notaris
+3
Paper Crown
luisa
Fiebje
7 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
notaris
ik wist niet precies waar ik hem moest plaatsen, dacht doe het maar hier. Wat hebben jullie allemaal op papier laten zetten bij de notaris? Aangezien het aardig wat kost om naar de notaris te gaan wil ik goed voorbereid zijn. Tot zover heb ik de volgende punten wat erop papier moet komen: we trouwen in gemeenschap van goederen, langstlevende clausule, voogdij kind, testament.
Fiebje- Prater
- Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Registratiedatum : 18-11-10
Re: notaris
Wat wil je precies vastgelegd hebben dan? Indien je in gemeenschap van goederen trouwt worden jullie ook elkaars wettige erfgenaam (samen met kinderen), langstlevende clausule is dan niet noodzakelijk. Tenzij je specief een deel van je erfenis aan iemand anders wilt nalaten is een testament volgens mij ook niet nodig. Voogdij moet je idd wel bij notaris regelen.
Ik heb zelf niks vastgelegd, dus kan je verder niet helpen. Maar lijkt me dat je lijstje redelijk compleet is.
Ik heb zelf niks vastgelegd, dus kan je verder niet helpen. Maar lijkt me dat je lijstje redelijk compleet is.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
luisa schreef:Wat wil je precies vastgelegd hebben dan? Indien je in gemeenschap van goederen trouwt worden jullie ook elkaars wettige erfgenaam (samen met kinderen), langstlevende clausule is dan niet noodzakelijk. Tenzij je specief een deel van je erfenis aan iemand anders wilt nalaten is een testament volgens mij ook niet nodig. Voogdij moet je idd wel bij notaris regelen.
+1 of bedoelde je huwelijkse voorwaarden?
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
nee in gemeenschap van goederen trouwen we. Maar de wet van de langstlevende is aangepast, waardoor niet alles automatisch naar je partner gaat, wat voorheen wel was. En heeft ook met succesierechten te maken maar weet inhoudelijk niet meer precies wat.
Fiebje- Prater
Ik heb geregeld waar mijn geld heengaat als ik doodga en waar ik dan heen ga en wie daar bij mogen zijn. Heb geen kind of man (meer). Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd geweest en wat is dat godsgruwelijk heerlijk als je gaat scheiden. Toen hebben wij dus heel veel laten vastleggen.
Gast- Gast
Ik vraag me ook af of je naar de notaris moet als je gaat trouwen. Wij hebben namelijk al een deel over de langstlevende in ons testament staan, maar dan blijft dan toch hetzelfde?
Gast- Gast
Wij hebben dat laatst ook allemaal op laten stellen, maar alles komt ter sprake hoor tijdens zo'n gesprek.
Hier ook de voogdij geregeld en ik heb twee mensen uit laten sluiten van eventuele erfenis, voor het geval dat.
Hier ook de voogdij geregeld en ik heb twee mensen uit laten sluiten van eventuele erfenis, voor het geval dat.
Gast- Gast
Fiebje schreef:nee in gemeenschap van goederen trouwen we. Maar de wet van de langstlevende is aangepast, waardoor niet alles automatisch naar je partner gaat, wat voorheen wel was. En heeft ook met succesierechten te maken maar weet inhoudelijk niet meer precies wat.
Maar naar wie gaat mijn geld dan? Mijn man is nu mijn erfgenaam in 1e lijn, er zijn geen kinderen. Gaat dan een deel naar mij ouders als erfgenamen? Nee toch.
Volgens mij heeft de verandering idd te maken met succesierechten, met een vrijstelling tot bepaald bedrag voor langstlevende .
Maar dit heeft geen invloed op wie je erfgenaam is, dus wat moet er dan vastgelegd worden?
luisa- Prater
Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
Fiebje- Prater
Birgit schreef:Ik vraag me ook af of je naar de notaris moet als je gaat trouwen. Wij hebben namelijk al een deel over de langstlevende in ons testament staan, maar dan blijft dan toch hetzelfde?
Als je niet in gemeenschap van goederen wilt trouwen moet je huwelijkse voorwaarden laten opstellen bij de notaris.
Dit moet voor het huwelijk gebeuren. Is er voor het huwelijk niets geregeld dan ben je automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd.
Wanneer je een langstlevende clausule in je testament hebt staan veranderd daar een gemeenschap of huwelijkse voorwaarden niets aan.
Juul- Fluisteraar
- Aantal berichten : 456
Punten : 485
Registratiedatum : 02-02-11
Fiebje schreef:Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
is dat echt zo nu ????
zou hier heel graag antwoord op hebben
bo- Fluisteraar
- Aantal berichten : 81
Punten : 88
Registratiedatum : 17-12-10
luisa schreef:Fiebje schreef:nee in gemeenschap van goederen trouwen we. Maar de wet van de langstlevende is aangepast, waardoor niet alles automatisch naar je partner gaat, wat voorheen wel was. En heeft ook met succesierechten te maken maar weet inhoudelijk niet meer precies wat.
Maar naar wie gaat mijn geld dan? Mijn man is nu mijn erfgenaam in 1e lijn, er zijn geen kinderen. Gaat dan een deel naar mij ouders als erfgenamen? Nee toch.
Volgens mij heeft de verandering idd te maken met succesierechten, met een vrijstelling tot bepaald bedrag voor langstlevende .
Maar dit heeft geen invloed op wie je erfgenaam is, dus wat moet er dan vastgelegd worden?
Dat klopt inderdaad. De vrijstellingen zijn aangepast. Het heeft inderdaad geen invloed op wie er erfgenaam is.
Het is verstandig om een aantal zaken vast te leggen als je bijvoorbeeld niet wilt dat wanneer je man en jij tegelijk overlijden je geld naar je ouders gaat. Nu is je man eerste erfgenaam, wanneer er iets met hem gebeurt tegelijk of voor jou en er is niets in een testament vast gelegd, zijn je ouders de eerste erfgenamen en dan eventuele broers en of zussen en zo de bloedlijn af. Wanneer er wel kinderen komen worden die wettelijk na je man de erfgenamen.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk uitgelegd is?
Juul- Fluisteraar
bo schreef:Fiebje schreef:Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
is dat echt zo nu ????
Ze hebben er recht op, alleen ze kunnen het nog niet opeisen. Dit kan pas bij het overlijden van de langstlevende ouder.
Juul- Fluisteraar
Juul schreef:bo schreef:Fiebje schreef:Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
is dat echt zo nu ????
Ze hebben er recht op, alleen ze kunnen het nog niet opeisen. Dit kan pas bij het overlijden van de langstlevende ouder.
Volgens mij is dit idd zo, dat het kindsdeel pas naar de kinderen gaat als de langstlevende is overleden. Ik kan me wel voorstellen dat er haken en ogen aanzitten als de ouder opnieuw trouwt in gvg of als er miljoenen zijn en papa een drugsverslaafde is iod. Maar je kinderen kun je sowieso niet onterven. Maar dit soort dingen kun je toch (onafhankelijk van je huwelijk in gvg) veel later vastleggen?
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Juist niet. Ze kunnen het bij leven al opeisen ivm bv trouwen met een ander die er dan recht op zou kunnen hebben.Juul schreef:bo schreef:Fiebje schreef:Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
is dat echt zo nu ????
Gast- Gast
Francaise_ schreef:Juist niet. Ze kunnen het bij leven al opeisen ivm bv trouwen met een ander die er dan recht op zou kunnen hebben.Juul schreef:bo schreef:Fiebje schreef:Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
is dat echt zo nu ????
Dit is onjuist. Een kindsdeel is het geen waar je erfgenaam over bent. Wettelijk is het niet mogelijk om het geld al op te eisen.
Voor de geïnteresseerde die er wat vragen over hebben heb ik even een column opgezocht die ik ook voor mijn stage onderzoek heb gebruikt: (let op, een lap tekst)
Wanneer is een kindsdeel opeisbaar?
door Niels van de Griend, notaris te Weesp
Hoe zit het eigenlijk met de opeisbaarheid van een kindsdeel? Sommige kinderen vragen zich zelfs af of hun kindsdeel al opeisbaar is nog voordat het überhaupt ontstaat, dus nog voordat de ouders overleden zijn. "Stel je eens voor zeg", denken ze dan, "dat mijn ouders hun eigen vermogen opmaken en niets voor mij overlaten..."
Ouders kunnen gerust zijn: kinderen kunnen niets opeisen zolang hun ouders nog in leven zijn. Dat is echt onmogelijk. Een kindsdeel ontstaat pas bij overlijden. Tenminste, áls er al sprake is van een kindsdeel.
Onterven
Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een kindsdeel. Ouders kunnen hun kinderen namelijk vrij eenvoudig onterven (via een testament).
Eerder heb ik al aangegeven wanneer dat zinvol kan zijn. Zie: "Waarom een testament?", met name deel 1 en deel 4. In sommige gevallen is het noodzaak. In andere gevallen is er wellicht sprake van onterving juist omdát de kinderen zo aandringen op opeisbaarheid. Eigen schuld, dikke bult.
Je kinderen onterven. Kan dat? Voor de twijfelaars onder u nog één keer voor de zekerheid: Ja, je kunt je kind onterven!. Dat kon onder het oude erfrecht al en het kan onder het nieuwe (huidige) erfrecht nog veel beter.
Legitieme portie
Waarom hoor je dan toch zo vaak dat je je kinderen niet kunt onterven? Waarschijnlijk vanwege de zogenaamde legitieme aanspraak of legitieme portie van kinderen. Dat is een soort gegarandeerd minimum (namelijk: de helft van het gewone kindsdeel), dat de kinderen kunnen opeisen als ze daarop te kort komen. Let wel, ze kunnen dat opeisen. Ze hoeven het dus niet te doen.
Een van de aardige punten van het huidig erfrecht is dat de legitieme portie aanzienlijk is uitgekleed. Het bestaat nog wel, maar de kracht ervan is behoorlijk verminderd. Mede daarom kan onder het nieuwe erfrecht nog meer maatwerk geleverd worden en mede daarom moeten kinderen soms vrezen voor hun aanspraken.
Kindsdeel
Een kindsdeel is dus iets anders dan de legitieme portie. Over het algemeen is de hoogte van het kindsdeel afhankelijk van de hoeveelheid erfgenamen. Overlijdt één van de ouders met achterlating van drie kinderen en een echtgenoot, dan zijn er (tenzij het testament anders bepaalt) dus vier erfgenamen, ieder voor een kwart. Het erfdeel is dan een kwart van de nalatenschap.
Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen is de nalatenschap over het algemeen de helft van het totale gemeenschappelijk vermogen van beide ouders. Uiteindelijk is de waarde van het kindsdeel dan gelijk aan één-achtste deel van het gezamenlijk vermogen.
Opeisbaarheid van het kindsdeel
Ik zei al dat er gedurende het leven van beide ouders geen sprake is van een kindsdeel, laat staan van enige opeisbaarheid daarvan. Dat wordt doorgaans anders indien één van de ouders is overleden en de wettelijke verdeling of de zogenoemde ouderlijke boedelverdeling van toepassing is. Op grond daarvan zijn de kinderen en de langstlevende samen de erfgenamen.
Vervolgens wordt echter via genoemde verdeling de langstlevende de enig eigenaar. De kindsdelen worden dan omgezet in een vordering in geld op de langstlevende. Deze vorderingen zijn over het algemeen slechts zeer beperkt opeisbaar.
Testament
Wanneer zijn de kindsdelen respectievelijk de vorderingen dan wél opeisbaar? Meestal wordt die vraag gesteld aan de hand van een concreet geval. Bijvoorbeeld: "Mijn moeder is overleden en mijn vader gaat samenwonen met een nieuwe vriendin. Kan ik mijn kindsdeel opeisen?" Of: "Mijn moeder gaat het huis verkopen. Kan ik mijn kindsdeel opeisen?" Sommige kinderen lijken erg ongeduldig te zijn.
Ook bij deze vragen is mijn antwoord doorgaans vrij kort: "Kijk maar in het testament!" In het testament staan de gevallen omschreven waarin de vorderingen van de kinderen opeisbaar zijn.
Over het algemeen zijn de vorderingen opeisbaar in de volgende gevallen:
bij overlijden van de langstlevende;
als het financieel niet helemaal goed gaat;
als er een nieuwe partner is en er gemeenschap van goederen dreigt;
als er sprake is van gedwongen intering op het vermogen.
De gevallen van opeisbaarheid binnen het systeem van de wettelijke verdeling zijn nog beperkter. De kans van daadwerkelijke opeisbaarheid is over het algemeen dus behoorlijk klein. Kinderen moeten gewoon even wachten, en op is op.
Juul- Fluisteraar
Ik ben lekker zo koppig om te blijven zeggen dat wanneer een van mijn ouders zou hertrouwen (en de ander is dood) ik het recht heb om dat geld op te eisen. Het zou toch van de zotte zijn dat een andere vrouw mijn moeders geld opmaakt?Juul schreef:Francaise_ schreef:Juist niet. Ze kunnen het bij leven al opeisen ivm bv trouwen met een ander die er dan recht op zou kunnen hebben.Juul schreef:bo schreef:Fiebje schreef:Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
is dat echt zo nu ????
Dit is onjuist. Een kindsdeel is het geen waar je erfgenaam over bent. Wettelijk is het niet mogelijk om het geld al op te eisen.
Gast- Gast
Francaise_ schreef:Ik ben lekker zo koppig om te blijven zeggen dat wanneer een van mijn ouders zou hertrouwen (en de ander is dood) ik het recht heb om dat geld op te eisen. Het zou toch van de zotte zijn dat een andere vrouw mijn moeders geld opmaakt?Juul schreef:Francaise_ schreef:Juist niet. Ze kunnen het bij leven al opeisen ivm bv trouwen met een ander die er dan recht op zou kunnen hebben.Juul schreef:bo schreef:Fiebje schreef:Geloof dat de andere van de langstlevende is veranderd zodra er kinderen in het spel zijn. Zij hebben dan gelijk recht op hun kindsdeel.
is dat echt zo nu ????
Hihi dat mag
Het geld mag zeker niet opgemaakt worden door die andere vrouw, mits dit vastgelegd is.
Je krijgt een vordering op de ouder die nog leeft. Het ligt er helemaal aan wat er vastgelegd wordt. In sommige testamenten wordt vastgelegd dat de nieuwe echtgenoot maar een klein gedeelte krijgt en de kinderen een groot gedeelte van de erfenis, in sommige staat keihard dat de nieuwe echtgenoot alles krijgt en de kinderen alleen hun legitime portie. Sommige mensen laten hun huis aan de kinderen achter en het geld aan een nieuwe echtgenoot. Wanneer de ouder hertrouwd is het dan ook zeer verstandig om samen om de tafel te zitten. Wanneer de verstandhouding goed is, wordt er bijna altijd een clausule opgenomen dat de nieuwe echtgenoot niet meer dan de kinderen krijgt.
Het is zeker van de zotte dat eventueel alles naar de nieuwe echtgenoot gaat en de kinderen alleen hun wettelijk deel krijgen, maar beredeneer het eens andersom.
Als je je geld al mag opeisen dan zou je nu je ouders (even zeer grof gezegd) leeg kunnen trekken. Stel ze hebben een constructie dat het huis al van jou is, alleen ze mogen er nog blijven wonen, dan zou jij op een kwade dag kunnen zeggen: eruit, en geef je geld ook meteen maar! Dan zouden ze het huis uit moeten en nog een groot gedeelte van hun geld aan jou moeten geven.
Dat is ook enorm krom, vandaar dat er in het huidige stelsel is opgenomen dat je een vordering op je ouder(s) hebt, maar deze nog niet meteen kan 'innen'.
Juul- Fluisteraar
Wij hebben overigens wel meegenomen dat stel wij dood zijn en er een erfenis is, en onze kinderen een partner hebben en zouden gaan scheiden zij geen recht hebben op die erfenis ook al zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd.
Gast- Gast
Weetjewel schreef:Wij hebben overigens wel meegenomen dat stel wij dood zijn en er een erfenis is, en onze kinderen een partner hebben en zouden gaan scheiden zij geen recht hebben op die erfenis ook al zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd.
Dat heeft mijn moeder ook, en zal ik wanneer er kinderen komen ook vastleggen. Geen prettig idee dat jouw geld naar de schoondochter/zoon zou gaan i.p.v. volledig naar je kind wanneer deze uit elkaar zouden gaan.
Juul- Fluisteraar
Het is voor mij ook veel te lang geleden. Maar ik heb een vriend die is zijn moeder verloren en toen is zijn vader getrouwd (weet ik niet zeker) met een andere vrouw en toen heeft hij gelijk zijn deel opgeëist en gekregen (dat wat er in geld was). Dat was maar goed ook want zijn vader overleed en die vrouw heeft het huis en het zomerhuis verkocht en de kinderen hebben er nooit meer iets van gezien.
Overigens was dit bijna 9 jaar geleden dus misschien is er iets veranderd.
Gast- Gast
Francaise_ schreef:Het is voor mij ook veel te lang geleden. Maar ik heb een vriend die is zijn moeder verloren en toen is zijn vader getrouwd (weet ik niet zeker) met een andere vrouw en toen heeft hij gelijk zijn deel opgeëist en gekregen (dat wat er in geld was). Dat was maar goed ook want zijn vader overleed en die vrouw heeft het huis en het zomerhuis verkocht en de kinderen hebben er nooit meer iets van gezien.
Het erfrecht is flink veranderd, in 2003 meen ik. Volgens mij was idd een van de grote veranderingen toen dat kindsdeel niet meer direct opeisbaar werd.
luisa- Prater
Francaise_ schreef:Het is voor mij ook veel te lang geleden. Maar ik heb een vriend die is zijn moeder verloren en toen is zijn vader getrouwd (weet ik niet zeker) met een andere vrouw en toen heeft hij gelijk zijn deel opgeëist en gekregen (dat wat er in geld was). Dat was maar goed ook want zijn vader overleed en die vrouw heeft het huis en het zomerhuis verkocht en de kinderen hebben er nooit meer iets van gezien.
Dat is echt zo zuur als zoiets gebeurt he? Zo balen als er niets geregeld is. Je voelt je dan best belazerd denk ik zo!
Het erfrecht is inderdaad in 2003 flink veranderd en in 2010 nog iets meer.
Ik heb wel van mijn stage op een notariskantoor geleerd dat je sommige dingen maar beter erg goed kunt regelen.
Nu waren mijn vriend en ik dat toch wel van plan, maar na de stage wist ik ook pas goed wat alles inhield.
Het veranderd ook veel te vaak hoor wat dat betreft. Het is niet meer bij te houden.
Juul- Fluisteraar
Weetjewel dat is ook een goede tip daar had ik helemaal niet aan gedacht!
En Juul zoals je zegd je kan het maar beter geregeld hebben.
Thanx voor de tips meiden!
Nu opzoek naar een notaris!
Fiebje- Prater
Fiebje schreef:Weetjewel dat is ook een goede tip daar had ik helemaal niet aan gedacht!
Nog een kleine tip; shop een beetje rond in je woonplaats of regio. Er kan nog eens behoorlijk wat verschil tussen de prijzen van een testament o.i.d. zitten. Google op notarisvergelijker voor de regio waar je woont.
Als moet ik zeggen (uit ervaring) dat de goedkopere niet altijd goed zijn. Ook hier is het ooit goedkoop is duurkoop.
Je kunt ook vaak via internet offertes opvragen.
Juul- Fluisteraar
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Koopcontract notaris.
» Verschil hyptoheekberekening bank en notaris
» Notaris kosten bij aankoop huis
» Keuze notaris bij aankoop huis, zijn kosten redelijk?
» Verschil hyptoheekberekening bank en notaris
» Notaris kosten bij aankoop huis
» Keuze notaris bij aankoop huis, zijn kosten redelijk?
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: