Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verhuren van koophuis

3 plaatsers

Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Verhuren van koophuis

Bericht  Parisienne wo 11 apr 2012 - 5:09

Weet iemand hier iets over het verhuren van een koophuis?

Mijn oom en tante hebben een koophuis en een tweede huis. Zij willen graag in hun tweede huis permanent gaan wonen, dus heeft hun koophuis een lange tijd te koop gestaan. Het verkocht niet en dus hebben ze besloten het huis weer uit de verkoop te halen. Nu willen ze het huis minimaal een x aantal jaar aanhouden i.v.m. financiële aspecten. Echter, ze wonen bijna niet meer in dat huis en willen nog steeds permanent in hun tweede huis gaan wonen. Aangezien mijn vriend en ik op zoek zijn naar een nieuw huurhuis hebben we het met hun gehad over de optie om van hun te huren. Zij waren zeer enthousiast over het idee.

We willen dit allemaal op een legale manier regelen, maar daar zal wel heel wat bij komen kijken. Kan iemand me meer vertellen? Of dingen waar we op moeten letten (zowel verhuurder als huurder)? Het gaat overigens om huren voor onbepaalde tijd, niet voor tijdelijke verhuur.

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  TukTuk wo 11 apr 2012 - 5:13

Volgens mij moet je dat regelen via de hypotheek verstrekker. Omdat jullie er voor lange tijd in willen willen kan het waarschijnlijk niet via de Leegstandswet, want de vergunning die je van de gemeente krijgt voor de verhuur is maximaal 2 jaar. Je kan daarna wel verlening aanvragen, maar je hebt geen zekerheid dat je die ook krijgt. Het is dan totaal maximaal 5 jaar dat het huis verhuurd mag worden. Weet trouwens niet eens of er wel een andere mogelijkheid is om te verhuren?

Hou er alleen wel rekening met het volgende:
Minder inkomsten door wegvallen van het recht op verhuisregeling
Wanneer je gaat verhuren is de verhuisregeling niet meer van toepassing.
Met deze regeling mag je, als je oude woning nog niet is verkocht, voor
maximaal drie jaar de rente van alletwee de hypotheken van de belasting
aftrekken. Als je kiest voor verhuur van het huis mag je hier geen
gebruik meer van maken. Het is dus zeker zinvol om te kijken wat je
binnen zou krijgen aan huur en wat je aan de andere kant zou verliezen
door wegvallen van het recht op de verhuisregeling.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 6:50

Ik weet niet precies hoe het werk.

Maar officieel huur ik mijn appartement ook van mijn ouders.

Ik ben gewoon hoofdhuurder en er is een contract opgesteld.


Ik zou niet weten waarom het anders zou zijn als je huur van je oom/tante (als je maar vastlegt dat het voor onbepaalde tijd is. Dan kunnen ze jullie er niet zomaar uitzetten.. behalve als zij zelf financieel vast komen te zitten).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  TukTuk wo 11 apr 2012 - 6:56

Punk'd schreef:Ik weet niet precies hoe het werk.

Maar officieel huur ik mijn appartement ook van mijn ouders.

Ik ben gewoon hoofdhuurder en er is een contract opgesteld.


Ik zou niet weten waarom het anders zou zijn als je huur van je oom/tante (als je maar vastlegt dat het voor onbepaalde tijd is. Dan kunnen ze jullie er niet zomaar uitzetten.. behalve als zij zelf financieel vast komen te zitten).

Dat ligt er aan, als je een contract via de leegstandswet hebt, heeft de verhuurder gewoon een opzegtermijn van 3 maanden, zonder enige verplichtingen etc.. Enige recht die je hebt is dat je de eerste 6 maanden zeker bent van je woning.
Dat hebben wij ook gehad met onze huidige woning.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  Prosecco wo 11 apr 2012 - 7:04

Als je je huis verhuurd heb je sowieso geen recht meer op hypotheek rente aftrek. Ongeacht of dit over je eerste oftweede huis gaat.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  TukTuk wo 11 apr 2012 - 7:07

Prosecco schreef:Als je je huis verhuurd heb je sowieso geen recht meer op hypotheek rente aftrek. Ongeacht of dit over je eerste oftweede huis gaat.

Ik neem aan dat je reageerd op mijn stukje? Daar ging het er om dat je wel het recht hebt om 3 jaar lang van beide huizen de hypotheekrente af te trekken maar dat die regeling vervalt als je je huis verhuurd. Het ging dus puur om die regeling voor beide woningen, als je je eerste huis niet verkocht krijgt, maar er verder niks mee doet.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 7:14

Toevallig heb ik me daar onlangs over ingelezen. Niet omdat ik van plan ben om mijn huis te verhuren, maar omdat de woningmarkt zo dicht zit, dat het me handig leek om over alles iets te weten. Wat ik ervan onhouden heb is:

Er moet toestemming worden gevraagd aan de hypotheekverstrekker.
De woning zal van Box 1 (waar hypotheekrenteaftrek wordt gegeven) verhuizen naar Box 3 (waar geen hypotheekrenteaftrek wordt gegeven).
De hypotheekverstrekkers zijn niet zo blij met het verhuren van een koopwoning. Een eigenaar uit zijn huis zetten na wanbetaling is makkelijker, dan een huurder, omdat de huurder huurdersbescherming geniet.
Er is een regeling, dat aangevraagd kan worden bij de gemeente (en laat ik daar nu net de naam van zijn vergeten), alszijnde bestemmingsplan, waardoor de gemeente kan kiezen om de koopwoning niet leeg te laten staan en deze alsnog te verhuren, om aanzien te versterken.

Verder heb ik particulier gehuurd en het verhuur werd bij mij geregeld met een contract dat opgesteld was door de makelaar. Hierin stonden ook de rechten in plichten van de hurende ten opzichte van de verhuurder en andersom.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  Prosecco wo 11 apr 2012 - 18:13

AngelNyn schreef:
Prosecco schreef:Als je je huis verhuurd heb je sowieso geen recht meer op hypotheek rente aftrek. Ongeacht of dit over je eerste oftweede huis gaat.

Ik neem aan dat je reageerd op mijn stukje? Daar ging het er om dat je wel het recht hebt om 3 jaar lang van beide huizen de hypotheekrente af te trekken maar dat die regeling vervalt als je je huis verhuurd. Het ging dus puur om die regeling voor beide woningen, als je je eerste huis niet verkocht krijgt, maar er verder niks mee doet.

Het was wel naar aanleiding van jouw stukje ja. Maar maura beschrijft ook precies wat ik bedoel.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  Parisienne do 12 apr 2012 - 2:19

Bedankt voor jullie reacties! Helaas zal het idee niet doorgaan. Voor mijn oom en tante wordt het niet rendabel gezien ons budget. Daarnaast komt er erg veel gedoe bij kijken om het allemaal even te regelen, met name belastingtechnisch gezien. Zij houden het huis nog 7 jaar aan en gaan het daarna weer in de verkoop zetten. Tot die tijd hebben ze twee huizen.

Wij gaan dus verder met onze zoektocht!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuren van koophuis Empty Re: Verhuren van koophuis

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum