Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
+19
luisa
RYW
TNMN
Merai
Miss G
Fiebje
nina
Zininzon
Sarah1985
Zonnetje
Antibes
bo
mzcharlotte
Shoe-addict
Juul
Jacolien
Susan
Mamsie
Atelier Madame
23 plaatsers
Pagina 3 van 3
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
Zininzon schreef:Youandi schreef:nina schreef:Maar als het van jou blijft, dan heb je toch huwelijkse voorwaarden, of niet?Youandi schreef:Wij trouwen in gemeenschap van goederen. Mijn vermogen is wel wat groter dan het zijne, maar dat blijft van mij.
(sorry ben een leek op dit gebied)
Nee, want 'niemand hoeft te weten' dat wij onze rekeningen apart houden. Dat zijn onderlinge afspraken.
Ik ken die 'onderlinge afspraken' wel die je maakt op het moment dat het goed gaat in een relatie/huwelijk.
Geloof mij, mocht het huwelijk een vervelende wending krijgen (en dan houden de meeste mensen zich niet meer aan afspraken die eerder zijn gemaakt), ben jij wettelijk gezien de sjaak, want dan is het ook zijn vermogen...
Daar zit wat in. Maar het vermogen is gelukkig niet enorm hoor, dus mocht het misgaan (wat ik echt niet zie gebeuren, maar je weet 't nooit), dan is het geen ramp; het risico is te overzien.
We houden het apart, omdat het een wens van mijn ouders is. Zij storten elke 2 jaar een bepaald bedrag, als een soort vroegtijdige erfenis, en willen dit nadrukkelijk aan alleen hun eigen kinderen geven.
Laatst aangepast door Youandi op wo 22 jun 2011 - 6:37; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Wij gaan op huwelijkse voorwaarden trouwen, dit ivm onze zaak.
tweeling- Prater
- Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11
wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn man heeft wel een eigen bedrijf, maar zodra deze vermogender wordt, of wij een huis gaan kopen, wordt het bedrijf omgezet in een B.V. ipv de eenmanszaak dat hij nu is. Op die manier loop je ook geen risico meer, omdat privé en zaak dan ook gescheiden zijn. Op het moment loopt mijn man geen grote risico's met zijn bedrijf.
Gast- Gast
wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, omdat ik een flinke overwaarde van mijn oude huis in ons nieuwe huis heb gestoken, maar in de praktijk gaat gewoon alles op 1 hoop.
miss piggy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 371
Punten : 415
Registratiedatum : 05-12-10
Gemeenschap van goederen, maar ook wij hebben naast 1 gezamelijke rekening voor de hypotheek, ook allebei onze eigen rekeningen nog.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10
Francaise_ schreef:Hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben lekker veel vertrouwen in me.bo schreef:als we zouden trouwen is het op huwelijkse voorwaarden.
maar vader heeft dit zo beschreven dat als we willen trouwen dit op huwelijkse voorwaarden zal moeten gebeuren anders kan ik naar mijn erfenis fluiten.
Mijn ouders hebben gewoon vastgelegd dat wat er ook gebeurt, de erfenis van mij blijft en niet gedeeld wordt met een eventuele partner. Zelfde resultaat dus eigenlijk.
Ik ga sowieso nooit trouwen, maar even hypothetisch gezien: huwelijkse voorwaarden dan. Ik ben niet zo romantisch ingesteld, maar vooral gewoon nuchter .
Gast- Gast
Twellie schreef:Francaise_ schreef:Hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben lekker veel vertrouwen in me.bo schreef:als we zouden trouwen is het op huwelijkse voorwaarden.
maar vader heeft dit zo beschreven dat als we willen trouwen dit op huwelijkse voorwaarden zal moeten gebeuren anders kan ik naar mijn erfenis fluiten.
Mijn ouders hebben gewoon vastgelegd dat wat er ook gebeurt, de erfenis van mij blijft en niet gedeeld wordt met een eventuele partner. Zelfde resultaat dus eigenlijk.
Ik ga sowieso nooit trouwen, maar even hypothetisch gezien: huwelijkse voorwaarden dan. Ik ben niet zo romantisch ingesteld, maar vooral gewoon nuchter .
Dit vind ik wel een veel prettigere manier van doen dan je kind min of meer opleggen om op huwelijkse voorwaarden te trouwen. Ik vraag me af of het überhaupt kán dat je kind 'naar de erfenis kan fluiten' als ze dat niet doet, je kunt je kind bij mijn weten niet zomaar onterven als ze niet jouw zin doet.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Volgens mij heb ik als ik ga trouwen in gemeenschap van goederen echt geen recht meer. Dan gaat alles naar één of ander goed doel (natuurlijk ook prima).Susan schreef:Twellie schreef:Francaise_ schreef:Hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben lekker veel vertrouwen in me.bo schreef:als we zouden trouwen is het op huwelijkse voorwaarden.
Dit vind ik wel een veel prettigere manier van doen dan je kind min of meer opleggen om op huwelijkse voorwaarden te trouwen. Ik vraag me af of het überhaupt kán dat je kind 'naar de erfenis kan fluiten' als ze dat niet doet, je kunt je kind bij mijn weten niet zomaar onterven als ze niet jouw zin doet.
Gast- Gast
Wij hebben dat ook meengenomen in ons testament dat de erfenis alleen naar de kinderen gaat en niet naar eventuele partners.
Gast- Gast
Youandi schreef:Zininzon schreef:Youandi schreef:nina schreef:Maar als het van jou blijft, dan heb je toch huwelijkse voorwaarden, of niet?Youandi schreef:Wij trouwen in gemeenschap van goederen. Mijn vermogen is wel wat groter dan het zijne, maar dat blijft van mij.
(sorry ben een leek op dit gebied)
Nee, want 'niemand hoeft te weten' dat wij onze rekeningen apart houden. Dat zijn onderlinge afspraken.
Ik ken die 'onderlinge afspraken' wel die je maakt op het moment dat het goed gaat in een relatie/huwelijk.
Geloof mij, mocht het huwelijk een vervelende wending krijgen (en dan houden de meeste mensen zich niet meer aan afspraken die eerder zijn gemaakt), ben jij wettelijk gezien de sjaak, want dan is het ook zijn vermogen...
Daar zit wat in. Maar het vermogen is gelukkig niet enorm hoor, dus mocht het misgaan (wat ik echt niet zie gebeuren, maar je weet 't nooit), dan is het geen ramp; het risico is te overzien.
We houden het apart, omdat het een wens van mijn ouders is. Zij storten elke 2 jaar een bepaald bedrag, als een soort vroegtijdige erfenis, en willen dit nadrukkelijk aan alleen hun eigen kinderen geven.
Je ouders zou het ook kunnen veranderen en aangeven dat het alleen voor hun kinderen is. Mijn ouders noemen dat al jaren de schoonzonen clausule Hun schoonzonen krijgen niks het gaat naar hun dochters. En tja wat die dochters er dan mee doen dat moeten wij dus zelf weten.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Jen_ schreef:Break Of Day schreef:Als ik zou gaan trouwen of geregistreerd partnerschap, dan kies ik voor huwelijkse voorwaarden.
Dit omdat ik gemeenschap van goederen ten eerste ouderwets vind, en ten tweede heeft mijn vriend best wel een vermogen en ik niet (tenminste niet in vergelijking met wat hij heeft, ik vind het zelf heel wat )
En ik zou het eerlijk geen prettig idee vinden als zijn vermogen ineens ook van mij zou zijn.
Waarom niet?
Ja, moeilijk uit te leggen. Het is misschien het idee dat ik recht zou hebben op geld waar niet ik voor gespaard of gewerkt heb.
Gast- Gast
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen?
» Bostvoeding en gemeenschap
» 3e gesprek: voorwaarden?
» NAV, koop jij van de vrachtwagen gevallen goederen?
» Algemene voorwaarden - juristen?
» Bostvoeding en gemeenschap
» 3e gesprek: voorwaarden?
» NAV, koop jij van de vrachtwagen gevallen goederen?
» Algemene voorwaarden - juristen?
Pagina 3 van 3
Permissies van dit forum: