Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Pensioen

+9
Floor
Fearie
Supertalentje
Minx
Kannibaal
ellibre
Nyx
Manderijn
Aagje!
13 plaatsers

Ga naar beneden

Pensioen Empty Pensioen

Bericht  Aagje! ma 1 jul 2013 - 3:09

Weten jullie zo hoeveel pensioen je later kan verwachten? Toevallig kreeg ik gister een brief waar dat in stond en ik schrok er best van, dus ben ga nadenken over een aanvullend pensioen. 

Hebben jullie dit? En waar heb je dat geregeld? 
Ik denk dat ik zo ie zo een keer een gesprek met bv de ING ga aanvragen.
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Manderijn ma 1 jul 2013 - 3:12

Ik vind het hele pensioen zo'n vage vlek worden. Er veranderd voortdurend zoveel, dat denk ik niemand weet wat te verwachten tegen de tijd dat je er aan toe bent.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Aagje! ma 1 jul 2013 - 3:14

Nee dat begrijp ik maar het gaat erom wat er nu dan in de papieren staat. Als het namelijk nu al heel weinig is kan het alleen maar minder worden. En dus misschien verstandig om na te kijken
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Manderijn ma 1 jul 2013 - 3:19

Ja dat begreep ik smile 
Maar stel je neemt nu een aanvullend pensioen, wat blijft daar van over dan? Gaat dat niet zonde zijn van het geld?

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Nyx ma 1 jul 2013 - 3:21

Ik heb de meesten al uitgekocht. Het ging hier meestal om kleine bedragen. Er is één werkgever waar ik jaren ben geweest en daar heb ik een pensioen van 36 euro per maand opgebouwd vanaf mijn 65e. :P

Het zegt me niets dat pensioen. Ik ben bang dat als ik klaar ben met werken en er pensioen zou moeten komen, dat pensioen al niet meer bestaat. Ook de reden waarom ik de meesten heb uitgekocht. Het zegt me niets.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  ellibre ma 1 jul 2013 - 3:24

Aagje! schreef:Weten jullie zo hoeveel pensioen je later kan verwachten? Toevallig kreeg ik gister een brief waar dat in stond en ik schrok er best van, dus ben ga nadenken over een aanvullend pensioen. 

Hebben jullie dit? En waar heb je dat geregeld? 
Ik denk dat ik zo ie zo een keer een gesprek met bv de ING ga aanvragen.

Waar schrok je dan van? Vergeet niet dat:

a) dit een aanvulling op je AOW is
b) je veel minder belasting betaalt over je pensioen dan over een inkomen uit arbeid
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Manderijn ma 1 jul 2013 - 3:25

Nyx schreef:Ik heb de meesten al uitgekocht. Het ging hier meestal om kleine bedragen. Er is één werkgever waar ik jaren ben geweest en daar heb ik een pensioen van 36 euro per maand opgebouwd vanaf mijn 65e. :P

Het zegt me niets dat pensioen. Ik ben bang dat als ik klaar ben met werken en er pensioen zou moeten komen, dat pensioen al niet meer bestaat. Ook de reden waarom ik de meesten heb uitgekocht. Het zegt me niets.


Dat bedoel ik dus. En als je daarvoor extra dingen gaat afsluiten, is het nog geen garantie dat je dan wel meer te besteden hebt. Voor nu zou ik het zonde vinden om daar geld in te stoppen, waar we op het moment dat we nu leven ook goed kunnen gebruiken.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Aagje! ma 1 jul 2013 - 3:30

ellibre schreef:
Aagje! schreef:Weten jullie zo hoeveel pensioen je later kan verwachten? Toevallig kreeg ik gister een brief waar dat in stond en ik schrok er best van, dus ben ga nadenken over een aanvullend pensioen. 

Hebben jullie dit? En waar heb je dat geregeld? 
Ik denk dat ik zo ie zo een keer een gesprek met bv de ING ga aanvragen.

Waar schrok je dan van? Vergeet niet dat:

a) dit een aanvulling op je AOW is
b) je veel minder belasting betaalt over je pensioen dan over een inkomen uit arbeid
Dat het gewoon echt heel weinig is
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Aagje! ma 1 jul 2013 - 3:32

Manderijn schreef:Ja dat begreep ik smile 
Maar stel je neemt nu een aanvullend pensioen, wat blijft daar van over dan? Gaat dat niet zonde zijn van het geld?

 Oh ja op die manier! Hmz toch nog maar even goed over nadenken
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  ellibre ma 1 jul 2013 - 3:33

En gaat het dan om het bedrag dat je zou krijgen als je niet meer verder zou werken of om het bedrag dat je zou krijgen als je de rest van je werkzame leven bij dezelfde werkgever met hetzelfde salaris blijft werken? Want mijn pensioen zou dan ook erg laag zijn, maar ik weet dat mijn salaris nog flink gaat stijgen.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Aagje! ma 1 jul 2013 - 3:43

Nee echt als ik daar blijf werken. Ik bouw dus blijkbaar gewoon heel weinig pensioen op.
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Kannibaal ma 1 jul 2013 - 7:04

Manderijn schreef:Ja dat begreep ik smile 
Maar stel je neemt nu een aanvullend pensioen, wat blijft daar van over dan? Gaat dat niet zonde zijn van het geld?

 +1 

Dit weekend heb ik samen met mijn man ook naar onze pensioenen gekeken en we schrokken ons ook een hoedje. Ook al werken we allebei 40 uur en verdienen we goed; onze pensioenen schieten niet op. We zaten ook te denken aan een aanvullend pensioen of iets dergelijks, maar inderdaad wie zegt dat er over 40 jaar nog iets van over is. En tegenwoordig moet je al zo uitkijken met al die woekerpolissen en ingewikkelde financiële producten. Ik denk zelf dat gewoon sparen via een spaarrekening nog het beste is, weet je gelijk waar je aan toe ben.
Kannibaal
Kannibaal
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 51
Punten : 57
Registratiedatum : 16-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Gast di 2 jul 2013 - 3:36

Over dat pensioen maak ik me soms ook wel zorgen.
Ik bouw niet heel veel pensioen op bij mijn werkgever, en heb geen enkel idee hoe veel ik zou krijgen bij 67(? tegen die tijd)-jarige leeftijd.
Heb het nog niet uitgezocht, maar het is mogelijk om zelf op een geblokkeerde rekening te sparen toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Minx di 2 jul 2013 - 3:59

Ik moet me nog aanmelden bij het pensioenfonds Embarassed, nou moet ik zeggen het gaat om een klein bedrag waar ik nog geen pensioen over heb betaald dus in dat opzicht ben ik niet echt te laat. Wel kom ik in een niet al te fijne schaal terecht en betaal ik de hoogst mogelijke premie. Als ik een paar jaar eerder was afgestudeerd had ik zelf nog kunnen kiezen. Daar zijn nu dan ook nog protesten tegen. Ik verwacht dat het geld nooit 100% weg kan zijn want je bent gewoon min of meer verplicht om het te betalen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Supertalentje di 2 jul 2013 - 4:15

Kannibaal schreef:
Manderijn schreef:Ja dat begreep ik smile 
Maar stel je neemt nu een aanvullend pensioen, wat blijft daar van over dan? Gaat dat niet zonde zijn van het geld?

 +1 

Dit weekend heb ik samen met mijn man ook naar onze pensioenen gekeken en we schrokken ons ook een hoedje. Ook al werken we allebei 40 uur en verdienen we goed; onze pensioenen schieten niet op. We zaten ook te denken aan een aanvullend pensioen of iets dergelijks, maar inderdaad wie zegt dat er over 40 jaar nog iets van over is. En tegenwoordig moet je al zo uitkijken met al die woekerpolissen en ingewikkelde financiële producten. Ik denk zelf dat gewoon sparen via een spaarrekening nog het beste is, weet je gelijk waar je aan toe ben.

Woekerpolissen mogen niet meer verkocht worden, de kosten (de te hoge ingehouden kosten maakte iets een woekerpolis) zijn wettelijk vastgelegd.

Als je zeker wilt weten dat je geld ergens blijft kun je kiezen voor banksparen met lijfrenteclausule. Kort gezegd spaar je op een geblokkeerde rekening waarmee je vanaf pensioendatum een bedrag en termijn kunt kiezen als aanvulling op je AOW en bij de wg opgebouwde pensioen.
 
(sorry, kan niet quoten)

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  ellibre di 2 jul 2013 - 4:19

Minx schreef:Ik moet me nog aanmelden bij het pensioenfonds Embarassed, nou moet ik zeggen het gaat om een klein bedrag waar ik nog geen pensioen over heb betaald dus in dat opzicht ben ik niet echt te laat. Wel kom ik in een niet al te fijne schaal terecht en betaal ik de hoogst mogelijke premie. Als ik een paar jaar eerder was afgestudeerd had ik zelf nog kunnen kiezen. Daar zijn nu dan ook nog protesten tegen. Ik verwacht dat het geld nooit 100% weg kan zijn want je bent gewoon min of meer verplicht om het te betalen.

 Hoe bedoel je dat precies?
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Supertalentje di 2 jul 2013 - 4:22

ellibre schreef:
Minx schreef:Ik moet me nog aanmelden bij het pensioenfonds Embarassed, nou moet ik zeggen het gaat om een klein bedrag waar ik nog geen pensioen over heb betaald dus in dat opzicht ben ik niet echt te laat. Wel kom ik in een niet al te fijne schaal terecht en betaal ik de hoogst mogelijke premie. Als ik een paar jaar eerder was afgestudeerd had ik zelf nog kunnen kiezen. Daar zijn nu dan ook nog protesten tegen. Ik verwacht dat het geld nooit 100% weg kan zijn want je bent gewoon min of meer verplicht om het te betalen.

 Hoe bedoel je dat precies?

Geld verdwijnt niet zomaar, dat blijft ergens. Daarnaast bouw je pensioenrechten op, de gestelde verwachtingen zullen niet gehaald worden (of wie weet hoe we er over 40 jaar voor staan) maar weg kan het niet zijn. Daarnaast ben je meestal verplicht deel te nemen aan het pensioen van je werkgever, in sommige gevallen is dit zelfs wettelijk geregeld dat je moet deelnemen (en betalen).

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  ellibre di 2 jul 2013 - 5:25

Het is echter niet zo dat pensioenfondsen jouw premies opsparen om jouw pensioen te kunnen betalen over 40 jaar. Van jouw premie worden de huidige pensioenen betaald. In die zin verdwijnt het geld wel degelijk. 

Verder zijn onze pensioenaanspraken fictief en afhankelijk van de ontwikkelingen in de komende tientallen jaren. Aan de bedragen in je pensioenoverzicht kun je nauwelijks rechten ontlenen.

Ik vind dit filmpje wel een goede illustratie van hoe het schijnt te werken: 
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Fearie di 2 jul 2013 - 5:33

En zelf banksparen dan? Dat doe ik sinds medio vorig jaar.
Heb een rekening vastgelegd tot mijn 67ste en daar laat ik iedere maand geld rechtstreeks vanaf mij  loon op storten.  Ik bepaal later wat er met dat geld gebeurt, krijg er rente over en deel is aftrekbaar via de jaarlijkse aangifte.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Floor di 2 jul 2013 - 5:49

Ik spaar mijn eigen pensioen bij elkaar. Op een spaarrekening met hoge rente, staat het geld vast voor heel wat jaren, daarna komt het vrij en ga ik het opnieuw vastzetten voor een jaar of 10/20 (net hoe lang ik denk dat nodig is).
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Minx di 2 jul 2013 - 6:33

Ik weet dat het voor nu gebruikt word, maar dan zou het zo'n rel worden mocht het veranderen. Net als met de woekerpolis daar zijn ook heel veel rechtzaken over. Geld is gewoon een raar iets. Ik zie het als een stukje wat de werkgever voor mij spaart en niet iets wat bij mijn loon hoort. Misschien hou ik mezelf daar mee voor de gek maar dan is dat maar zo. Als er over 40 jaar nog iets als pensioen is dan heb ik het iig.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Engelse Drop di 2 jul 2013 - 6:36

Ik geloof niet dat er nog zoiets als pensioen bestaat wanneer wij de 67 halen (of misschien werk je tegen die tijd wel tot je 70e of 75e door, of gewoon tot je dood, mocht dat lukken). Ik denk echt dat de AOW dan ook niet meer bestaat. Het enige verstandige wat je kunt doen is inderdaad zo'n lange termijn spaarrekening van je bank, maar zelfs dat vertrouw ik niet helemaal meer. Er is teveel gebeurd de laatste jaren om banken nog te vertrouwen, laat staan zoiets als een pensioenfonds Neutral 
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  xxjojootjexx di 2 jul 2013 - 7:05

Fearie schreef:En zelf banksparen dan? Dat doe ik sinds medio vorig jaar.
Heb een rekening vastgelegd tot mijn 67ste en daar laat ik iedere maand geld rechtstreeks vanaf mij  loon op storten.  Ik bepaal later wat er met dat geld gebeurt, krijg er rente over en deel is aftrekbaar via de jaarlijkse aangifte.

Je kunt niet helemaal zelf bepalen wat er met dat geld gebeurd.
Je moet het gebruiken als inkomsten aanvulling.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  *Lookie* wo 3 jul 2013 - 0:08

Naast het pensioen van onze werkgevers (voor mijn vriend is dit heel goed geregeld, voor mij zijn het heel kleine bedragen bij diverse werkgevers) sparen wij beide voor een aanvullend pensioen, 50 euro per maand. Op ons 65e krijgen we gegarandeerd een bepaald bedrag (weet even niet uit het hoofd hoeveel) en het kan hoger uitvallen doordat het bedrijf ook belegt. Wij sparen bij Aegon. De zekerheid van die garantie vind ik wel heel belangrijk, ik wil niet dat er alleen maar belegd wordt met het risico dat het geld weg is als wij er aan toe zijn.
Los daarvan vind ik pensioenen wel eng, je hebt er geen controle over en voor hetzelfde is Aegon op een gegeven moment failliet waardoor het geld wel weg is. Je hoort allerlei van die nare verhalen.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Snirp wo 3 jul 2013 - 2:57

Ik spaar mijn eigen pensioen smile
Ben zzp'er!
Snirp
Snirp
Prater
Prater

Aantal berichten : 1132
Punten : 1142
Registratiedatum : 06-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Pensioen Empty Re: Pensioen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum