Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe ga ik dit netjes oplossen en toch mijn zin krijgen?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe ga ik dit netjes oplossen en toch mijn zin krijgen?  Empty Hoe ga ik dit netjes oplossen en toch mijn zin krijgen?

Bericht  Gast za 18 jun 2011 - 9:44

Hoi,

Sinds een aantal weken hebben we een bepaalde regeling op het werk. Op feestdagen, moeten we 8u verlof indienen, om vervolgens 108% loon te krijgen, om dat extra geld vervolgens weer om te zetten in verlofuren. We zijn het met de regeling niet eens en vooralsnog heb ik voor geen enkele feestdag 108% teruggezien op mijn loonstrook, dus dien ik ook geen verlof in. Daarnaast blijf ik van mening dat ik gewoon een contract van 40u heb en zij mij maar gewoon die 40u betalen, zonder dat ik verlof indien voor iets wat anders gewoon een vrije dag was. Goed, dat terzijde.

Afgelopen maandag was het 2e pinksterdag. Een feestdag. Dan zijn we standaard vrij. Wij werken niet op Zon en feestdagen. Wij werken eens in de zoveel weken op een zaterdag. Eens in de zoveel weken, omdat onze afdeling op de zaterdagen slechts uit 1 persoon bestaat. Vandaag was ik aan de beurt. Wat inhoudt dat ik deze week gewoon 40u heb gewerkt. Terwijl de anderen slechts 32u hebben gewerkt. We hebben sinds twee weken flexwerkers, maar voor de rest zijn het gewoon allemaal contracten voor 40u.

Ik zag te laat dat ik voor mijn zaterdag werken geen compensatiedag doordeweeks had gekregen. Toen ik mijn TM hier op aansprak, gaf ze aan dat mijn compensatiedag op de feestdag viel. En dat als ik niet wilde dat ik één dag weekend had, dat ik dan maar moest kijken of ik verlof kon indienen. Als dat al kon, want we zitten deels met onderbezetting. En dat was ook wat ze zei:"Als het kan. Dat denk ik namelijk niet". Daarnaast gaf ze aan dat we nu met flexcontracten werken en dat de regeling daarom zo was ingesteld. Ja, hallo? Daar heb ik niets mee te maken.

Mijn collega's vinden en ik vind eigenlijk ook, dat ik wederom de confrontatie moet aangaan met TM en mijn compensatiedag moet eisen. Allereerst, wat vinden jullie? En ten tweede, hoe maak ik duidelijk gewoon mijn compensatiedag te willen, zonder al te veel herrie te schoppen?

Ik vind dit echt een rotregeling. Mad

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe ga ik dit netjes oplossen en toch mijn zin krijgen?  Empty Re: Hoe ga ik dit netjes oplossen en toch mijn zin krijgen?

Bericht  Gast za 18 jun 2011 - 11:42

Ik snap niet zo goed wat het eerste met het tweede te maken heeft. Ik snap ook het nut niet van het eerste.
Daarnaast kan het gebeuren dat je vrije dag een feestdag betreft. Dan heb je bij ieder bedrijf gewoon pech.

Gast
Gast

Hoe ga ik dit netjes oplossen en toch mijn zin krijgen?  Empty Re: Hoe ga ik dit netjes oplossen en toch mijn zin krijgen?

Bericht  Gast za 18 jun 2011 - 12:26

Zusje schreef:Ik snap niet zo goed wat het eerste met het tweede te maken heeft. Ik snap ook het nut niet van het eerste.
Daarnaast kan het gebeuren dat je vrije dag een feestdag betreft. Dan heb je bij ieder bedrijf gewoon pech.

Precies. Maar ik heb geen vrije dag doordeweeks. Ik werk gewoon 40u van Ma t/m Vrij. Tenzij ik op een Za moet werken. Dan krijg ik doordeweeks een vrije dag, om te compenseren. Deze krijg ik nu niet, omdat ze zeggen dat de feestdag tevens mijn compensatiedag is. Wat dus inhoudt dat ik officieel 8u teveel werk.

Gast
Gast

Bericht  Angela_1986 za 18 jun 2011 - 21:32

Angel Blue Eyes schreef:
Zusje schreef:Ik snap niet zo goed wat het eerste met het tweede te maken heeft. Ik snap ook het nut niet van het eerste.

Precies. Maar ik heb geen vrije dag doordeweeks. Ik werk gewoon 40u van Ma t/m Vrij. Tenzij ik op een Za moet werken. Dan krijg ik doordeweeks een vrije dag, om te compenseren. Deze krijg ik nu niet, omdat ze zeggen dat de feestdag tevens mijn compensatiedag is. Wat dus inhoudt dat ik officieel 8u teveel werk.

Goh, 't is dus niet alleen bij ons zo'n ingewikkeld gedoe met die feestdagencompensatie... Rolling Eyes

Ik snapte je verhaal eerst ook niet zo goed maar zoals je het hierboven uitlegt, snap ik 't beter nerd Volgens mij zou je idd een extra vrije dag moeten krijgen de afgelopen/komende week om je uren van zaterdag te compenseren. Iedereen heeft namelijk maandag een vrije dag gehad en daarvoor uren ingeleverd, dit staat buiten de compensatie door te veel gewerkte uren. Je collega's hebben dus idd 32 uur gewerkt, jij 40 maar als jij niet deze zaterdag aan de beurt was geweest om te werken had je er ook maar 32 hoeven te werken. Ik denk dat je TM bedoelt te zeggen dat je toch gewoon 40 uur hebt gewerkt en daarom dus geen extra compensatie nodig hebt. Normaal gesproken zou je met de zaterdag erbij 48 uur werken en krijg je dus 8 uur gecompenseerd door 'n vrije dag. Maar nu had iedereen al 8 uur vrij deze week, maandag.

Aan de andere kant; als je nu geen (extra) vrije dag neemt om je uren van za. te compenseren dan heb je maandag zeg maar 'gratis' gehad; je hebt deze week toch gewoon je 40 uren gewerkt terwijl je maandag vrij was. Nu is 'gratis' ook niet het goede woord maar je hebt wel je uren deze week gemaakt én 'n vrije dag gehad (al was die dus wel verplicht...)

Dénk ik... :P
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Gast za 18 jun 2011 - 23:27

Angel Blue Eyes schreef:

Tja, het is gewoon pech hebben als je het mij vraagt hoor. In principe kunnen ze gewoon zeggen dat maandag je vrije dag was maar dat het voor jou pech is dat het toevallig ook sowieso een vrije dag was. Je hebt dus niet 8 uur te veel gewerkt want je werkte tenslotte van dinsdag tm zaterdag = 40 uur. Tenzij dat gekloot met die uren ermee te maken heeft maar daar begrijp ik weinig van.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 18 jun 2011 - 23:34

Je snapt het helemaal, Angela. Ik vond het ook heel moeilijk om uit te leggen. Embarassed

Het laatste had ik ook bedacht. In principe voelde dat wel goed. Want ik krijg voor de dag 108% uitgekeerd en dus extra geld. En behoud van mijn verlofuren. Anderzijds, gevoelsmatig voelt het niet goed. Omdat zij voor mij hebben bepaald hoe ik mijn vrije uren moet indelen. Als ze mij hadden gevraagd hoe ik het had gewild, was het al heel anders overgekomen.

Persoonlijk vind ik dat ik gewoon recht heb op mijn compensatiedag. Anderzijds is extra geld en behoud van een verlofdag ook niet heel slecht. Ik wacht donderdag mijn loonstrook af. Staat het er wederom deze maand niet bij, de regeling is er nog niet helemaal door, maar TM wil al wel dat we verlofuren inleveren (ja, duh), dan ben ik vrijdag gewoon vrij. Ze kan me dan wat. En zo wel, dan kijk ik wel even wat ik 'eis'.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 18 jun 2011 - 23:39

Zij hebben dat gedaan omdat je het zelf ook niet hebt aangegeven... Voortaan beter opletten denk ik dan...

Overigens heb ik een klein beetje zoiets. Ik wist nog niet hoe mijn vrije dag om de week ingedeeld zou worden. Ik moet dit overleggen met twee afdelingen en twee managers, lang leve het hebben van 2 banen in 1 bedrijf Wink. Eentje was steeds niet beschikbaar voor overleg en uiteindelijk had ik haar op een woensdag en spraken we af dat het de woensdagen oneven weken zouden worden. Ofwel, de woensdag dat ik daar stond. Ze zei dat ik dat maar moest compenseren met een andere dag maar toen ging ik naar mijn andere manager en zei; Ja, nu ben ik alleen vandaag niet vrij geweest. Ze liet me niet echt uitpraten en zei: Oh ja, das wel pech hebben ja... Ze bedoelde het niet onaardig maar ik durfde niks meer te zeggen haha. Ik bedoel, ik ben daar net nieuw en heb alle tijd nodig om ingewerkt te worden. Het is niet handig sowieso om nu vrij te nemen. Maar goed, HR doorgegeven dat ik vanaf dan en dan om de woensdag vrij ben; zeggen ze dat ik nog wel de afgelopen woensdag moet compenseren... Pfff... Nu zit ik tussen drie mensen in. Ik ga het wel proberen mee te nemen in mijn vakantie maar als 1 manager dat niet wil hebben dan heb ik gewoon pech. Ik zit er prima naar mijn zin, die ene dag maakt me eigenlijk ook niet zo veel meer uit. Bovendien heb ik genoeg dagen extra gehad zo met Pinksteren en hemelvaart.

Gast
Gast

Bericht  Winegum za 18 jun 2011 - 23:40

Tsja, het is misschien niet eerlijk voor jou en leuk, maar zoals hier ook al geopperd is, als maandag jouw vaste vrije dag was geweest, dan had je ook pech gehad en geen (extra) vrije dag gehad, omdat al jouw collega's ook op die maandag vrij zouden zijn (gratis).
Ik begrijp je gevoel wel hoor, ik zou het ook niet leuk vinden als ik vrij zou zijn op een dag dat iedereen uit jouw bedrijf vrij is, maar ik denk niet dat daar zomaar iets aan te regelen valt.
Wat staat er in je contract dan? Dat je zelf mag bepalen welke vrije dag je er voor krijgt? Of mag je leidinggevende dat bepalen?

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gast za 18 jun 2011 - 23:54

In principe snap ik dat ik pech heb. Wat rottig dat dit nu net op een zaterdag moet werken. En ja, zo zei de TM het ook. Maar we zijn standaard gesloten op Zon en Feestdagen. Maandag was een feestdag. Een dag waar ik sowieso vrij was geweest. Als ik 32u had gewerkt en maandag was mijn vaste vrije dag geweest en ik had vervolgens 32u moeten werken. Dan had je mij niet gehoord. Maar ik werk 40u en maandag standaard vrij, als ik tot vrijdag had gewerkt, had ik net als al mijn collega's gewoon 32u gewerkt. Nu moest ik toevallig zaterdag werken en dat maakt 40u. En daar komt gevoelsmatig niets voor terug. Terwijl als ik niet op de zaterdag had gewerkt, dan waren mijn 40u ook gewoon uitbetaald.

Had ik 32u gewerkt en de zaterdag niet en toevallig viel mijn vaste vrije dag op donderdag, dan had ik die week maar 24u gewerkt.

Het gaat er bij mij niet in dat ik dan maar gewoon pech heb. Ze kunnen me ook niet uitleggen hoe dat dan precies zit. Het antwoord was, ja we werken nu met flexwerkers en daarom doen we het zo. Prima, maar ik ben geen flexwerker. En heb gewoon een contract van 40u met vast verlof op zon en feestdagen.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 0:28

ABE, je kunt er lang of kort over zijn, soms valt het zo en heb je gewoon pech. Ik geloof niet dat er iets aan te doen valt en acht de kans nihil dat je alsnog je zin krijgt. Dat niemand werkt op zon en-feestdagen begrijp ik maar als je vrije dag daar net op valt heb je gewoon pech...

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 0:48

Zusje schreef:ABE, je kunt er lang of kort over zijn, soms valt het zo en heb je gewoon pech. Ik geloof niet dat er iets aan te doen valt en acht de kans nihil dat je alsnog je zin krijgt. Dat niemand werkt op zon en-feestdagen begrijp ik maar als je vrije dag daar net op valt heb je gewoon pech...

Toch vreemd dat de collega's waarmee ik afgelopen zaterdag heb gewerkt, allemaal een compensatiedag hebben gekregen, omdat ze daar simpelweg recht op hadden. smile Ze hebben weliswaar een andere TM, maar we werken allemaal gewoon 40u en hebben allemaal hetzelfde contract.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 2:01

Blijkbaar wel van te voren geregeld en een andere dag dan maandag gekregen dus.

Gast
Gast

Bericht  Zwoesj zo 19 jun 2011 - 3:08

ABE, maandag (2e pinksterdag) is bij jullie neem ik aan, net als bij ons en veel bedrijven, een verplichte vrije dag. Dit kunnen ze dus, om deze reden, nooit als comensatiedag geven, juist omdat deze verplicht is. Ik zou je contract er eens op naslaan, bij ons staat hier iets over in namelijk. Je hebt er zeker gewoon recht op. Het zou anders geweest zijn wanneer jullie op maandag ook werken (zoals ik het lees is daar geen sprake van geweest?). Dan mogen ze dit wel zeggen.

Zusje, ABE heeft in dit geval wel degelijk recht op haar compensatiedag, of op zijn minst de uitbetaling van de extra uren welke zij gedraaid heeft.
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 7:02

Zwoesj, dat is dus ook precies mijn punt. Dat is ook wat op het werk wordt gezegd door collega's en andere TM's. Ik ga morgen nogmaals een poging doen om een vrije dag te krijgen. smile

Gast
Gast

Bericht  Angela_1986 zo 19 jun 2011 - 10:16

Zwoesj schreef:ABE, maandag (2e pinksterdag) is bij jullie neem ik aan, net als bij ons en veel bedrijven, een verplichte vrije dag. Dit kunnen ze dus, om deze reden, nooit als comensatiedag geven, juist omdat deze verplicht is. Ik zou je contract er eens op naslaan, bij ons staat hier iets over in namelijk. Je hebt er zeker gewoon recht op. Het zou anders geweest zijn wanneer jullie op maandag ook werken (zoals ik het lees is daar geen sprake van geweest?). Dan mogen ze dit wel zeggen.

Zusje, ABE heeft in dit geval wel degelijk recht op haar compensatiedag, of op zijn minst de uitbetaling van de extra uren welke zij gedraaid heeft.

Dat bedoel ik dus! nerd
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: