Opnieuw een topic over groep 3.
+14
Zininzon
knets
Summerlovin
Tania
Floortje123
Merai
Lejow
Mamsie
Darius
Miekie
Filoria
kletskousje
Phileine
mauwmauw
18 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Opnieuw een topic over groep 3.
Ik hoop dat hier wat moeders of juffen zijn die mij even kunnen helpen. Zoals sommige van jullie weten valt S. onder de nieuwe wetregeling qua overgang naar groep 3. Kinderen die voor jan. worden geboren gaan voortaan met ongeveer 5,5 jaar naar groep 3. S. valt hier nu dus ook onder, ze is van midden december 2005. Nu kom ik net alleen (mijn vriend heeft avonddient tot 23.30) van de ouderavond vandaan en nu moeten we voor half 9 morgenvroeg beslissen of S. wel of niet naar groep 3 gaat. Wat een moeilijke keuze, mijn hoofd loopt over en ik kan er geen heldere blik meer op krijgen. Mijn vraag is wat jullie het allerbelangrijkste zouden vinden qua overgang naar groep 3. Wat zou voor jullie de knoop kunnen doorhakken ?
Laatst aangepast door Mama_van2 op di 31 mei 2011 - 7:42; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Re: Opnieuw een topic over groep 3.
ik heb geen ervaring nog met die leeftijd,maar wat mij het belangrijkst lijkt is,of ze er aan toe is.
mauwmauw- Kletskop
- Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10
Maar dat is het moeilijke, wanneer is een kind er aan toe ? Het is per kind natuurlijk heel verschillend. Aan de ene kant zegt mijn gevoel dat ze het prima zou kunnen, aan de andere kant kan ze soms nog zo onzeker zijn terwijl ze het antwoord wel weet. Bleh, ik vind het een rot keuze
Gast- Gast
Ik ben geen juf of moeder, maar ik zou vooral kijken naar de ontwikkeling van mijn kind/het kind in kwestie. Is ze wel klaar met spelen of juist niet, wil ze graag leren of liever niet? Hoe is ze qua omgang met leeftijdsgenootjes en gaan haar vriendinnetjes mee naar groep 3 of juist niet? Het lijkt mij het belangrijkst voor een kind om zich op zijn of haar gemak te voelen op school en er met plezier naartoe te gaan. Uit de antwoorden op deze punten zou ik een conclusie trekken.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben wel juf en ik weet dat deze keuze heel moeilijk is.
Allereerst is de ontwikkeling van het kind natuurlijk heel belangrijk. Speelt ze nog graag of is ze al echt met letters/cijfers bezig. Wat ik ook erg belangrijk vind is het sociale aspect. Hoe ligt ze in de groep? Gaan al haar vriendinnetjes naar groep 3?
Zelf ben ik van mening dat een jaartje langer bij de kleuters vaak voor kinderen geen kwaad kan.
Ze kunnen nog zoveel groeien en zich ontwikkelen.
Wij zien wel dat de overgang naar groep 3 soms best groot is. Ze moeten veel langer stil zitten, hebben minder tijd om stil te zitten en moeten ineens zoveel..
Wat zegt je gevoel Mama van 2?
Allereerst is de ontwikkeling van het kind natuurlijk heel belangrijk. Speelt ze nog graag of is ze al echt met letters/cijfers bezig. Wat ik ook erg belangrijk vind is het sociale aspect. Hoe ligt ze in de groep? Gaan al haar vriendinnetjes naar groep 3?
Zelf ben ik van mening dat een jaartje langer bij de kleuters vaak voor kinderen geen kwaad kan.
Ze kunnen nog zoveel groeien en zich ontwikkelen.
Wij zien wel dat de overgang naar groep 3 soms best groot is. Ze moeten veel langer stil zitten, hebben minder tijd om stil te zitten en moeten ineens zoveel..
Wat zegt je gevoel Mama van 2?
kletskousje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 386
Punten : 455
Registratiedatum : 18-11-10
Wat raar dat je het plotseling voor morgenochtend moet beslissen! Of wist je wel dat dat de 'deadline' was? Kan me goed voorstellen dat je hoofd even overloopt.
Ben het met Vilein eens dat het belangrijk is dat een kind zich op haar gemak voelt. Dus die eventuele vriendinnetjes zou ik ook zeker meenemen in mijn beslissing. Het zou sneu zijn als ze in een klas terechtkomt waar ze geen aansluiting vindt, toch?
Ben het met Vilein eens dat het belangrijk is dat een kind zich op haar gemak voelt. Dus die eventuele vriendinnetjes zou ik ook zeker meenemen in mijn beslissing. Het zou sneu zijn als ze in een klas terechtkomt waar ze geen aansluiting vindt, toch?
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Ik zou het gewoon niet doen. Laat haar nog een jaartje tussen haar eigen leeftijdgenootjes zitten zou mijn gedachte zijn. Ik zie Tygo (die scheelt 1 hele maand met S.) nog niet in groep 3 goed functioneren. Daar moeten ze naartoe groeien en dat doen ze middels groep 1 en 2 te doorlopen. Als ik je verhaal lees dan roept het bij mij 1 vraag op: Wat is het voordeel voor S. om haar 1 groep over te laten slaan? Wat schiet ze ermee op? Ik denk namelijk dat je er er niets mee wint, eerder verliest. Het zou jammer zijn om er halverwege groep 3 achter te komen dat het toch een té grote sprong was voor S.
Daarnaast zou ik het in jullie geval denk ik al helemaal niet doen. Ze moet al wat 'inleveren' mbt de beperking van M. (Inleveren is niet het juist woord maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.) En dan moet ze ook nog aan verwachtingen voldoen die misschien te hoog gegrepen zijn voor haar op dit moment.
Verder helemaal eens met Kletskousje.
Daarnaast zou ik het in jullie geval denk ik al helemaal niet doen. Ze moet al wat 'inleveren' mbt de beperking van M. (Inleveren is niet het juist woord maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.) En dan moet ze ook nog aan verwachtingen voldoen die misschien te hoog gegrepen zijn voor haar op dit moment.
Verder helemaal eens met Kletskousje.
Gast- Gast
Reageer niet zo vaak hier, maar wil je wel wat info geven.
Sta zelf inmiddels al 8 jaar voor groep 3 en heb deze verandering meegemaakt.
Voor het ene kind werkt dit wel en de ander is er echt nog niet aan toe.
Wat je wel moet meenemen in je beslissing is dat wanneer je haar groep 2 laat doubleren, ze daarna niet meer mag blijven zitten.
Hoe heeft ze haar Cito toetsen gemaakt en hoe zit ze verder qua vriendinnetjes in de groep? Gaan die wel door?
Sta zelf inmiddels al 8 jaar voor groep 3 en heb deze verandering meegemaakt.
Voor het ene kind werkt dit wel en de ander is er echt nog niet aan toe.
Wat je wel moet meenemen in je beslissing is dat wanneer je haar groep 2 laat doubleren, ze daarna niet meer mag blijven zitten.
Hoe heeft ze haar Cito toetsen gemaakt en hoe zit ze verder qua vriendinnetjes in de groep? Gaan die wel door?
Miekie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 28
Punten : 28
Registratiedatum : 20-11-10
Bedankt dat jullie zo meedenken. Mijn hoofd zit al zo vol en ik had niet verwacht dat ik dit vanavond alleen moest gaan beslissen. Natuurlijk wist ik wel dat we de ouderavond zouden hebben en vorige keer is er ook al over groep 3 en die nieuwe wetgeving gesproken. Maar we zouden het er deze keer over hebben en nu is het dus zo dat ik (wij natuurlijk maar mijn vriend is werken en krijg ik ook niet te pakken) het voor morgen half 9 moeten beslissen.
Qua cito toets heeft ze 2 keer een C gehaald. Dat betekend precies op de middenlijn als oudste kleuter. Qua verdere ontwikkeling loopt ze met alle punten 3 tot 4 maanden voor. Ze zit het meeste op de lijn van 5 jaar en 8 maanden en ze is nu 5 jaar en 5 maanden.
Ze speelt al vanf het begin af aan met 1 vaste vriendin, dat meisje is van nov. 2005 en haar ouders hebben nu het ouderavond gesprek. Zoals ik van de juf begreep gaat dat meisje zeker naar groep 3. Dan speelt ze nog met een tweeling en die worden bijna 5, ze blijven dus ook nog een jaar in groep 2.
Pfff ik vind het zo lastig, kan ook niet goed nadenken nu want ik ben onwijs moe. Ik heb net 6 avonddiensten achter elkaar gedraaid en vandaag een vroege dienst gehad, en M. is al de hele tijd aan het huilen. Mijn gevoel zegt 'nee' maar aan de ene kant neig ik steeds meer naar 'ja', daarbij ben ik al niet zo goed in direct een beslissing maken.
Qua cito toets heeft ze 2 keer een C gehaald. Dat betekend precies op de middenlijn als oudste kleuter. Qua verdere ontwikkeling loopt ze met alle punten 3 tot 4 maanden voor. Ze zit het meeste op de lijn van 5 jaar en 8 maanden en ze is nu 5 jaar en 5 maanden.
Ze speelt al vanf het begin af aan met 1 vaste vriendin, dat meisje is van nov. 2005 en haar ouders hebben nu het ouderavond gesprek. Zoals ik van de juf begreep gaat dat meisje zeker naar groep 3. Dan speelt ze nog met een tweeling en die worden bijna 5, ze blijven dus ook nog een jaar in groep 2.
Pfff ik vind het zo lastig, kan ook niet goed nadenken nu want ik ben onwijs moe. Ik heb net 6 avonddiensten achter elkaar gedraaid en vandaag een vroege dienst gehad, en M. is al de hele tijd aan het huilen. Mijn gevoel zegt 'nee' maar aan de ene kant neig ik steeds meer naar 'ja', daarbij ben ik al niet zo goed in direct een beslissing maken.
Gast- Gast
Ik vind het wel vreemd dat je zo ineens moet beslissen nu..
Kan me voorstellen dat je nu even niet weet wat je moet doen.
Kan me voorstellen dat je nu even niet weet wat je moet doen.
kletskousje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 386
Punten : 455
Ik denk dat ik het wel zou doen (groep 3, that is).
En als het écht niet blijkt te gaan, dan kan ze altijd nog terug naar de kleuters toch? Als het echt niet gaat dan zal dat snel genoeg blijken neem ik aan. Heeft haar huidige juf er vertrouwen in?
En als het écht niet blijkt te gaan, dan kan ze altijd nog terug naar de kleuters toch? Als het echt niet gaat dan zal dat snel genoeg blijken neem ik aan. Heeft haar huidige juf er vertrouwen in?
Gast- Gast
Moeilijk om deze beslissing nu in je eentje te nemen. Hebben jullie het er al eerder samen over gehad?
Als je er echt niet uit komt, zou ik de juf om advies vragen. Die weten meestal wel of een kind het gaat redden in groep 3. Je kunt altijd nog een oudergesprek aanvragen als je er echt niet uit komt. Vindt trouwens zo'n deadline wel heftig.
Als je er echt niet uit komt, zou ik de juf om advies vragen. Die weten meestal wel of een kind het gaat redden in groep 3. Je kunt altijd nog een oudergesprek aanvragen als je er echt niet uit komt. Vindt trouwens zo'n deadline wel heftig.
Miekie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 28
Punten : 28
Registratiedatum : 20-11-10
tp met 1 hand en kind aan de borst, dus misschien wat kortaf sorry. ben zelf 6 jaar juf van kleuters en groep 3 geweest. ik ken s verder niet, maar als ik naar de citoscore kijk, zou ik het niet doen. de kans is groot dat ze op haar tenen moet lopen. cito is niet heilig, maar wel redelijk objectief.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Moeilijk!
Allereerst wil ik zeggen kijk niet naar de Cito. Dat is echt een moment opname en ik moet zeggen dat ik geen erg hoge pet op heb van de Cito.
Kijk naar S zelf. Is ze nog erg speels, vind ze het moeilijk om lang stil te zitten? Heeft ze interesse voor boekjes etc.
Ik vind ( en met mij alle moeders hier van G zn klas ) groep 3 echt een hele grote overgang. Er word veel gevraagd en ze moeten hard werken.
Ik had echt de eerste maanden een compleet ander kind. Ineens sacherijnig zijn en huilen om dingen waar hij normaal echt niet om zou huilen.
Om vriendinnetjes zou ik het niet doen, die maakt ze ook wel weer in de kleuterklas. Niks is vervelender om je kind op der tenen te zien lopen. Als S al wat onzeker is is het voor haar natuurlijk niet bevordelijk als ze in groep 3 steeds net tegen het randje zit. Volgend jaar zou ze dan 1 van de oudste zijn en dus een voorsprong hebben.
Kun je niet met de juf afspreken dat ze bijv nog een jaar kleuterd en dan wel vaker groep 3 werkjes mag doen?
Allereerst wil ik zeggen kijk niet naar de Cito. Dat is echt een moment opname en ik moet zeggen dat ik geen erg hoge pet op heb van de Cito.
Kijk naar S zelf. Is ze nog erg speels, vind ze het moeilijk om lang stil te zitten? Heeft ze interesse voor boekjes etc.
Ik vind ( en met mij alle moeders hier van G zn klas ) groep 3 echt een hele grote overgang. Er word veel gevraagd en ze moeten hard werken.
Ik had echt de eerste maanden een compleet ander kind. Ineens sacherijnig zijn en huilen om dingen waar hij normaal echt niet om zou huilen.
Om vriendinnetjes zou ik het niet doen, die maakt ze ook wel weer in de kleuterklas. Niks is vervelender om je kind op der tenen te zien lopen. Als S al wat onzeker is is het voor haar natuurlijk niet bevordelijk als ze in groep 3 steeds net tegen het randje zit. Volgend jaar zou ze dan 1 van de oudste zijn en dus een voorsprong hebben.
Kun je niet met de juf afspreken dat ze bijv nog een jaar kleuterd en dan wel vaker groep 3 werkjes mag doen?
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Cito's zijn niet heilig, maar wel een belangrijk deel van mijn keuze of ik een kind door laat gaan of niet. Een C is niet extreem slecht, je spreekt over twee keer een C, hieruit neem ik aan dat ze de nieuwe Cito's gebruiken en deze zijn ook nog eens vrij lastig.
Weet je in hoeverre haar score omhoog is gegaan in vergelijking met de toetsen in januari? Zit daar groei in?
Verder kijk ik naar het kind zelf, is het mondig, sociaal, durft het voor zichzelf op te komen, hoe ziet het kind er lichamelijk uit (is het een kleine wurm, met win grote stevige meid), met wie speelt het kind, wat kan ik het kind nog bieden als ik het nog ene jaar bij de kleuters hou, wat kan het kind nog leren / heeft het kind nog voor uitdaging als het nog een jaar bij de kleuters blijft. Het moet wel een aanvulling zijn en niet alleen maar puur op haar leeftijd gebasseerd.
Daarbij kijk ik ook nog naar de thuis situatie van een kind, er is het afgelopen jaar natuurlijk heel veel gebeurd wat ook een grote invloed op S. heeft gehad, wat is de prognose voor volgend jaar? Lijkt alles in een stabieler vaarwater te komen? Zodat ze thuis in een rustige omgeving terecht komt, na het vele moeten in groep 3, waar jullie alle tijd voor haar hebben. Of staat er nog veel te gebeuren, waardoor de aandacht voor haar minder is en ze thuis niet de plek kan vinden om uit te rusten door alle dingen die gaande zijn. Dan is het beter om nog een jaartje te kleuteren, zodat jullie in een beter ritme zitten met M. en er misschien meer bekend is over haar toekomst en S. volgend jaar rustiger door kan stromen naar 3.
Hebben jullie van de leerkracht nog advies gekregen?
Veel info dus haha
Als je nog meer vragen hebt, mail me dan even, aangezien dat PMen tussen ons niet zo werkt geloofik... sweetangelleonie85@hotmail.com
Weet je in hoeverre haar score omhoog is gegaan in vergelijking met de toetsen in januari? Zit daar groei in?
Verder kijk ik naar het kind zelf, is het mondig, sociaal, durft het voor zichzelf op te komen, hoe ziet het kind er lichamelijk uit (is het een kleine wurm, met win grote stevige meid), met wie speelt het kind, wat kan ik het kind nog bieden als ik het nog ene jaar bij de kleuters hou, wat kan het kind nog leren / heeft het kind nog voor uitdaging als het nog een jaar bij de kleuters blijft. Het moet wel een aanvulling zijn en niet alleen maar puur op haar leeftijd gebasseerd.
Daarbij kijk ik ook nog naar de thuis situatie van een kind, er is het afgelopen jaar natuurlijk heel veel gebeurd wat ook een grote invloed op S. heeft gehad, wat is de prognose voor volgend jaar? Lijkt alles in een stabieler vaarwater te komen? Zodat ze thuis in een rustige omgeving terecht komt, na het vele moeten in groep 3, waar jullie alle tijd voor haar hebben. Of staat er nog veel te gebeuren, waardoor de aandacht voor haar minder is en ze thuis niet de plek kan vinden om uit te rusten door alle dingen die gaande zijn. Dan is het beter om nog een jaartje te kleuteren, zodat jullie in een beter ritme zitten met M. en er misschien meer bekend is over haar toekomst en S. volgend jaar rustiger door kan stromen naar 3.
Veel info dus haha
Als je nog meer vragen hebt, mail me dan even, aangezien dat PMen tussen ons niet zo werkt geloofik... sweetangelleonie85@hotmail.com
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Overigens vind ik een dec kind wel flink jong hoor... die hebben dan maar 1,5 jaar kleuteronderwijs gehad.
Bij ons start je als je in januari komt in de instroomgroep, jaar erna groep 1, en dan groep 2.
S. zit dus echt in een lastig pakket, en overigens is het niet zo dat een kind door 'moet' hoor, of dat het een vaststaande wet is. Het is meer een lijn die getrokken is, zoals het vroeger oktober was, omdat er nou eenmaal ergens een grens moet zijn.
Maar als ik bepaal of een kind doorkan naar groep 3, gebruik ik die lijn eigenlijk (zo goed als) helemaal niet..
Bij ons start je als je in januari komt in de instroomgroep, jaar erna groep 1, en dan groep 2.
S. zit dus echt in een lastig pakket, en overigens is het niet zo dat een kind door 'moet' hoor, of dat het een vaststaande wet is. Het is meer een lijn die getrokken is, zoals het vroeger oktober was, omdat er nou eenmaal ergens een grens moet zijn.
Maar als ik bepaal of een kind doorkan naar groep 3, gebruik ik die lijn eigenlijk (zo goed als) helemaal niet..
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Wat een lastige beslissing, al helemaal zo onverwacht
Ik ben zelf ook juf en denk dat het inderdaad het allerbelangrijkste is dat je kijkt naar waar S. staat. Dus bijvoorbeeld, is ze graag bezig met talige werkjes of speelt ze nog het liefst in de poppenhoek? En hoe gaat ze met andere kinderen om? Daarnaast lijkt het me een hele goede tip dat je er met haar juf over praat, zij kan het waarschijnlijk veel beter inschatten dan wij hier. En ook belangrijk: Hoe denkt S. er zelf over? Natuurlijk moet daar je besluit niet van afhangen maar zij kan haar gevoel erover wel uitspreken natuurlijk.
Ik hoop dat je je man zo nog kunt bereiken en dat jullie er samen uitkomen!
Ik ben zelf ook juf en denk dat het inderdaad het allerbelangrijkste is dat je kijkt naar waar S. staat. Dus bijvoorbeeld, is ze graag bezig met talige werkjes of speelt ze nog het liefst in de poppenhoek? En hoe gaat ze met andere kinderen om? Daarnaast lijkt het me een hele goede tip dat je er met haar juf over praat, zij kan het waarschijnlijk veel beter inschatten dan wij hier. En ook belangrijk: Hoe denkt S. er zelf over? Natuurlijk moet daar je besluit niet van afhangen maar zij kan haar gevoel erover wel uitspreken natuurlijk.
Ik hoop dat je je man zo nog kunt bereiken en dat jullie er samen uitkomen!
Merai- Ratel
- Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Maar sommige kinderen blijven toch gewoon sowieso wat ieler en kleiner? Dat heeft toch verder niks te maken met of het klaar is voor groep 3 qua ontwikkeling?Lejow schreef:Cito's zijn niet heilig, maar wel een belangrijk deel van mijn keuze of ik een kind door laat gaan of niet. Een C is niet extreem slecht, je spreekt over twee keer een C, hieruit neem ik aan dat ze de nieuwe Cito's gebruiken en deze zijn ook nog eens vrij lastig.
Veel info dus haha
Gast- Gast
Zo kwam het wel over. De juf gaf meteen aan dat ze volgens de wet naar groep 3 gaat. Ze gaf aan dat ze wel een heel gegronde reden moeten hebben om S. nog een jaar te laten kleuteren gezien haar algehele score's. Dat is wat de juf mij net heeft verteld hé, het lijkt me zelf ook nogal sterk maar goed. Ze gaf wel aan dat wij uiteindelijk de keuze hierin hebben en dat de beslissing bij ons ligt.
Je hebt inderdaad een goed punt qua wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is. Het is wel zo dat ik veel thuis ben om haar op te vangen. Op dit moment zitten we in rustig vaarwater en zit S. ook beter in haar vel (dat hoor ik ook van meer moeders terug) dus het gaat nu goed.
Ze is wel sociaal maar ook rustig en timide aanwezig op school. De juf gaf aan dat ze het soms niet eens door heeft dat S. al binnen is, dit omdat ze zo rustig binnen komt. Ze staat niet op de voorgrond, wil niet de aandacht op haar vestigen en ze kan onzeker zijn in haar antwoorden. Dit kan natuurlijk ook haar karakter zijn, ze gaf aan dat ze veel van mij in S. herkend. (ze was ook mijn kleuterjuf).
Mamsie, kan jij mij kort vertellen wat ze allemaal in groep 3 doen ?
Je hebt inderdaad een goed punt qua wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is. Het is wel zo dat ik veel thuis ben om haar op te vangen. Op dit moment zitten we in rustig vaarwater en zit S. ook beter in haar vel (dat hoor ik ook van meer moeders terug) dus het gaat nu goed.
Ze is wel sociaal maar ook rustig en timide aanwezig op school. De juf gaf aan dat ze het soms niet eens door heeft dat S. al binnen is, dit omdat ze zo rustig binnen komt. Ze staat niet op de voorgrond, wil niet de aandacht op haar vestigen en ze kan onzeker zijn in haar antwoorden. Dit kan natuurlijk ook haar karakter zijn, ze gaf aan dat ze veel van mij in S. herkend. (ze was ook mijn kleuterjuf).
Mamsie, kan jij mij kort vertellen wat ze allemaal in groep 3 doen ?
Gast- Gast
S.enna is juist niet klein haha ze is echt lang voor haar leeftijd. Ik heb de afgelopen tijd vaak aan haar gevraagd wat ze het leukste vind op school en dat zegt ze ; de kralenplank/de poppenhoek/het speelhuis en de blokken. Het minst leuke vind ze de leesrups en de letterplank. Dit gaf ik vanavond ook aan bij de juf, die vertelde dat ze de letterplank nog moeilijk vind en dat ze daarom deze niet graag doet.
Gast- Gast
Wat ik me of vraag is wat zeggen haar juffen zelf?
Mijn zoontje is van september 2005, hier dus hetzelfde ''dilemma''. Wij hebben tijdens het 10-minuten gesprek met de beide juffen hier over gesproken. Bas scoorde ook voor zijn cito toets een c, voor hun geen reden om hem een jaar langer te kleuteren. Zij gaven aan dat hij het best moeilijk zal krijgen volgend jaar, tis toch allemaal wat serieuzer. Meer op de plaats zitten, meer werkjes en minder spelen. Maar...qua instelling zal hij het wel redden. Hij is erg enthousiast en leergierig, voor hun een reden om hem gewoon naar groep 3 te laten gaan.
Ze mogen maar 1x doubleren en dan kan hij beter groep 3 nog een keer overdoen, dan een jaar langer kleuteren. Niet dat ze denken dat Bas het niet gaat redden, maar meer dat het zonde is om een jaar langer groep 2 te doen.
Wij staan er iig positief tegenover en gaan er dus voor! Bas zelf vind het ook helemaal spannend om naar groep 3 te gaan.
Zal anders toch eens navragen aan haar juffen hoe zij hierin staan. Vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat jullie als ouders hierin de beslissing moeten nemen binnen 1 dag!
De juffen zijn daar toch ook voor om jullie advies te geven?
Suc-6 iig!
Mijn zoontje is van september 2005, hier dus hetzelfde ''dilemma''. Wij hebben tijdens het 10-minuten gesprek met de beide juffen hier over gesproken. Bas scoorde ook voor zijn cito toets een c, voor hun geen reden om hem een jaar langer te kleuteren. Zij gaven aan dat hij het best moeilijk zal krijgen volgend jaar, tis toch allemaal wat serieuzer. Meer op de plaats zitten, meer werkjes en minder spelen. Maar...qua instelling zal hij het wel redden. Hij is erg enthousiast en leergierig, voor hun een reden om hem gewoon naar groep 3 te laten gaan.
Ze mogen maar 1x doubleren en dan kan hij beter groep 3 nog een keer overdoen, dan een jaar langer kleuteren. Niet dat ze denken dat Bas het niet gaat redden, maar meer dat het zonde is om een jaar langer groep 2 te doen.
Wij staan er iig positief tegenover en gaan er dus voor! Bas zelf vind het ook helemaal spannend om naar groep 3 te gaan.
Zal anders toch eens navragen aan haar juffen hoe zij hierin staan. Vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat jullie als ouders hierin de beslissing moeten nemen binnen 1 dag!
De juffen zijn daar toch ook voor om jullie advies te geven?
Suc-6 iig!
Floortje123- Zwijger
- Aantal berichten : 3
Punten : 4
Registratiedatum : 31-05-11
Het begint hier natuurlijk met het leren van de letters en cijfers. Hoe ze heten, hoe je ze uitspreekt en natuurlijk hoe je ze schijft. Boekjes vol overtrekken en vol schrijven. Hier gebruiken ze onder andere "pennenstreken" en "veilig en vlot" van Zwijsen
Dan komen de korte MKM woordjes ( medeklinker klinker medeklinker ).
Werkjes als waar zit de L in het woord. Dan zie je dus plaatjes en dan moet je kind aankruisen in een vakje waar de L zit. Nu heeft hij ook dictee en klokkijken etc.
Het rekenen gaat in het begin met bijv knikkers verdelen etc. Maar nu is het al 35-12=
De werkjes zijn opzich niet zo moeilijk maar de druk en de hoeveelheid. De omschakeling naar andere vakken. Het lang bezig zijn en je concentreren op je werkje. Dat is wat ik vind dat het meeste erin hakt.
Dan komen de korte MKM woordjes ( medeklinker klinker medeklinker ).
Werkjes als waar zit de L in het woord. Dan zie je dus plaatjes en dan moet je kind aankruisen in een vakje waar de L zit. Nu heeft hij ook dictee en klokkijken etc.
Het rekenen gaat in het begin met bijv knikkers verdelen etc. Maar nu is het al 35-12=
De werkjes zijn opzich niet zo moeilijk maar de druk en de hoeveelheid. De omschakeling naar andere vakken. Het lang bezig zijn en je concentreren op je werkje. Dat is wat ik vind dat het meeste erin hakt.
Mamsie- Ratel
http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Veilig-leren-lezen.htm
Kijk is op deze site en dan links bij "voor ouders"
Kijk is op deze site en dan links bij "voor ouders"
Mamsie- Ratel
De juf gaf wel advies maar ze bleef meer doorhameren over het feit dat de wet heeft bepaald dat ze op basis van de cito en verdere score's naar groep 3 'moet'. Als we aangeven dat S. nog een jaar blijft kleuteren dan moeten ze morgen hele goede redenen op papier zetten i.v.m de inspectie.
Ik vroeg haar wat ze buiten die héle wet om voor advies zou hebben gegeven. Ze gaf als antwoord dat het voor S. helemaal niet verkeerd zou zijn om nog 1 jaar te kleuteren. Dit gezien haar rustige en timide houding. Ze zegt snel dat ze iets niet kan terwil ze het echt wel kan (onzekerheid of karakter ? ) Ze wist niet of dit dus in 1 jaar tijd zal veranderen of dat het gewoon in haar karakter zit. Daarna gaf de juf weer aan dat we zo de zomer vakantie in gaan en dat een kind dan ook veel kan veranderen en een grote sprong vooruit kan maken op sociaal emotioneel vlak. Beetje tegenstrijdige adviezen dus
Ik vroeg haar wat ze buiten die héle wet om voor advies zou hebben gegeven. Ze gaf als antwoord dat het voor S. helemaal niet verkeerd zou zijn om nog 1 jaar te kleuteren. Dit gezien haar rustige en timide houding. Ze zegt snel dat ze iets niet kan terwil ze het echt wel kan (onzekerheid of karakter ? ) Ze wist niet of dit dus in 1 jaar tijd zal veranderen of dat het gewoon in haar karakter zit. Daarna gaf de juf weer aan dat we zo de zomer vakantie in gaan en dat een kind dan ook veel kan veranderen en een grote sprong vooruit kan maken op sociaal emotioneel vlak. Beetje tegenstrijdige adviezen dus
Gast- Gast
Wat wil ze zelf? Dat is misschien ook nog wel belangrijk om mee te nemen.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Afscheidscadeau groep kdv en traktatie nieuwe groep
» Oud opnieuw
» Groep 1
» Even (opnieuw) voorstellen
» (Opnieuw) vloeien na bevalling
» Oud opnieuw