Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Je pensioen...

+3
silly-one
Moezie
Pussycat
7 plaatsers

Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Je pensioen...

Bericht  Pussycat ma 20 jun 2011 - 19:55

Toch maar hier neergezet, want je werkt dan niet meer...

Ben wel benieuwd hoe jullie denken over je pensioen in deze onzekere tijden.
Maken jullie zelf ook al een buffer? Of zie je wel wat de toekomst brengt...

Pff soms denk ik wel eens hoe zal het eruit zien als wij oud en bejaard zijn.
En als je al die berichten hoort en leest ziet het er niet altijd even goed uit.
Soms vraag ik me af of je zelf ook al moet sparen voor later. Maar weet je hoeveel je dan moet sparen :shock:

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Moezie ma 20 jun 2011 - 20:04

Ik heb geen idee, ik denk hier ook eigenlijk bijna niet over na!
Als ik me daar nu al gek over moet gaan maken.. Wat voor leven heb ik dan.

Moezie
Moezie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2751
Punten : 2784
Registratiedatum : 02-12-10
Woonplaats : Limboland

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  silly-one ma 20 jun 2011 - 20:05

Ik ga er vanuit dat het goed komt. Het kan toch niet zo zijn dat ik al geld opzij ga zetten voor mijn oude dag en door problemen in de markt kan ik best begrijpen dat ze het geld voor nu gebruiken, maar het is mijn ´spaarrekeningen´ voor later.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Pussycat ma 20 jun 2011 - 20:14

Het is ook niet iets waar ik dagelijks over nadenk hoor haha.
Maar ja soms kom je weer eens een artikel tegen en het zet me toch wel aan het denken.
Lijkt me echt erg als je met pensioen gaat en je moet alsnog alle eindjes aan elkaar knopen om rond te komen.
Maar je wilt ook niet nu al super zuinig moeten doen zodat je haast geen leven meer hebt....

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 20:33

Wij hebben er om die reden voor gekozen om geen aflosvrije hypotheek op ons huis te nemen. Tegen de tijd dat we met pensioen gaan zal ons huis (grotendeels) zijn afgelost, waardoor we hele lage woonlasten hebben. Daarnaast hebben we allebei een pensioenregeling op het werk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 20:34

Ik denk af en toe wel dat het enige 'pensioen' waar we op kunnen vertrouwen tegen de tijd dat we die leeftijd hebben een eigen, volledig afbetaald, koophuis is. Dan heb je in ieder geval minder maandelijkse lasten of desnoods kun je het (hopelijk) verkopen en nog een aantal jaar van de opbrengst leven. Je weet maar nooit wat er tegen die tijd nog over is van pensioen of AOW. En anders maar hopen op barmhartige kinderen;)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 20:45

Vergeet-me-nietje schreef:Wij hebben er om die reden voor gekozen om geen aflosvrije hypotheek op ons huis te nemen. Tegen de tijd dat we met pensioen gaan zal ons huis (grotendeels) zijn afgelost, waardoor we hele lage woonlasten hebben. Daarnaast hebben we allebei een pensioenregeling op het werk.

+1

Ook hebben wij een aardig spaarpotje dat we steeds aan blijven vullen.
Daar gaan ook wle dingen zoals een verbouwing uit maar dat hebben we dadelijk allemaal achter de rug.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  boekenwurm83 ma 20 jun 2011 - 21:01

Vergeet-me-nietje schreef:Wij hebben er om die reden voor gekozen om geen aflosvrije hypotheek op ons huis te nemen. Tegen de tijd dat we met pensioen gaan zal ons huis (grotendeels) zijn afgelost, waardoor we hele lage woonlasten hebben. Daarnaast hebben we allebei een pensioenregeling op het werk.

Hier idem dito. wij lossen aardig wat af elke maand waardoor wij over 25 jaar het grootste deel van onze hypotheek afgelost hebben.
Ook hebben wij beiden een goede pensioenregeling op ons werk.
Ik vind het erg belangrijk om het nu al goed geregeld te hebben zodat wij straks na ons pensioen een leuk leven kunnen leiden zonder ons al te druk te maken over geld. hebben we dan wel verdiend na een leven lang hard werken Very Happy
boekenwurm83
boekenwurm83
Prater
Prater

Aantal berichten : 631
Punten : 681
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Pussycat ma 20 jun 2011 - 21:05

Maar voor degene met geen aflossingsvrije hypotheek;

Jullie zijn dus ook nooit meer van plan om te verhuizen?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 21:07

Ik zal waarschijnlijk nooit met pensioen gaan. Maar goed ook, want ik verdien momenteel te weinig om uberhaupt maar wat te sparen xD

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Pussycat ma 20 jun 2011 - 21:11

zero hoezo zal jij nooit met pensioen gaan?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 21:18

Pussycat schreef:Maar voor degene met geen aflossingsvrije hypotheek;

Jullie zijn dus ook nooit meer van plan om te verhuizen?
Staat voorlopig niet in de planning, maar feitelijk maakt dat niet uit toch? Het bedrag dat je op dat moment al hebt afgelost, stop je dan in het nieuwe huis.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Pussycat ma 20 jun 2011 - 21:23

Ja sorry ik heb er geen verstand van... hahaha

Dus als ik een hypotheek heb van bijvoorbeeld 350.000 euro en die heb ik helemaal afgelost dan hou ik die hyptoheek gewoon bij een nieuw huis? huh.. leg uit

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 21:28

Op dit moment ben ik er nog niet voor aan het sparen, maar dat wil ik wel gaan doen. Ik zie het nog wel gebeuren dat de AOW straks alleen is voor mensen die onder een bepaald inkomen zitten, als aanvulling om op het minimum inkomen uit te komen.

Bovendien, alleen een AOW is ook niet veel. Ik heb nog wel een pensioenfonds via mijn werk, maar mijn afdrachten gaan geloof ik in beleggingsfondsen en dat vertrouw ik niet zo :-).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 21:33

Pussycat schreef:Ja sorry ik heb er geen verstand van... hahaha

Dus als ik een hypotheek heb van bijvoorbeeld 350.000 euro en die heb ik helemaal afgelost dan hou ik die hyptoheek gewoon bij een nieuw huis? huh.. leg uit
Stel je hebt een hypotheek van 350.000 euro waarvan je 200.000 euro hebt afgelost en je gaat een nieuw huis kopen. Even aannemende dat je je huis voor het bedrag verkoopt waarvoor je het gekocht hebt (soms zal dat minder zijn, soms meer), betaal je de resterende 150.000 euro af aan de bank en dan houd je dus 200.000 euro voor jezelf over. Die had je immers al afgelost dus dat geld is gewoon van jou. Die 200.000 euro kun je dan inzetten voor je nieuwe huis. Je koopt bijvoorbeeld een huis van 450.000 euro, want je wil groter gaan wonen, dan hoef je nog maar een hypotheek van 250.000 euro te nemen, omdat 200.000 euro al in 1 klap is afgelost. Dan heb je dus óf lagere maandlasten, óf je kiest voor een kortere looptijd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 22:45

Pussycat schreef:zero hoezo zal jij nooit met pensioen gaan?

Omdat ik van mijn hobby mijn beroep heb gemaakt. Ik zal niet meer echt fulltime aan het werk zijn na mijn 67ste, maar ik zal ook nooit stoppen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Pussycat ma 20 jun 2011 - 22:51

aah zo. Wat leuk zeg dat je van je hobby je werk hebt kunnen maken. Mag ik vragen wat je doet?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Darius ma 20 jun 2011 - 23:51

Hoe doen jullie dat als er een groot leeftijdsverschil zit tussen jou en je partner? Mijn man is acht jaar ouder, dus zal ook zeker eerder met pensioen gaan. En als ik dan 67 ben, is hij 75 en misschien lichamelijk niet meer in staat om 'leuke dingen' te gaan doen.

En als ik later kleinkinderen mag hebben, zou ik het wel leuk vinden om een dag op te passen, maar ja, als ik dan op mikjn 67e nog aan het werk ben...
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast di 21 jun 2011 - 7:26

Pussycat schreef:aah zo. Wat leuk zeg dat je van je hobby je werk hebt kunnen maken. Mag ik vragen wat je doet?

Ik zit in de fotografie, met name bruids en portret.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  rapa nui di 21 jun 2011 - 7:32

@Zero: maar ben je dan ook verplicht om zo lang mogelijk door te werken omdat je je verdienste dan ook na die tijd nog gewoon nodig hebt? Of heb je voor jezelf wel een soort pensioenregeling?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast di 21 jun 2011 - 7:55

rapa nui schreef:@Zero: maar ben je dan ook verplicht om zo lang mogelijk door te werken omdat je je verdienste dan ook na die tijd nog gewoon nodig hebt? Of heb je voor jezelf wel een soort pensioenregeling?


Of ik het voor het geld moet doen... wellicht. Dat kan ik nu nog niet bepalen. Denk het niet, maar het zal altijd een zeer onzeker vak zijn.

Maar ik bedoel meer dat ik na mijn 67ste niet mijn camera op de plank zal leggen en niet meer gebruiken. Dat kan ik gewoon niet, je bent dan niet meteen je baan kwijt, maar ook je hobby en een soort van 'manier van leven'.

Ik denk dat Marin een goed voorbeeld is :p pak haar camera af, en je amputeert gewoon een deel van haar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Fearie di 21 jun 2011 - 9:46

Ik werk momenteel in een sector zonder CAO en pensioenmogelijkheden. Ik ga vanaf volgend jaar banksparen, omdat ik geen heil zie in de pensioenfondsen en het idee dat daar nog wat inzit als ik over 45 jaar met pensioen ga.
Mijn bazin heeft me dan ook aangeraden te gaan banksparen (is deels belastingaftrekbaar en schijnt tegen die tijd dat je met pensioen gaat relaxter te zijn, dus we wachten het af).

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 7:04

Natuurlijk twijfel ik weleens of er straks nog weleens genoeg pensioen over is als wij het nodig hebben.
Wij hebben afgelopen vrijdag een gesprek gehad bij de Hypotheker, om te kijken of we volledig over kunnen naar een spaarhypotheek. Dan hebben we over 30 jaar gewoon zekerheid en dat zou toch best een opluchting zijn.
Ze gaan nu voor ons berekenen wat we hier per maand extra aan kwijt zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Je pensioen... Empty Re: Je pensioen...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum