Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

samenvatting rond sturen

+16
Jeanette
Elin
Antibes
Phileine
luisa
Susan
Melis_je
Try
Bimbam
Atelier Madame
PapillonRose
TukTuk
SuperGrover
sonly
Caresses
Monte
20 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

samenvatting rond sturen - Pagina 3 Empty Re: samenvatting rond sturen

Bericht  Susan do 9 jun 2011 - 9:43

Antibes schreef:Wie ben ik (zijn wij) om een ander die les te leren?

Een ander wil iets van haar en dan mag ze gewoon weigeren, de vraag wie ze is om die ander die les te leren vind ik dan nogal misplaatst.

Meen je serieus dat mensen je snel zat zouden zijn als je ze niet zou helpen? Ik vind dat echt een kromme gedachte.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Parisienne do 9 jun 2011 - 9:45

Ik zou in jouw geval hetzelfde gedaan hebben Dromertje. Het gaat er dan bij mij niet zozeer om dat ik het een ander niet gun, maar om het feit dat ik veel werk heb gedaan en zij niet. Ik weet dat ik bekend sta (stond) om mijn fenomenale samenvattingen.. daar werd ook maar al te graag gebruik van gemaakt. In het eerste jaar deed ik het om iedereen te vriend te houden (althans, zo voelde het voor mij), maar al gauw genoeg kreeg ik door dat anderen echt niks anders deden dan mijn samenvatting doorlezen en vervolgens een goed/voldoende resultaat behaalden. Ik ben er dus ook weer snel mee gestopt. In bepaalde situaties of voor goede vriendinnen/studiegenootjes heb ik het wel over, maar 'zomaar' iemand die mag het van mij dan toch echt zelf regelen hoor!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Susan do 9 jun 2011 - 9:48

Bij ons kon je ook altijd samenvattingen kopen, kon jij het ook niet voor de studievereniging gaan doen?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Antibes do 9 jun 2011 - 9:50

Susan schreef:
Antibes schreef:Wie ben ik (zijn wij) om een ander die les te leren?

Een ander wil iets van haar en dan mag ze gewoon weigeren, de vraag wie ze is om die ander die les te leren vind ik dan nogal misplaatst.

Meen je serieus dat mensen je snel zat zouden zijn als je ze niet zou helpen? Ik vind dat echt een kromme gedachte.

Ja, ik weet dat wel vrij zeker. Er zijn nu al mensen die mij en de twee andere meiden waar ik mee optrek niet mogen, puur daardoor. Dat er dan weer onverwacht een beste presentatie of proposal wordt gekozen en we zo'n zucht door de zaal horen gaan als onze namen genoemd worden. Of je bij practicum je antwoorden op het bord moet schrijven en alleen ons groepje het goed heeft. Of mensen aangeven dat ze al geen zin meer hebben hun best te doen "omdat blabla en blabla toch wel weer winnen"..

Er is toch nog altijd een sfeertje van dat slim zijn niet cool is. En als ik dan ook nog nooit een ander zou willen helpen, de resultaten voor mezelf zou willen houden. Ja, dan denk ik niet dat mensen me dat in dank afnemen..

Als het gaat om een principekwestie, het opleggen van jouw principes aan een ander, dan vind ik wel dat het gaat om iemand een les leren. Als jij zelf vanuit principe het niet aan een ander vraagt, dan houd je het bij jezelf, maar hier leg je een ander jouw levensles op.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Susan do 9 jun 2011 - 9:54

Nee, vind ik niet, ik denk dat als je bepaalde principes hebt, dat ook in kan houden dat je er niet zelf actief aan mee wil werken als een ander niet volgens dat principe handelt. Een ander je principes opdringen vind ik als je het openlijk afkeurt als diegene op wat voor manier dan ook een samenvatting regelt of de kantjes eraf loopt of meelift terwijl jij daar verder buitenstaat.

Jouw ervaring vind ik eigenlijk best erg, dat mensen je niet mogen omdat je toevallig bovengemiddeld goed bent, beter dan zij, en je dat dus eigenlijk min of meer goed moet maken door te zorgen dat zij daar ook iets aan hebben. Ik vind dat onvolwassen van jouw studiegenoten. Soms moet je ook gewoon accepteren dat iemand anders het beter voor elkaar heeft dan jij zonder dat jij daar zelf ook profijt van hebt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Antibes do 9 jun 2011 - 9:59

Het is ook onvolwassen (je zou verwachten dat er op de universiteit volwassener mee omgegaan wordt) en er zijn ook genoeg mensen met wie ik wel gewoon goed op kan schieten hoor... En ook zij vinden het niet leuk dat er dan na een symposium heel enthousiast door een docent verteld wordt dat er een beste proposal geselecteerd gaat worden, terwijl het eigenlijk al geen verrassing meer is dan. Maar zij nemen ons gelukkig niets kwalijk. Maar leuk is anders en ik ben zielsgelukkig dat ik in dit jaar niet alleen ben, vroeger was ik dat wel altijd en dat is echt naar.

Overigens laat ik me er niet door beinvloeden hoor, ik help sowieso. Of ik help niet, als het mij echt extra werk kost (dat geldt dan als ik het zelf druk heb, of ik de personen verder niet ken). Het gewoon doorsturen van iets als een samenvatting, dat doe ik wel gewoon, omdat het me simpelweg niets extra's kost.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 10:02

Dromertje schreef:het is geen vriendin, het is 'maar' een studiegenoot waarbij ik afgelopen periode in de klas heb gezeten en die de helft van de tijd niet aanwezig was.

en supergrover, ik ben het met je eens, maar toch voelt het niet fijn om mijn samenvatting waar ik zoveel tijd in heb zitten te sturen aan iemand die er zo makkelijk mee om gaat. Dan heb ik echt zoiets: doe het lekker zelf. Ik wil denk ik niet dat zo iemand van al mijn werk profiteert.

Het zou er voor mij vanaf hangen waarom ze niet aanwezig is geweest. Ik had een meisje in de klas die zwanger raakte en te misselijk voor de trein was. Ik heb haar steeds al mijn samenvattingen gestuurd en uiteindelijk heeft ze daardoor haar examens zelfs nog gehaald. Ik vond het fijn dat ik daaraan heb kunnen bijdragen. Als het zoiets is, help ik een ander graag en anders bedank ik ook.

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 9 jun 2011 - 10:03

Susan schreef:Nee, vind ik niet, ik denk dat als je bepaalde principes hebt, dat ook in kan houden dat je er niet zelf actief aan mee wil werken als een ander niet volgens dat principe handelt. Een ander je principes opdringen vind ik als je het openlijk afkeurt als diegene op wat voor manier dan ook een samenvatting regelt of de kantjes eraf loopt of meelift terwijl jij daar verder buitenstaat.

Zo heb ik er niet echt naar gekeken, maar die visie kan ik ook wel begrijpen ja. Hoewel ik het dan alsnog meer zou relativeren met dat het mij niets extra kosts en een ander er baat bij heeft. Dus waarom niet? Commensalisme, geen parasitisme! (even de bioloog uithangen)

Maar ik ben sowieso iemand die haar principes meer op zichzelf toepast en niet zozeer op anderen. En een groot verschil is al, dat ik het wel mee vind vallen qua profiteren. Die persoon moet alsnog leren en alsnog het tentamen maken. Hoe je de hele situatie ziet speelt ook mee natuurlijk..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  RYW do 9 jun 2011 - 10:10

Ik vind het eigenlijk meer 'je principes aan een ander opleggen' als je om een samenvatting vraagt die je niet zelf gemaakt hebt, en dan vervolgens erover gaat mopperen en het dus niet accepteert als je 'm niet krijgt.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Gast vr 10 jun 2011 - 10:08

Ik vind het juist altijd leuk om mijn samenvattingen te delen. Ik vind het fijn om mensen te kunnen helpen, als ik er zelf toch niet slechter van word. Kan zijn dat iemand maar de helft van de lessen aanwezig was, maar hoe weet je nou dat dat was omdat ze aan het feesten was? Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar wekt ze die indruk of weet je dat zeker? Misschien wekt ze wel bewust die indruk omdat ze niet over haar omstandigheden wil praten.

Nouja maakt ook niet uit waarom de dame in kwestie er niet was. Ik zou niet boos worden als iemand mij zou weigeren een samenvatting te geven, ik zou het wel jammer vinden omdat ik het zelf wel zou doen, ongeacht de reden dat iemand er niet bij heeft kunnen zijn. Kleine moeite smile.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 10 jun 2011 - 21:07

Ik zou hem best geven.

Ik heb echt mijn eigen manier van samenvatten en waarschijnlijk begrijpt de helft van de mensen er toch niets van en moet het boek erbij gaan zoeken.

Plus op het moment dat ik zelf een samenvatting maak leer ik 100x beter dan dat ik een samenvatting van iemand krijg en deze ga leren. Het echte opzoeken en samenvatten werkt voor mij persoonlijk gewoon beter.

Mocht ik het nou echt niet willen afgeven zou ik haar wel de tip van studentsonly geven. Dan zou ik gewoon eerlijk zeggen ik vind het geen prettig idee om mijn eigen samenvatting te geven, maar daar kun je er een kopen voor 7.50. :P

Gast
Gast

Bericht  marjoleinnn do 16 jun 2011 - 7:07

Ik zou het ook niet zomaar geven, maar ik zou dan ook nooit gaan melden dat ik een samenvatting heb want dan weet je zelf vantevoren ook al wel dat er mensen om gaan vragen.
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud