Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lang zitten slecht?

+4
-Ieniemienie-
xxjojootjexx
Susan
Parisienne
8 plaatsers

Ga naar beneden

Lang zitten slecht? Empty Lang zitten slecht?

Bericht  Parisienne ma 30 mei 2011 - 9:28

Mijn dochter is nu bijna negen maanden en kan al ruim een maand goed en stevig zitten, al best een tijd achter elkaar. In het begin werd ze het wel snel zat, maar nu kan ze echt wel een tijd zittend spelen, zowel in de box als op de grond. Kruipen doet ze overigens nog niet, op haar buik liggen vind ze vreselijk! Wink

Nu hoorde ik afgelopen week van een kennis (leidster op een kinderdagverblijf) dat als kindjes nog niet zelf kunnen gaan zitten, ze niet langer dan een kwartier achter elkaar zelfstandig mogen zitten. N. kan al heel goed zitten, maar ze kan nog niet zelf gaan zitten. Volgens mij komt dit ook pas wat later? Ik snap best dat uren zitten voor zo'n kleintje niet goed is, maar een kwartier vind ik dan wel weer heel kort. Liggen vindt ze meestal niet leuk meer, op de buik ook niet.

Weet iemand of dit waar is? En zo ja, waarom? Wil wel even weten of het nou echt slecht is, anders moeten we toch wat meer erop letten.

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lang zitten slecht? Empty Re: Lang zitten slecht?

Bericht  Susan ma 30 mei 2011 - 9:34

Ik kan me zo voorstellen dat als je een kind te vaak in zithouding zet, ze niet erg geprikkeld worden om te gaan kruipen en zich op te trekken. Verder weet ik niet of het echt slecht is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Parisienne ma 30 mei 2011 - 9:43

Susan, dat kan ik inderdaad begrijpen. Om N. te stimuleren zal ik haar ook wel wat meer moeten laten liggen bedenk ik me nu. Dit kan haar inderdaad motiveren/prikkelen om andere vaardigheden te leren.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Susan ma 30 mei 2011 - 9:49

Ja, ik kan me voorstellen dat het vervelend is om haar op haar buik te leggen als ze dat niet leuk vindt, maar ik denk dat juist het feit dat ze dat saai vindt stimulerend is om te gaan kruipen. Als je het als kind wel best vindt dan ga je ook minder snel iets nieuws proberen. Ik zou het gewoon een beetje afwisselen, ik denk niet dat het allemaal zo nauw luistert. Gewoon niet de hele dag op haar billen zetten, dan komt het wel goed.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  xxjojootjexx ma 30 mei 2011 - 18:54

Heb ik ook gehoord, dat zolang kindjes nog niet zelf kunnen gaan zitten dat ze ook niet lang mogen zitten. Heeft met de nek en rug spieren te maken. Maar een onderbouwend artikel oid heb ik er niet van.. Zal nog eens rond speuren.
Dat is ook de reden dat ze pas op de fiets mogen als ze zelf kunnen gaan zitten, omdat ze dan sterker zijn.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  Parisienne ma 30 mei 2011 - 19:43

Ik dacht dat baby's al op de fiets mochten zodra ze een tijd goed, stevig zelfstandig konden zitten?!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  -Ieniemienie- ma 30 mei 2011 - 19:48

Als kindjes niet zelf kunnen gaan zitten, maar zittend neergezet worden is dit idd niet zo heel goed.
En ze mogen pas mee op d efiets als ze goed stevig zelf kunnen gaan zitten, en weer van zit naar lig kunnen gaan.
Dan pas zijn de spieren in de nek stevig genoeg om de klappen op de fiets op te vangen.

Ook slaan ze vaak een deel van de ontwikkeling over als ze zittend neergezet worden, terwijl ze dat zelf niet kunnne gaan doen. Ze worden dus in een positie gezet waar ze niet zelf in, of uit kunnen. Veel kindjes die zittend neergezet worden, worden zoals Susan al zei niet geprikkeld om te gaan kruipen/optrekken. Hierdoor slaan ze dat ontwikkelingsgebied over.
EN er is een verband met kindjes die niet kruipen, en die later dyslectisch worden/taalontwikkeling.

Niet hoeft dus niet altijd zo te zijn, maar het is wel een risico.
Ik zou mn kindje dus ook nooit zelf neerzetten, als ze dat nog niet zelf kan gaan doen.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113

Bericht  LMCurious ma 30 mei 2011 - 20:58

Wij deden het bij Joris ook wel vaker. Ook niet wetende dat het kwaad kon. Wij zette hem dan neer omdat we merkten met op schoot zitten enzo dat dat heel goed ging. En hij vond het geweldig om rechtop te zitten. Op het cb zeiden ze dat het tegen ons dat het jusit goed was om hem af en toe rechtop te zetten om te spelen, zodat ze zien dat ze dan weer andere dingen kunnen, en dus zelf gaan proberen om ook te gaan zitten. Maar inderdaad niet te lang. Ze liet ons toen ook zien wanneer we hem weer neer moesten leggen.
Als hij ent zat zat hij mooi recht, en na een tijdje ging hij een beetje doorzakken. En soms ook als hij al wat moe was en we zetten hem dan neer. Het was maar een heel minimaal verschil, maar eenmaal erop gewezen heel duidelijk zichtbaar. Terwijl wij niet het idee hadden dat hij doorgezakt zat ofzo. Beetje lastig uitleggen, maar wellicht kun je er bij cb ook even anar vragen?
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  loesje ma 30 mei 2011 - 21:06

zitten is misschien slecht maar mijn zoontje wil echt niet de hele dag liggen na een half uurtje heeft hij het met liggen wel gezien en gaat hij huilen totdat hij weer op schoot zit en daar verder gaat met spelen.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  Nana ma 30 mei 2011 - 21:31

Hallo!

Een vriendin van mij is kinderfysio en die adviseert juist om kindjes vaak op de buik te leggen omdat ze vanuit buikligging de volgende ontwikkelinsstappen gaan maken (kruipen/zelf gaan zitten). Als je een kindje veel op zijn kontje zet terwijl hij zelf nog niet tot zit kan komen sla je dus eigenlijk wat ontwikkelingsstapjes over. Hoe meer ze op hun buik oefenen hoe eerder ze sterk genoeg zijn om zelf te gaan zitten/ kruipen etc.
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  PiP ma 30 mei 2011 - 22:24

Hoe leg je haar op haar buik neer dan?
F vond het ook eerst niet leuk, maar toen gaven ze op het cb aan dat we moesten oefenen op een bepaalde manier.
Dit was met de armpjes onder het lichaam, dus ellebogen richting de heupen en de handjes naar voren.
Zit nu even de foto`s op te zoeken, maar zie dat dat volgens mij weer was om het hoofdje op te tillen, ze was toen bijna 3 maand.
Je kan het natuurlijk altijd proberen als je het nog niet doet.
Hier zat F met 6 maand en volgens mij ging ze al vrij snel zelf liggen en een paar weken later van lig naar zit.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:11

onze Y. wil ook niet op de buik liggen zoals je weet, maar sinds deze week probeert ze te kruipen, dus jullie N. gaat dat komende week ook doen Laughing

Wij leggen haar nu op de buik als ze net uit bed is, dan is ze nog goed te pas en is ze minder snel gefrustreerd. Vandaag heeft ze 3cm gekropen ofzo en ging toen plat op haar neus. Vanuit die postie kunnen ze ook beter zelf gaan zitten. Y. trekt zich nu vanuit rugligging op aan de boxspijlen, ons of aan de tafelpoot om te gaan zitten.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne di 31 mei 2011 - 0:34

Oke, volgende week kan ik waarschijnlijk komen melden dat N. ook pogingen doet tot kruipen! Wink Handig voor mij om te weten.. ik kijk gewoon even naar wanneer Y. iets kan en een week later kan N. het inderdaad! Very Happy Hahah!

Kroop ze overigens echt op handen en knieën?

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:48

nouja, meer op knieen en borstkast Laughing Maar die knietjes eronder had ze nog nooit gedaan voor deze week, dus het lijkt erop dat ze het toch door begint te krijgen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: