Halfwezen (pensioen) geld?
+2
Zwerver
Caroow
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Halfwezen (pensioen) geld?
Iemand hier ervaring mee?
Blijkbaar was mijn vader hiervoor verzekerd, dus zolang als ik studeer krijg ik nog geld. Klein bedrag hoor, 300 euro per jaar, iets van 20 euro per maand, maar toch...
Wist niet eens dat dit bestond?
Blijkbaar was mijn vader hiervoor verzekerd, dus zolang als ik studeer krijg ik nog geld. Klein bedrag hoor, 300 euro per jaar, iets van 20 euro per maand, maar toch...
Gast- Gast
Re: Halfwezen (pensioen) geld?
Ja, dat kreeg mijn moeder ook voor mij. Ik heb geen idee tot wanneer ze dat heeft gekregen, maar het bestaat dus wel.. En ik kreeg het niet op mijn rekening omdat ik nog minderjarig was toen mijn vader overleed.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Ja ik krijg het tot mijn 27e, zolang als ik maar studeer....Dat is de voorwaarde. Mijn zusje krijgt het dus helaas niet.
Ik vind t maar vaag!
Ik vind t maar vaag!
Gast- Gast
Ja, ik denk dat ik het tot mijn 18e dan heb gehad, ik heb niet gestudeerd. Ik snap de gedachte erachter ook niet zo, is het zakgeld omdat hij het niet meer kan geven? En kunnen ze het niet veel beter aan de nog levende ouder geven?
Caroow- Lady Post-a-lot
Mijn moeder krijgt al een weduwe uitkering of hoe dat dan ook mag heten, dus op zich ben ik er wel blij mee.
Op internet lees ik dat dit afkomstig is van het door hem opgebouwde pensioen. Maar wat gebeurd er met de rest dan? Wordt daar de staatskas weer lekker mee gespekt?
Mijn zusje kan het veel harder gebruiken dan ik ook trouwens...Zij studeert dan wel niet, maar ze werkt keihard en met 21 jaar verdien je nog niet bijster veel...
Op internet lees ik dat dit afkomstig is van het door hem opgebouwde pensioen. Maar wat gebeurd er met de rest dan? Wordt daar de staatskas weer lekker mee gespekt?
Mijn zusje kan het veel harder gebruiken dan ik ook trouwens...Zij studeert dan wel niet, maar ze werkt keihard en met 21 jaar verdien je nog niet bijster veel...
Gast- Gast
Ik krijg het ook, 140 euro in de maand. Omdat ik nog op school zit tot mijn 23e. Anders tot je 18e
Zwerver- Ratel
- Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10
Je hebt een halfwezen uitkering van de regering, die krijg je idd maar tot je 18e. Maar dit is een halfwezenpensioen, en dan loopt t tot je 27e mits je studeert...
Gast- Gast
Oh dat zou kunnen, ik heb iig halfwezen pension. Opgebouwd door mijn vader.
Zwerver- Ratel
- Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10
Mijn vader is bijna altijd ondernemer geweest, dus dat zal het bedrag van 20 euro per maand wel verklaren...
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Mijn vader is bijna altijd ondernemer geweest, dus dat zal het bedrag van 20 euro per maand wel verklaren...
Ja, hier net zo. Maar inderdaad, wat gebeurd er met de rest?
Caroow- Lady Post-a-lot
Caroow schreef:_Leaf_ schreef:Mijn vader is bijna altijd ondernemer geweest, dus dat zal het bedrag van 20 euro per maand wel verklaren...
Ja, hier net zo. Maar inderdaad, wat gebeurd er met de rest?
Ja, dat is een mooi vraagstuk he? Zou het enige stukje erfenis zijn wat we zouden hebben....
Gast- Gast
Je zou kunnen overwegen om te bellen met de pensioenverstrekker om te vragen aan welke criteria je moet voldoen, dus waarom je zusje niks krijgt en waar de rest blijft.
Ik vind het wel vreemd, dat je zusje niks krijgt. Voelt echt een beetje oneerlijk en ook niet helemaal goed voor het rouwproces. Jij krijgt nog iets "tastbaars" en zij niet. Rare regels zijn het.
Ik vind het wel vreemd, dat je zusje niks krijgt. Voelt echt een beetje oneerlijk en ook niet helemaal goed voor het rouwproces. Jij krijgt nog iets "tastbaars" en zij niet. Rare regels zijn het.
Caroow- Lady Post-a-lot
Ik ga inderdaad maar eens bellen, ik wil vooral weten waar de rest van het opgebouwde geld blijft. Ik krijg het dus wel, puur en alleen omdat ik studeer. Dat is dus het verschil tussen mijn zusje en ik, en idd, eerlijk vind ik dat niet.
Gast- Gast
Oh, het gaat naar mijn moeder schijnbaar....Ook krom, ze lagen in scheiding
Indien u vóór uw 65e komt te overlijden krijgt uw partner, althans in de meeste pensioenregelingen, 70% van het op te bouwen ouderdomspensioen als nabestaandenpensioen (soms ook wel partnerpensioen genoemd). Dat is dus 70% x 70% = 49% van uw huidige gezinsinkomen. Vanaf het moment dat uw partner 65 is geworden ontvangt hij/zij dan ook AOW.
Ik geloof dat ik dus nu weet waar ik mijn handje kan ophouden
Indien u vóór uw 65e komt te overlijden krijgt uw partner, althans in de meeste pensioenregelingen, 70% van het op te bouwen ouderdomspensioen als nabestaandenpensioen (soms ook wel partnerpensioen genoemd). Dat is dus 70% x 70% = 49% van uw huidige gezinsinkomen. Vanaf het moment dat uw partner 65 is geworden ontvangt hij/zij dan ook AOW.
Ik geloof dat ik dus nu weet waar ik mijn handje kan ophouden
Gast- Gast
Ik krijg het ook. Je krijgt het alleen tot je 27e met voorwaarde dat je studeert. Eigenlijk kan je het zien als een soort van studiefonds. Afhankelijk waar je vader heeft gewerkt kan hij dit dus opgebouwd hebben. Let trouwens op je bijverdiensten, want het telt gewoon als inkomen!
Mijn moeder krijgt er ook een stukje ervan, als aanvulling op het ANW. ANW stopt weer als het jongste kind 18 is.
Mocht je meer vragen hebben, kan je wel PMen.
Mijn moeder krijgt er ook een stukje ervan, als aanvulling op het ANW. ANW stopt weer als het jongste kind 18 is.
Mocht je meer vragen hebben, kan je wel PMen.
Gast- Gast
Maar dan moest je vader je moeder wel hebben aangemeld bij zijn pensioenfonds, anders is de kans aanwezig dat ze niets krijgt...
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Het zijn idd rare, ingewikkelde zaken, heb er nooit veel van begrepen... Mijn ex heeft hier ook mee te maken gehad. Hij studeerde alleen niet meer en was boven de 18/21 dus had nergens recht op.
Later kreeg hij ineens 'n telefoontje; of hij wist waar zijn moeder was want ze wilde haar pensioen uitkeren. 'Uhh... Ja mevrouw dat weet ik wel, of nou ja ik weet niet precies waar het is maar ze schijnt in de hemel te zijn.' *Mijn ex is zijn beide ouders verloren, al 'lang' geleden en gaat er redelijk nuchter mee om dus vandaar deze nuchtere reactie* Die vrouw bleef overigens wel even stil aan de andere kant van de lijn en kon daarna alleen nog maar stotterend zeggen dat ze dat heel vervelend vond en later terug zou bellen.
Toen was ook niet geheel duidelijk wat er met dat geld zou gebeuren, ze dachten toen dat het niet uitgekeerd zou worden. Zó vreemd, die vrouw heeft daar altijd heel hard voor moeten werken en nu ze, helaas, erg jong is gestorven zou het geld dan naar de staat gaan... Als zijn vader nog had geleefd dan zou hij het gehad hebben geloof ik. Ik heb daar destijd nog wel wat brieven over geschreven en telefoontjes gepleegd om erachter te komen hoe het in elkaar zit maar in die tijd ging mijn relatie uit dus weet niet hoe 't afgelopen is.
Sterkte er mee Leaf! Lijkt me moeilijk/confronterend om dit soort zaken zo kort na de dood van je vader te moeten regelen.
Later kreeg hij ineens 'n telefoontje; of hij wist waar zijn moeder was want ze wilde haar pensioen uitkeren. 'Uhh... Ja mevrouw dat weet ik wel, of nou ja ik weet niet precies waar het is maar ze schijnt in de hemel te zijn.' *Mijn ex is zijn beide ouders verloren, al 'lang' geleden en gaat er redelijk nuchter mee om dus vandaar deze nuchtere reactie* Die vrouw bleef overigens wel even stil aan de andere kant van de lijn en kon daarna alleen nog maar stotterend zeggen dat ze dat heel vervelend vond en later terug zou bellen.
Toen was ook niet geheel duidelijk wat er met dat geld zou gebeuren, ze dachten toen dat het niet uitgekeerd zou worden. Zó vreemd, die vrouw heeft daar altijd heel hard voor moeten werken en nu ze, helaas, erg jong is gestorven zou het geld dan naar de staat gaan... Als zijn vader nog had geleefd dan zou hij het gehad hebben geloof ik. Ik heb daar destijd nog wel wat brieven over geschreven en telefoontjes gepleegd om erachter te komen hoe het in elkaar zit maar in die tijd ging mijn relatie uit dus weet niet hoe 't afgelopen is.
Sterkte er mee Leaf! Lijkt me moeilijk/confronterend om dit soort zaken zo kort na de dood van je vader te moeten regelen.
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Zininzon schreef:Maar dan moest je vader je moeder wel hebben aangemeld bij zijn pensioenfonds, anders is de kans aanwezig dat ze niets krijgt...
Dat is tegenwoordig geloof ik sowieso zo, maar mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen. Misschien dat het destijds wel automatisch zo ging?
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Iemand hier ervaring mee?
Ik heb het ook gehad Leaf. Mijn vader heeft dezelfde keuze gemaakt als die van jou en hij zal ook wel zo'n verzekering hebben gehad.
Ik weet niet meer precies hoe of wat, maar volgens mij was het bij mij zo dat mijn moeder daar geld voor kreeg tot mijn broertje en ik 18 werden, daarna kregen we het zelf tot ons 21e. Ik kreeg iets van 200 gulden per maand, maar ik weet het echt niet zeker hoor ( ik vond het zo vreemd toen als kind, dat ik geld kreeg omdat mijn papa dood was ).
Gast- Gast
Tea-Leaf schreef:_Leaf_ schreef:Iemand hier ervaring mee?
Ik heb het ook gehad Leaf. Mijn vader heeft dezelfde keuze gemaakt als die van jou en hij zal ook wel zo'n verzekering hebben gehad.
Ik weet niet meer precies hoe of wat, maar volgens mij was het bij mij zo dat mijn moeder daar geld voor kreeg tot mijn broertje en ik 18 werden, daarna kregen we het zelf tot ons 21e. Ik kreeg iets van 200 gulden per maand, maar ik weet het echt niet zeker hoor ( ik vond het zo vreemd toen als kind, dat ik geld kreeg omdat mijn papa dood was ).
Zou ik je daar een keer een PM over mogen sturen, over jouw vader en over hoe dat voor jou was?
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Tea-Leaf schreef:_Leaf_ schreef:Iemand hier ervaring mee?
Zou ik je daar een keer een PM over mogen sturen, over jouw vader en over hoe dat voor jou was?
Natuurlijk! Stuur maar hoor meis.
Gast- Gast
Ik heb dat ook gehad tot mijn 18de.. Daarnaa toen ik 21 werd kreeg ik nog een pak geld.
Mijn vader was dus ook goed verzekerd.. Ik heb voor dat geld toen mijn rijbewijs gehaald! Dat vond ik wel een hele mooie investering!
Mijn broertje krijgt het nu ook nog tot zn 21ste.. Alleen vind die het zo rot dat die geld krijgt van iemand die hij nauwelijks gekend heeft (mijn broertje was 5 toen mijn vader overleed)
Mijn vader was dus ook goed verzekerd.. Ik heb voor dat geld toen mijn rijbewijs gehaald! Dat vond ik wel een hele mooie investering!
Mijn broertje krijgt het nu ook nog tot zn 21ste.. Alleen vind die het zo rot dat die geld krijgt van iemand die hij nauwelijks gekend heeft (mijn broertje was 5 toen mijn vader overleed)
Moezie- Kletskop
- Aantal berichten : 2751
Punten : 2784
Registratiedatum : 02-12-10
loontjes-power schreef:Ik heb dat ook gehad tot mijn 18de.. Daarnaa toen ik 21 werd kreeg ik nog een pak geld.
Ik kan je het sterker vertellen, mijn zusje is pas geboren nadat mijn vader is overleden... Ik was trouwens bijna 6, dus ik heb ook geen herinneringen eraan. Ik vat het op als een goede regeling dat je in ieder geval een goede opleiding kan doen!
Gast- Gast
SunnyScience schreef:loontjes-power schreef:Ik heb dat ook gehad tot mijn 18de.. Daarnaa toen ik 21 werd kreeg ik nog een pak geld.
Ik kan je het sterker vertellen, mijn zusje is pas geboren nadat mijn vader is overleden... Ik was trouwens bijna 6, dus ik heb ook geen herinneringen eraan. Ik vat het op als een goede regeling dat je in ieder geval een goede opleiding kan doen!
Heftig!! Pff weet even niks te zeggen!!
Tuurlijk is het wel fijn om geld te krijgen!! Maar het is gewoon een rot idee.. Daarom heb ik er mijn rijbewijs van betaald!! Als het goed is heb ik dat de rest van mijn leven..
Mijn broertje gaat er van studeren dus ook een mooie uitgave!!
Moezie- Kletskop
- Aantal berichten : 2751
Punten : 2784
Registratiedatum : 02-12-10
Tea-Leaf schreef:_Leaf_ schreef:Iemand hier ervaring mee?
Zo is het ook gegaan toen mijn vader overleden is. Ik was toen net 21 en kreeg niets meer. Maar mijn moeder heeft mij daarom 10.000 euro gegeven voor een nieuwe auto te kunnen kopen en dat was dan mijn deel. Mijn broertje en zusjes hebben wel nog zo´n 300 euro per maand gehad en ze hoefde er niet voor te studeren. mijn moeder heeft wel het geld opgespaard tot hun 18e en daar heeft ze wel hun school van betaald.
Raven- Fluisteraar
- Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11
Soortgelijke onderwerpen
» Kost geld wisselen bij de bank geld?
» Je pensioen...
» Pensioen
» de pensioen planner ervaringen?
» Wat doe jij met je geld?
» Je pensioen...
» Pensioen