 445
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 0:24

AngelNyn schreef:Even offtopic, maar heb een vraagje aan de meiden die ADD hebben.
Op welke manier is dit bij jullie vast gesteld? Ik heb ook een vermoeden dat ik misschien ADD zou hebben en wil me daar eigenlijk op willen testen, zodat ik er eventueel hulp voor kan krijgen, omdat ik onderandere met mijn studie ook merk dat ik enorm veel problemen er door heb.
(heb meer symptomen dan alleen het slecht concentreren)

Alleen hoe start ik het traject? Moet ik daarvoor naar de huisarts? Moet je dan de hele GGZ molen in? Want daar heb ik niet zo heel veel zin in.. Het gaat mij ook niet zo zeer om de diagnose, maar mocht ik het wel hebben kan ik er specifieke hulp voor krijgen (vooral op studie gebied) en ook op school kan er rekening mee gehouden worden, zodat ik hopelijk zonder al te veel problemen deze studie kan afmaken.

Ik ben naar de HA geweest en die heeft me doorverwezen naar Dimence. Daar ben ik een paar keer geweest voor gesprekken en heb toen een diagnose gekregen. Daarna besloten er verder geen therapie te volgen ofzo, ik ben het verder zelf uit gaan zoeken aan de hand van boeken en gesproken met mensen die ook ADD hebben.
En de school kan er inderdaad ook rekening mee houden. Je hebt ook recht op een jaar extra stufi als je aangeeft ADD te hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 0:25

Filoria schreef:- mocht het niet lukken om me aan de planning te houden, dan pas ik die aan

En dat is hoe vaak? Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Filoria do 10 maa 2011 - 23:30

Giacomo schreef:En dat is hoe vaak? Laughing
Best vaak Rolling Eyes

Net een telefoontje gehad dat ik op 23 maart een intakegesprek mag voeren bij PsyQ.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Studeren met AD(H)D Empty Re: Studeren met AD(H)D

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum