Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

+11
eigenwijs
Blond
Ambivalence
Sweety
Pussycat
nina
Zora
Monte
JD
Antibes
rapa nui
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  rapa nui vr 20 mei 2011 - 8:53

DNA voorspelt sterfdatum
Gepubliceerd op 19 mei 11, 16:30
DEN HAAG - Binnenkort is het mogelijk om met een bloedtest uit te rekenen hoe lang je nog leeft. Maar willen we dat wel weten? „Verbieden gaat in elk geval veel te ver.”

Voor vijfhonderd euro is het, in elk geval in Groot-Brittannië, vanaf dit najaar mogelijk erachter te komen hoe oud je wordt. Dat kan met behulp van een bloedtest die is ontworpen door Britse wetenschappers en die het verouderingsproces van de mens berekent. Daaruit valt redelijk nauwkeurig op te maken wanneer iemand zal overlijden.

Bij iedere celdeling worden chromosomen gekopieerd, maar gaat er een stukje van het uiteinde van het chromosoom verloren. Deze uiteinden heten telomeren, die je zou kunnen vergelijken met de plastic uiteinden van schoenveters. Bij iedere deling rafelt het uiteinde een stukje uit en uiteindelijk kan de cel niet meer delen en sterft.

De nieuwe bloedtest kan aan de lengte van de telomeren zien hoe lang de persoon nog te leven heeft. Onder normale omstandigheden weliswaar; zaken als roken, alcoholgebruik en ongezond eten tellen niet mee, evenmin als ongelukken.


Zou jij dit willen weten?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Antibes vr 20 mei 2011 - 9:01

Neuh, want dat zegt niets over een gigantisch scala aan andere doodsoorzaken. Als je ECHT kon weten wanneer je doodgaat, dan zou ik twijfelen,maar het waarschijnlijk ook niet willen weten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  JD vr 20 mei 2011 - 9:03

neuh, ik zie t vanzelf wel....

het zou je hele toekomst in de war kunnen gooien...
Zo zouden wij heel graag volgend jaar voor een kindje willen gaan, maar wat nou als ik hoor dat ik over 3 jaar doodga? dan doe ik dat niet meer.... om amar een voorbeeldje te noemen.

Dus nee, ik zie wel, het loopt zoals het loopt.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 9:05

Nee. Het lijkt me persoonlijk niets om te weten wanneer ik er niet meer ben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Antibes vr 20 mei 2011 - 9:07

Zou de studie wel willen lezen, want vraag me echt af hoeveel telomeren zeggen. Je hebt namelijk ook een enzym wat die dingen steeds weer verlengt, nemen ze acitiviteit daarvan ook mee?

En los daarvan, dit bepaalt (ten dele) hoe vaak je cellen kunnen delen. Maar hoe ver is dit door te trekken naar een levensverwachting? Sommige celtypes (zenuwcellen) delen nauwelijks, sommige heel veel (darmcellen) maar worden weer aangevuld vanuit stamcellen. Al met al, hoe relevant is het om te weten hoe vaak je cellen kunnen delen?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Monte vr 20 mei 2011 - 9:09

Nee
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Zora vr 20 mei 2011 - 9:12

Nee. En sowieso niet aan de hand van een dergelijke test waarbij de belangrijkste factoren (onverwachtste gebeurtenissen, ongelukken, virussen/ziekten) niet meespelen. Lijkt me dat je dan 0.0 waarde kunt hechten aan de uitkomst.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  nina vr 20 mei 2011 - 9:13

Nee al kreeg ik er een miljoen voor...
Stel ik heb nog maar 10 jaar te leven..
Dan zou ik geen kinderen meer willen omdat ik niet wil dat ze zo jong hun moeder verliezen....
(en dit terwijl ik nu wel graag kinderen zou willen)
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Pussycat vr 20 mei 2011 - 9:33

Nee, dan zou ik helemaal geen plezier meer beleven aan mijn leven.
Ik weet het liever niet. zodat ik gewoon leef hoe ik wil leven dan dat ik het wel weet en er ''op zit te wachten''.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:33

Ja.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:35

Nee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:36

Nee want ik zou bang zijn niet goed met de uitslag om te kunnen gaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:37

Francaise_ schreef:Ja.
Zou je niet minder kunnen genieten als de uitslag tegenvalt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:38

Nee. Ik heb een keer voor de grap zo'n testje gedaan (echt een onzin ding) en ik kon het nog tijden vinden als ik mijn naam googlede. Ik werd er echt gestoord van, te weten wanneer het is. Ik heb het dus laten verwijderen en ik ben het nu gelukkig vergeten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:38

Elodie schreef:
Francaise_ schreef:Ja.
Zou je niet minder kunnen genieten als de uitslag tegenvalt?
Juist meer denk ik. Ik ben zo'n muts die op dit moment heel erg over alles aan het twijfelen is en ik denk dat zo'n uitslag mij de kracht geeft om knopen door te hakken en te gaan genieten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:43

Daar zit natuurlijk wel wat in Francaise.. Al zou ik het zelf toch niet willen weten, denk ik. Maar ik wil dat soort dingen sowieso nooit weten, ik wil ook niet weten wat voor geslacht mijn kindje heeft, mocht ik ooit zwanger worden. Ik vind dat gewoon ja.. de verrassingen die het leven spannend maken, iets in die richting haha.

Monte, weet jij trouwens dat dat plaatjes dat je als onderschrift hebt echt enorm is en heel vervelend?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 21:43

Maar zou je je niet heel opgejaagd voelen als je bijv weet dat het nog maar 10 jaar is?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Sweety vr 20 mei 2011 - 21:45

Nee..
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Ambivalence vr 20 mei 2011 - 22:03

Ja, als het een degelijke test zou zijn zou ik het willen weten, graag zelfs.
Ambivalence
Ambivalence
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 207
Punten : 255
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Blond vr 20 mei 2011 - 23:01

Nee.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  eigenwijs vr 20 mei 2011 - 23:03

Nee ik zou het niet willen weten lijkt me een heel eng idee!
eigenwijs
eigenwijs
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 405
Punten : 420
Registratiedatum : 20-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gast vr 20 mei 2011 - 23:38

Nee dat hoef ik nu nog niet te weten. Dan zou ik alleen maar daar mee bezig zijn en nergens meer van genieten, of misschien wel genieten maar altijd met de dood in mijn achterhoofd, lijkt me niet prettig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  girli za 21 mei 2011 - 1:18

Ik vind het eerder geldklopperij. Er zijn zoveel factoren (die ze niet mee kunnen nemen in de berekening) die ook een rol spelen. Stress verkort je telomeren bijvoorbeeld. Schiet je helemaal in de stress omdat je nog maar 10 jaar te leven hebt, worden het er uiteindelijk maar 8. Ik noem zomaar een voorbeeld hoor.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Sundae za 21 mei 2011 - 1:42

Nee, ik zou het niet willen weten.
Sundae
Sundae
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 38
Punten : 37
Registratiedatum : 18-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Raindrop za 21 mei 2011 - 1:47

Nee.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft? Empty Re: Zou jij willen weten hoe lang je nog leeft?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum