samenvatting rond sturen
+16
Jeanette
Elin
Antibes
Phileine
luisa
Susan
Melis_je
Try
Bimbam
Atelier Madame
PapillonRose
TukTuk
SuperGrover
sonly
Caresses
Monte
20 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: samenvatting rond sturen
Melis_je schreef:Terwijl juist als je het egoïstisch benadert, je je samenvatting het beste kan ruilen voor iets anders (geld, andere samenvatting, je fietsband plakken, de kans op iets nuttigs in de toekomst). Dan zijn je 20 uur echt optimaal besteed. Als je er dan geen aardigheid in hebt om hem weg te geven.Antibes schreef:Ik vind het denk ik puberaal omdat het toch wel egoïstisch is.
Haha, inderdaad! Ik ben eigenlijk tevreden met het gevoel dat ik krijg als ik een ander er blij mee maak. Op de hogeschool vroeger gingen mijn samenvattingen soms mijn hele jaar door, haha. Is toen ook wel eens geld geboden, maar dat vond ik onzin. Ik had het toch al voor mezelf gedaan, dus waarom niet..
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Scheelt ook helemaal aan de instelling van die persoon. Ik zou hem niet aan iemand geven die zich er gemakkelijk vanaf wilt maken. Aan anderen zou ik er geen moeite mee hebben.
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb dat in mijn studie toen destijds ook vaker gehad. En ik gaf dingen vaak wel, ik had toch zoiets van, ik heb er van geleerd en jij niet. Maar ik snap jou ook echt honderd procent. En dat zij dat sneu vindt zegt meer over haar dan dat het over jou zegt hoor. Het lijkt mij dat zij er heel makkelijk vanaf wil komen en als dat dan niet lukt dat ze dan meteen dat soort dingen zegt. Ik zou me er niets van proberen aan te trekken (is niet mijn sterkste punt haha!!)
MADDIE- Prater
- Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10
Ik heb ook vaak genoeg mijn samenvattingen laten kopiëren door enkele studiegenoten. Maar als ik dan eens minder tijd had dan kon ik het ook terugvragen en zo had iedereen er iets aan. Zelf een samenvatting maken doe ik sowieso niet om het terug te kunnen lezen, maar voor het maken an sich, daar leer ik veel van. Als iemand anders het ook door wil lezen, dan is dat prima. Het gaat erom dat ík die toets goed maak, als iemand anders hem ook goed maakt dan is dat toch gewoon mooi?
En ook mét een samenvatting moet je nog leren en het inzicht hebben om de vragen te beantwoorden. Misschien is het op het HBO anders, maar op de uni haal je (in de meeste gevallen) geen tentamens met alleen het door kijken van een samenvatting.
Ik vind het vrij kinderachtig om je samenvatting voor jezelf te houden. Je gunt een ander dan echt niks... En je krijgt er altijd wel iets voor terug, al moet je er misschien soms een beetje op aandringen
En ook mét een samenvatting moet je nog leren en het inzicht hebben om de vragen te beantwoorden. Misschien is het op het HBO anders, maar op de uni haal je (in de meeste gevallen) geen tentamens met alleen het door kijken van een samenvatting.
Ik vind het vrij kinderachtig om je samenvatting voor jezelf te houden. Je gunt een ander dan echt niks... En je krijgt er altijd wel iets voor terug, al moet je er misschien soms een beetje op aandringen
Gast- Gast
Ik vind het absoluut niet kinderachtig! Ik geef mijn samenvattingen ook nooit af, vaak heb ik er uren tijd in gestoken en het wordt altijd gevraagd door mensen die zelf er niks voor doen. Sommige klasgenoten help ik wel met de samenvattingen, maar alleen als ik weet dat ze anders echt tijd te kort hebben. (en dan hoef ik er ook niks voor terug te hebben)
Een klasgenootje van me verteld vaak eerst een verhaal over hoe leuk het uitgaan wel niet is geweest en al dat geneuzel en dan komt het ineens van: Mag ik jou samenvatting? Euh had hem gemaakt in de tijd dat je uit ging!
Wil hem best geven aan personen die zelf ook wat voor de opleiding doen, maar mensen die er absoluut niks voor doen, moeten hun eigen tijd er maar insteken! Ieder zijn verantwoording, als jij die opleiding wil halen moet je er maar wat voor doen!
Een klasgenootje van me verteld vaak eerst een verhaal over hoe leuk het uitgaan wel niet is geweest en al dat geneuzel en dan komt het ineens van: Mag ik jou samenvatting? Euh had hem gemaakt in de tijd dat je uit ging!
Wil hem best geven aan personen die zelf ook wat voor de opleiding doen, maar mensen die er absoluut niks voor doen, moeten hun eigen tijd er maar insteken! Ieder zijn verantwoording, als jij die opleiding wil halen moet je er maar wat voor doen!
Gast- Gast
Oftewel, jij bent afgunstig dat ZIJ is uitgegaan en jij niet. Terwijl jij sowieso niet uit was gegaan, want je had sowieso die samenvatting voor jezelf gemaakt..
Ik blijf het kinderachtig/egoistisch vinden.. Het is een soort van wrok koesteren, over iets dat je als volwassene toch makkelijk zou moeten kunnen relativeren..
Ik blijf het kinderachtig/egoistisch vinden.. Het is een soort van wrok koesteren, over iets dat je als volwassene toch makkelijk zou moeten kunnen relativeren..
Antibes- Ratel
Ik denk dat als je voor een bepaalde opleiding kiest, je er zelf ook wat voor moet doen. Ik snap best dat je het uitgaan een keer boven je leerwerk stelt, maar het is vaak iedere week hetzelfde. Op een gegeven moment kun je niet de hele tijd de samenvattingen van een ander gebruiken, maar moet je er toch ook echt iets zelf voor doen.
Of zie ik het nu verkeerd? Want een opleiding is toch voor jezelf? Straks als je klaar bent met je opleiding heb je toch ook niemand anders waar je dingen van kunt overnemen als je geen tijd/geen zin hebt om iets te doen?
Of zie ik het nu verkeerd? Want een opleiding is toch voor jezelf? Straks als je klaar bent met je opleiding heb je toch ook niemand anders waar je dingen van kunt overnemen als je geen tijd/geen zin hebt om iets te doen?
Gast- Gast
Puck23 schreef:Ik denk dat als je voor een bepaalde opleiding kiest, je er zelf ook wat voor moet doen. Ik snap best dat je het uitgaan een keer boven je leerwerk stelt, maar het is vaak iedere week hetzelfde. Op een gegeven moment kun je niet de hele tijd de samenvattingen van een ander gebruiken, maar moet je er toch ook echt iets zelf voor doen.
Nee, maar ik vind het niet aan mij om een ander die les te leren. En bovendien, ze moet alsnog zélf haar tentamen maken en het zélf leren.. Als ze echt niets zou willen doen, dan red ze het niet met alleen jouw samenvatting hoor..
Antibes- Ratel
dan maar puberaal of kinderachtig, ik ben blij dat ik die samenvatting niet weg heb gegeven. Ik heb er geen moeite mee om iets voor iemand anders te doen en ik wil best helpen, maar er zijn grenzen en dit komt over mijn grens heen. Een overzichtje van een paar pagina's kan ze krijgen, maar met zo'n uitgebreide samenvatting, waar ik zoveel werk in heb zitten, die hou ik liever voor mezelf. Ik heb het druk zat met mijn dochter, huishouden, werk en studie en ik ga ook niet lopen profiteren van iemand anders.
En ik zou niet weten wat ik ervoor terug zou moeten verwachten van haar, ik heb 10 weken bij haar in de klas gezeten, de tentamens zijn volgende week en na die tentamens zie ik haar waarschijnlijk nooit weer.
En ik zou niet weten wat ik ervoor terug zou moeten verwachten van haar, ik heb 10 weken bij haar in de klas gezeten, de tentamens zijn volgende week en na die tentamens zie ik haar waarschijnlijk nooit weer.
Gast- Gast
maar het kost jou toch totaal geen moeite om het te sturen, dat is echt een kwestie van 1 minuut... Het lijkt er meer op dat achter je gedrag een gevoel van afgunst zit. Jij hebt het druk met je dochter en het huishouden en met je werk, terwijl zij lekker een beetje uitgaat en naar jouw mening niet hard genoeg werkt... Terwijl je helemaal niet in haar leven kan kijken, misschien heeft ze wél goed geleerd, maar denkt ze dat het haar zou helpen om de benadering van iemand anders te lezen door een samenvatting te lezen, meer als een aanvulling dus dan dat zij nou ineens alles weet door jouw samenvatting.... Volgens mij is een samenvatting sowieso altijd een aanvulling, je bent dan niet ineens klaar met leren...Dromertje schreef:dan maar puberaal of kinderachtig, ik ben blij dat ik die samenvatting niet weg heb gegeven. Ik heb er geen moeite mee om iets voor iemand anders te doen en ik wil best helpen, maar er zijn grenzen en dit komt over mijn grens heen. Een overzichtje van een paar pagina's kan ze krijgen, maar met zo'n uitgebreide samenvatting, waar ik zoveel werk in heb zitten, die hou ik liever voor mezelf. Ik heb het druk zat met mijn dochter, huishouden, werk en studie en ik ga ook niet lopen profiteren van iemand anders.
Gast- Gast
Noa schreef:maar het kost jou toch totaal geen moeite om het te sturen, dat is echt een kwestie van 1 minuut...Dromertje schreef:dan maar puberaal of kinderachtig, ik ben blij dat ik die samenvatting niet weg heb gegeven. Ik heb er geen moeite mee om iets voor iemand anders te doen en ik wil best helpen, maar er zijn grenzen en dit komt over mijn grens heen. Een overzichtje van een paar pagina's kan ze krijgen, maar met zo'n uitgebreide samenvatting, waar ik zoveel werk in heb zitten, die hou ik liever voor mezelf. Ik heb het druk zat met mijn dochter, huishouden, werk en studie en ik ga ook niet lopen profiteren van iemand anders.
het gaat ook niet om het doorsturen an sich natuurlijk. Het gaat om wát er doorgestuurd wordt.
Gast- Gast
ooh, je hebt net ge-edit
Tsja, een gevoel van afgunst, dat weet ik niet. Misschien wel. Misschien ben ik wel lekker egoïstisch, maar is egoïstisch zijn dan erger dan misbruik maken van iemand anders?
Tsja, een gevoel van afgunst, dat weet ik niet. Misschien wel. Misschien ben ik wel lekker egoïstisch, maar is egoïstisch zijn dan erger dan misbruik maken van iemand anders?
Gast- Gast
Dromertje schreef:ooh, je hebt net ge-edit
Nee hoor, en ik vind het ook een vrij normale reactie. Maar ik zou het zelf relativeren en zoiets hebben van: veel plezier ermee, je moet alsnog leren..
Ik vind het gewoon een beetje kinderachtig, maar dat is geen gigantische zonde ofzo..
Antibes- Ratel
Toen ik nog studeerde, wilde ik ook nooit mijn samenvattingen en dergelijke delen met medestudenten. Achteraf vraag ik me echt af waarom niet en heb ik spijt dat ik dat niet gewoon gedaan heb. Wat meerdere mensen al zeiden: jijzelf hebt er geen nadeel aan en het is een kleine moeite om 't door te sturen.
Gast- Gast
Ik kan me ergens wel je gevoel voorstellen, zo van: ik heb er uren werk in gestoken en nu gaat iemand anders daardoor ook met mijn veren pronken, zonder zelf wat gedaan te hebben? Mooi niet, ik werken, jij ook werken.
Maar ik denk dat ik dan mezelf streng zou toespreken niet zo flauw te doen en het toch op zou sturen, en in mijn achterhoofd zou ik houden dat ik in elk geval de essentie goed begrijp.
Zelf zou ik er trouwens ook niet om durven vragen als ik in haar schoenen stond, hoor
Maar ik denk dat ik dan mezelf streng zou toespreken niet zo flauw te doen en het toch op zou sturen, en in mijn achterhoofd zou ik houden dat ik in elk geval de essentie goed begrijp.
Zelf zou ik er trouwens ook niet om durven vragen als ik in haar schoenen stond, hoor
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Ik vind sommige reacties wel érg ver gaan, hoor. Puberaal, egoïstisch, afgunstig, kinderachtig, je gunt een ander niks. Kom op zeg, het is aardig van Dromertje als ze haar samenvatting wil delen en als ze dat niet wil is het haar goed recht en pech voor die ander. That's it.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Ik vind sommige reacties wel érg ver gaan, hoor. Puberaal, egoïstisch, afgunstig, kinderachtig, je gunt een ander niks. Kom op zeg, het is aardig van Dromertje als ze haar samenvatting wil delen en als ze dat niet wil is het haar goed recht en pech voor die ander. That's it.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Deze reacties vind ik ook ver gaan.
MADDIE- Prater
- Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10
Susan schreef:Ik vind sommige reacties wel érg ver gaan, hoor. Puberaal, egoïstisch, afgunstig, kinderachtig, je gunt een ander niks. Kom op zeg, het is aardig van Dromertje als ze haar samenvatting wil delen en als ze dat niet wil is het haar goed recht en pech voor die ander. That's it.
Er zit natuurlijk een motivatie achter waaróm je het niet zou doen. En die motivatie vind ik al die termen, aangezien ik het volwassener vind om die emotie te relativeren. En als je dat doet, dan is er meestal geen reden meer om het niet te geven..
Antibes- Ratel
Ik vind het vooral principieel, je moet zelf werken voor je resultaten. Ik krijg niet het idee dat Dromertje zelf liever ook was uitgegaan, ik denk dat dat principe ook voor haarzelf geldt en dat ze het dus gewoon zelf wil doen. Je kunt andere mensen niet je principes opleggen, maar dat is iets anders dan weigeren je medewerking te verlenen.
Ik ben zelf altijd heel makkelijk geweest met dat soort dingen, maar ik snap haar ook wel.
Ik ben zelf altijd heel makkelijk geweest met dat soort dingen, maar ik snap haar ook wel.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Ik vind het vooral principieel, je moet zelf werken voor je resultaten. Ik krijg niet het idee dat Dromertje zelf liever ook was uitgegaan, ik denk dat dat principe ook voor haarzelf geldt en dat ze het dus gewoon zelf wil doen. Je kunt andere mensen niet je principes opleggen, maar dat is iets anders dan weigeren je medewerking te verlenen.
Hmm, ik lees het principe niet zo. Ik lees meer de "zij waren aan het feesten en ik heb heel hard gewerkt"-verwijten en dat link ik eerder aan afgunst dan aan principes.
Ik snap haar ook, ik heb die emoties ook wel een beetje, dat is logisch. Maar ik vind het volwassener om dat te relativeren (ik heb die samenvatting toch al gemaakt, ik had hem sowieso gemaakt én ik kan er een ander mee helpen) en ik vind dat niet doen, dus ook kinderachtig. Maar dan meer als het tegenovergestelde van volwassen met die emoties omgaan en niet per definitie fout of naar ofzo..
Antibes- Ratel
Susan schreef:Ik vind het vooral principieel, je moet zelf werken voor je resultaten. Ik krijg niet het idee dat Dromertje zelf liever ook was uitgegaan, ik denk dat dat principe ook voor haarzelf geldt en dat ze het dus gewoon zelf wil doen. Je kunt andere mensen niet je principes opleggen, maar dat is iets anders dan weigeren je medewerking te verlenen.
hè, dat bedoel ik dus, waarom kan ik dat toch niet zo mooi verwoorden?
antibes: ik kan de boel wel relativeren, ik weet heus wel dat mijn cijfer er niet lager van wordt en mijn samenvatting er niet slechter van wordt. Ik zie niet zo goed waarom het niet door willen sturen van de samenvatting betekent dat je niet kunt relativeren of met je emoties om kunt gaan?
Gast- Gast
Antibes schreef:Susan schreef:Ik vind het vooral principieel, je moet zelf werken voor je resultaten. Ik krijg niet het idee dat Dromertje zelf liever ook was uitgegaan, ik denk dat dat principe ook voor haarzelf geldt en dat ze het dus gewoon zelf wil doen. Je kunt andere mensen niet je principes opleggen, maar dat is iets anders dan weigeren je medewerking te verlenen.
Hmm, ik lees het principe niet zo. Ik lees meer de "zij waren aan het feesten en ik heb heel hard gewerkt"-verwijten en dat link ik eerder aan afgunst dan aan principes.
Ik snap haar ook, ik heb die emoties ook wel een beetje, dat is logisch. Maar ik vind het volwassener om dat te relativeren (ik heb die samenvatting toch al gemaakt, ik had hem sowieso gemaakt én ik kan er een ander mee helpen) en ik vind dat niet doen, dus ook kinderachtig. Maar dan meer als het tegenovergestelde van volwassen met die emoties omgaan en niet per definitie fout of naar ofzo..
Ik link het ook meer aan principes, eerlijk gezegd. Ik had niet het idee dat het Dromertje heel veel had uitgemaakt of ze nou aan het feesten waren of aan het macrameeën, maar dat het erom ging dat ze niet gewerkt hadden voor de studie en 'gebruik' wilden maken van het feit dat Dromertje dat wel had gedaan.
Verder eens met Susan, je hoeft het niet te doen en het is je goed recht om te weigeren.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Tjah, dat zal wel een verschil in principes zijn. Ik vind plagiaat en spieken foute manieren om door je opleiding te komen. Een samenvattig van iemand anders lenen die je alsnóg zelf moet leren (en waar je het waarschijnlijk alléén niet eens mee red), dat vind ik geen kwestie van slecht-studeren.
Ik herken de situatie, ik sta bekend binnen mijn opleidig om mijn resultaten. Mensen vragen heel vaak om hulp, ook mensen die ik niet ken of die de kantjes eraf lopen. Zolang er geen plagiaat-risico aan verbonden zit, ben ik nooit te beroerd om mensen te helpen. Sterker nog, als ik dat niet zou doen, zouden mensen me snel zat zijn denk ik en dat kan ik best begrijpen. Het is gewoon zo dat je er zelf niets minder van wordt en een ander beter, dus ik vind het eerder een 'waarom niet?'-vraag dan een 'waarom wel?'-vraag..
Ik herken de situatie, ik sta bekend binnen mijn opleidig om mijn resultaten. Mensen vragen heel vaak om hulp, ook mensen die ik niet ken of die de kantjes eraf lopen. Zolang er geen plagiaat-risico aan verbonden zit, ben ik nooit te beroerd om mensen te helpen. Sterker nog, als ik dat niet zou doen, zouden mensen me snel zat zijn denk ik en dat kan ik best begrijpen. Het is gewoon zo dat je er zelf niets minder van wordt en een ander beter, dus ik vind het eerder een 'waarom niet?'-vraag dan een 'waarom wel?'-vraag..
Antibes- Ratel
Ik zou dat ook niet doen hoor Dromertje. Ik zou er het gevoel bij krijgen dat een ander lekker even makkelijk mee lift op jouw werk. En daar heb ik geen zin in om verantwoording voor te nemen. Diegene doet het dan maar lekker zelf.
Uitzonderingen daar gelaten bij vrienden die door omstandigheden geen tijd hadden of colleges hebben gemist ofzo. Daar heb ik wel vaker samenvattingen voor gekopieerd en van gekopieerd. Maar in jouw geval, neuh, ik zou hetzelfde gezegd hebben als jij.
Uitzonderingen daar gelaten bij vrienden die door omstandigheden geen tijd hadden of colleges hebben gemist ofzo. Daar heb ik wel vaker samenvattingen voor gekopieerd en van gekopieerd. Maar in jouw geval, neuh, ik zou hetzelfde gezegd hebben als jij.
Gast- Gast
Overigens snap ik het oneerlijkheidsgevoel en de principe kwestie ook.. Ik snap de gevoelens, ik snáp het dilemma.. Ik vind het ook niet vreemd. Maar dan blijf ik nog steeds bij mijn punt dat dat je eigen emoties zijn. Wie ben ik (zijn wij) om een ander die les te leren? Ik heb mezelf er maar van overtuigd dat ze zichzelf later nog wel tegenkomen.
Antibes- Ratel
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: