Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Koophuis dilemma

4 plaatsers

Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Koophuis dilemma

Bericht  Marcellah89 di 12 feb 2013 - 7:25

Ik wil graag mijn verhaal hier plaatsen in de hoop dat jullie mij advies kunnen geven of in het zelfde dilemma hebben gezeten?
Wij hebben nu een hele lage huur voor een huis met 1 slaapkamer. Maar wel een grote huiskamer met open keuken en een balkonnetje.
Steeds vaker zijn we aan het kijken naar een koophuis omdat we meer ruimte willen. Een kamer waar ik lekker kan knutselen en een kantoortje voor mijn vriend en zijn computer spullen. Nu hebben we een huis gevonden dat helemaal aan onze eisen voldoet. Maar de twijfel komt nu bij het hypotheek bedrag. We gaan van 370 naar dik 900 euro. Vind dat een heel verschil en ben nu bang dat we te hard van stapel lopen. Rationeel kunnen we het makkelijk betalen. Allebei een goede vaste baan maar toch het is een flinke klap geld meer.

Welk verschil hadden jullie tussen je huur en hypotheek. Als je het over had mogen doen had je het dan weer gedaan? Ik bedoel we hebben nu geld genoeg, hoeven niet echt te kijken met het uitgeven. Kunnen ongeveer 800 euro sparen en dan hebben we allebei nog 2 tot 3 honderd euro zelf te besteden. Ik weet het, het is luxe en het zal een omschakeling worden naar een krapper budget, maar het kan allemaal wel.

Nu vast de vraag, waarom geen goedkoper huis.
1. Als we kopen willen we het ook gewoon goed doen voor de komende jaren, dus een huis met een tuin.
2. We willen perse nieuwbouw.
3. We willen minimaal een huis van 110 vierkante meter.

De hoogte van het hypotheek bedrag komt ook wel doordat je nu in 30 jaar tijd je volledige schuld af moet betalen. Voorheen was dat je nog een stuk aflossingsvrij kunt doen.
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Re: Koophuis dilemma

Bericht  Viva di 12 feb 2013 - 7:37

Wij zijn er op vooruit gegaan door te kopen, dus daarin kan ik je niet helpen.

Wat zijn jullie toekomstplannen, willen jullie kinderen? Zo ja blijven jullie dan evenveel werken?
Daar zou ik even naar kijken, of je dan nog wel 'lekker" kunt leven of ongelooflijk krap komt te zitten..
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Re: Koophuis dilemma

Bericht  Reeza di 12 feb 2013 - 7:43

Is die 900 euro bruto of netto? Zijn jullie van plan om daar te blijven wonen, evt. gezinnetje te stichten etc, dus voor lange tijd?
Als het voor lange tijd is, jullie hebben gespaard, zijn er klaar voor.. Tsja waarom niet? Eens wil je toch een groter huis kopen toch? Of zouden jullie dan weer willen huren?
Je hebt zeker meer kosten als je koopt, dat zal ik niet ontkennen, maar je huis wordt ook van jou. Dat vind ik persoonlijk wel een heel groot voordeel. Qua extra kosten ben je alleen meer geld kwijt voor de gemeentelijke heffingen en je moet natuurlijk zorgen voor een buffer voor onderhoud aan je huis.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Re: Koophuis dilemma

Bericht  Annie24 di 12 feb 2013 - 7:48

Wij gingen van onze huurwoning á 400 euro hoor naar een koopwoning á 650 netto. Nu gaan we in 2014 van die 650 netto naar 900 netto. ( ook nieuwbouw) Minder sparen dus, maar daar hebben we ons bij neergelegd.

Let er wel op dat als je van huur naar koop gaat er nog meer kosten bijkomen aan gemeentelijke heffingen die je nu niet hebt. Omdat je groter gaat wonen gaan ook je voorschotten gas/water/licht omhoog en je hebt een opstalverzekering nodig, terwijl je nu alles inboedel hebt (als het goed is Wink )

Daarnaast heb je natuurlijk kosten aan het onderhoud die je bij een huurwoning niet hebt.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Re: Koophuis dilemma

Bericht  Marcellah89 di 12 feb 2013 - 8:01

Ja we willen er echt een lange tijd gaan wonen. Tuurlijk je kunt altijd een ander huis vinden waar je verliefd op wordt maar het huis zou groot genoeg zijn om nooit meer te hoeven verhuizen.
We willen dan ook een gezin beginnen in dat huis. Dan wil ik wel minder gaan werken maar niet stoppen. Ik werk in de zorg dus kan bv ook in het weekend werken. Combineren moet dus wel lukken, werk nu 32 uur en wil naar minimaal 20 tot 24. Maar dat is ook pas over een paar jaar.
Ja dat er andere kosten bij komen kijken had ik inderdaad al gezien. Maar het hypotheek bedrag is wel de grootste veranderende kostenpost.
Hoeveel hadden jullie gespaard toen je voor een koopwoning ging?
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Re: Koophuis dilemma

Bericht  Marcellah89 di 12 feb 2013 - 8:02

Het is trouwens netto. Dus met een annuïteiten hypotheek groeit dat ook nog wat. Naar ong 1100 aan het eind van die 30 jaar.
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Re: Koophuis dilemma

Bericht  Marcellah89 di 12 feb 2013 - 8:04

Voor huren komen we niet meer in aanmerking. We verdienen te veel. We hebben dit huis gekregen toen we allebei nog studeerden. Nu kunnen we geen huis via de woningbouw meer krijgen. En vrije sector is zo duur dat je beter kunt kopen. Dus inderdaad enige optie is koop.
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koophuis dilemma Empty Re: Koophuis dilemma

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum